Gå til innhold

Dark Sector - Hit eller dritt?


Lakus

Anbefalte innlegg

Bestilte dette spillet sammen med Fight Night Round 3 for noen dager siden, og det ser ganske kult ut.

 

» Aldersgrense: 18 år

» Utvikler: Digital Extremes

» Distributør: K.E Media

 

Anmeldelse av spillet, X6.no:

 

 

Hayden Tennos oppdrag starter der andre agenter feilet. Han er opprydningsagent for The Agency og har blitt sendt til den tidligere sovjetnasjonen Lasria for å drepe Mezner, en avhoppet agent som planlegger å slippe løs et farlig mutantvirus fra den kalde krigen. Vi møter Hayden på vei inn i Vozro, en gammel gulag-leir som er blitt omgjort til en forskningsfasilitet. Her klarer han etter kort tid å bli smittet av viruset han hadde i oppdrag å utslette. Viruset gjør at Haydens arm muterer og blir omgjort til pansret metall. Ut av hånden får han et dødelig kastevåpen med bumerangeffekt, også kalt en ”Glaive”.

Dette våpenet lærer han i løpet av spillet å bruke på flere raffinerte måter etter som han muterer mer og mer, og det er et nødvendig hjelpemiddel i hans kamp for å bekjempe Mezner og mutantviruset.

 

Grafikk 5/6

Grafikken i seg selv er bra, men ikke noe utenom det vanlige. Hele spillet er preget av en dyster atmosfære og områdene Hayden ferdes i er alle i tydelig forlatt tilstand. Det er like vel en del grafiske finesser som må bemerkes. Her er blant annet moduset Hayden kommer i når han bruker aftertouch. Da følger kameraet etter glaiven i sakte film, og spilleren kan styre den på sin ferd rundt hindringer og gjennom fiender. Dette er en utrolig stilig effekt. Legger man på Power Throw blir effekten enda stiligere, da skaden man påfører motstanderne sine blir mer merkbar.

Grafikken og styringen til aftertouch effekten kan være noe snål, men blir veid opp av moroa det er å dele opp fiender i sakte film. Selve aerodynamikken i kastevåpenet er strålende utformet, og det er god realisme i anvendelsen av den.

Spillet har selvfølgelig sine småfeil og bugs, men det har alle spill. Det er ikke noe merkbart stort å trekke ned på innenfor grafikken, bortsett fra noen fysikklover som er litt rare. Her er blant annet at du kan stå og gjemme deg bak et hjørne for så å skyte fiender gjennom veggen.

 

Dødsrealismen er bra, og fiendene dør på flere forskjellige måter alt ettersom hvordan du skader dem. Men, og her kommer et stort men. Når du blir skadet eller dør, så vil skjermen din bli rødere og rødere. Dette kan være ganske forstyrrende når du prøver som best å la være å bli drept, og man kan bli mektig lei av røde skjermer etter hvert.

 

Lyd 5/6

Alle lydklippene i Dark Sector er utrolig gjennomførte og hever spillopplevelsen og stemningen mye. Musikk og bakgrunnslyder gir det hele en uhyggelig atmosfære, som sammen med grafikken skaper en fin helhet i spillet.

Det er både stemningsskapende og informerende lydbilder i spillet. Du hører fiendene dine gi beskjed om at de lader om og kaster granater, slik at du har tid til unnamanøvre og angrep. Det er også diverse radiomeldinger, noen gamle informasjonsmeldinger og andre lettere grøssende lydopptak av folk som skriker om hjelp.

 

Den beste av alle lydeffektene må likevel sies å være skrikene fra fiendene dine når du dreper dem. Et siste skjærende vræl i enorme smerter i det dødsangsten tar dem. Det var noe med de skrikene som ga meg grøsninger av glede og virkelig fikk meg til å ville fortsette drepingen, om enn bare for å høre de utrolig nice skrikene av fiender som dør.

 

Spillbarhet 5/6

Spillet i seg selv er ikke spesielt vanskelig å forstå seg på så fort du kommer litt inn i det. I starten kan kontrollen virke en smule overfølsom med tanke på siktefunksjonen, men dette blir man fort vant til. Før Hayden blir smittet av viruset og får glaiven, virker Dark Sector litt uoriginal og som om den har lånt mye av andre spill. Her bl.a. Gears Of War og Resident Evil 4.

Men etter at Glaiven kommer inn i spillet stiger spillgleden drastisk. Det er noe spesielt ved måten man kan sende av gårde det sylskarpe kasteredskapet på og se det kutte seg tvers gjennom fiendene til Hayden. Her er det alt fra å skade dem litt til å dele dem i to så delene fyker til hver sin side. Glaiven er virkelig et friskt pust som får Dark Sector til å skille seg ut fra andre spill.

