Gå til innhold

Dårlig batteri - Sak mot komplett - Trenger info


Anbefalte innlegg

Har du snakket med HP om batteriet ditt? Prøvd å kjøre en reklamasjon mot dem?

 

Nei, faktisk ikke, men forbrukerrådet mener at jeg alltid skal henvende meg til butikk, og ikke værken verksted eller produsent av en vare. HP kommer ganske sikkert til å gi meg et batteri for å få meg til å holde munn, men komplett kommer ikke til å gjøre det før de får en tolkning av loven fra FTU, og det er nettop DETTE jeg ønsker.

 

Edit: her er kopi av første-utkastet som jeg har tenkt å skrive til forbrukerrådet. Supert hvis dere kommer med tilbakemelding :)

 

 

Vedr. klage på PC batteri

 

Jeg er overrasket over at Komplett ikke har gitt meg bruksanvisning for riktig type batteri. Maskinen min har et litium ion batteri (Li-ion), men det er flere faktorer som viser at Komplett og bruksanvisningen refererer til Ni-Cd batteri.

 

Jeg svarer først på faktorene som Komplett kommer med om lading, og deretter faktorene som den vedlagte bruksanvisningen kommer med:

 

 

Svar til påstander fra Komplett:

Hvor fort kapasiteten faller er avhengig av mange faktorer, som kan være:

-Hvordan ble batteriet ladet opp den gangen det var nytt?

Jeg ladet det helt opp kvelden da jeg fikk maskinen, og begynte å bruke maskinen dagen etter.

 

-Hvor mange ganger har batteriet blitt ladet opp i løpet av perioden? (Lading/utladning=slitasje)

Maskinen har blitt brukt til skole, hvilket innebærer at den har blitt ladet i timene og har av og til blitt med ut i friminuttene (på batteri). Lading/utladning er i imidlertid ikke lik slitasje (ihvertfall ikke i noen stor grad). Wikipedia skriver: “Unlike Ni-Cd batteries, lithium-ion batteries should be charged early and often.” Med andre ord, bruk av pc i friminutt er ikke noen ulempe for Li-ion batterier.

 

-Hvor god har man vært til å følge bruksanvisning fra produsenten ang. batterivedlikehold (se ved­lagt bruksanvisning)

Jeg føler ingen behov for å lese i en bruksanvisning om hvordan jeg skal lade et batteri (noe jeg i senere tid er glad for, siden bruksanvisningen omtaler feil type batteri). Jeg har idag lest mye på nett og i bruksanvisningen dere la ved, og ser at jeg har fulgt alle rådene som står der (utenom de rådene som ikke stemmer).

 

-Hvor mye står laderen tilkoblet selv om batteriet ikke har behov for lading?

Hva mener dere med “selv om batteriet ikke har behov for lading”? Det kan bety:

1. mens maskinen er skrudd på, og lader mens den er skrudd på og fulladet.

2. mens maskinen er skrudd av, men likevel lader.

 

Svar på 1: Som nevnt, har pc-en blitt brukt til skole, og det betyr at den sjelden har vært full-ladet over lengre tid. Jeg tok pc-en ut av klasserommet og lot den lade seg litt ut i friminuttene, for deretter å lade det opp igjen når jeg kom inn i timene. I senere tid har det ikke vært mulig å bruke pc-en i friminuttene (siden batteri levetiden har blitt så kort), så jeg har tatt pc-en hjem. Her har den blitt brukt vekselvis med og uten lader, og med og uten batteri tilkoplet.

 

 

 

 

Svar på 2: Maskinen har aldri vært av i mer enn to uker i strekk (to uker er den tiden bruksanvisningen mener at jeg bør ta ut batteriet hvis det har vært inaktivt).

 

 

Svar på påstander fra bruksanvisningen:

Hvis du lader et nytt batteri:

-Lad batteriet mens maskinen er koblet til ekstern strøm via strømadapteren

Ja, jeg brukte strømadapteren til å lade opp batteriet.

-Lad batteriet helt opp før du bruker maskinen

Ja, batteriet ble ladet helt opp, uten at jeg brukte maskinen.

 

Hvis du lader et batteri som er i bruk:

-La batteriet lades ut ved vanlig bruk til omtrent 10% av full lading før du lader det opp igjen.

Det er faktisk det stikk motsatte av hva man skal gjøre! Dette gjelder for Ni-Cd batterier for å hindre “memory-effect”, men “memory-effect“ eksisterer ikke i Li-ion batteri. Et Li-ion batteri skal IKKE brukes helt opp. Hvis spenningen til en av cellene i batteriet kommer under et visst nivå, er batteriet ødelagt. For å hindre at batteriet har blitt helt tomt, har jeg satt maskinen til å gå i dvale hvis spenningen skulle bli for lav.

