Gå til innhold

PC-en jobber som en gærning med Vista


Anbefalte innlegg

Fra jeg starter opp maskina jobber hardisken på PC-en knallhardt, og bråker unødvendig mye.

Det er en ny maskin med E6850/8800GTX så jeg skjønner ikke helt hva som er problemet.

 

Bruker Vista Home Premium 32bit.

 

Noen som vet hva jeg må deaktivere slik at den roer seg ned litt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Windows Vista sin indeksering og defragmentering vil ikke påvirke ytelsen når det er aktivt, da det bare kjører nå maskinen ikke gjør noe (idle). Søkeindekseringen går under lav IO-prioritet, så det vil ikke sløve ned maskinen nevneverdig.

 

Jeg ville heller anbefale å aktivere disse funksjonene igjen, om du vil at Windows skal forholde seg like rask og responsiv i framtiden. Forstår ikke hvorfor folk anbefaler å deaktivere slikt. Vista vil bruke en ukes tid til å optimalisere systemet ditt. Når det er gjort vil diskaktiveten stilne igjen. Dette er helt normalt og til maskinens beste.

Endret av TCi
Lenke til kommentar

Selvsagt kan du kjøre dette når du vil. Men hvorfor kan ikke maskinen styre seg selv, siden den da bare gjør dette når du ikke bruker maskinen? Diskene vil ikke ta noe skade av dette.

 

Du får mer tilbake om du lar slike ting være slik de er. Bare en anbefaling fra min side, gjør hva du vil.

 

edit: Flyttes til Vista-kategorien

Endret av TCi
Lenke til kommentar

Ja, PC-en bråkte altfor mye når det stod på, og så aldri ut til å slutte helt.

 

Jeg kan sette på indekseringen, mens defragmenteringen kommer til å være deaktivert. Kjører en runde med PerfectDisk annenhver uke.

 

Hvis det bråker for mye, kommer jeg til å skru av indekseringen igjen. Hadde tilogmed problemer med å se youtube-videoer pga harddisk-aktiviteten. helt uakseptabelt.

Lenke til kommentar