Glaiven kan også brukes til å hente våpen og objekter, som er vist med en glimtende overflate så man lettere skal legge merke til dem. Den er også nødvendig for å løse flere puslespill i løpet av spillet og for å komme steder du ellers aldri ville klart å komme deg.

 

Verken singel- eller multiplayeren har noen health-bar, og livet ditt vises ved at pulsen øker og at skjermen blir rødere. Dette funker i og for seg greit, men det hadde til tider vært praktisk å se hvor mye liv du faktisk hadde igjen, og ikke bare få det hele dekket med rødt, som faktisk kan være en smule distraherende til tider. Run-and-hide systemet kunne hatt noen forbedringer, da Hayden ofte søker til feil vegg når man skal hoppe unna granater eller fiender og ikke alltid gjør det som var planen. Det kan kreve litt trening å komme inn i det, men redder deg fra mye når du først har fått teken.

Ellers så må lagringsfunksjonen nevnes. Dark Sector har bare autosavingsfunksjon, men til gjengjeld lagrer denne etter omtrent hver hindring med litt størrelse, så det er lite som må tas om igjen om du skulle være så uheldig å dø. Det er også mulighet for undertekster, da den gebrokne russisk-engelsken til tider kan være vanskelig å forstå.

 

Multiplayer 4/6

Det er to spillmoduser i multiplayerfunksjonen, Epidemic og Infection. I Epidemic spiller man The Agency mot Lasria, hvor hvert lag har sin egen fullt utviklede mutant. Her har man god mulighet til å bruke alt man har lært i løpet av spillet. I Infection er det en spiller som er Hayden Tenno. Resten av spillerne er Hazmat soldater. Den som dreper Hayden spiller han i neste runde. Multiplayeren kan like vel bli en smule ensformig, da det er lite variasjon. Dark Sector er ikke i seg selv et spill som egner seg strålende til multiplayer, men det er greit som variasjon når du har mekket spillet både på normal singelplayer og brutal mode og trenger en forandring.

 

 

Oppsummert

+ Glaive

+ gammeldagse og moderne ting kombinert

+ gir puzzles, ikke bare en stor, diger slakteorgie.

 

- låner en del fra andre spill

- historien forsvinner litt

- brudd på en del fysiske lover

 

Dark Sector er et variert spill hvor man møter mange utfordringer og økende vanskelighetsgrad etter hvert. Hayden vil lære nye ting i løpet av de fleste nivåene som han vil få god bruk for utover, og som fører til at spillet ikke blir ensformig. Selv om plotet og historien er syltynn og så å si forsvinner, vil man ha det så moro med all drepingen at man ikke merker det nevneverdig.

Det er nok mye takket være glaiven og diverse puslespill man må i gjennom for å komme seg videre at spillet ikke bare blir en stor, diger slakteorgie. Man skjønner forresten godt at spillet har 18 års aldersgrense, da det er en god del brutal dreping og noen skremselsfaktorer.

Jeg kan uansett innrømme at jeg moret meg stort der jeg satt og delte fiendene mine i to. Jeg vil sterkt anbefale å prøve Dark Sector, da man har mange timer foran seg med moro, slakt og litt utfordringer.

 

 

Screenshots:

202597.jpeg202598.jpeg202599.jpeg202601.jpeg

 

 

terning5.gif

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har lest/sett en del om det. Vurderte å kjøpe det selv. Det virker som litt halvveis skyting, litt halvveis gåteløsing og en kastestjerne som ikke blir så gøy når du er lei av den.

 

Jeg har faktisk hørt mye bra også. Noen sier det er et av de beste actionspillene de har spilt, og at grafikken er strålende.

 

Har ennå ikke helt bestemt meg for å ikke kjøpe det...

Lenke til kommentar

Jeg har blitt skuffet mange ganger av "garanterte hits" som "alle" liker og har hatt det mye moro med mindre kjente og dårligere spill, så jeg har lært meg å satse på spill jeg synes høres bra ut. Selvsagt kan det være lurt å lese litt om det først om man er helt blank, men noen ganger holder det lenge å få en del timers underholdning for min del. Det er svært få spill jeg fullfører, så det er svært sjelden interessant å spille et spill på nytt. :)

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

To år senere kom jeg tilbake for å fortelle at spillet var helt greit. Det var verdt de kronene jeg kjøpte det for, men ikke særlig mer. Holdt på å legge det fra meg halvveis, men da jeg tvang meg selv over kneika var jeg glad for at jeg gjorde det i ettertid. 6-7/10.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...