-Lad batteriet helt opp

Jada, batteriet blir stort sett alltid ladet helt opp før laderen koples ut igjen (selv om jeg egentlig ikke tror at dette skal ha noe å si på et li-ion batteri, med mindre du ønsker å kalibrere batteriet)

 

 

Ut i fra dette, ønsker også jeg at FTU skal fatte et vedtak rundt dette spørsmålet om hva man regner som et funksjons­dyktig og mangelfritt batteri med tanke på batterikapasitet sett i forhold til batteriets alder.

 

 

 

PS: jeg har brukt kursiv, bold og overskrifter, men siden jeg er lat, gidder jeg ikke å overføre alt dette til kodene på forumet...

 

 

edit: har oppdatert teksten, rettet skrivefeil og noen formuleringer. Hvis dere ser flere formuleringer som bør forandres, eller hvis dere ser jeg har skrevet noe galt, er det fint om dere sier ifra :)

Endret av r2d290
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare sånn til info så funker batteriet i min snart 4 år gamle Fujitsu Siemens rimelig bra ennå, og den er også brukt som skole-PC (så og si hver dag siden høsten 2004, samt stått og nedlastet om nettene). Varte vel rundt 3 timer når jeg fikk den, med lett internettbruk. Nå varer det rundt 1,5 - 2 timer. Så at ditt bare varer 5 min etter 2 år vil jeg synes er litt rart.

Endret av andrvas
Lenke til kommentar
Uansett burde du luke bort alle de små skrivefeilene, og noen steder formulere deg bedre.

Ja, jeg skal se litt nærmere på det. Var bare noe jeg rabla ned på 20 min.

 

 

Bare sånn til info så funker batteriet i min snart 4 år gamle Fujitsu Siemens rimelig bra ennå, og den er også brukt som skole-PC (så og si hver dag siden høsten 2004, samt stått og nedlastet om nettene). Varte vel rundt 3 timer når jeg fikk den, med lett internettbruk. Nå varer det rundt 1,5 - 2 timer. Så at ditt bare varer 5 min etter 2 år vil jeg synes er litt rart.
Fint å høre at det ikke er "meningen" at det skal vare bare i 5 minutt da :)

 

Begynner nesten å lure på om det var et gammelt batteri jeg fikk fra komplett. Disse batteriene begynner jo å svekkes alerede fra da de ble produsert.

Lenke til kommentar
Uansett burde du luke bort alle de små skrivefeilene, og noen steder formulere deg bedre.

Ja, jeg skal se litt nærmere på det. Var bare noe jeg rabla ned på 20 min.

 

 

Bare sånn til info så funker batteriet i min snart 4 år gamle Fujitsu Siemens rimelig bra ennå, og den er også brukt som skole-PC (så og si hver dag siden høsten 2004, samt stått og nedlastet om nettene). Varte vel rundt 3 timer når jeg fikk den, med lett internettbruk. Nå varer det rundt 1,5 - 2 timer. Så at ditt bare varer 5 min etter 2 år vil jeg synes er litt rart.
Fint å høre at det ikke er "meningen" at det skal vare bare i 5 minutt da :)

 

Begynner nesten å lure på om det var et gammelt batteri jeg fikk fra komplett. Disse batteriene begynner jo å svekkes alerede fra da de ble produsert.

Har en bunke med Thinkpad T20 liggende (gamle jobbmaskiner), de er 8 år gamle, og de fleste batteriene er fullt brukbare enda (over 1 time). Originaltid var i overkant av 4 timer.

Lenke til kommentar

Li-ion batterier tar skade av å aldri bli tømt, har flere bekjente som har kjøpt laptop som en desktop-erstatter og de har stort sett hatt PC-en koplet til strøm 24/7/365 og brukt den på batteri kanskje en uke tilsammen pr år.

Batteriet har tydligvis ikke likt dette, for nå holder det ikke mer enn max 15 min før det er tomt, mens jeg som har nesten lik maskin, men jeg har alltid tatt ut batteriet av maskinen når den har vært tilkoplet strømnettet, forsatt har 1,5 time brukstid (var 2-2,5)

 

Så hvordan man behandler batteriet har større effekt enn hva teorien tilsier..

