Gå til innhold

Presenter ditt livssyn


Anbefalte innlegg

1A. Hva slags livssyn har du? (f.eks. kristen, ateist, buddhist, agnostiker osv.)

Agnostiker. Umulig å vite verken eller, men jeg finner "Gud" veldig usannsynlig

 

1B. Hvorfor har du akkurat dette livssynet?

Det er i mitt hodet det eneste logiske. Det er umulig å bevise verken eller og jeg lever ikke livet mitt etter noe jeg ikke kan bevise.

 

1C. Er du medlem av noen slags organisasjon eller åndelig samfunn som har med livssynet ditt å gjøre?

Er medlem av Venstre? :p Nei, er vel egentlig ikke det.

2A. Tror du på en eller flere guder eller andre åndelige skapninger?

Nope.

 

 

2B. Hvordan fungerer disse gudene/åndelige skapningene? (er de f.eks. i en dimensjon for seg selv eller tar de aktivt del i det som skjer på jorden. Hvor stor makt har de osv.)

?

 

2C. Hva er det som gjør at du har denne forestillingen? (enten du tror eller ikke tror på guder/åndelige skapninger)

Logikk? Liten tends til å tro på ting bare fordi andre påstår det.

3A. Tror du på et liv etter døden?

Nei

 

3C. Tror du døde mennesker har kontakt med levende mennesker på noen måte?

Nope.

 

4. Tror du på reinkarnasjon?

Nope

 

5A. Tror du mennesker har en sjel, ånd eller noe andre bestanddeler enn den fysiske?

Jeg tror at hvis det eksisterer en slik ting så er den fysisk.

 

5B. Hva gjør at du har denne oppfatningen om hva et menneske består av?

Vitenskap

 

6A. Hvilke moralske retningslinjer har du for ditt liv?

Tja. Har mange moralske rettningslinjer i livet mitt. Men er veldig liberal og vil ikke presse disse på andre.

6B. Følger du alle disse moralske retningslinjene, gjør du ditt beste eller gir du blaffen?

Gjør jo mitt beste for å følge min egen moral ja.

 

6C. Har du en forestilling om at det finnes gode og/eller onde mennesker?

Nja, det finnes nok mennesker som er genetisk disponibel for å ende opp som "onde" mennesker, men ikke noe annet enn det.

 

7. Benytter du deg av bønn eller meditasjon eller noe lignende?

Tja, meditasjon kan være forfriskende, men har ingenting med høyere makter å gjøre.

8. Har du noen gang opplevd noen åndelige fenomener eller noe lignende?

Ikke som jeg med noen slags sikkerhet si har vært det nei.

9. Hva er meningen med livet og hvorfor lever vi?

Jeg tror ikke det er noen mening som er lik for alle mennesker. Vi en karbonbasert livsform som er selvbeviste. Jeg synes man burde gjøre det man kan for å nyte livet på best mulig måte :)

 

10. Hva er det viktigeste i livet for deg?

Det viktigste er mine nærmeste (venner, familie) og hobbyene mine. Alt som forbedrer livskvaliteten min :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nå skal ikke jeg starte noe diskusjon her, men kan du forklare hva du mener med bønnesvar, 316?

 

Et svar på bønner. Jeg har enten fått det jeg har bedt om, eller sett andre få det de ber om, eller sett at noe er blitt forandret på grunn av bønn.

 

Ja jeg skjønte det, men jeg vil ha konktrete eksempler :)

Lenke til kommentar

1A. Hva slags livssyn har du? (f.eks. kristen, ateist, buddhist, agnostiker osv.)

Jeg er ateist, og blir oppgitt av alle som har ni hundre forskjellige måter å definere det på. En ateist er en som er uten gudstro, ikke nødvendigvis 100% sikker på at det finnes en gud. Men så sikker som det tillates, 99% - like stor sjanse for at Peter Pan finnes.

1B. Hvorfor har du akkurat dette livssynet?

Fordi det er det mest fornuftige og rasjonelle livssynet for meg, jeg kan ikke tenke meg å stole på eldgamle tekster som er skrevet for 2000 år siden der det "påstås" at Jesus har gjort div. handlinger.

 

1C. Er du medlem av noen slags organisasjon eller åndelig samfunn som har med livssynet ditt å gjøre?

Er ikke medlem av HEF og planlegger heller ikke å bli det.

2A. Tror du på en eller flere guder eller andre åndelige skapninger?

Nei.

 

2B. Hvordan fungerer disse gudene/åndelige skapningene? (er de f.eks. i en dimensjon for seg selv eller tar de aktivt del i det som skjer på jorden. Hvor stor makt har de osv.)

Som sagt så tror jeg ikke på guder.

 

2C. Hva er det som gjør at du har denne forestillingen? (enten du tror eller ikke tror på guder/åndelige skapninger)

Jeg har aldri blitt representert noe bevis for en gud/åndelig skapning, hvorfor skal jeg tro noe mer på gud enn på nissen når de har like mye bevis for seg?

 

3A. Tror du på et liv etter døden?

Nei, jeg tror jeg råtner under jorden.

 

3B. Hvis du tror på dette, hvordan tror du dette livet vil være for deg?

I og med at vi (ikke-troende) bare har ett liv så vil jeg tro at vi verdsetter dette livet til det fylleste, ettersom man ikke får noe ekstra liv i himmelen. Hvordan kan livet ha verdi hvis man lever for det som kommer etter døden?

 

3C. Tror du døde mennesker har kontakt med levende mennesker på noen måte?

Nei.

 

4. Tror du på reinkarnasjon?

Nei.

 

5A. Tror du mennesker har en sjel, ånd eller noe andre bestanddeler enn den fysiske?

Nei.

 

5B. Hva gjør at du har denne oppfatningen om hva et menneske består av?

Det har aldri vært representert noe annet i vitenskapen som bevis eller sannsynlighet.

 

6A. Hvilke moralske retningslinjer har du for ditt liv?

Som alle andre i dette sekulære landet har.

