Gå til innhold

Gjør klar for Eee med Atom


Anbefalte innlegg

Ah, sweet! Man får mer for pengene ved å velge Linux. Men er det snakk om 12 og 20 GB Flashminne? Blir ikke det voldsomt dyrt?

 

Men jeg tror faktisk det blir leveringsproblemer over hele fjøla, virker som etterspørselen kommer til langt å overstige produksjonskapasitet i starten.

Har nå registret 11 ++ forskjellige leverandører som skal selge slike rimelige ultraportable pcer - og alle med Linux - og de har leveringsproblemer! Spennende å følge med på utviklingen av dette. At folk frivillig velger(og betaler!!) XP på disse er enda mer fascinerende - sier mye om forbrukerne på dette området. At Vista ikke kommer som et alternativ sier vel mye om ..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mtp prisen ASUSTeK skal ha for 901, så virker Dells Mini Inspiron levert med Ubuntu mye mer interessant.

Jepp, den ser veldig lekker ut og til forveksling lik Via openbook mininote, uten at det gjør noe.

 

Ubuntu virker også mer interessant enn Xandros. Kjekt å slippe å installere det selv.

 

Redigert: Dell mini inspiron skal vist koste under 500 $.

 

 

Tror nok ikke Asus Eeepc 901 serie blir så dyr jeg.. Ser bare 700 serien... alle trodde den kom til å koste 3000 - 3500 her på berget... så ble vist prisen 2500.. :)

 

Men den som lever får se.. ryktes vist hos diverse distributører at den ikke kommer så veldig lenge etterpå her i Norden heller..

Endret av Sorce
Lenke til kommentar

Jeg tror disse minipcene er viktig for Linux sin utbredelse. Folk vil se hvor enkelt og greit det er å bruke linux. Det vil gjøre det lettere for dem å bruke linux på andre pcer de bruker.

 

Asus alene regner vel med å selge en million eeepc i år. Klarer de andre et like gode tall, så vil det si at det blir mange nye linuxbrukere i verden.

Lenke til kommentar
Har nå registret 11 ++ forskjellige leverandører som skal selge slike rimelige ultraportable pcer - og alle med Linux - og de har leveringsproblemer! Spennende å følge med på utviklingen av dette. At folk frivillig velger(og betaler!!) XP på disse er enda mer fascinerende - sier mye om forbrukerne på dette området. At Vista ikke kommer som et alternativ sier vel mye om ..

Jeg vil heller påstå at det utsagnet sier mer om deg som innbiller deg at alle "vil"/"må" ha Linux.

Folk flest liker det som er kjent. De vil heller bruke tid på å bruke de programmene de allerede kjenner enn å måtte starte helt fra bunn av. Kostnaden er unasett ikke så stor som det omregnet i arbeidstimer ville kostet de å lære seg Linux fra bunn av.

Lenke til kommentar
Har nå registret 11 ++ forskjellige leverandører som skal selge slike rimelige ultraportable pcer - og alle med Linux - og de har leveringsproblemer! Spennende å følge med på utviklingen av dette. At folk frivillig velger(og betaler!!) XP på disse er enda mer fascinerende - sier mye om forbrukerne på dette området. At Vista ikke kommer som et alternativ sier vel mye om ..

Jeg vil heller påstå at det utsagnet sier mer om deg som innbiller deg at alle "vil"/"må" ha Linux.

Folk flest liker det som er kjent. De vil heller bruke tid på å bruke de programmene de allerede kjenner enn å måtte starte helt fra bunn av. Kostnaden er unasett ikke så stor som det omregnet i arbeidstimer ville kostet de å lære seg Linux fra bunn av.

Forestillingen om at man må lære seg «Linux fra bunnen av» - for å bruke denne maskinen har ingen forankring i virkeligheten. Oset kommer ferdig installert på hardware som er støttet, mao. slipper du i den sammenheng å lære noe som helst. Videre er det begrenset hva en kan(og vil) bruke en slik pc til, som eksempelvis nettsurfing, mail, skriving, lesing, musikk, video, chatte, enkel spill osv. Jeg vil tørre å påstå at enhver person som klarer å utføre dette på XP vil klare det samme med denne maskinen med Linux – de har til og med laget store ikoner med selvforklarende tekst... Og dette uten "arbeidstimer".

 

Og jeg sier først og fremst at du ikke vil ha XP på denne. Med en pc som dette med begrensede ressurser så vil du med XP måtte kaste bort en del på antivirus, antispyware, defragmentering osv., og ikke minst tregheten over tid som er så typisk med XP, som du slipper med Linux. Større plass på disken tar XP også.

 

Men to spørsmål; har du forsøkt Oset noen gang – og hvilke programmer siktet du til når du skrev «lære seg fra bunnen av»? Ser du kanskje for deg timer med fotobehandling i Photoshop på en slik maskinen?

