Gå til innhold

SEs proffkonge er i butikkene


Anbefalte innlegg

Har telefonen selv. Er godt fornøyd. Lyssvak skjerm? Treg? Kjenner meg ikke igjen. Dette er noe helt annet enn min K800i. Eneste som skuffer meg, er det at telefonen mangler flash. Er på tide man begynner å skille lys og flash.

Hvorfor så stort savn etter HSDPA? Hvor utbredt er det? Hvor ofte bruker dere egnetlig 3G? Vil ikke wifi dekke behovet når dere trenger nett?

 

Du må ta i betraktning at de fleste innleggene i denne tråden er skrevet av fanatiske Nokia kjøpere. Å få rakke ned på SE er som en våt drøm for dem. Du må huske at vi er på nokiAmobil nå...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har telefonen selv. Er godt fornøyd. Lyssvak skjerm? Treg? Kjenner meg ikke igjen. Dette er noe helt annet enn min K800i. Eneste som skuffer meg, er det at telefonen mangler flash. Er på tide man begynner å skille lys og flash.

Hvorfor så stort savn etter HSDPA? Hvor utbredt er det? Hvor ofte bruker dere egnetlig 3G? Vil ikke wifi dekke behovet når dere trenger nett?

 

Du må ta i betraktning at de fleste innleggene i denne tråden er skrevet av fanatiske Nokia kjøpere. Å få rakke ned på SE er som en våt drøm for dem. Du må huske at vi er på nokiAmobil nå...

 

Eller er det bare det at Sony Ericsson er ræva.. og Nokia er lager vannvittig mye bedre telefoner..

Lenke til kommentar

hehe.. Tar du det ikke seriøst engang =)

 

Av det som SE har kommet med til nå i år og hva Nokia har kommet med så er faktisk denne telefonen den som frister mest.. utenom X1 selvfølgelig.. men den kommer ikke med det første..

Og det er syntes jeg er dårlig av Nokia.. Håper litt det kommer en lansering snart av noen Proffetelefoner..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9
Veldig treig telefon. Bruker en evighet på å starte opp, og er i det hele tatt irriterende treig i menyene. Men kanskje er alle Symbiantelefoner sånn?

De er sånn, alle sammen... :thumbdown:

Lenke til kommentar
Hvorfor så stort savn etter HSDPA? Hvor utbredt er det? Hvor ofte bruker dere egnetlig 3G? Vil ikke wifi dekke behovet når dere trenger nett?

 

For bruk i jobbsammeheng er HSDPA et stort savn, 3G går fint men mangel på edge er veldig frustrerende siden det er veldig dårlig med 3G-dekning. Å sende eller sjekke epost med gprs-hastighet er en tålmodighetsprøve jeg ikke vil utsette meg for.

 

Fikk spm om å teste denne ut i jobbsammenheng, men uten HSDPA blir den ikke særlig å jobbe med når tilkoblet bærbaren. Og ja, jeg vet man får egne usb- eller PCMIA-løsnigner til bruk med bærbar men min arbeidsgiver tviholder inntil videre på at vi skal koble oss til gjennom mobiltelefonene våre. Så da er denne uaktuell.

 

Sikkert en fin modell ellers, men en skikkelig profftelefon bør i dag har et fullverdig utvalg med datatilkoblinger. Wifi er fint å ha, men det hjelper lite når man er på farten og ikke har tid til å løpe rundt i håp om å finne et tilgjengelig nettverk.

Endret av Submariner
Lenke til kommentar
Hvorfor så stort savn etter HSDPA? Hvor utbredt er det? Hvor ofte bruker dere egnetlig 3G? Vil ikke wifi dekke behovet når dere trenger nett?

 

For bruk i jobbsammeheng er HSDPA et stort savn, 3G går fint men mangel på edge er veldig frustrerende siden det er veldig dårlig med 3G-dekning. Å sende eller sjekke epost med gprs-hastighet er en tålmodighetsprøve jeg ikke vil utsette meg for.

