Gå til innhold

AoC pc, trenger råd til å gjøe et godt valg


Anbefalte innlegg

Hallo alle sammen!

 

Jeg har som mange kjøpt meg Age of Conan og har antagelig også som en av mange opplevd at den gode, halvveis gamle PC-en har kommet til kort. Nå ser jeg at det er laget usedvanlig mange poster om akkurat aoc pcer. Jeg har lest mange emner og funnet 3 forskjellige forslag til en max conan pc. Jeg skulle gjerne ha hat et svar på hvilken av disse forslagene som er best:

 

Forslag 1: Link

 

Edit 13. mai:

 

Hei, tenkte at denne tråden kanskje var nyttig for andre som også er på jakt etter en PC som takler de nye spillene bra.

Dette er en PC som bør gi mye for pengene. Bestiller denne selv!

 

Handlevognen (OBS! Feil minne, da rett minne ikke ligger i Prisguiden)

Rett minne: Crucial DDR2 BallistiX PC6400 4096MB CL4 Kit w/two BallistiX 2048MB's, E.P.P

 

 

Reduced 59%

Vedlagt bilde

602 x 607 (44.39k)

Reduced 62%

Vedlagt bilde

783 x 160 (7.21k)

 

 

 

 

- John Richard

 

Hei!

 

Håper noen har tid til å se over komponentene jeg har valgt her,

og svare på spørsmålene mine - det er lenge siden jeg sist skulle handle meg en PC.

 

Har i dag en P4 3Ghz, med 3GB minne (Win XP Pro SP2 32-bit), og Nvidia GF7950GT.

Denne riggen kjører blant annet ikke «Assasin's Creed» smertefritt (på laveste instillinger i 1280x1024).

 

Jeg ønsker derfor å vurdere en ny spill-PC, nå som Age of Conan er rett rundt hjørnet smile.gif

For enkelhets skyld ønsker jeg ikke å oppgradere dagens PC, eller plukke deler fra denne.

 

Det jeg håper dere kan hjelpe meg med, er å påpeke evt. «gale» valg jeg har gjort. Setter også pris

på at dere begrunner svarene deres, gjerne med kilder om det finnes (eks. tester).

Om du ønsker å lage en ny, oppdatert handlevogn - gjør gjerne det!

 

 

Mine kriterier i prioritert rekkefølge

 

1. Pris og tilgjengelighet: Lagervare/7 dager og maks ca kr. 10,000,-

2. Må være Intel CPU og Chipset og Nvidia GPU.

3. Ønsket ytelse: f.eks. Age of Conan i 1680x1050 med meget bra detaljnivå (ikke SLI).

4. Støynivå: Så støysvak som mulig, men ikke vannkjøling.

5. Størrelse/Vekt: Så liten og lett som mulig.

6. Overklokking: Ikke ett krav.

 

 

Min handlevogn (versjon 2 - siste oppdatering)

Min handlevogn (utgangspunktet)

 

 

Kabinett og strømforsyning

Kabinett ble Lian Li (igjen). Lekre, lette, solide og enkle å bygge i. Når det gjelder strømforsyning har jeg

forelsket meg i MIST. Håper noen kan svare på om kabinettet er stort nok til denne PCen, tenker da spesielt i

forhold til skjermkortet.

Mitt forslag: Lian Li PC7ASCAND-V3 m/ MIST Modulær 500W

 

 

Prosessor og CPU-kjøler --> Se her!

Startet utgangspunktet mitt ved å først velge prosessor, jeg er en Intel-mann og kommer ikke til å handle AMD denne

gangen (ingen diskusjoner i denne tråden). Prioriterer høy frekvens i 2-kjerne, kontra laverer frekvens i 4-kjerne.

Ut i fra det jeg har lest tror jeg det er det som passer mitt bruk best (spill). Har også satt opp en kjøler,

men aner ikke om den passer eller yter godt nok, men takler ikke støyen fra BOXED lengre. Regner med det er flere

her med erfaringer ang. alternative CPU-kjølere.

