Gå til innhold

PC-en jobber som en gærning med Vista


Anbefalte innlegg

Fra jeg starter opp maskina jobber hardisken på PC-en knallhardt, og bråker unødvendig mye.

Det er en ny maskin med E6850/8800GTX så jeg skjønner ikke helt hva som er problemet.

 

Bruker Vista Home Premium 32bit.

 

Noen som vet hva jeg må deaktivere slik at den roer seg ned litt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Windows Vista sin indeksering og defragmentering vil ikke påvirke ytelsen når det er aktivt, da det bare kjører nå maskinen ikke gjør noe (idle). Søkeindekseringen går under lav IO-prioritet, så det vil ikke sløve ned maskinen nevneverdig.

 

Jeg ville heller anbefale å aktivere disse funksjonene igjen, om du vil at Windows skal forholde seg like rask og responsiv i framtiden. Forstår ikke hvorfor folk anbefaler å deaktivere slikt. Vista vil bruke en ukes tid til å optimalisere systemet ditt. Når det er gjort vil diskaktiveten stilne igjen. Dette er helt normalt og til maskinens beste.

Endret av TCi
Lenke til kommentar

Selvsagt kan du kjøre dette når du vil. Men hvorfor kan ikke maskinen styre seg selv, siden den da bare gjør dette når du ikke bruker maskinen? Diskene vil ikke ta noe skade av dette.

 

Du får mer tilbake om du lar slike ting være slik de er. Bare en anbefaling fra min side, gjør hva du vil.

 

edit: Flyttes til Vista-kategorien

Endret av TCi
Lenke til kommentar

Ja, PC-en bråkte altfor mye når det stod på, og så aldri ut til å slutte helt.

 

Jeg kan sette på indekseringen, mens defragmenteringen kommer til å være deaktivert. Kjører en runde med PerfectDisk annenhver uke.

 

Hvis det bråker for mye, kommer jeg til å skru av indekseringen igjen. Hadde tilogmed problemer med å se youtube-videoer pga harddisk-aktiviteten. helt uakseptabelt.

Lenke til kommentar

Indekseringen går under lav IO, så det skal ikke påvirke systemet. Det bruker bare få KB/s. Litt merkelig at maskinen blir påvirket, det skal den egentlig ikke gjøre. Du har ikke noe antivirus som kjører i bakgrunnen?

 

Som nevnt tar optimaliseringen en ukes tid.

Lenke til kommentar

Det var vel mest sannsynlig den automatiske defragmenteringen til Vista som kjørte i bakgrunnen. PC-en står ikke på så lenge om gangen, og hardisken gikk for fullt mens den sto på.

Jeg prøver å deaktivere defragmenteringen, mens jeg lar indekseringen stå på.

 

Det er forresten Norman Security Suite som er installert på den. tror ikke det er den som har skylden.

Lenke til kommentar

Jeg vil bare skyte inn her og si at indekseringen eller defragmenteringen har jeg ikke merket noe til, men det jeg merket etter noen få dager var at ytelsen skjøt i været når den hadde fått optimalisert seg selv :)

Ikke nødvendigvis rettet til deg; men på generelt grunnlag vil jeg ihvertfall si: La vista få holde på som den vil noen dager og du vil bli positivt overrasket. Alt for mange som skal deaktivere tjenester som tror det vil hjelpe. De er der av en grunn, og i motsetning til det mange dessverre tror er ikke Vista bloatware.

Endret av Crossfire
Lenke til kommentar

Problemet med den PC-en er at den står i stua og sjeldent er på mere enn en time om gangen. Det er litt frustrerende at hardisken jobber og bråker den timen den står på.

 

Men kan kanskje la den stå på en natt, slik at Vista får gjort sitt.

Endret av O.J
Lenke til kommentar

http://technet.microsoft.com/en-us/sysinte...s/bb896653.aspx

Se hva som bruker av cpu kraft når hdd jobber.

Kan settes opp med symbols og gå inn stack(finne nøykatig hva som er årsak til forbruk)

 

Last ned HijackThis legg i egen mappe på skrivebordet.

Start programmet og velg "Trykk scan og save log" .

Loggfilen kopierer du og limer inn i posten din.

Helst med skjult tekst [1skjul] logg her [1/skjul] fjern 1 for skjult tekst.

 

Bedere en win sin defrag.

 

Sette pagefil.sys til 0 mb

Så derfrag.

Sett pagefil.sys til systemstyrt etter defrag.

 

http://www.download.com/Auslogics-Disk-Def...cdlPid=10829250

http://www.download.com/Auslogics-Registry...cdlPid=10828793

 

Vista bruker litt over 1GB ved default.

Det er riktig vista tar inn mere minne for så og bruke det senere.

Xp bruker kun det program trenger og øker ved forbruk.

 

xp clean install 300mb

vista clean install 900mb

 

Løser minnebruken litt forskjellig.

Endret av SNIPPSAT
Lenke til kommentar

Min pc bråkte også noe jævlig men oppdaterte bios og satte strømstyring på strømsparer.

Vifta roet seg betraktelig etter biosoppdatering og maskinen er roligere generelt når man ikke gjør annet enn leser epost og surfer mm.

Trenger man mere power er det jo bare ett museklikk unna å forandre på strømstyringa.

Ser på cpu-Z att maskinen går for halv prossesorhastiget på strømsparing.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...