Gå til innhold

Pc-en viser bare 127 gb av 500 gb, funket i Vista.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Pc-en viser bare 127 gb av 500 gb, funket i Vista.

Jeg har nå formatert pc-en til xp men da viser xp bare hdd'ene mine som 127 gb istedenfor 500 gb som de to harddiskene jeg har er.

I Vista var harddiskene vist som 500 gb og ikke 127 som det vises i XP nå, how to fix?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skal prøve å innstallere sp 2 nå.

Komisk, jeg må ha IE7 for å laste ned sp2 og for å få lastet ned IE7 må jeg ha sp2 :S

Skrevet

SP2 her egentlig ingenting med dette å gjøre. Støtte for 48-bit LBA kom i SP1.

Dessuten er det jo SP3 som gjelder nå.

Du må ikke bruke den gamle XP CD-en uten Service Packs. Du kan lett miste data på partisjoner som ligger etter 127 GB grensa.

Lag deg en ny CD med SP3 inkludert (Slipstream).

Skrevet

du kan bruke nLite eller Autostreamer (?) mener jeg på. Du får også kjøpt XP-plate med SP (vertfall 1 og 2) integrert i installasjonen (ferdi slipstreama liksom) direkte fra Microsoft for ca 100-200kr.

Skrevet

Hva mener du med "vist harddiskene"? Hadde du data på de som du skulle beholde?

Hvis du installerer SP i ettertid så er det bare å gå til Diskbehandling (Disk Management) og lage en ny partisjon, så får du utnyttet hele disken.

Eventuellt utvider du den partisjonen du har (men det får du ikke gjort i Diskbehandling).

Skrevet

Men vis jeg formaterer pc-en på nytt må jeg gjøre alt på nytt? Skal prøve en cd med SP 2 på nå, har litt filer på de interne harddiskene, mister jeg de da vis jeg formater OS partisjonen?

Skrevet

du mister de ikke når du formaterer, men etter du evt har installert xp uten sp'er (feks 1)

å si en skal formatere pcen sier jo ingenting om reinstallasjon av os egentlig..:p

Skrevet (endret)

Hei.

Kjør denne filen for å enable større disker:

diskaxx_127Gb_fix.reg

Så starter du pcen på nytt.

REGEDIT4 

[HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\Atapi\Parameters\] 
"EnableBigLba"=dword:00000001

Endret av ostepopp

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...