Gå til innhold

Lightroom: alle bildene på ekstern, nyeste på lokal harddisk!


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Etterhvert som bildene kjem inn, så fylles harddisken opp(!). Eg har laptop, og ønsker ikkje å dra med meg ekstern harddisk heile tida, så eg tenker å ha di nyeste bildene og proskjektene på den lokale disken. eg bruke Lightroom, og eg bruker synctoy til å synkronisera harddiskane. Problemet er at når eg sletter bildene på den lokale harddisken, får eg ikkje endra adressen i lightroomkatalogen til den eksterne harddisken.

 

Eg har stilt inn synctoy til å bare føra over nye filer fra lokal til ekstern, ikkje noe annet.

 

Er det nokon som har tips eller erfaringer eller løsninger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei.

 

Etterhvert som bildene kjem inn, så fylles harddisken opp(!). Eg har laptop, og ønsker ikkje å dra med meg ekstern harddisk heile tida, så eg tenker å ha di nyeste bildene og proskjektene på den lokale disken. eg bruke Lightroom, og eg bruker synctoy til å synkronisera harddiskane. Problemet er at når eg sletter bildene på den lokale harddisken, får eg ikkje endra adressen i lightroomkatalogen til den eksterne harddisken.

 

Eg har stilt inn synctoy til å bare føra over nye filer fra lokal til ekstern, ikkje noe annet.

 

Er det nokon som har tips eller erfaringer eller løsninger?

 

Jeg gjør det samme, har 2 eksterne med bilder på nå... Vet ikke hva synctoy er, men i alle fall. Jeg sletter jo bildene fra min harddisk, og dermed fra lightroom. Så må jeg importere fra den eksterne helt på nytt. Tungvint første gang, men greit etterhvert som det kommer nye bilder. Kanskje noen her kommer med tips som kan bedre min hverdag og? Men det er i alle fall slik jeg gjør det.

Lenke til kommentar
Problemet er at når eg sletter bildene på den lokale harddisken, får eg ikkje endra adressen i lightroomkatalogen til den eksterne harddisken.
Fungerer det ikkje å høgreklikke og velg Locate missing folder altso?

 

Kunne det vere ein måte å jobbe med forskjellige katalogar? At du har ein hovudkatalog med alle bileta, og lager deg nye katalogar etter kvart, som kun har nylege bilete. For å oppgradere hovudkatalogen kan du importere katalogen med dei nye bileta (File --> Import from catalog). Veit ikkje om eg tenkjer på nokon god/fornuftig måte her, har heller ikkje møtt på problemstillinga sjølv ...

 

Redigert: Hovudkatalogen må då nødvendigvis peike til bileta på den eksterne disken.

Endret av Torbjørn T.
Lenke til kommentar

Hvis du importerer ett bilde fra den eksterne disken legges mappen til i Lightroom katalogen. Hvis det er ønskelig kan du deretter slette bildet du brukte for å få mappen inn i Lightroom, og la mappen være tom. Deretter kan du dra alle mappene som er på lokaldisken som du ønsker å kopiere til ekstern disk, og de vil flyttes fysisk over på den eksterne disken.

 

Francis

post-56362-1211903361_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Jeg har hatt omtrent samme problematikken. Min løsning var å flytte filene manuelt inne fra Lightroom. Altså ved og dra å slippe i filbehandleren der (venstre tab).

 

Med litt fornuftig bruk av kataloger fungerer det greit. Det jeg gjorde var rett og slett å holde alle filer knyttet til samme orginal i samme hovedkatalog. Når en hovedkatalog hadde en viss størrelse , flyttet jeg den.

 

Fordelen med en sånn tilnæring er at Lightroom da ikke mister forindelsen med filene.

 

Dette høres kanskje tungvindt ut i forhold til å bruke syncverktøy, men fordelen overskygget ulempen, for meg.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...