 

6B. Følger du alle disse moralske retningslinjene, gjør du ditt beste eller gir du blaffen?

Jeg vil kalle meg selv slu til tider, men vil si at jeg følger de moralske retningslinjene uten å prøve.

 

6C. Har du en forestilling om at det finnes gode og/eller onde mennesker?

Ja, men ikke i utgangspunktet onde/gode. Det har nok med oppveksten deres å gjøre, og kanskje psykiske problemer.

7. Benytter du deg av bønn eller meditasjon eller noe lignende?

Nei.

 

8. Har du noen gang opplevd noen åndelige fenomener eller noe lignende?

Ja, jeg så et merkelig lys av 3 farger som surret rundt hverandre på nyttårsaften noen år tilbake. Mulig det var lyskaster, men det var ganske langt bort i skogen så jeg fatter ikke hva de gjorde der isåfall. Vil heller tro det er en naturlig forklaring.

 

9. Hva er meningen med livet og hvorfor lever vi?

Jeg tror ikke livet trenger å ha en mening, for øyeblikket lever vi for å overleve.

 

10. Hva er det viktigeste i livet for deg?

Selvrealisering, venner, familie og interesser.

Endret av Syvertsen
Lenke til kommentar

1A. Hva slags livssyn har du? (f.eks. kristen, ateist, buddhist, agnostiker osv.)

Ateistisk

1B. Hvorfor har du akkurat dette livssynet?

Jeg er ateistisk fordi jeg er en mann av realisme. Jeg tror på det som er realistisk; det som kan stimuleres igjennom menneskelige sanser. Jeg tror ikke på en gudommelig eller åndelig kraft fordi det går imot det realistiske menneskesynet.

 

1C. Er du medlem av noen slags organisasjon eller åndelig samfunn som har med livssynet ditt å gjøre?

Jeg er medlem av Statskirken, men siden dette går imot mitt livssyn skal jeg melde meg ut. Utenom det velger jeg å ikke melde meg inn i noen organisasjoner fordi virkeligheten for meg er alt for virkelig til å være medlem av et organisasjon som fremmer virkeligheten.

 

2A. Tror du på en eller flere guder eller andre åndelige skapninger?

Se 1B.

 

2B. Hvordan fungerer disse gudene/åndelige skapningene? (er de f.eks. i en dimensjon for seg selv eller tar de aktivt del i det som skjer på jorden. Hvor stor makt har de osv.)

Se 1B.

 

2C. Hva er det som gjør at du har denne forestillingen? (enten du tror eller ikke tror på guder/åndelige skapninger)

Se 1B.

 

3A. Tror du på et liv etter døden?

Nei! Når man dør vil ens eksistens opphøre. Derfor er det viktig å få det beste ut av livet så lenge en lever.

 

3B. Hvis du tror på dette, hvordan tror du dette livet vil være for deg?

N/A

 

3C. Tror du døde mennesker har kontakt med levende mennesker på noen måte?

Nei.

 

4. Tror du på reinkarnasjon?

Nei.

 

5A. Tror du mennesker har en sjel, ånd eller noe andre bestanddeler enn den fysiske?

Jeg vet mennesket har tanker. Tanker er ikke fysisk, men det er heller ikke noe åndelig. Tanker skaper din personlighet, som igjen skaper din "sjel".

 

5B. Hva gjør at du har denne oppfatningen om hva et menneske består av?

Fordi alle mennesker har tanker, og det er dine tanker om diverse ting som gjør deg til den personen du er i dag (personligheten). Har en negative tanker, vil man få en negativ personlighet, som igjen fører til en negativ "sjel". I bunn å grunn ser jeg på en "sjel" som det samme som en personlighet.

 

6A. Hvilke moralske retningslinjer har du for ditt liv?

Min moral blir styrt etter min samvittighet og skilnad av rett og galt. Sannsynligvis den samme som de fleste i Norge.

 

6B. Følger du alle disse moralske retningslinjene, gjør du ditt beste eller gir du blaffen?

Jeg gjør det som faller meg inn å gjøre, uten å tenke på moralen. Men som regel vil jeg ikke tenke på noe som er "umoralsk".

 

6C. Har du en forestilling om at det finnes gode og/eller onde mennesker?

Ja, det finnes helt klart gode og onde mennesker. Men som sagt før, stammer dette av oppveksten og hvordan ens tanker utvikles.

 

7. Benytter du deg av bønn eller meditasjon eller noe lignende?

Nei, men er villig til å lære meditasjon. Har dog opplevd å gå ned i underbevisstheten på lik linje som en gjør under meditasjon.

 

8. Har du noen gang opplevd noen åndelige fenomener eller noe lignende?

Nei.

 

9. Hva er meningen med livet og hvorfor lever vi?

Vi lever fordi vi er, og meningen med livet er som i alle andre dyrearter; overlevelse og reproduksjon.

 

10. Hva er det viktigeste i livet for deg?

Selvrealisering!

Lenke til kommentar

1A. Hva slags livssyn har du? (f.eks. kristen, ateist, buddhist, agnostiker osv.)

Kristen med en fascinasjon for buddhisme, alkymi, gnostisme og mystikk som f.eks. sufisme.

 

1B. Hvorfor har du akkurat dette livssynet?

Har vært en lang prosess der jeg begynte som ateist, men fikk stadig flere erfaringer som gjorde denne oppfatningen vanskelig.

 

1C. Er du medlem av noen slags organisasjon eller åndelig samfunn som har med livssynet ditt å gjøre?

Nei.

 

2A. Tror du på en eller flere guder eller andre åndelige skapninger?

Jeg tror på Gud som består av Faderen, Sønnen og Den Hellige Ånd, samt engler, onde ånder og djevelen.

 

2B. Hvordan fungerer disse gudene/åndelige skapningene? (er de f.eks. i en dimensjon for seg selv eller tar de aktivt del i det som skjer på jorden. Hvor stor makt har de osv.)

Gud er allmektig, allvitende, men jeg forstår ikke fullt ut hvilken makt han utfører på jorden eller hvordan han fungerer i det hele tatt. Det samme gjelder de onde åndene.