Lenke til kommentar
Har nå registret 11 ++ forskjellige leverandører som skal selge slike rimelige ultraportable pcer - og alle med Linux - og de har leveringsproblemer! Spennende å følge med på utviklingen av dette. At folk frivillig velger(og betaler!!) XP på disse er enda mer fascinerende - sier mye om forbrukerne på dette området. At Vista ikke kommer som et alternativ sier vel mye om ..

Jeg vil heller påstå at det utsagnet sier mer om deg som innbiller deg at alle "vil"/"må" ha Linux.

Folk flest liker det som er kjent. De vil heller bruke tid på å bruke de programmene de allerede kjenner enn å måtte starte helt fra bunn av. Kostnaden er unasett ikke så stor som det omregnet i arbeidstimer ville kostet de å lære seg Linux fra bunn av.

 

 

Tull!

 

 

Du kan installere Linux på et gamlehjem til folk som slettes ikke er interessert i å vite hvordan et OS fungerer og de kan bruke det glatt!

Lenke til kommentar
Har nå registret 11 ++ forskjellige leverandører som skal selge slike rimelige ultraportable pcer - og alle med Linux - og de har leveringsproblemer! Spennende å følge med på utviklingen av dette. At folk frivillig velger(og betaler!!) XP på disse er enda mer fascinerende - sier mye om forbrukerne på dette området. At Vista ikke kommer som et alternativ sier vel mye om ..

Jeg vil heller påstå at det utsagnet sier mer om deg som innbiller deg at alle "vil"/"må" ha Linux.

Folk flest liker det som er kjent. De vil heller bruke tid på å bruke de programmene de allerede kjenner enn å måtte starte helt fra bunn av. Kostnaden er unasett ikke så stor som det omregnet i arbeidstimer ville kostet de å lære seg Linux fra bunn av.

Forestillingen om at man må lære seg «Linux fra bunnen av» - for å bruke denne maskinen har ingen forankring i virkeligheten. Oset kommer ferdig installert på hardware som er støttet, mao. slipper du i den sammenheng å lære noe som helst. Videre er det begrenset hva en kan(og vil) bruke en slik pc til, som eksempelvis nettsurfing, mail, skriving, lesing, musikk, video, chatte, enkel spill osv. Jeg vil tørre å påstå at enhver person som klarer å utføre dette på XP vil klare det samme med denne maskinen med Linux – de har til og med laget store ikoner med selvforklarende tekst... Og dette uten "arbeidstimer".

 

Og jeg sier først og fremst at du ikke vil ha XP på denne. Med en pc som dette med begrensede ressurser så vil du med XP måtte kaste bort en del på antivirus, antispyware, defragmentering osv., og ikke minst tregheten over tid som er så typisk med XP, som du slipper med Linux. Større plass på disken tar XP også.

 

Men to spørsmål; har du forsøkt Oset noen gang – og hvilke programmer siktet du til når du skrev «lære seg fra bunnen av»? Ser du kanskje for deg timer med fotobehandling i Photoshop på en slik maskinen?

 

Ærlig talt. jeg skjønner ikke hvorfor Linux entusiaster skal prøve å få folk til å gå vekk fra noe de er vant med. Ca. 95% av alle pc brukere her i verden bruker det OSet de er vant med fordi de ikke gidder å lære seg noe nytt. Jeg deler deres mening.

 

Jeg har XP på alle mine maskiner nå. Trives med det fordi det er et OS jeg har brukt i snart 7 år. Kan systemet så og si inn og ut. Da setter jeg meg ikke ned med en linux distro (jeg vet at det vil bare ta meg et par dager med å lære, men jeg gidder ikke fordi jeg kan). Så da foretrekker jeg å ha xp på selv en ASUS eee, uansett om den blir treget ned over lengre bruk (som fast bruker er jeg vant med at XP blir tregere, men det trenger strengt tatt ikke å bety at jeg vet at linux distroene er noe kjappere for det..).

 

Og en ting til: Jeg for min del vil ikke begynne å venne meg til andre programmer enn de jeg ofte bruker i dag. Jeg vet at mange linux og mac fantaster der ute elsker å "prøve noe nytt". men resten av oss 90% av pc brukerne gidder ikke :)

 

ASUS eee med xp? ja takk :D

Lenke til kommentar

@Kynxx:

 

For det første er blant annet Asus sin strategi med Eee ikke primært de 95 % som bruker Windows i dag (korrekt er nærmere 90 %), men nye brukere i "emerging markets". Eee var i utgangspunktet et svar fra Asus på OLPC/XO. Emerging markets har i stor grad en helt annen Linux-andel. Brasil har f.eks en stor andel Linux-brukere gjennom sitt PC Conectado prosjekt. Mener å ha lest at det er snakk om 30 - 40 % av PC-ene i Brasil.

