Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hva mener du om mobbing, og hvordan kan det stoppes?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så lenge det finnes mennesker vil det være krig; det vil alltid være mobbing. Der det ikke finnes mobbing vil det istedet være diskriminering. Sett at man blir kvitt mobbing, så ville trolig samfunnet gått redd i dass. Jo tryggere man har det, jo mer F gir man i skolen. Mennesker _behøver_ en hvis form for trussel, da vi ikke er skapt for å være selvstendige.

 

Regjeringen er så naiv som det er mulig å bli.... Det kan aldri være "fred", da det alltid er folk som vil savne å ha noe å kjempe for. I et "perfekt" samfunn er det ingenting å kjempe for. Mobbing er i mine øyne et nødvendig onde, så lenge det ikke går over stokk og stein. Selvfølgelig er det jeg nå sier moralsk forkastelig i øynene til Ola Nordmann, men det gjør det ikke mindre sant.

Endret av Camper_killer
Lenke til kommentar
Så lenge det finnes mennesker vil det være krig; det vil alltid være mobbing. Der det ikke finnes mobbing vil det istedet være diskriminering. Sett at man blir kvitt mobbing, så ville trolig samfunnet gått redd i dass. Jo tryggere man har det, jo mer F gir man i skolen. Mennesker _behøver_ en hvis form for trussel, da vi ikke er skapt for å være selvstendige.

 

Regjeringen er så naiv som det er mulig å bli.... Det kan aldri være "fred", da det alltid er folk som vil savne å ha noe å kjempe for. I et "perfekt" samfunn er det ingenting å kjempe for. Mobbing er i mine øyne et nødvendig onde, så lenge det ikke går over stokk og stein. Selvfølgelig er det jeg nå sier moralsk forkastelig i øynene til Ola Nordmann, men det gjør det ikke mindre sant.

 

lyst å utvide forklaringen din? Jeg blir ikke klok på om du mener mobbing/erting innenfor visse grenser er nødvendig for å oppretteholde folks aktivitetsnivå og bidrag i samfunnet, eller hvor du ønsket med dette?

 

Rent samfunnsøkonomisk så taper samfunnet store summer på mobbing, (det er i hvert fall all rimelig grunn å anta dette) så jeg kan ikke se hvorfor dette er et nødvendig onde i orden for å holde samfunnet oppe. Skulle en ha noe å kjempe for så er det jo greit, men det må vel nesten være grenser for å ofre mennesker i orden for å få noe å kjempe for?

Lenke til kommentar

Christian, jeg har selv blitt mobbet, og jeg har også mobbet andre, så jeg veit godt hva jeg prater om. Jo mer fred det er, jo færre kan du direktere ditt hat på.

 

Skulle en ha noe å kjempe for så er det jo greit, men det må vel nesten være grenser for å ofre mennesker i orden for å få noe å kjempe for?

 

Mennesker har kriget i 500 000 år, og flere kriget frivelig av nevnte grunner. Det er nok et nødvendig offer ja.

 

lyst å utvide forklaringen din? Jeg blir ikke klok på om du mener mobbing/erting innenfor visse grenser er nødvendig for å oppretteholde folks aktivitetsnivå og bidrag i samfunnet, eller hvor du ønsket med dette?

 

Det har lite med "bidrag til samfunnet" og "aktivitetsnivået" å gjøre. Saken er slik at det skal være "press" på mennesker. For mye fred kan føre til at mennesker rett og slett føler seg ubrukelige.

Endret av Camper_killer
Lenke til kommentar
Christian, jeg har selv blitt mobbet, og jeg har også mobbet andre, så jeg veit godt hva jeg prater om. Jo mer fred det er, jo færre kan du direktere ditt hat på.

 

Skulle en ha noe å kjempe for så er det jo greit, men det må vel nesten være grenser for å ofre mennesker i orden for å få noe å kjempe for?

 

Mennesker har kriget i 500 000 år, og flere kriget frivelig av nevnte grunner. Det er nok et nødvendig offer ja.