Mitt forslag: Intel Core 2 Duo E8500

Mitt forslag v2: Intel Core 2 Duo E8400 (Mer for pengene), Noctua NH-U12P

 

 

 

Hovedkort

Videre ser det ut til at det er X38/X48 chipset som gjelder. Valgte Asus hovedkort, basert på meget gode erfaring

på mine to forrige PCer (Intel CPU, Asus hovedkort m/ Intel Chipset = Rock stable IMO). Ut i fra det jeg har lest ser det jo ut

som om jeg kunne klart meg fint med DDR2 (til en betydelig lavere pris enn DDR3) - men sliter litt med å finne

alternativer. Fant X48 DDR i Asus Rampage Formula. I handlevognen min ligger mitt opprinnelige valg. Men her trenger

jeg hjelp til å velge. Kommer ikke til å bruke Wi-FI, ser også at kortet får litt stryk for PCI-nettverk.

Mitt forslag(under tvil): Asus P5E3 Deluxe/WiFi-AP@n

Mitt forslag v2: Asus P5K WS (Byttet til P35 chipset)

Mitt forslag v2 (oppdatert): Asus P5K (Mer for pengene)

 

 

Minne (RAM)

Ang. minne så ønsker jeg i utgangspunktet DDR2 Dual Channel 2x2048MB - men dette vil jo avhenge av hovedkort og chipset.

Mitt forslag (pga overstående hovedkort): 2x OCZ DDR3 PC3-10666 Platinum Dual Channel 2 GB (2 x 1024 MB)

Mitt forslag v2: 2x Kingston HyperX DDR2-800 2GB (2x1024) Low Latency (Byttet til DDR2)

Mitt forslag v2 (oppdatert): 2x Kingston HyperX DDR2-800 4GB (Oppgradert til 8GB)

Mitt forslag v2 (alternativ 1): 2x OCZ DDR2 4096MB Gold GX XTC Dual Channel (8GB til halvpris, men CL5)

Mitt forslag v2 (alternativ 2): 2x Crucial DDR2 BallistiX PC6400 4096MB CL4 Kit w/two BallistiX 2048MB's, E.P.P (Meget bra forhold mellom ytelse og pris, CL4)

 

 

Skjermkort

Etter mye lesning er det visst Nvidia 8800GT (OC, TOP e.l.) som gir best ytelse (uten å velge 9800GTX til en betydelig

høyere pris). Igjen har jeg valgt Asus pga gode erfaringer med disse kortene tidligere (med unntak av viftestøy).

Mitt forslag: Asus EN8800GT TOP/G/HTDP/512M

Mitt forslag v2: MSI GeForce 8800 GT 512 MB Zilent (Samme GPU men bedre, og stillere kjøling)

 

 

Harddisk

Skal ikke lagre så mye på denne PC-en, så har plukket noen harddisker som jeg har god erfaring med (kjører 5 stk av

250GB-utgaven i dag. En disk døde (klikkedøden) etter 2 uker, men ble erstattet og fungert strålende siden.

Skal kjøre Raid1 (Mirror), så hovedkortet må støtte SATA Raid.

Mitt forslag: 2x Seagate Barracuda 7200.10 500 GB SATA

Mitt forslag v2: 2x Samsung SpinPoint T166 500 GB SATA (Stillere)

 

 

DVD-brenner

Plukket ut en S-ATA DVD-brenner 20X som så grei ut. Fant lite informasjon her på forumet, sikkert noen som har erfaringer

og evt. kan plukke ut en annen for meg. Er opptatt av så bra kvalitet på DVD+R som mulig, og den bør kunne sette

DVD-ROM Booktype (vet ikke om den jeg har valgt kan det).

Mitt forslag: Samsung SH-S203D

 

 

Dette ble nok noe langt, men håper det ble oversiktlig og lettlest, og gjør det enkelt å hjelpe meg.

Kjedelig å investere så mye penger i noen man ikke kan bruke eller ikke blir fornøyd med.

 

God pinse!

 

 

Edit: Oppdateres fortløpende basert på endringer jeg gjør.

Lagt til linker for å gjøre innlegget nyttigere for både meg selv og andre.

