Gå til innhold

Samsung annonserer 250 GB SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Enkelte SSDer skal ha litt høyere effektforbruk enn de beste harddiskene for bærbare. dessverre er alt for få SSDer testet på området. Men de aller fleste har mindre effekt i forhold til 3,5"-harddisker, som igjen fører til mindre varme.

 

Etter hvert som produksjonsteknikkene forbedres, vil SSDer kunne bruke ennå mindre effekt. Harddisker vil nok fremdeles bruke en del.

Lenke til kommentar
da kommer det naturlige spm, like mye som vanlige disker?

eller langt mindre antar jeg.

 

Generellt sett er SSder mye mer strømgjerrige ja, og dette forspranget vil nok bar øke etterhvert som teknologien modnes. Det sagt så finnes det unntak med noen SSDer i dag som bruker på samme nivå som strømgjerrige bærbare harddisker.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Noe av grunnen til at SSDer i dag bruker like mye strøm som en strømgjerring HDD er at SSDene har en chip som sørger for were levering, dette slipper HDDene pluss at selve elektronikken i HDDene har noen tiår på baken. Når de begynner med interface chipper som kun er ment for SSD vil nok de bli mye mer efektive og prisen vil nok også synke en del da.

En god del av S-ata SSDene som er på makrdet i dag er faktisk P-ata disker med en koverter, så teknologien trenger fortsat litt tid før den er moden for andre enn entusiastene.

Lenke til kommentar
Noe av grunnen til at SSDer i dag bruker like mye strøm som en strømgjerring HDD er at SSDene har en chip som sørger for were levering, dette slipper HDDene pluss at selve elektronikken i HDDene har noen tiår på baken. Når de begynner med interface chipper som kun er ment for SSD vil nok de bli mye mer efektive og prisen vil nok også synke en del da.

En god del av S-ata SSDene som er på makrdet i dag er faktisk P-ata disker med en koverter, så teknologien trenger fortsat litt tid før den er moden for andre enn entusiastene.

 

Nå er jo ikke nevnte chip og konvertering noen stor andel i det hele tatt av prisen på en SSD på denne størrelsen.

 

AtW

Lenke til kommentar
Snurredisken lever nok side om side med SSD i mange år. Akkurat som CD/DVD har levd side om side med harddisker.

Rar sammenligning. SSD er noe som erstatter en HDD, CD/DVD "må" en ha i tillegg.

Det var ikke så klart den gangen CD-R var helt nytt og det ble lovet CD-RW-plater. Min første CD-R kostet meg 50 kr. Den rommet alt jeg hadde på den smekkfulle 640 MB harddisken. En ny harddisk på 640 MB ville kostet meg en tusenlapp, ca 20 ganger mer enn CD-plata.

Situasjonen var altså noe lignende den gangen. CD var et lagringsmedia som reellt konkurrerte mot harddisker. Det høres kanskje rart ut nå i lys av hvordan vi bruker CDer nå, men den gangen var det ikke så entydig.

 

Noe av grunnen til at SSDer i dag bruker like mye strøm som en strømgjerring HDD er at SSDene har en chip som sørger for were levering, dette slipper HDDene pluss at selve elektronikken i HDDene har noen tiår på baken. Når de begynner med interface chipper som kun er ment for SSD vil nok de bli mye mer efektive og prisen vil nok også synke en del da. En god del av S-ata SSDene som er på makrdet i dag er faktisk P-ata disker med en koverter, så teknologien trenger fortsat litt tid før den er moden for andre enn entusiastene.

Flashbrikker med integrert SATA-kontroller kommer neppe på markedet før om mange år. Først må flashbrikkene bli ganske mye større. I dag er de største brikkene på 8 MB. Dvs. at en SSD inneholder mange slike brikker og at det trengs en brikke for å få disse til å samarbeide om å være en samlet disk som skal kobles på bare én SATA-kabel.

 

Brikken er som nevnt ikke noen nevneverdig kostnad sammenlignet med selve flashbrikkene.

 

Produksjonsprisen av SSD nærmer seg stadig produksjonsprisen for selve flashbrikkene. Dvs at flashprisene vil begrense hastigheten på prisfallet i nær fremtid.

 

Etter mine beregninger av pris per GB for flash og harddisk så krysser ikke de kurvene hverandre før en gang mellom 5 og 10 år frem i tid. 5 år i aller mest optimistiske scenario. Merk at det forutsetter nogen lunde samme utviklingstakt som de siste årene. Den takten tror jeg vil bremse mer opp for flash enn for harddisker så det kan godt hende det tar mer enn 10 år også.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Trur ikke den blir så dyr. Finnes jo 64gb disker for 2000kr på vei in i landet nå.

Hvis en regner per GB ville den koste rundt 10000kr i forhold til de disker dem producerer nå. Men så er det ett halvt år igen for prisen å falle.

Nå er 10 000 kroner ganske mye penger. Man får en komplett gamer PC for den prisen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...