Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Tidligere stabil maskin skrur seg av.


Anbefalte innlegg

Har hatt maskinen i vel to år nå, og den har fungert greit helt til nå. Begynte med at en alarm begynte å gå (som viste seg å være alarmen for cpu-vifta), uten at det så ut som om cpu'en gikk særlig varm (kanskje jeg tar feil feil?). Maskinen hadde ikke drevet med hard jobbing, kun stått på. Nå skrur maskinen seg av etter kort tid, selv uten noen som helst jobbing for maskinen, ingen bluescreen, ikke noe annet heller. maskinen skrur seg rett av. Hva kan være galt?

 

Specs: 3,2 ghz intel pentium 4,(ettermarkedsvifte: Zalman CNPS9500LED Ultra Quiet)

2 gig Corsair Value S. PC5300 DDR2

MSI GeForce 7900GTO 512MB

Corsair CMPSU-620HXEU, 620Watt

Endret av shivaskunk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Symptomene ligner veldig på det du får når CPU'en går varm ...

 

Har du noe mulighet til å monitorere/ følge med på temperaturutviklingen?

Mange hovedkort har også dette som en mulighet i BIOS (PC Health e.l.)

 

edit: Og hvis maskinen restarter når du kjører minnetesten vil jeg sette enda en tier på at problemet er CPU-relatert ...

Endret av nebrewfoz
Lenke til kommentar

er nok noe støv i maskinen, men jeg synes kanskje den kutter ut noe tidlig (10-20 minutter ved ingen til lav jobbing) til at jeg skulle tro det er CPU. Vifta er ikke særlig gammel (og kraftig), og den har fungert veldig greit til nå (mulig den er stillt for lavt?).

 

Men alarmen som gikk (skrudde den av i BIOS) var relatert til cpu'en. Strømforsyningen er også rimelig ny. det som er merkelig er at maskinen ikke skrudde seg av når alarmen gikk. Maskinen har stått avskrudd i ca. èn uke etter at alarmen startet, først i dag at jeg kjørte maskinen og skrudde av alarmen.

 

skal kjøre memtesten, men kan jeg regne med at det er et cpu eller RAM problem, eller kan det også være andre problemer?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...