Lenke til kommentar
Li-ion batterier tar skade av å aldri bli tømt, har flere bekjente som har kjøpt laptop som en desktop-erstatter og de har stort sett hatt PC-en koplet til strøm 24/7/365 og brukt den på batteri kanskje en uke tilsammen pr år.

Batteriet har tydligvis ikke likt dette, for nå holder det ikke mer enn max 15 min før det er tomt, mens jeg som har nesten lik maskin, men jeg har alltid tatt ut batteriet av maskinen når den har vært tilkoplet strømnettet, forsatt har 1,5 time brukstid (var 2-2,5)

 

Så hvordan man behandler batteriet har større effekt enn hva teorien tilsier..

 

Teorien tilser at man ikke skal ha betteriet fulladet til enhver tid om det er Li-ion, det er vel gjerne det som er problemet når folk kjører det på nettstrøm 24/7, ikke at det ikke lades ut.

 

AtW

Lenke til kommentar

Ahh, er en faktor jeg ikke har tenkt på, AtW. Men uansett så kommer ikke det til å bli en faktor for denne saken, siden bruksanvisningen oppfordrer meg til å la batteriet stå i (tror jeg)... får vente og se hva slags svar jeg får fra forbrukerrådet/komplett nå...

 

Men mitt har dog likevell blitt tømt noen ganger (les: en del ganger), så tror ikke det kan være hoved-feilkilden.

 

Er det mulig at jeg rett og slett kan ha fått et veldig gamelt batteri fra komplett, eller har de rutine på å bare gi ut så og så nye batterier. Det er vil ikke mulig å spore tilbake når batteriet ble laget?

Endret av r2d290
Lenke til kommentar

Interessant sak! Håper det går din / forbrukernes vei :)

Noen kommentarer (ble visst endel :p ):

 

 

Komplett spør:

-Hvor mye står laderen tilkoblet selv om batteriet ikke har behov for lading?

og du ser ut til å svare mest på / forsvare at du ikke har tatt ut batteriet, utenom å så vidt nevne først at du har hatt laderen tilkoblet hele tiden. Det Komplett ser ut til å spørre om er om du har hatt laderen i mye, ikke batteriet. Hvis jeg hadde vært deg ville jeg brukt mindre tid på å argumentere for å la batteriet stå inne (noe jeg ikke kan se de spør om engang, så hvorfor kommentere at du har hatt det konstant inne og - implisitt i argumentasjonen mot at dette er ille - fortelle dem at endel mener dette kan skade batteriet?), og i stedet fortalt litt om de gangene du har brukt den på batteriet, sånn som i friminuttene osv, uten at det har blitt fullstendig utladet. Hvorfor? For det første spør Komplett om dette. Og hvorfor spør de? Fordi å ha laderen tilkoblet samtidig som batteriet er fulladet er en velkjent faktor som "aksellererer degenereringsprosessen" til batteriet (spesielt i kombinasjon med varme omgivelser), som for eksempel skjer i eksempelet "jvc1986" skriver om.

 

Dessuten skal en pc ha en ladekrets som har to oppgaver:

1: Lade batteriet når det trengs, og kople fra ladingen når batteriet ikke har behov for lading.

2: Vedlikeholdslade etter den type batteriteknologi som er benyttet (i dette tilfellet Li-ion).

Jeg ville ikke dratt dette inn hvis jeg var deg. For det første ser det ikke ut til å stemme med HPs bruksanvisnings:

"Hvis du lar batteriet bli værende i maskinen, lades det så lenge maskinen er koblet til en ekstern vekselstrømskilde."

som ikke ser ut til å ta noe forbehold for om batteriet er fulladet eller ikke (selv om dette selvfølgelig kan være tilfellet). For det andre er det utallige eksempler på at det har betydelig effekt om laderen er tilkoblet mens batteriet er fulladet, da spesielt i forbindelse med varme omgivelser, noe som også "teorien" tilsier (handler om bruk og lagring):

Batteriene mister/taper kapasitet over tid. Dette gjelder enten batteriet er i bruk eller ikke. Prosessen er naturlig og kan ikke stoppes. Den kan til en viss grad forsinkes og den kan selvfølgelig akselereres. På grunn av kjemiske endringer inne i batteriet (oksidering), øker batteriets indre motstand slik at det ikke lenger kan opprettholde den opprinnelige ladningskapasiteten. Temperaturforholdene er en av faktorene som påvirker batteriets kapasitet. Jo varmere omgivelser desto raskere brytes batteriets kapasitet ned. Det er ikke gunstig å la den bærbare datamaskinen ligge i sola eller inne i en overopphetet bil en varm sommerdag. Batteriene bør ikke brukes eller lagres i temperaturer over 40 grader. Ønsker man å lagre Lithium-ION batterier, bør dette skje i kjøleskap og med batteriet 40 % ladet. Det verste man kan gjøre er å lagre 100 % ladet batteri i for varme omgivelser.