 

 

 

Dette er jo helt fantastisk å lese. At det skulle by på problemer å sjekk e-post med gprs er jo egentlig ganske så komisk. Men skjønner at noen er elektrofil, og jo mere specs dess bedre er det. Jobber sammen med en slik type, og det er ganske fornøyelig hver gang han skal ha seg noe ny elektronikk. :)

Lenke til kommentar
Veldig treig telefon. Bruker en evighet på å starte opp, og er i det hele tatt irriterende treig i menyene. Men kanskje er alle Symbiantelefoner sånn?

De er sånn, alle sammen... :thumbdown:

 

 

Og da blir mitt spørsmål; har du prøvd alle sammen?

Lenke til kommentar
Og da blir mitt spørsmål; har du prøvd alle sammen?

..Vel, når det gjelder SE og nokia, så har begge droppet støtte og optimisering for svg. Og de har ikke valgt å benytte seg av OpenGL ES i meny- systemet (som på iPoon). Så det betyr i praksis at alt som heter animering i menyene konkurrerer med de andre "tjenestene" eller "serverne" på mobilen. Eller, det går direkte på prosessoren, isteden for å bli kjørt i parallell med lesing til diverse ellers - og da får en ikke et veldig godt resultat.

 

Ikke at det er umulig å få det til allikevel, slik at det ser bra ut - se Gdesk for UIQ (og nå for S60), for eksempel - ved å pre- loade alle skjermbildene. Slik at byttene går kjapt (...slik som kontekstskiftene på UIQ, som er veldig bra), og at en heller kan vente når programmene lastes til minnet første gangen, osv.

 

Men det har altså ikke vært noen høy prioritet for hverken SE eller Nokia å tenke mer grundig på dette, og sørge for bedre integrering mellom Symbian og det grafiske grensesnittet. Så istedet dukker det opp myter som at det kun er prosessor- hastigheten det står på, og liknende. Og at "grafikk- prosessoren" på en nokia speeder opp menyene og programmene så lenge det dreier seg om grafikk, osv. Som er feil.

Endret av nipsen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9
Veldig treig telefon. Bruker en evighet på å starte opp, og er i det hele tatt irriterende treig i menyene. Men kanskje er alle Symbiantelefoner sånn?

De er sånn, alle sammen... :thumbdown:

 

 

Og da blir mitt spørsmål; har du prøvd alle sammen?

P900, P910, M600, W950. De er i hvert fall så trege at jeg aldri vile ta sjansen på en ny smartphone fra SE. Godt at jeg ikke trenger noen, walkman med masse 8 GB minnekort er tingen for meg.

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar
Hvorfor så stort savn etter HSDPA? Hvor utbredt er det? Hvor ofte bruker dere egnetlig 3G? Vil ikke wifi dekke behovet når dere trenger nett?

 

For bruk i jobbsammeheng er HSDPA et stort savn, 3G går fint men mangel på edge er veldig frustrerende siden det er veldig dårlig med 3G-dekning. Å sende eller sjekke epost med gprs-hastighet er en tålmodighetsprøve jeg ikke vil utsette meg for.

 

 

 

Dette er jo helt fantastisk å lese. At det skulle by på problemer å sjekk e-post med gprs er jo egentlig ganske så komisk. Men skjønner at noen er elektrofil, og jo mere specs dess bedre er det. Jobber sammen med en slik type, og det er ganske fornøyelig hver gang han skal ha seg noe ny elektronikk. :)

 

Og det du skriver er jo komisk. Det går kjempetregt å sjekke epost med grps når man har vedlegg alá pdf eller powerpoint som fort kommer opp i flere megabytes. Det byr på problemer når man trenger nett med litt hastighet på farten, og mine kolleger og jeg forventer i det minste edge eller 3G-hastighet og aller helst HSDPA. At man faller tilbake til grps er ikke holdbart i en såkalt profftelefon.

 

Jeg er ifølge de fleste ikke spesielt elektrofil, fordi jeg lever fint med en Iphone i privat sammenheng, og den har kun edge og ikke kjempebra specs. Hold deg til sak, du kjenner ikke meg.

