Gå til innhold

Erfaringer/tips ang. macro-objektiv og polafilter ønskes


Anbefalte innlegg

Hei! =)

 

Som tittelen viser så ønsker jeg tips/erfaringer vedrørende bruk av polariseringsfilter på macro-objektiv. Selv har jeg Tamrons 90mm f/2.8 macro, og jeg er veldig fornøyd med det. =)

 

Men - jeg synes ofte at macro-bilder av små blomster og insekter skjemmes av for skinnende felter og reflekser osv. som minsker detaljene...

Vil det la seg dempe noe ved hjelp av et slikt filter? Eller er det å håpe for mye...? Kanskje det bare er jeg som plages av dette... :blush:

 

Ser også for meg at det kan bli rimelig knotete og fikle med rett vridning og vinkel osv. i forhold til motiv/sol... Ikke bruker jeg stativet mitt, heller... :!:

Og det er mulig slikt kan fikses lett ved hjelp av et redigeringsprogram, men sånt noe har jeg ikke...

 

 

Så - noen som har noen glupe forslag til meg? :w00t:

 

På forhånd takk!! :love:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1. Bruk stativ

2. Unngå direkte sollys/blits, bruk diffusor og reflektor for å styre lyset (matpapir, sitteunderlag med lys/mørk side)

 

Jeg bruker ikke blitz, men mener du at det blir mindre skinn i og reflekser på blomstene ved å bruke stativ? Hvordan da?

 

Å skulle holde opp noe høres tungvint ut... Men verdt et forsøk. Hvor får man en sånn diffuser-sak, da? :yes:

 

 

Ingen andre som har tips, da? Og som har erfaring med bruk av polafilter til macro-objektiv? :hmm:

Lenke til kommentar

Mulig polariseringsfilter kan hjelpe på med og få fram farger og kontrast, og unngå at bildet ser "utvasket" ut... Men! Dersom du bruker polariseringsfilter på objekter som ikke reflekterer mye lys (vann og himmel f.eks.) så vil det føre til at du må bruke mye lavere lukkertider enn normalt. Det vil igjen si at du mest sannsynlig må bruke en tripod for og få skarpe bilder.

Lenke til kommentar

Hm - hvordan det påvirker lukkertiden tenkte jeg ikke på, nei...

 

Nå er vel ikke dette de beste eksemplene, men det er en del skinnende flekker på blomstene... Det er slike reflekser jeg gjerne skulle hatt tips for å få vekk...

 

2532190178_30eb12f309.jpg

 

2531378725_bf4364b4b4.jpg

 

Trykk på dem for å se de større.

 

Kanskje jeg bare må slutte å bry meg om det... :!:

Lenke til kommentar
Det er vel "bare" å skjerme for solen ? Og heller bruke en reflektor for å sende et mykere lys mot motivet. Men det krever enten stativ eller 4-5 armer ...

 

Tom

 

Men da ser du "problemet" mitt, da? Det er ikke bare i mitt hode? *ler*

 

Kanskje jeg blir nødt til å børste støv av stativet mitt, assa... :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...