Gå til innhold

Hjelp Zippi med å lage en studiopakke.


Anbefalte innlegg

Hei evri bådi

 

Nylig startet nettbutikk. kun bildene som er igjen

Jeg skal ta bilder av klær

bildene skal være sliker:

210370_med.jpg

267312_med.jpg

218759_med.jpg

211489.jpg

DL630_63027_08008_31_5541.jpg

etc etc

 

Planen er å gå til innkjøp av utstyr som gjør slike bilder mulig. Med mulighet for å ta detaljbilder også.

Kan dere mer kyndige folk lage en liste over alt jeg trenger av

Kamera

Linser

Softbox

Bakgrunn

Stativ

Blits

Belysning

diverse tilkoblinger

 

Har et tom rom på 18/19 kvm som kan gjøres om til et studio.

Pris spiller en utrolig stor rolle. det er absolutt mer behaglig når ting blir ordnet billigst mulig. men så er kvaliteten også prioritert.

Jeg hadde blitt utrolig glad for deres hjelp

kurs i lysetting skal tas.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det enkleste ville vel være et speilreflekskamera av hvilket som helst merke med kitoptikk, kanskje et stativ, men egentlig ikke nødvendig, et par blitslamper med softboks og stativ og en hvit bakgrunn.

 

Det burde holde.

 

Et speilrefleks med kitobjektiv får du fra rundt 3000 kroner.

Blitslamper, softboks og stativ kan jeg ikke uttale meg om pris eller merke på.

Bakgrunn, vel, med tanke på at du bare skal fotografere enkle statiske motiver kan du nok klare deg med en bred, glatt, matt hvit bakgrunn.

 

Edit: I forhold til bildekvalitet. Du skal altså drive nettbutikk med lavoppløselige bilder, i verste fall skal du printe en liten katalog, det blir uansett ikke snakk om større utskrifter enn A4, tørr jeg anta. Derfor vil f.eks. et Nikon D40 med 6 megapixler holde greit, og kitoptikken som følger med vil gi god nok kvalitet og definisjonsevne til dette, om du ikke setter ekstreme krav.

Endret av Simon Aldra
Lenke til kommentar

Veldig enig. Og får du ekle skygger kan du alltids redigere det ut ved hjelp av dodge, levels eller replace color i et bilderedigeringsprogram, da sparer du en del på å ikke ha et perfekt lysoppsett. Da holder det omtrent med et hvitt laken som bakgrunn.

Lenke til kommentar

Takk til deg også eckmann

 

er det virkelig ikke behov for mer enn 6,1mp kamera? hvilken kamera kunne jeg gått for hvis jeg ønsket en hakk bedre enn Nikond40?

 

Det er riktig Simon, bildene skal også brukes i katalog. mulig med modeller.

Lenke til kommentar

Enig med Simon i at D40 antageligvis er beste valget for kamera siden det er det billigste for tiden. Du kan forstørre bildene mer enn du tror. Om du vil ha noe dyrere ville jeg hovedsaklig gått for bedre ergonomi, i klassen Pentax K20D, Canon 40D, eller strekke deg til Nikon D300. Men du har ikke behov for det ut fra det du har fortalt så langt.

 

Dersom du ikke vil gå for studioblitz kan du vurdere kits med vanlige billige blitzer med paraply og kanskje kjøper et ekstra stativ og blitz. Om du kjøper to blitzer, med stativ og kabelutløsning havner lysutstyret på 2-3000.

 

Fordelen med studioblitz er bl.a. modelleringslyset, som blir ganske hendig å bruke med softbox. Dersom du har penger til settet du linker til hos kaffebrus ville jeg gått for det. Det er praktisk om du kan ha satt opp hele tiden i dedikert rom også, så du slipper å rigge for mye.

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar Gorpium og Bherserk

 

Er D40 grei til privat bruk også`(kanskje dumt spm)

Hva med Nikon D60?

Da lister jeg opp

*Nikon D40 med objektiv (får jeg bruk for denne da? eller skal jeg kjøpe uten)

*Studiosett

 

Da mangler jeg:

Bakgrunn?

Stativ til kamera?

Softboks (hvor mange?)

Fjernutløser, som passer til den type kamera?

Lenke til kommentar
Tusen takk for svar Gorpium og Bherserk

 

Er D40 grei til privat bruk også`(kanskje dumt spm)

Hva med Nikon D60?

Da lister jeg opp

*Nikon D40 med objektiv (får jeg bruk for denne da? eller skal jeg kjøpe uten)

*Studiosett

 

Da mangler jeg:

Bakgrunn?

Stativ til kamera?

Softboks (hvor mange?)

Fjernutløser, som passer til den type kamera?

 

D40 er veldig greit til privat bruk også, men personlig syns jeg selve huset er for lite (har store hender). Vil anbefale deg å teste hvordan det ligger i hånden før du slår til. Men det er et godt kamera og er finfint å dra med seg på ferier.

 

Til bakgrunn holder deg med godt lys og et hvitt laken, noen er vel kanskje uenig i denne, men det er veldig enkelt å redigere bort eventuelle ekle skjær og skygger senere.

 

Stativ er alltid kjekt å ha, så kjøp deg et solid stativ, som ikke vingler, med kulehode. Resten kan jeg ikke svare på.

Lenke til kommentar
Er D40 grei til privat bruk også`(kanskje dumt spm)

Hva med Nikon D60?

Da lister jeg opp

*Nikon D40 med objektiv (får jeg bruk for denne da? eller skal jeg kjøpe uten)

*Studiosett

 

Da mangler jeg:

Bakgrunn?

Stativ til kamera?

Softboks (hvor mange?)

Fjernutløser, som passer til den type kamera?

D60 er et greit kamera som du sannsynligvis vil bli svært fornøyd med, men siden det er såpass nytt får du ikke så mye for pengene som med D40. Telezoom er hendig for privat bruk, men du vil ikke trenge det for produktfoto.

 

For bakgrunn ville jeg gått for et hvitt laken. Kaffebrus selger sikkert papirruller som du kan montere i stativ, men hvitt laken er billigere, tar liten plass, og bør være rimelig greit å henge opp.

 

Om du kjøper pakken fra Kaffebrus får du så mye lys at du ikke trenger lange lukkertider, s det vil gå greit å bruke kameraet håndholdt. Om du vil ha stativ er Velbon 600R anbefalt i lavere prisklasse, neste steg blir RRS BH-40 kulehode og et dyrere stativ, som vil koste 5000 eller mer totalt. Om du ikke kjøper stativ trenger du kanskje ikke fjernutløser heller, ellers tipper jeg Nikon har en som fungerer greit.

 

Settet fra Kaffebrus har tre blitzer, to softbokser og paraply. Det betyr at du kan ha ett hovedlys, ett for å lyse opp skyggesiden, og ett lys på bakgrunnen. Lysmessig får du altså alt du trenger.

Lenke til kommentar

Anbefaler ikke laken. Grunnen er at de er tynne og reflekterer ikke lys godt. Det er også helt feil instilling etter min mening å legge vekt på mye etterarbeid.

 

Jeg bruker rullegardiner fra IKEA som bakgrunn i mitt hjemmestudio. Store, billige og slipper ikke lys igjennom.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...