 

2C. Hva er det som gjør at du har denne forestillingen? (enten du tror eller ikke tror på guder/åndelige skapninger)

Vanskelig å peke ut nøyaktig en ting som gjør at jeg har denne forestillingen.

 

3A. Tror du på et liv etter døden?

Ja, jeg tror at alle mennesker lever evig.

 

3B. Hvis du tror på dette, hvordan tror du dette livet vil være for deg?

Moralsk sett så føler jeg at det er lite håp for meg, men hvis jeg tar Guds nåde med i bildet, så har jeg større håp, kanskje det er mulig at en som meg får en plass i evigheten, det vet jeg ikke.

 

3C. Tror du døde mennesker har kontakt med levende mennesker på noen måte?

Jeg tror at de som dør havner i dødsriket, men er usikker på i hvilken grad disse er i stand til å komme i kontakt med mennesker som er levende. Til en viss grad tror jeg de påvirker verden, som et slags ekko.

 

4. Tror du på reinkarnasjon?

Fysisk, ja. Mentalt, nei.

 

5A. Tror du mennesker har en sjel, ånd eller noe andre bestanddeler enn den fysiske?

Er veldig usikker på dette punktet. Jeg er overbevist om at mennesker er mer enn bare den fysiske kroppen, men er usikker på nøyaktig hva dette andre skal bestå av. I det minste tror jeg at det finnes en åndelig del av mennesker og en fysisk del.

 

5B. Hva gjør at du har denne oppfatningen om hva et menneske består av?

Når jeg observerer meg selv så er det ikke bare øynene eller bevisstheten som observerer meg selv, men også noe "der inne et sted" som observerer alt det som foregår uten å være i direkte tilknytning til det fysiske.

 

6A. Hvilke moralske retningslinjer har du for ditt liv?

Prøver å følge bibelens påbud, samt det som er vanlig for folk flest å følge. Det viktigste for meg er kanskje å være ærlig, å ikke snakke bak ryggen til andre, å være tolerant mot andre uansett hvem eller hva de er og å prøve å gjøre noe godt for andre som gjør at de føler at livet er godt mot dem.

 

6B. Følger du alle disse moralske retningslinjene, gjør du ditt beste eller gir du blaffen?

Gjør mitt beste. Feiler dog på f.eks. ekteskap siden jeg lever som samboer og aldri klarer å bestemme meg for ekteskap eller hva jeg enn skal gjøre ut av dette forholdet. Føler også at det er galt av meg å ikke jobbe, selv om jeg er uføretrygdet.

 

6C. Har du en forestilling om at det finnes gode og/eller onde mennesker?

Jeg tror alle mennesker er onde, "innerst inne" er alle styrt av instinkter som bare er til fordel for dem selv.

 

7. Benytter du deg av bønn eller meditasjon eller noe lignende?

Jeg ber, jeg mediterte tidligere, men føler at dette gjør mindre positivt for meg enn bønn.

 

8. Har du noen gang opplevd noen åndelige fenomener eller noe lignende?

Ja, masse. En gang gikk jeg forbi en kirkegård midt på natten så jeg noen som satt ved siden av en gravstøtte, samtidig raslet det kraftig i noen busker på andre siden av veien og samtidig var det ett eller annet dyr som lagde et virkelig ekkelt skrik et sted i nærheten. Antar at dette var en slags advarsel av ett eller annet slag, om at jeg var på feil vei i livet.

 

En gang jeg var i skogen alene hørte jeg en slags alvesang. *

 

En gang satt jeg hjemme med noen andre og vi snakket om åndelige fenomener, plutselig veltet et glass på bordet. Jeg undersøket rett etterpå, og det viste seg at det ville være umulig å få dette glasset til å bare velte uten kraftige rystelser av bordet. Senere på kvelden eksploderte en flaske i kjøleskapet og jeg følte at det var et ondt åndelig nærvær til stede.

 

Har også opplevd endret bevissthetstilstand gjennom meditasjon, til en sånn grad at den vanlige verden nærmest forsvinner og jeg er et annet sted.

 

Og har opplevd å være paralysert i en trance-tilstand og føle noe inni meg vibrere som om jeg skulle befinne meg over et jordskjelv-sentrum, og se bilder komme frem i bevisstheten av ting jeg aldri har sett i den virkelige verden og aldri noengang har tenkt på selv.

 

En gang våknet jeg opp på sofaen. Det stod noen med røde klær i stuen, jeg trodde det var en kamerat med rød joggedress som var kommet på besøk, men jeg satte meg opp i sofaen og støtte hånden mot bordet, men så gikk hånden gjennom bordet og så husker jeg ikke mer før jeg våknet opp senere.

 

En annen gang våknet jeg opp og klarte ikke å bevege på kroppen, men følte at jeg drømte samtidig og kunne delta i drømmene.

 

En gang så jeg hodeskaller som danset rundt på kanten av en rusten kai. *

 

En annen gang merket jeg at den fysiske verdenen forsvant når jeg snakket med en venn og jeg mistet følelsen av å være "jeg" og istedenfor bare var. Etterpå begynte jeg nesten å gråte når jeg så lysene fra byen som funklet som diamanter *

 

Jeg merket at det skjedde noe inni meg som var positivt når jeg snakket med kristne, selv om de virket helt hjerneskadde og snakket om helt tåpelige ting.

 

Jeg merket at jeg selv kunne fremkalle den samme tilstanden hvis jeg ærlig forsøkte å begi meg inn i kristendommen.

 

* = Hendelser der jeg har vært ruset.

 

9. Hva er meningen med livet og hvorfor lever vi?

Det er ingen mening med livet, men vi lever for å kunne oppleve hva liv virkelig er etter dette "livet" er over.

 

10. Hva er det viktigeste i livet for deg?

For øyeblikket så er det viktigste for meg sønnen min, jeg vil at han skal få et så lykkelig liv som mulig og lære alt jeg har lært og likevel få bestemme selv hvilken vei han vil følge. Hvis jeg klarer å gi han et lykkelig liv så føler jeg at jeg kan dø med fred en dag.