Endret av Submariner
Lenke til kommentar
når det gjelder SE og nokia, så har begge droppet støtte og optimisering for svg. Og de har ikke valgt å benytte seg av OpenGL ES i meny- systemet (som på iPoon). Så det betyr i praksis at alt som heter animering i menyene konkurrerer med de andre "tjenestene" eller "serverne" på mobilen.
Hvis det du sier stemmer (jeg kan bare litt Java selv), er det litt rart at SE er så frempå med først Java-støtte, multitasking og nå Project Capuchin på A200. Hvorfor bruke tid på å "smarte opp" A200-OSet mens de la UIQ stå igjen unødvendig dumt? :hmm:
Lenke til kommentar

Vel.. det dreier seg vel om at mesteparten av folket som jobber i mobilindustrien har det fundamentale synet at antallet kunder i markedet er konstant. Eller, at hvis det dukker opp noe nytt, så vil de andre modellene tape terreng. På samme måte som en tenker at hvis e-post og msn blir mer tilgjengelig, så vil SMS forsvinne (..jeg finner ikke på dette - jeg satt og hørte på et fjols fra telenor sitte å si at hvis datatrafikk ble billigere, ville folk utnytte(tenk det, "utnytte") dette og strande både MMS og SMS. Som jo ville være selve undergangen). Som er absurd - en form for passiv meldingstransport vil trenges uansett. Men å bruke fantasien i det hele tatt, og se litt fremover - det går ikke. Så å selge smartingtelefoner som konsept blir veldig vanskelig, siden det dreier seg om å utvide bruksområdet til en telefon. Samt å behandle telefon- funksjonen som et verktøy på en datamaskin.

 

Eller å i det hele tatt forandre markedsdynamikken. Nei - det ville være forferdelige greier.

 

Så den eneste utveien er å bruke smart- telefonene til å lage mer avanserte "feature" telefoner - så en kan kjøpe ringetoner og bakgrunnsbilder i 3d, på nettet, med produsentens eget (ubrukelig implementerte) program. Og blir de noe mer enn det, så er det tydeligvis slutt på interessen.

Lenke til kommentar

Til en viss grad. Men hva er fundamentalt forskjellen på å implementere en proprietær meldingsprotokoll som kjører over et cdma nett som dropper ned i hvilemodus? Jo, en sparer haugevis med båndbredde og strømforbruk, som en kan bruke på noe annet - som TV eller denne bredbåndsgreia alle teleoperatørene får orgasme av å tenke på, web, eller å shoppe vitser på vg- sidene.

 

Og ikke kom trekkende med "disruptive technology" teori, vær så snill - de eier hele infrastrukturen selv. Selskapene kan velge om de vil implementere noe - akkurat når det faller dem inn, og så sette den prisen de måtte ønske på det etterpå. Det spiller ingen rolle om teknologien er tilgjengelig.

Lenke til kommentar

Nei, det dreier seg om hva slags enheter det lønner seg å satse på. Og hvis telekomunikasjon sitter stille, er det ingen interesse for å produsere avanserte håndholdte enheter der en har vanskeligere for å kontrollere bruken. I såfall må telefon- produsentene finne andre måter å tjene penger på, uavhengig av telefonbruk. Som for eksempel Microsoft med lanserte utviklingsverktøy og merke- plassering - eller for eksempel UIQ med mulighet for uavhengig utvikling av programvare. Begge alternativene ville kunne øke salget av disse enhetene av andre grunner enn avtaler med telefonselskapene.

 

Men dette er et vanskelig konsept å selge. Spesiellt når smartingtelefon- markedet er såpass lite.

Lenke til kommentar
telefon-produsentene [må] finne andre måter å tjene penger på, uavhengig av telefonbruk. Som for eksempel [...] UIQ med mulighet for uavhengig utvikling av programvare.
Mulig jeg bare er utrolig trøtt, men motsier ikke du nå hva du sa om SEs manglende vilje til å gjøre UIQ bra? Eller er SEs dinosaurplan å la UIQ være så bra at folk kjøper, men så dårlig at det ikke duger til noe skikkelig? :ph34r:
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...