Gå til innhold

Canon EF 70-200 f/2.8 USM eller f/4 IS USM?


Anbefalte innlegg

Jeg sitter å lurer på hvilken tele linse jeg skal kjøpe.. Har havnet på en 70-200, hvor jeg kan bruke en 2x exender hvis jeg vil ha større tele. Men valget mitt står mellom f2.8 eller f4 hvor f4 har IS. Hva er mest hensiktsmessigt å kjøpe? Tidligere har jeg hatt Canon sin 70-300 4.5-5.5 som har gitt såpass dårliger bilder at jeg har unnlat meg å bruke den. Jeg er interessert i et objektiv som gir god bildekvalitet, derfor jeg er litt skeptisk til f/4 hvor det krever mer av lysforholdene (jeg er dårlig til å bruke tripod) Hvis jeg skulle ha lyst til å svi av litt ekstra kunne jeg alltids kjøpt 2.8 med IS (les: 8500kr) . Noen har også pratet om Sigma sin tilsvarende 2.8 AOP. Som koster en 5500kr. Da blir jeg litt bekymret for nedsatt bildekvalitet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! etter hva jeg har lest skal vist f/4 vel og merke uten IS, være noe av det skarpeste canon har, hvordan det med IS er vet jeg ikke.

 

hva som passer deg best av stor blender og IS, er det ingen andre enn deg som vet husk at IS hjelper deg ikke noe hvis du tar bilder av bevegelige motiver.

 

en annen ting som kan være et moment er at f/2.8 er en del større og tyngre enn f/4

Lenke til kommentar

[quote name='SirAmp' date='27/05-2008 : 16:22' post='11257279'

 

hva som passer deg best av stor blender og IS, er det ingen andre enn deg som vet husk at IS hjelper deg ikke noe hvis du tar bilder av bevegelige motiver.

 

en annen ting som kan være et moment er at f/2.8 er en del større og tyngre enn f/4

 

Vell det er vell egentlig mest for å redusere lukkertiden. Jeg ser du har en 70-200 f4 selv...(uten IS) er du fornøyd med den? 2.8 IS er svær og tung.. uten IS er den vell helt grei?

Lenke til kommentar

ja den er jeg fornøyd med, ønsket meg selvfølgelig F2.8 men det ble litt dyrt.

IS hadde ikke hjulpet meg stort, nesten alltid noe bevegelig i bildene mine.

 

hvis det er så rask lukker som mulig du vil ha er nok 2.8 tingen. IS gir ikke kortere lukkertid.

 

vet ikke, men trodde ikke objektivene med IS var så mye større og tyngre enn de uten, men som du ser har jeg ikke noen med så der kan nok andre gi deg bedre svar enn meg, det jeg vet er at 2.8 er en del større og tyngre enn 4 men det er jo ikke sikkert det gjør noe for deg.

Lenke til kommentar

nei størrelsen tror jeg ikke skal være noe problem. de gangene jeg drasser med en 70-200 er fordi jeg skal bruke den. et standard objektiv bør være lettere da det ofte henger med når jeg drar med kamera tilfeldig.. jeg flytter hjem fra kina i sommer så jeg vil røske med meg det jeg finner.. sparer opp til 30% på kamera utstyr her..

Lenke til kommentar

Bare for å nevne det. Dersom poenget er å håndholde og ta bilde av en elg som står og spiser, da vil du kunne tjene mer enn det ene blendertrinnet 2.8 gir deg over 4.0 med IS. Kanskje 2-3-4 trinn, jeg vet ikke nøyaktig.

 

Det er som sagt unyttig til bevegelige motiver (annet enn ved panorering, ofc.), men dersom hinderet er at du ikke får håndholdt (og på 200mm med APS-C bør du ha 1/320s for å håndholde uten IS), da vil kanskje IS hjelpe mer.

 

Det er en god del bevegelse som kan fryses ganske godt med 1/160s og 1/125s, som vil bli uskarp på grunn av brennvidden.

 

Bare nevner det. 2.8 IS vil selvfølgelig være det beste valget om du har råd og ikke bryr deg om prisforskjellen.

Lenke til kommentar

Dette må du nesten avgjøre selv,jeg var i samme situasjon og etter å ha prøvd begge falt valget på f/4 med IS og angrer ikke på det .

2.8 med IS er jo et alternativ,men spørsmålet blir om det er verdt det med tanke på pris og vekt,for meg ble det ikke det .

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Jeg var selv i samme båt for en stund siden. Jeg fant ut at for min egen del så betaler jeg ikke så mye mer for IS (nesten dobbel pris!). Jeg tar mange sportsbilder, og der hjelper ikke IS i det heletatt (objekter i kjapp bevegelse, her trengs det et kjapt objektiv, ergo f2.8). Jeg tar også en del natur og landskapsbilder, men synes så langt at det går kjempebra uten IS. Jeg har en GorillaPod SLR-Zoom (dette er forøvrig noe av det mest geniale tilbehøret jeg har kjøpt til kameraet mitt! Veldig lite/lett, og er alltid med i kamerabaggen!) som jeg alltid har med meg, og dersom jeg føler jeg trenger mer stabilitet tar det meg 30 sekunder og skru den på og justere det sånn noenlunde til.

 

Jeg vil faktisk komme med en alternativ anbefaling her, nemlig et Sigma 70-200mm f2.8 II EX DC HSM Macro. Dette får du kjøpt fra USA (BHPhotoVideo.com) for $799. Med frakt og moms (kamerautstyr er tollfritt) så kommer det seg på ca. 5300kr ferdig levert! Det samme objektivet koster i Norge rundt 8000kr hos nettbutikkene! Dette objektivet har ikke noen form for bildestabilisering, men det har HSM som er det samme som Canon's USM. Det fokuserer kjapt, stillegående og presist. Alle testene på nett har kommet fram til at dette objektivet er helt på nivå med Canon's 70-200mm f2.8 objektiv kvalitetsmessig. Sigma objektivet er også litt mer kompakt (noen cm kortere og rundt 200-250g lettere). EX serien til Sigma har også fantastisk byggekvalitet som er omtrent på nivå med Canon's L-optikk.

 

Dette er et supert objektiv til en super pris (dersom du kjøper det fra bhphotovideo, som er en nettbutikk til og stole på!) og det tar 3-5 dager fra du bestiller det til du får det levert.

 

Et billig og kjempebra alternativ. Anbefales!

 

Her har du link til webshop/objektiv: http://www.bhphotovideo.com/c/product/5335..._2_8_II_EX.html

 

Og her er noen tester (dog, av den tidligere revisjonen. II-versjonen er forbedret på en del punkter);

http://www.photozone.de/Reviews/Canon%20EO...-report--review (her sammenlignet med Canon's 70-200mm f/2.8)

http://photography-on-the.net/forum/showthread.php?t=22421 (også sammenlignet med Canon's 70-200mm f/2.8 IS)

http://www.photographyreview.com/mfr/sigma...98_3128crx.aspx (brukererfaringer)

http://www.camerahacker.com/Sigma_70_200/

Endret av bidz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...