Lenke til kommentar
Nå skal ikke jeg starte noe diskusjon her, men kan du forklare hva du mener med bønnesvar, 316?

 

Et svar på bønner. Jeg har enten fått det jeg har bedt om, eller sett andre få det de ber om, eller sett at noe er blitt forandret på grunn av bønn.

 

Ja jeg skjønte det, men jeg vil ha konktrete eksempler :)

 

Bare slik at du kan påpeke noe?:p Neida.

 

Jeg ba en morning om å få respekt fra min far (som ikke likte at jeg vanket på bedehuset), og høre han si at han var glad i meg, fordi jeg trengte å høre det. Senere på dagen sa han fra bak avisen at han var glad i meg, og at han syns jeg var en god gutt. Jeg har også bedt om å få motivasjon, som foreksempel på kor-turne hvor jeg var utmattet og lei og ville bort, så kom flere bort til meg i løpet av dagen og motiverte meg og oppmuntret meg. Har opplevd flere lignende bønnesvar.

 

Var det noe sånt du var ute etter?

Lenke til kommentar

Det var en dag jeg var på besøk hos min far, og jeg gikk og ønsket meg i hemmelighet en sjokolade som lå i kjøleskapet hans. Jeg tok den aldri, men da jeg skulle dra kom han og ga sjokoladen til meg.

 

Hadde jeg trodd på Gud, hadde jeg utvilsomt tilskrevet Gud dette. Dere som tror på Gud kommer helt sikkert til å gjøre nettopp det. Ettersom jeg ikke gjør det, står jeg fritt til å tolke det som en tilfeldighet. Kanskje han leste han noe av mitt kroppsspråk — det er utrolig hvor mye ubevisst som foregår mellom mennesker.

 

Det er selvfølgelig mindre gøy når man ikke tror at verden er magisk; det er også mindre gøy når du slutter å tro på julenissen. Men av en eller annen grunn gjør vi det likevel. Kanskje har jeg en teit(?) overbevisning om at sannheten er større og viktigere enn meg selv, så er jeg muligens bittelitt religiøs likevel, om enn ikke på vanlig måte. ;)

Lenke til kommentar
Nå skal ikke jeg starte noe diskusjon her, men kan du forklare hva du mener med bønnesvar, 316?

 

Et svar på bønner. Jeg har enten fått det jeg har bedt om, eller sett andre få det de ber om, eller sett at noe er blitt forandret på grunn av bønn.

 

Ja jeg skjønte det, men jeg vil ha konktrete eksempler :)

 

Bare slik at du kan påpeke noe? :p Neida.

 

Jeg ba en morning om å få respekt fra min far (som ikke likte at jeg vanket på bedehuset), og høre han si at han var glad i meg, fordi jeg trengte å høre det. Senere på dagen sa han fra bak avisen at han var glad i meg, og at han syns jeg var en god gutt. Jeg har også bedt om å få motivasjon, som foreksempel på kor-turne hvor jeg var utmattet og lei og ville bort, så kom flere bort til meg i løpet av dagen og motiverte meg og oppmuntret meg. Har opplevd flere lignende bønnesvar.

 

Var det noe sånt du var ute etter?

 

 

Ja, det var det.

 

Så du tror ikke det med din far kan ha vært noe annet enn Gud som slo inn? For eksempel, kan det ikke ha vært slik at din far så at du kanskje var litt nedfor, og derfor at du trengte noe sånt som et par gode ord? Det samme gjelder forsovet kor-syngingen. Kan det ikke ha vært at de andre visste at du hadde gjort mye den dagen og var sliten, og derfor trengte litt oppmuntring?

 

Og hva med alle de gange Gud ikke har svart på dine bønner? (jeg antar at det er en del han ikke har svart på.)

 

Poenget er at du tar det for gitt at det er en gud eller en overnaturlig kraft, eller nærmere bestemt Gud som hjelper akkurat deg, når det er en hel haug med andre, mer sannsynlige forklaringer til de sakene du hittil har beskrevet. Det blir litt sånn som å si at det var Gud som reddet en person som skulle dø, og ikke flere hundre års med medisinsk kunnskap og viten, samt dyktige leger og kirurger. Nei disse hadde ingenting med personens liv videre, men Gud hadde selvsagt dette.

Lenke til kommentar

Trond var innom en interessant tolkning i en annen tråd: Dette med å bevitne en rekke hendelsesforløp, fange essensen av noe tilfeldig og underfundig (historien om sjokoladen). Jeg følger ham hele veien, fordi det tidvis skjer med meg selv (det skjer jo med oss alle, på ulike vis). En kobling mellom negative og positive hendelser som opptrer som tjenlige, der de som er predisponerte for "åndelig mystikk" vil tro at det er Gud eller en annen kraft som griper inn i livet, mens en typisk ateist, slik jeg ser det, kan humre og se på det som ren og skjær tilfeldighet. Det være seg ganske så trivielle hendelser og oppdagelser (selv om det utvilsomt kan være fascinerende).

 

Man vil så gjerne omfavne verden i et magisk perspektiv.

Endret av Totentanz
Lenke til kommentar
Så du tror ikke det med din far kan ha vært noe annet enn Gud som slo inn? For eksempel, kan det ikke ha vært slik at din far så at du kanskje var litt nedfor, og derfor at du trengte noe sånt som et par gode ord? Det samme gjelder forsovet kor-syngingen. Kan det ikke ha vært at de andre visste at du hadde gjort mye den dagen og var sliten, og derfor trengte litt oppmuntring?

Kan godt hende det, ettersom det går an å se på det på to måter. Men ettersom jeg er religiøs, og ba om dette og fikk svar, velger jeg å tro at Gud gjorde noe for at jeg skulle føle meg bedre.

 

Og hva med alle de gange Gud ikke har svart på dine bønner? (jeg antar at det er en del han ikke har svart på.)