 

 

Forslag 2: Komplett sin AoC pc

 

Forslag 3: Link

 

 

 

Håper noen kyndige personer kan hjelp meg og andre som gjerne skulle ha fått litt mer oversikt over markedet. :)

NB: Har du noen bedre forslag en disse tre i den samme pris klassen, så er det lov å briliere. :)

Endret av Digitalsitron
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor sparer man inn mest penger på et sånt kjøp?

 

CPU er et enkelt valg: E8400 til 1200,-, du finner ikke noe bedre.

HK & RAM: Spørsmålet her er om du vil ta DDR2 eller DDR3. DDR3 er litt dyrere, men egentlig ikke så veldig mye verre. Spørsmålet er hvor langt du vil strekke deg. Hvis maskinen skal vare i cirka 2 år før ny HK/CPU/RAM er planlagt, bør 4GB DDR2 strekke til, og du kan få god knall, slik:

 

HK https://prisguiden.no/product.php?productId=74585

DDR2 https://prisguiden.no/product.php?productId=92824

Ca. 1500,-

 

En DDR3-løsning tillater deg å bruke mer penger på begge parter, men ikke ettertrykkelig. Du får 2GB god DDR3 (som strekker seg langt lenger enn de heftigste DDR2-brikker noensinne kommer) for omtrent samme pris som DDR2-settet over. Et dyrere HK kreves, men det garanterer jo at systemet varer lenger enn 2 år. DDR3 kan oppgraderes om en stund for økt ytelse.

 

HK https://prisguiden.no/product.php?productId=82753

DDR3 https://prisguiden.no/product.php?productId=74822

 

Totalt i underkant av 2000 kr.

 

Hvor kan du spare inn? På skjermkortet. En Gforce GX2 koster nesten 4000 kroner, det er nesten latterlig. Om du ikke planlegger å kjøre på store oppløsninger, for eksempel om du har 19" eller 20", vil du ikke kunne ta i bruk GX2'ens kraft uansett.

 

Kjør AoC på 1280x1024, bruk en 9800 GTX eller HD3870 og du har mer enn nok kraft for halve prisen.

Lenke til kommentar

Jeg skulle gjerne sett at den PC-en jeg kjøper nå kan vare i 2år+. Vis jeg ikke har missforstått så ser det ut som at prisforskjellen er rundt 500kr og varer da pc 1, kanskje to år lenger så er jo det en grei investering.

 

skjermen min er en 24'syncmaster 245b (mer info)

som har en 1920x1200 native res, denne kan selfølgelig skrus ned.

 

Hva forslår du da?

Endret av Digitalsitron
Lenke til kommentar

Spørs på hvor mye du har lyst til å blåse på skjermkort.

 

Selv har jeg ikke sansen for overdimensjonerte 4000-kroners skjermkort eller SLI-roting. Jeg er under den faste overbevisning at SLI bare er ren forbruker-tyning for å selge flere skjermkort, som utvilsomt er den mest lukrative delen av en PC for tida.

 

Før i tida prøvde man seg med dobbel-prosessor-hovedkort fra AMD, også for å jekke opp prisene og salget uten at det ga nevneverdig mye igjen til brukerne.

 

Altså. Om du setter av maks 2000 kroner til skjermkort, tror jeg du får virkelig god nok ytelse til for eksempel AoC.

 

Drit i Gx2, kjøp deg et HK med X38/X48, god DDR3-ram, og et radeon HD3870x2-kort.

https://prisguiden.no/product.php?productId=89510

 

Dette koster 2000 kroner og bør gi deg mer enn nok ytelse, ihvertfall med litt sindig klokking.

Lenke til kommentar

Jeg ser på 10.000kr som max for hele PC-en, men har gjerne lyst til å ligge noe under. Når det gjeller grafikkortet så har jeg hørt rykter om at ATI dessverre kjører veldig dårlig i AoC, det er murlig det er en av grunnene til at det kjører så dårlig på min nåværende pc. Så ser for meg at det blir Nvidia med mindre det noen overtaler meg.

en site ting hva slags oppsett av de forslagende i første post er det du viser til med forbedringene?

Lenke til kommentar

Har lest meg litt opp siste dagene før egne byggverk, og vil mest høre om det er noe jeg har misforstått.

