Gå til innhold

Hvilket programeringsspråk er best?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva er forskjellen på Visual C++ og "vanlig" C++?

 

Visual C++ er en del av Microsofts Visual Studio. Det er ikke et programmeringsspråk, men et verktøy som man kan bruke for å utvikle "vanlige" C++ programmer. Det finnes også andre programmer hvor du kan redigere og kompilere standard C++-kode.

 

Fra Visual Basic er du nok vant med å tegne opp vinduer og lage programmer med fint utseende på kort tid. Ikke forvent deg samme resultater i C++ med det første... Å skaffe seg en bok om C++ og lære det fra grunnen av er nok en god idé.

 

LeD

Lenke til kommentar
Takk for svar!

Jeg har forstått det slik at det ikke er mulig å lage GUI bare med hjelp av C++. Hva annet enn C++ trenger jeg for å lage enkle "peke og klikke" programmer i Windows?

 

Det er riktig at C++ ikke inkluderer funksjoner for å lage grafiske grensesnitt. (Slik f.eks. Java og Visual Basic gjør). Det finnes derimot flere ulike klassebibliotek for C++, som kan brukes for å lage grafiske grensesnitt. Mest brukt i Windows er nok Microsofts MFC.

 

Å lage programmer med C++ og MFC er ikke like enkelt som med Visual Basic. Du bør nok satse på å lære deg grunnleggende C++-kunnskaper ved å lage enkle tekstbaserte programmer først.

 

LeD

Lenke til kommentar

Ok, jeg har akkurat fått låne en bok som heter "Introduction to Visual C++ 6.0" og det ser ut som om C++ er en god del mer komplisert enn Visual Basic ja! :(

Jeg er fremdeles litt usikker på om C++ er det riktige valget for meg. Det største problemet med Visual Basic, er at det har for store begrensninger. Spesielt "Learning edition" versonen som er den eneste jeg har råd til å kjøpe. Hvilke muligheter/begrensninger har C++? Jeg er spesielt interesert i å styre slike ting som nettverkskort, USB, seriell port, osv. osv.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Lær deg C++,se på MFC eller Win32APIen, lær deg de, fin ut av hva du liker best ;P (hvis du har good tid i løpet av ditt liv)

eller:

se på div. programmer folk har laget, se hva som er fordeler/ulemper med de, prat med erfarne programmerere, hør hva de har å si, og gjør valget ditt av sunn fornuft: enkelt og greit: bruk det du liker best!

Lenke til kommentar
Lær deg C++,se på MFC eller Win32APIen, lær deg de, fin ut av hva du liker best ;P (hvis du har good tid i løpet av ditt liv)

eller:

se på div. programmer folk har laget, se hva som er fordeler/ulemper med de, prat med erfarne programmerere, hør hva de har å si, og gjør valget ditt av sunn fornuft: enkelt og greit: bruk det du liker best!

 

Vel, erfarne programmerere er ikke så enkelt å finne (iallfall ikke i min vennekrets), så jobben med å gi meg gode råd, er det nok du og resten av "gutta" her på forumet som må ta. :p

 

Har du forresten noen gode tips til hvor jeg kan få lastet ned enkle programmer med kildekode?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...
Qt får du for Windows, alle Unix varianter (inkl Linux) samt MacOSX.

Unix versjonen er dessuten åpen/gratis (GPL), men det fås kommersiell lisens for alle plattformer.

 

Det finnes også NonCommercial versjon for windows, denne er dog kun i versjon 2.3 - men det er mer enn nok for å lage det du trenger.

 

http://www.trolltech.com/download/qt/noncomm.html

 

Dokumentasjonen til denne: http://doc.trolltech.com/2.3/index.html

 

 

Det som er greit med Qt er at den er plattform-uavhengig, så når du først har laget noe, så skal det fint kunne kompileres både på linux, windows og mac-maskiner...

 

Når vi først er inne på Qt: Noen som vet om noen diskusjonsforum eller lignende, som er om Qt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...