Noen bønner glemmer man at man har bedd, og vil derfor ikke lete etter bønnesvar med det første. Andre bønner ønsker man gjerne sterkt, og man ønsker at man skal få svar som bestilt. Som kristen lærer man at Gud vet hva som er best for oss, og han vil gi oss det vi trenger, ikke nødvendigvis det man ber om. Derfor utvikler man en slags sans for å se etter de bønnesvar som Gud gir. Jeg tror Gud alltid gir bønnesvar.

 

Poenget er at du tar det for gitt at det er en gud eller en overnaturlig kraft, eller nærmere bestemt Gud som hjelper akkurat deg, når det er en hel haug med andre, mer sannsynlige forklaringer til de sakene du hittil har beskrevet. Det blir litt sånn som å si at det var Gud som reddet en person som skulle dø, og ikke flere hundre års med medisinsk kunnskap og viten, samt dyktige leger og kirurger. Nei disse hadde ingenting med personens liv videre, men Gud hadde selvsagt dette.

Du fremstiller det på en unyansert måte. Kristne er ikke nødvendigvis så blottet for omverden som du kanskje vil påstå. Husk at vi også er en del av verden, og de fleste kristne i Norge er oppegående nok til å takke Gud for at det finnes kirurger og leger og medisin, og vil ikke nødvendigvis gi Gud æren for at et menneske har lurt døden.

Lenke til kommentar
Trond var innom en interessant tolkning i en annen tråd: Dette med å bevitne en rekke hendelsesforløp, fange essensen av noe tilfeldig og underfundig (historien om sjokoladen). Jeg følger ham hele veien, fordi det tidvis skjer med meg selv (det skjer jo med oss alle, på ulike vis). En kobling mellom negative og positive hendelser som opptrer som tjenlige, der de som er predisponerte for "åndelig mystikk" vil tro at det er Gud eller en annen kraft som griper inn i livet, mens en typisk ateist, slik jeg ser det, kan humre og se på det som ren og skjær tilfeldighet. Det være seg ganske så trivielle hendelser og oppdagelser (selv om det utvilsomt kan være fascinerende).

 

Man vil så gjerne omfavne verden i et magisk perspektiv.

 

Jeg våger å påstå at de fleste kristne i Norge har en kritisk sans når det gjelder bønnesvar, og er i stand til å stille spørsmål ved tilfeldigheter og bønnesvar. Hva man velger å tro i etterkant av en hendelse hvor bønn har vært innblandet, trenger ikke nødvendigvis gi påskudd for å si at kristne er irrasjonelle og har tankesperrer. Mange kristne vil kjenne seg igjen i det at man gjerne står i tvil om man har fått et bønnesvar fra Gud, eller om det er ren og skjær tilfeldighet. Men som kristen man gjerne tro at det er en Guds handling, fordi man er kristen og har en tro.

Endret av 316
Lenke til kommentar

1A. Hva slags livssyn har du? (f.eks. kristen, ateist, buddhist, agnostiker osv.)

Kristen - for tida skeptisk.

 

Nb: Selv om jeg tviler så er følgende synspunkter basert på kristen tro.

 

1B. Hvorfor har du akkurat dette livssynet?

Tar meg friheten av å sitere meg selv.

I de første 16 årene av mitt liv var jeg kristen fordi familien min var det.

 

Men det kommer et punkt i livet til en nogenlunde oppegående kar der man skjønner at man ikke kan leve livet sitt basert på andres synspunkter. På et tidspunkt i den tida begynte jeg å tvile. Jeg, som alle andre, må ha beviser for at noe er sant for å kunne leve etter det. Jeg begynte å lese mye forskjellige bøker.

 

Jeg har lest mange bøker av kristne forfattere som argumenterer for kristendommen på en intellektuellt oppegående måte. Jeg synes de har mange gode argumenter, men kjøper ikke alt. Akkurat på samme måte som dere forhåpentligvis ikke kjøper alt av <random ateistisk forfatter>. Ja, jeg har lest mange bøker av kristne forfattere, og få bøker av "superateister" som lever for å konvertere kristne.

MEN, alle kristne får sin dose ateistargumentasjon av å leve i det 21. århundre.

 

Når alt kommer til alt tror jeg ikke det å tro eller ikke tro koker ned til et intellektuellt spørsmål. Det handler om å våge å tro. Og hvis man da finner noe, er det verdt å satse på.

 

___________________________________________________

Jeg må ærlig innrømme at jeg aldri hadde vært kristen hadde det ikke vært for at jeg er oppvokst i en kristen familie. Kristendom er umulig å forstå med en forutinntatt holdning om at alle kristne er bakstreverske hjernevaska soppvekster som er 10 skritt bak ateistene i evolusjonen.

 

1C. Er du medlem av noen slags organisasjon eller åndelig samfunn som har med livssynet ditt å gjøre?

Frikirken

 

2A. Tror du på en eller flere guder eller andre åndelige skapninger?

Ja, Gud, og derav treenigheten. Demoner og Engler og Djevelen.

 

2B. Hvordan fungerer disse gudene/åndelige skapningene? (er de f.eks. i en dimensjon for seg selv eller tar de aktivt del i det som skjer på jorden. Hvor stor makt har de osv.)

Gud er allmektig og allvitende. Djevelen har en viss makt over jorden. Engler og Demoner er deres respektive hjelpere med en viss makt.

 

2C. Hva er det som gjør at du har denne forestillingen? (enten du tror eller ikke tror på guder/åndelige skapninger)

Bibelen

 

3A. Tror du på et liv etter døden?

Ja, Bibelen lærer det.

 

3B. Hvis du tror på dette, hvordan tror du dette livet vil være for deg?

Vanskelig spørsmål, har ikke en fullstendig oppfatning av dette.

 

3C. Tror du døde mennesker har kontakt med levende mennesker på noen måte?

Nei, tror ikke det. Men er usikker.

 

4. Tror du på reinkarnasjon?

 

5A. Tror du mennesker har en sjel, ånd eller noe andre bestanddeler enn den fysiske?