 

Dagens beste DDR2 brikker og de aller fleste DDR3 yter i realiteten likt, da timings på DDR2 er mye bedre?

 

Eneste grunn for å handle DDR3 nå er slik at du evt slipper å bytte ut hovedkort om du skal gå for neste generasjon med DDR3 når det kommer?

 

I de testene jeg klarte å grave fram var det ihvertfall ca like god/bedre ytelse i DDR2 PC9xxx serien enn for DDR3 opp til området mellom 1600 og 1800 MHz.

 

Like greit å spare det forholdsvis store ekstra beløpet det vil koste å gå for topp DDR3 brikker + hovedkort og heller holde seg på DDR2? Kjøper du billigste DDR3 får du uansett dårligere ytelse enn ved å bruke like mye penger på DDR2 brikker?

 

Men klart, skal du bytte ut minnebrikkene om ett år, vil du jo slippe å bytte hovedkort.

Lenke til kommentar

Nå håper jeg å kjøpe såpass at jeg ikke trenger å kjøpe ny pc på ca 2år og da antar jeg at jeg bytter alt. Vis det er så lite forskjell på DDR2 & 3 så blir det nok heller litt ekstra minne i DDR2. Vis det er noen som har tid til å sette opp et forslag gjerne basert på forslagene i første posten hadde det vert flott. Håper på å få kjøpt delene til helgen. :)

Lenke til kommentar

TOPP DDR3 brikker koster 3000 og er fullstendig batshit å kjøpe.

 

De jeg snakker om koster 800, og kommer gjerne opp i 1600MhZ, med litt velvilje og rævva timings.

post-157848-1211992381_thumb.jpg

 

Det er ikke særlig mer enn det DDR2 koster. og det ekstra du betaler da, betaler du for et bedre, fremtidsrettet HK med bedre, fremtidsrettet RAM.

 

Og re: rykter om ATI. Det finnes ingen verre deler av databransjen enn grafikk-sektoren, hvor alle sprer rykter om hverandre. Nvidia har HK med sine brikkesett, og de hater tydeligvis ATI-kort, og intel-brikkesett hater nvidia-kort, og alle hater hverandre, og rykter er ikke til å stole på. Her er det spesielt viktig å huske på at det er et stadig fluktuerende marked vi har med å gjøre. Hvis du hører rykter om et spill som ble sluppet for 3 dager siden, kan du ikke stole på de i det hele tatt. Slike ting kan en ikke si noe om før det faktisk blir påvist i en rekke tilfeller over lengre tid. Enkelttilfeller med dumme 14-åringer som lagger i AoC og poster om det på forum etterpå holder ikke, en må kunne vise harde fakta på sånt.

Endret av de_baser
Lenke til kommentar

Svarer på PM her.

 

Ville bare gått for Komplett sin AoC PC, burde fungere flott, du slipper å bygge selv og du får garanti på hele maskinen. Bare å velge bort det du ikke trenger (f.eks OS, mus, tastatur, lydkort, AoC osv)

 

Ikke noe er fremtidsrettet i dataverdenen, om 2 år er maskinen avlegs uansett hvor mye du bruker på den.

 

Egentlig heller ikke noe særlig å tjene på å bygge selv.

Lenke til kommentar

ref forslagene til debaser. Ikke for å være stygg men oppsummert:

 

ALT1: 1500 kroner for hovedkort + FIRE gig med ddr2 RAM, som kan kjøres med EKSTREMT mye bedre timings.

 

ALT2: 2000 kroner for hovedkort + to gig med ddr3 RAM som må kjøre på elendige timings.

 

At DDR3 kjøres med høyere frekvens spiller nada rolle når cpu ikke kan henge med. Du får jo faktisk 8 gig DDR2 ram med MYE MYE bedre timings enn DDR3 alternativet for samme totalpris. Jeg vet hva jeg ville valgt ihvertfall.

 

Står på at eneste grunn for å gå for DDR3 alternativ er hvis du har store planer om å handle inn mer minne når 2000+ MHz brikker blir "billige" om ett år. Men ting endrer seg, så jeg hadde aldri kjøpt en maskin som skal egne seg for oppgradering om 1-2 år. Jeg kjøper det som er mest fornuftig idag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...