Uansett om en ladekrets forhindrer at selve batteriet lades har liten betydning, for et fulladet batteri i varme omgivelser vil gjør at det svekkes fortere, i eller utenfor maskinen (nå vet ikke jeg hvor varm maskinen din er, men over 40 grader er jo ganske vanlig).

 

(...) siden bruksanvisningen oppfordrer meg til å la batteriet stå i (tror jeg)...

Du kan jo håpe på det, men slik jeg tolker den, dvs den delen av bruksanvisningen som du angav i andre post, så beskriver den bare fordeler og ulemper ved å ta ut batteriet mot å la det være. Når du ser ut til å dra denne problematikken (om batteriet bør taes ut eller ikke) sterkt inn vil det ikke være unaturlig Komplett fant frem neste setning fra HPs bruksanvisning:

På den andre siden vil batterier som står i maskinen, lades sakte ut når maskinen er slått AV. Dette er grunnen til at batteriet leveres for seg selv og må settes inn i maskinen før maskinen kan kjøres på batteristrøm

 

 

Sagt alt det tror / bør du likevel ha en god sak. Selv har jeg vært mye med en (nå to år gammel) maskin som har blitt helseløst varm (80-90 grader). Batteriet har aldri blitt tatt ut av denne. I begynnelsen var den i tillegg brukt endel med laderen i når den var fulladet. Uten at jeg har noen opprinnelig mål, var batteritiden nede på urovekkende gode timen. I etterkant, som er over det siste året, har den vært bevisst paddeladet, for det meste mellom 20 % og 80 %, fortsatt alltid med batteriet i. Har ikke opplevd noen degradering siden (fortsatt gode timen).

 

Sagt med andre ord, det skal trolig svært mye til for å komme ned i en batterilevetid på 5 minutter, selv med uforsiktig bruk. Og trolig blir ikke maskinen din så varm. Uansett, du ser ut til å konsentrere deg svært om å forsvare at du ikke har tatt ut batteriet. Jeg tviler på at Komplett kommer til å bry seg mye om dette. Det som derimot er viktig, er om du har hatt laderen i mens batteriet er fulladet. Har du? Det høres ikke sånn ut, men likevel står det litt skremmende i ditt svar: "Laderen er tilkoblet hele tiden mens maskinen er på", heldigvis etterfulgt av "gitt at jeg ikke kjører strøm fra batteriet" i parantes, som egentlig gjør forrige sitat meningsløst.

 

 

Håper det kan være til hjelp :) Lykke til med saken!

Lenke til kommentar

tusen takk gunnard, dette betyr mye. Du kom med dette innlegget i grevens tid. Mor var på postkontoret for å sende brevet nå, men en rask telefon holdt henne unna :)

 

 

Jeg ser veldig godt hva du mener, og kommer til å gjøre om disse punktene på onsdag eller torsdag (etter eksamen), så får vi se om det ser bedre ut da ;)

Endret av r2d290
Lenke til kommentar

Jeg synes iallfall brevet ser langt bedre ut nå! :)

Litt småpirk-kommentarer kan være på sin plass likevel:

 

 

-Hvor god har man vært til å følge bruksanvisning fra produsenten ang. batterivedlikehold (se ved­lagt bruksanvisning)

Jeg føler ingen behov for å lese i en bruksanvisning om hvordan jeg skal lade et batteri (noe jeg i senere tid er glad for, siden bruksanvisningen omtaler feil type batteri). Jeg har idag lest mye på nett og i bruksanvisningen dere la ved, og ser at jeg har fulgt alle rådene som står der (utenom de rådene som ikke stemmer).

Etter min mening er dette svaret krassere enn nødvendig. Under er det bare en av påstandene til bruksanvisningen du går imot. Hvis du har fulgt alle andre kan du bare si: "Jeg har fulgt alle rådene som står i bruksanvisningen med unntak av ett (jeg vil utdype dette lengre nede)."

 

-Hvor mye står laderen tilkoblet (...) 2. mens maskinen er skrudd av

(...)

Svar på 2: Maskinen har aldri vært av i mer enn to uker i strekk (to uker er den tiden bruksanvisningen mener at jeg bør ta ut batteriet hvis det har vært inaktivt).