Ja

 

5B. Hva gjør at du har denne oppfatningen om hva et menneske består av?

Bibelen lærer det.

 

6A. Hvilke moralske retningslinjer har du for ditt liv?

Hmm. Den gylne regel, de 10 bud, folkelig fornuft!

 

6B. Følger du alle disse moralske retningslinjene, gjør du ditt beste eller gir du blaffen?

Greier aldri å følge alle disse retninghslinjene, men gjør alltid mitt beste.

 

6C. Har du en forestilling om at det finnes gode og/eller onde mennesker?

Ja.

 

7. Benytter du deg av bønn eller meditasjon eller noe lignende?

Ja, når

 

8. Har du noen gang opplevd noen åndelige fenomener eller noe lignende?

Ja, flere ganger. Og siden det helt sikkert kommer til å komme spørsmål på det kan jeg prøve å utdype litt.

 

Vil ikke gå inn på akkurat hva det var siden det er veldig personlig. Jeg er skeptiker og har gått gjennom opplevelsene 1000 ganger etter det skjedde og sett etter en naturlig forklaring. Det finnes ikke en naturlig forklaring på det som har skjedd, og logikk eller vitenskap strekker ikke til.

 

Men uansett så greier jeg ikke la de opplevelsene overbevise meg helt om at det finnes en Gud. Selv om jeg er sikker på at det jeg har sett og opplevd har skjedd, kan jeg ikke utelukke 100% at på en eller annen psykologisk måte kan det la seg forklare.

 

Selv om jeg er overbevist om at det jeg har opplevd var ekte, kan jeg ikke få meg selv til å tro.

 

9. Hva er meningen med livet og hvorfor lever vi?

Ære Gud med livet, og få med seg så mange som mulig til himmelen.

 

10. Hva er det viktigeste i livet for deg?

Nå - ha det gøy og finne ut av egne synspunkter.

Endret av Puff
Lenke til kommentar

1A. Hva slags livssyn har du? (f.eks. kristen, ateist, buddhist, agnostiker osv.)

ateist definert som "fraværet av tro på det guddommelige"

 

1B. Hvorfor har du akkurat dette livssynet?

fordi jeg ikke har klart å sannsynliggjøre et alternativ

 

1C. Er du medlem av noen slags organisasjon eller åndelig samfunn som har med livssynet ditt å gjøre?

fysj, nei

 

2A. Tror du på en eller flere guder eller andre åndelige skapninger?

det har jeg overhode intet grunnlag til å tro på, nei

 

2C. Hva er det som gjør at du har denne forestillingen? (enten du tror eller ikke tror på guder/åndelige skapninger)

fordi jeg ikke har klart å sannsynliggjøre denne forestillingen

 

3A. Tror du på et liv etter døden?

det virker fullstendig usannsynlig

 

3C. Tror du døde mennesker har kontakt med levende mennesker på noen måte?

det virker fullstendig usannsynlig

 

4. Tror du på reinkarnasjon?

det virker fullstendig usannsynlig

 

5A. Tror du mennesker har en sjel, ånd eller noe andre bestanddeler enn den fysiske?

det virker fullstendig usannsynlig. har vanskelig for å se at vi er bygget opp av annet enn fysisk materie

 

6A. Hvilke moralske retningslinjer har du for ditt liv?

et slags kvasi-utilitaristisk moralsyn, må jeg vel kunne si. hvorfor påføre andre skade dersom jeg kan la være? likhet, alle som har en interesse av å bli tatt hensyn til burde bli tatt hensyn til. dette burde selvsagt også utvides til å gjelde andre personer enn bare personer som er medlemmer av vår egen art

 

6B. Følger du alle disse moralske retningslinjene, gjør du ditt beste eller gir du blaffen?

ja, absolutt. ihvertfall til beste evne. viktig å være konsistent, uavhengig av hva slags moralsystem man følger

 

6C. Har du en forestilling om at det finnes gode og/eller onde mennesker?

synes "godhet" og "ondhet" er ganske meningsløse termer, som defineres ulikt fra menneske til menneske. for meg ville kanskje "ondhet" bli definert som det å ta mer hensyn til seg selv enn til andre

 

7. Benytter du deg av bønn eller meditasjon eller noe lignende?

ber selvsagt ikke. meditasjon kan sikkert være digg, men har ikke prøvd det

 

8. Har du noen gang opplevd noen åndelige fenomener eller noe lignende?

nei

 

9. Hva er meningen med livet og hvorfor lever vi?

jeg har vanskelig for å se at det finnes en "mening". finner et deterministisk bilde av verden til å være mest sannsynlig. der fri vilje er en illusjon, og selv våre tanker er ikke noe annet enn en eller annen type "materie" i bevegelse. "om 100 år er alt glemt", basically. egentlig en utrolig frigjørende tanke, blir alltid overrasket over mennesker som mener dette er et deprimerende syn på livet.

 

10. Hva er det viktigeste i livet for deg?

det ypperste hadde vært å klare å oppnå en illusjon om lykke. mer realistisk: oppnå en tilstand der man er tilfredsstilt med sin egen tilværelse

Lenke til kommentar

1A. Hva slags livssyn har du? (f.eks. kristen, ateist, buddhist, agnostiker osv.)

Er vel en 'svak ateist' eller agnostiker mot gudskonseptet som helhet og sterk ateist mot de tradisjonelle religiøse fremstillinger av Gud.

 

1B. Hvorfor har du akkurat dette livssynet?

For min del virket det mer rasjonelt enn å tro, men det har mye med hva slags person jeg er.

 

1C. Er du medlem av noen slags organisasjon eller åndelig samfunn som har med livssynet ditt å gjøre?

Nei.

 

2A. Tror du på en eller flere guder eller andre åndelige skapninger?

Nei.

 

2B. Hvordan fungerer disse gudene/åndelige skapningene? (er de f.eks. i en dimensjon for seg selv eller tar de aktivt del i det som skjer på jorden. Hvor stor makt har de osv.)