 

For det andre er faktisk OS-et en betydelig kostnad på en lavprispc av denne typen når man må betale lisenser. Derfor er Linuxversjonen til Asus bedre spesifisert.

 

For det tredje er Linux lettere å optimalisere for hardwaren, blant annet mindre oppløsning på skjerm. På Linux er det enkelt å bruke/lage et optimalisert GUI, tilpasset brukere uten særlig datakunnskap.

 

For det fjerde vil programvarekostnader bli for store med XP som OS for store deler av målgruppen.

 

Så for den primære målgruppen for disse PC-ene er faktisk Linux et fornuftig valg, det klart beste. Også det samme når det gjelder f.eks. bruk av disse i skoleverket i vestlige land. Særdeles fornuftig valg, minimalt problem med virus, spyware etc. Ellers er det å lære seg å bruke et ferdigsinstallert OS relativt kurant for de fleste.

 

At du ikke har lyst til å lære noe nytt er helt OK det, derfor kommer også Eee i en XP versjon med litt dårligere spesifikasjoner for de som ønsker det. Men du bør være klar over at det er begrenset av nyere programvare som vil fungere godt på maskinene. Og hva gjør du om arbeidsgiver bestemmer at man skal skifte til Linux eller Mac, nekter!! Ikke si at det aldri vil skje, faktisk skjer det, om enn unntaksvis.

Lenke til kommentar
Har nå registret 11 ++ forskjellige leverandører som skal selge slike rimelige ultraportable pcer - og alle med Linux - og de har leveringsproblemer! Spennende å følge med på utviklingen av dette. At folk frivillig velger(og betaler!!) XP på disse er enda mer fascinerende - sier mye om forbrukerne på dette området. At Vista ikke kommer som et alternativ sier vel mye om ..

Jeg vil heller påstå at det utsagnet sier mer om deg som innbiller deg at alle "vil"/"må" ha Linux.

Folk flest liker det som er kjent. De vil heller bruke tid på å bruke de programmene de allerede kjenner enn å måtte starte helt fra bunn av. Kostnaden er unasett ikke så stor som det omregnet i arbeidstimer ville kostet de å lære seg Linux fra bunn av.

 

 

Tull!

 

 

Du kan installere Linux på et gamlehjem til folk som slettes ikke er interessert i å vite hvordan et OS fungerer og de kan bruke det glatt!

 

Ja var ikke det litt av poenget? På et gamlehjem er det vel få som i det hele tatt har brukt PC. Problemene kommer da folk som er vant til å bruke XP begynner med Linux. Da vet de ikke hvor de skal finne ting som de er vant til, og leter på feil plass først, uansett.

Var vel det som var poenget til SjitHue.

Lenke til kommentar

Merkelig det her, jeg er tydeligvis genial. :laugh:

 

Det er to år siden jeg gikk over til Linux, etter å ha brukt Amiga og Windows før.

 

Jeg hadde ingen problemer med å finne fram og bruke programmer.

 

De som sier at det er vanskelig har ikke prøvd en moderen Linux distro.

 

Siden jeg liker å fikle, leke og prøve ut ting, så måtte jeg lære meg litt om hvordan Linux fungere under panseret, men det er ikke noe en behøver å gjøre.

 

Skjønner godt at folk velger Xp versjonen av eeepc. Det jeg ikke skjønenr er at folk kjøper en ny lisens med XP for å legge en xp versjon inn på en eeepc.

 

Hvis du ikke vet hva du gjør, må du slite en stund for å få det til å virke. Den tiden kunne du ha brukt til å lære deg hvordan Linux virker.

 

 

En som klarer å å legge inn xp på en eeepc bruker maks en time på å lære seg hvordan en bruker Linux. Det er ikke så store forskjeller, rent gui messig.

Lenke til kommentar
Dere som snakker om touchscreen på noe sånt, hvor er nytteverdien i det?

 

Er lettere å peke rundt med en mus enn å sitte å fingre på en liten pc skjerm.

Du har jo ikke lyst til å drasse med deg en mus som er 1/3 av størrelsen på pcen. Touch-screen er hakket bedre enn touch-pas i mine øyne.

Lenke til kommentar
Men om noen som ikke har brukt PC så veldig mye fra før av, og i tillegg kun har brukt Windows, og som kanskje i tillegg er litt opp i årene så blir det veldig vanskelig.

 

Nei, de har ikke så store problemer. De som har problemer er de som bruker PC mye uten egentlig å kunne annet enn faste rutiner de har lært seg til.

 

De som har brukt PC relativt lite, klarer nok overgangen relativt fort. Raskere avlæring, dvs elementær pedagogikk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...