Gå til innhold

Fotografering av "verdensrommet"...


Anbefalte innlegg

Har et Canon EOS 350D, med en gammel 35-80mm linse....

( som skal byttes ut snart, det har sprekk i seg, den andre kitlinsa ble knust ).

Har et ønske om å fotografere planeter, stjerner osv.

 

Men så klart, objektivet er ikke bra nok, men jeg tenkte egentlig ikke så mye på linser,

men på teleskop, skulle gjerne hatt noen tips om hva jeg kunne kjøpt.

Har ikke penger for øyeblikket, men tror nok ikke jeg ville godt under 10k nok.

 

Har alltid vært interessert i verdensrommet, og når jeg først er i gang, hadde det vært kult å kunne ta noen bilder. Sånn som disse, bare mye bedre ( Har allerede brukt for mye tid på macro, så ønsker litt tele nå ^_^ ):

 

Månen

 

Moon_by_VictorCS.png

 

 

Karlsvogna:

 

Ursa_Major_by_VictorCS.png

 

Endret av victoryseieren
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Månen og planetene er lyssterke så de er greie motiver. De fleste teleskoper vil kunne være brukbare så du vil komme langt for under 10 000 kr. Man kan tydelig se ringene til Saturn med et teleskop til 1000 kr bare man greier å peke det rett (noe som er meget vanskelig uten et stativ av høy kvalitet). Det du må ha er et meget bra stativ sånn at du kan sikte deg inn på en fornuftig måte. Husk at med stor forstørrelse så beveger månen og planetene seg ut av bildet på kort tid så du må kontinuerlig følge dem over himmelen.

 

De mest spennende tingene som galakser og stjernetåker kan være ganske store i utstrekning på himmelen men meget lyssvake. For dem trenger du et stativ som kan følge motivet over himmelen helt perfekt i flere minutter. Så i en del av disse tilfellene så kan det beste være et lyssterkt objektiv på et spesielt stativ og ikke et teleskop.

 

Dette bildet av Andromedagalaksen fikk jeg vet en tilfeldighet med et 30 mm objektiv. Du kan se stjernene er blitt avlange streker siden kameeraet ikke fulgte motivet over himmelen i de sekundene eksponeringen tok. Med et 300 mm objektiv og 10 minutters eksponeringstid så kunne det blitt et fantastisk bilde.

post-13911-1212162003_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Jeg tenkte å gi litt for et teleskop siden det er ikke noe man bare bytter ut med en gang, og at det skal ha nogen lunde "forstørrelse", stativ som følger motivet vill ejeg aldri ha tenkt på, men det virker som et must. Er spesielt interessert i å fange noen galakser, ja ^_^

 

Jeg lasta ned Microsoft sin "Worldwide Teleskope", så tenkte jeg at jeg måtte skaffe meg et teleskop en dag...

Som solaas skriver "man får det man betaler for", så vil gjerne gi et par tusen...

 

Noen linker til bra teleskop "butikker" hadde vært en fin idè :)

 

 

( NB: Hvordan funker det med teleskop hvis nabodama soler seg naken :cool: )

Lenke til kommentar

Hmmmm.... Så tittet litt rundt på teleskopene, me jammen meg så var det mye rart....

 

Refraktor, Reflektor, Maksutov-Cassegrain, Schmidt-Cassegrain, Optical Tube Assembly, SkyScout, VMC, VISAC, Schmidt-Newton.... Merkenavn eller navn på type teleskop? Er vel noe sånt som "NexStar 6 SE" jeg ser etter, enkelt å bruke, og ikke det billigste, vet ikke omg forskjellen på 1250mm vs 1500mm er merkbar, men om den er stor så velger jeg isåfall ikke "NexStar 5 SE" ^_^

 

Men vi får jo se om det kommer noe bedre tilbud iløpet av året... Det er jo ikke akkurat så mørkt i disse dager, og pengene må jo samle seg opp først...

 

 

EDIT: Hva kan jeg forvente av et 1500mm teleskop?

Endret av victoryseieren
Lenke til kommentar
En god del tips på denne siden: http://www.astropix.com/

 

Da tror jeg at jeg går får en refractor, ifølge forfatteren av siden så virker det som det beste alternativet:

 

"They are excellent for astrophotography. The lens is permanently mounted and usually does not require collimation. Refractors cool down quickly compared to Newtonians and other type designs. The tube is closed so that thermal currents are never a problem and dust is kept to a minimum in the optics and in the camera.

 

Most experienced astrophotographers find that a good 4 or 5 inch apochromatic refractor is an excellent choice for deep-sky astrophotography because of its versatility. Such a scope can keep you busy for a long time and last a lifetime."

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...