Har ingen spesifikk mening om dette da jeg egentlig ikke tror på de eller og har et ambivalent forhold til de mindre dogmatiske fremstillinger av guder og ånder.

 

2C. Hva er det som gjør at du har denne forestillingen? (enten du tror eller ikke tror på guder/åndelige skapninger)

Av samme grunn som gjør at jeg ikke tror på en historie som jeg synes høres fjern eller søkt ut.

 

3A. Tror du på et liv etter døden?

Nei.

 

3B. Hvis du tror på dette, hvordan tror du dette livet vil være for deg?

 

3C. Tror du døde mennesker har kontakt med levende mennesker på noen måte?

Det må nok bli de levende som tar initiativet, og tradisjonelt sett kalles det for nekrofili.

 

4. Tror du på reinkarnasjon?

Nei.

 

5A. Tror du mennesker har en sjel, ånd eller noe andre bestanddeler enn den fysiske?

Nei. Men det kommer litt an på hva en definerer en annen bestanddel enn den fysiske.

 

5B. Hva gjør at du har denne oppfatningen om hva et menneske består av?

Oppfatningen min om mennesket er formet av vitenskap, da spesielt biologi og psykologi.

 

6A. Hvilke moralske retningslinjer har du for ditt liv?

Gidder ikke sette opp alle tanker jeg har om etisk holdning i livet. Kort oppsummert er det etiske synet mitt sterkt preget av 'den gyldne middelvei'.

 

6B. Følger du alle disse moralske retningslinjene, gjør du ditt beste eller gir du blaffen?

Gjør mitt beste, for det meste.

 

6C. Har du en forestilling om at det finnes gode og/eller onde mennesker?

Det finnes gode og dårlige handlinger i mine øyne, men det blir for ensidig og karikaturisk å avfeie et menneske som enten 'godt' eller 'ondt'.

 

7. Benytter du deg av bønn eller meditasjon eller noe lignende?

Nei.

 

8. Har du noen gang opplevd noen åndelige fenomener eller noe lignende?

Kanskje, mulig, men jeg har nesten alltid antatt at det lå noe mer 'naturlig' årsak bak det.

 

9. Hva er meningen med livet og hvorfor lever vi?

Det finnes ingen universell mening eller absolutt sannhet, det er det som er så bra. Det gir en frihet til å skape sin egen mening som er tilpasset en selv.

 

10. Hva er det viktigeste i livet for deg?

Å ha et bra et.

Lenke til kommentar

1A. Hva slags livssyn har du? (f.eks. kristen, ateist, buddhist, agnostiker osv.)

Ateist definer på samme måte som takayanagi ("fraværet av tro på det guddommelige")

 

1B. Hvorfor har du akkurat dette livssynet?

Fordi jeg ikke ble mishandlet som barn, mine foreldre holdt religion langt unna oppdragelsen.

 

1C. Er du medlem av noen slags organisasjon eller åndelig samfunn som har med livssynet ditt å gjøre?

Nei, men har planer om å melde meg inn i HEF, ikke på grunn av deres livssyn, men kampene de kjemper.

 

2A. Tror du på en eller flere guder eller andre åndelige skapninger?

Nop

 

2B. Hvordan fungerer disse gudene/åndelige skapningene? (er de f.eks. i en dimensjon for seg selv eller tar de aktivt del i det som skjer på jorden. Hvor stor makt har de osv.)

De fungerer ikke.

 

2C. Hva er det som gjør at du har denne forestillingen? (enten du tror eller ikke tror på guder/åndelige skapninger)

Se 1b

 

3A. Tror du på et liv etter døden?

Jeg håper på et, men tror ikke.

 

3B. Hvis du tror på dette, hvordan tror du dette livet vil være for deg?

 

 

3C. Tror du døde mennesker har kontakt med levende mennesker på noen måte?

Nei

 

4. Tror du på reinkarnasjon?

Nei

 

5A. Tror du mennesker har en sjel, ånd eller noe andre bestanddeler enn den fysiske?

Nei

 

5B. Hva gjør at du har denne oppfatningen om hva et menneske består av?

 

6A. Hvilke moralske retningslinjer har du for ditt liv?

Kardemommeloven og den gyldne regel.

 

6B. Følger du alle disse moralske retningslinjene, gjør du ditt beste eller gir du blaffen?

Gjør mitt beste.

 

6C. Har du en forestilling om at det finnes gode og/eller onde mennesker?

Verden er ikke sort/hvitt, men selvfølgelig finnes det mennesker som for det meste gjør gode ting og mennesker som for det meste gjør onde ting.

 

7. Benytter du deg av bønn eller meditasjon eller noe lignende?

Nei

 

8. Har du noen gang opplevd noen åndelige fenomener eller noe lignende?

Nei

 

9. Hva er meningen med livet og hvorfor lever vi?

Per default er det ingen mening med livet, meningen kan du velge selv.

[edit:glemte hvorfor]

"Vi lever fordi vi lever, fordi vi lever, fordi vi lever."

 

10. Hva er det viktigeste i livet for deg?

Er ikke mye som er viktig for meg. Lever livet som det faller seg og nyter nuet, istedenfor å tenke for mye på fremtid og fortid. Så det å nyte livet er vel det viktigste.

Endret av Gamlemor
Lenke til kommentar

1A. Hva slags livssyn har du? (f.eks. kristen, ateist, buddhist, agnostiker osv.)

Jeg er ateist.

 

1B. Hvorfor har du akkurat dette livssynet?

Fordi religion er poengløst, et håp om at noe skjer etter en dør, burde ikke påvirke hvordan en lever nå. vi har uansett en viss tid å leve, og å bruke den på å gjøre som andre forteller deg er for meg helt feil.

Gud er irrelevant.

 

1C. Er du medlem av noen slags organisasjon eller åndelig samfunn som har med livssynet ditt å gjøre?

Niks

 

2A. Tror du på en eller flere guder eller andre åndelige skapninger?

Nei.

 

2B. Hvordan fungerer disse gudene/åndelige skapningene? (er de f.eks. i en dimensjon for seg selv eller tar de aktivt del i det som skjer på jorden. Hvor stor makt har de osv.)