Du kan godt ta dette svaret med under "Svar på påstander fra bruksanvisningen:", men det er strengt tatt ikke svar på spørsmålet over. Spørsmålet er jo (slik jeg forstår det) om du har latt laderen stå i maskinen mens den var av (og gjerne fulladet). Har du? (dette kan da ha noe av den samme effekten som å la laderen stå i når maskinen er i bruk og batteriet er fulladet, selv langt mindre kritisk siden maskinen i seg selv ikke er så varm, men det kan være varmt i rommet?)

 

-La batteriet lades ut ved vanlig bruk til omtrent 10% av full lading før du lader det opp igjen.

Det er faktisk det stikk motsatte av hva man skal gjøre! Dette gjelder for Ni-Cd batterier for å hindre “memory-effect”, men “memory-effect“ eksisterer ikke i Li-ion batteri. Et Li-ion batteri skal IKKE brukes helt opp. Hvis spenningen til en av cellene i batteriet kommer under et visst nivå, er batteriet ødelagt. For å hindre at batteriet har blitt helt tomt, har jeg satt maskinen til å gå i dvale hvis spenningen skulle bli for lav.

For det første påstår ikke de at du skal lade batteriet helt ut, men til 10 %. Det du skriver om dersom batteriet skulle bli helt utladet gjelder ikke for et batteri som lades ved 10 % (hvis man skulle gå under her er det skadelig, som du sier). Etter min mening vil det ikke være skadelig å følge dette rådet. Sagt det, så har rådet absolutt ingen nytteverdi slik jeg forstår det. Det er, som du sier, ingen minneeffekt på Li-ion batterier (utenom "digital minne" som er grunnen til at kalibrering er anbefalt en gang per 30 ladning). Men selv om det er ingen grunn til å følge dette rådet, synes jeg svaret ditt blir krassere enn nødvendig. Nå er det langt fra sikkert du er enig med meg her, men jeg ville iallfall svart litt mer i denne retningen:

Li-ion batterier har ingen minne-effekt slik NiCd (og NiMh, selv mindre) batterier hadde. Paddeladning har ingen negativ effekt på disse type batteriene. Derimot kan full utladning virke negativ på Li-ion batteriet. Derfor har jeg latt maskinen gå i dvale for at dette ikke skulle skje.

Videre kan du muligens fjerne det med at du "tror" i kommentaren: "(selv om jeg egentlig ikke tror at dette skal ha noe å si på et li-ion batteri, med mindre du ønsker å kalibrere batteriet)". Det stemmer jo :)

 

 

Igjen, lykke til med saken! Si fra hvordan det går..? :)

Lenke til kommentar

Heisann. Tenkte bare jeg skulle dele mine få erfaringer med dette.

 

Jeg har hatt noen få laptop'er, av forskjellig merke, blant annet Dell, Hp, og IBM. Nå skal jeg innrømme at jeg har aldri vært kjempeopptatt av lading og batterikapasitet, da jeg som regel bruker dem i nærheten av strøm, noe som igjen har ført til at de ofte har stått på strøm, mye og lenge uten å få ladet ut batteri noe som helst. Jeg har likevel ALDRI opplevd å ha ett av batteriene mine holde under 30 minutter. HP maskinen hadde ved sin død en batterilevetid på 32 minutter. Og da var den 5 år gammel, og hadde vel i rundt 4 av de årene stått tilkoblet strøm og tilnærmet ALDRI blitt brukt med bare batteri. Den maskinen sto og påslått i ca 20 timer i døgnet, i snitt. Voldtekt av batteri, ja, ikke umulig. Men det var alikevel ikke i nærheten av å gå strømtom etter bare 5 minutter.

 

Jeg har likevel opplevd en 2 år gammel maskin som holdt i 2 minutter. Denne var ikke min, men det skal sies at han fikk nytt batteri i posten 2 dager etter at han kontaktet butikken.

5 minutter er ubrukelig. Dette er knapt nok tiden du trenger på å lagre og skru av maskinen. Det bør selvfølgelig ikke være sånn. Men batterier er dessverre ømfintelige ting.

Jeg håper du vinner frem. Både for deg, og for prinsippet. At vi som forbrukere må regne med dårligere batteritid, selvfølgelig. Men 5 minutter, det er i drøyeste laget. Og det mener jeg nesten uavhengig av hva slags hardware laptoppen nå måtte ha.

 

Men det skal skrives under på at det er mange idioter som tror den feteste skrivebordserstatteren der ute skal holde 3-5 timer på batteri mens de spiller hva nå enn slags krevende spill man måtte spille nå om dagen.

 

Lykke til =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...