En Gud skapning som har makt i denne "dimensjonen" må nødvendigvis være en del av den, og da også være bundet til lovene her om den skal ha noen som helst innflytelse.

 

2C. Hva er det som gjør at du har denne forestillingen? (enten du tror eller ikke tror på guder/åndelige skapninger)

Jeg har tenkt mye på dette.

 

3A. Tror du på et liv etter døden?

Nei.

 

3B. Hvis du tror på dette, hvordan tror du dette livet vil være for deg?

N/A

 

3C. Tror du døde mennesker har kontakt med levende mennesker på noen måte?

Nei.

 

4. Tror du på reinkarnasjon?

Nei.

 

5A. Tror du mennesker har en sjel, ånd eller noe andre bestanddeler enn den fysiske?

Nei, alt bunner ut i det fysiske i alle eksperimenter noensinne utført, hvorfor skal en gå utifra at noe annet er tilfelle før en faktisk vet noe som helst om dette?

 

5B. Hva gjør at du har denne oppfatningen om hva et menneske består av?

Artikler, ting jeg har lært, bøker jeg har lest.

 

6A. Hvilke moralske retningslinjer har du for ditt liv?

Samfunnsmessige regler

 

6B. Følger du alle disse moralske retningslinjene, gjør du ditt beste eller gir du blaffen?

Er ikke så vanskelig, jeg er oppdratt til å oppføre meg på en spesiell måte.

 

6C. Har du en forestilling om at det finnes gode og/eller onde mennesker?

Ja, men det er ingen sort/hvitt tolkning.

Men ondskap bunner ofte ut i uvitenhet eller egoisme/grådighet

 

7. Benytter du deg av bønn eller meditasjon eller noe lignende?

Nei, jeg slapper av med film, musikk, programmering, grafikk, tegning etc.

 

8. Har du noen gang opplevd noen åndelige fenomener eller noe lignende?

Jeg ble kvelt til jeg besvimte en gang. Alt ble helt hvitt, og det kjentes ut som om 50 kilo ble løftet fra skuldrene mine, og jeg ga plutselig faen i alt. intill jeg kom til mine fulle fem igjen.

 

9. Hva er meningen med livet og hvorfor lever vi?

Vi lever simpelthen fordi vi kan.

Vi har ingen spesifikk grunn til å leve, men jeg prøver å lage et navn til meg selv, noe som andre kan ha nytte av etter at jeg er død.

 

10. Hva er det viktigeste i livet for deg?

Dette spørsmålet overveldet meg faktisk... det virker så enkelt, men det er det absolutt ikke for meg.

Jeg må tenke mye mer på dette, fordi tanken har aldri slått meg før.

Lenke til kommentar

1A. Hva slags livssyn har du? (f.eks. kristen, ateist, buddhist, agnostiker osv.)

"Der hvor ingen kjærlighet er, er sannheten et dødt bokstav uten verdi."

 

1B. Hvorfor har du akkurat dette livssynet?

Fordi det er sant

 

1C. Er du medlem av noen slags organisasjon eller åndelig samfunn som har med livssynet ditt å gjøre?

Nei

 

2A. Tror du på en eller flere guder eller andre åndelige skapninger?

En Gud

 

2B. Hvordan fungerer disse gudene/åndelige skapningene? (er de f.eks. i en dimensjon for seg selv eller tar de aktivt del i det som skjer på jorden. Hvor stor makt har de osv.)

Vel, det finnes engler/Guds arbeidere, som er milelangt foran oss mennesker i vår åndelige utvikling. Og Gud og guds arbeidere vet til enhver tid hva vi foretar oss og gjør på Jorden. En rettferdig lønn får vi deretter, som vi sår, høster vi.

 

2C. Hva er det som gjør at du har denne forestillingen? (enten du tror eller ikke tror på guder/åndelige skapninger)

Fordi det er sant

 

3A. Tror du på et liv etter døden?

Ja, klart.

 

3B. Hvis du tror på dette, hvordan tror du dette livet vil være for deg?

Rettferdigjort, og jeg har selv ansvar for mitt eget liv og min åndelige utvikling.

 

3C. Tror du døde mennesker har kontakt med levende mennesker på noen måte?

Det kan godt hende, interessant er det jo, men åndelige svar finner man ikke hos de døde, de vet ikke mer enn oss.

 

4. Tror du på reinkarnasjon?

Ja

 

5A. Tror du mennesker har en sjel, ånd eller noe andre bestanddeler enn den fysiske?

Ja, jeg liker å kalle det for sjel. Akkurat nå sitter jeg her og titter ut.

 

5B. Hva gjør at du har denne oppfatningen om hva et menneske består av?

Det er jo logisk

 

6A. Hvilke moralske retningslinjer har du for ditt liv?

Kjærlighetens lov er sentral for alt og alle. "Gjør ikke mot andre som man ikke vil at andre skal gjøre mot deg, og gjør mot andre som man vil at andre skal gjøre mot deg."

 

6B. Følger du alle disse moralske retningslinjene, gjør du ditt beste eller gir du blaffen?Øvelse gjør mester, Jesus var mesteren.

 

6C. Har du en forestilling om at det finnes gode og/eller onde mennesker?

Ja, men svært få er virkelig onde, og svært få er virkelig gode.

 

7. Benytter du deg av bønn eller meditasjon eller noe lignende?

Vel, det er lov å slappe av og nyte livet.

 

8. Har du noen gang opplevd noen åndelige fenomener eller noe lignende?

Ikke noe sirkus her i gården nei.

 

9. Hva er meningen med livet og hvorfor lever vi?

Søk sannheten og la sjelen bli tilfredsstilt, lær kjærliget, rettferdighet og søk visdom.

 

10. Hva er det viktigeste i livet for deg?

Vel, jeg håper innen jeg skal innom hvilens land, at jeg har øvd meg en god del i kjærlighet og rettferdighet, og at jeg er innehaver av mye visdom.

Endret av Tidus-Yuna
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...