 

lyst å utvide forklaringen din? Jeg blir ikke klok på om du mener mobbing/erting innenfor visse grenser er nødvendig for å oppretteholde folks aktivitetsnivå og bidrag i samfunnet, eller hvor du ønsket med dette?

 

Det har lite med "bidrag til samfunnet" og "aktivitetsnivået" å gjøre. Saken er slik at det skal være "press" på mennesker. For mye fred kan føre til at mennesker rett og slett føler seg ubrukelige.

 

Det er ikke akkurat tilfeldig at jeg tok opp det emnet heller ettersom det treffer mange, men jeg ser enda ikke argumentet at mobbing skal skape press som kan virke positivt? Det virker absurd slik jeg ser det.

Lenke til kommentar
Det påvirker deg på en god måte, man får se den sanne naturen til mennesker.

 

Hvordan tror du barn hadde blitt hvis de hadde vokst opp i et samfunn uten mobbing?

 

Tja, jeg ville vel si at den ser en ved å slå på Tv2 nyhetene, men jeg ser poenget ditt bedre nå. Selv om gryppedynamikker o.l. ikke akkurat er noe du lærer om før dy tar innenfor psykologi.

 

Jeg ville tro de hadde hatt det bedre, men det blir en illusjon å tro at de former for mobbing som finnes nå vil forsvinne, så mitt svar baserer seg således på at samfunnet dermed hadde blitt mindre ille å vokse opp og fungere i.

 

Men da blir noe enkel form for mobbing/erting ansett som et nødvendig onde, men problemet er enda at undersøkelsen viser at mobbingen er tiltakende slik at en ikke snakker om noe enkelt som kan ordnes opp i, men vedvarende trend som skaper problemer for unge i en alder der de formes, og dermed påvirker det dem senere.

Lenke til kommentar

Jeg har selv vært utsatt for direkte og indirekte mobbing og kom ut av det som en sterkere person. Jeg er ikke glad for at jeg har blitt mobbet, men jeg angrer ikke på den jeg er blitt. Mobbing styrker menneskelige egenskaper. Men dessverre slutter det med selvmord eller psykiske problemer for noen.

Jeg tror ikke mobbing kan utryddes, men begrenses.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Alle er vel enige om at mobbing er dårlig.

 

Det finnes forskjellig type mobbing, selvfølgelig. Det er mobbing som sårer en så ille at man velger selvmord.

Og det finnes andre typer mobbing som gjør en sterkere selv om det var ubehagelig der og da.

 

"Å kalle en navn" er nesten den slemmeste mobbingen syns nå jeg.

Lenke til kommentar

Mobbing er forferdelig. Har aldri blitt mobbet, og har heller (nesten) aldri mobbet. Hadde en klassekamerat som ble mobbet som bare det. Var faktisk noen morgener at han kasta opp og var så ille. Synes det var synd på han, og støttet han. Derfor mener jeg at mobbinge er forferdelig.

Lenke til kommentar

Den eneste måten å få slutt på mobbing er gi mobberne skikkelig straff. Jeg var selv mobbeoffer fra 1-9 klasse. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg varslet skolen om problemet. Joda, mobberne ble tatt inn til samtale, så lot de meg være i fred i noen dager før det var "på an' igjen" bare værre enn før. Signalet var jo at det ikke fikk noen skikkelige konsekvenser for dem.

 

Nei, for å få slutt på slik plaging så må det få alvorlige konsekvenser for mobberne, så enkelt er det.

Lenke til kommentar
Gjest member-101642

Mobbing påvirker en person enten positivt eller negativt. Noen er heldige og styrkes av å ha blitt mobbet, andre får stygge sår som aldri leges. Dessverre er jeg i den siste gruppen; mobbing har ødelagt livet mitt. Selvtilliten min er lik null som følge av de harde årene i grunnskolen. Både foreldre og lærere var klare over hva som foregikk, men de greidde ikke å stoppe det. Jeg tviler faktisk på at sistnevnte prøvde å gjøre noe i det hele tatt. Løsningen er å være hard tilbake - å hevne seg. Selv praktiserte jeg dette i altfor liten grad, og det angrer jeg på nå. Jeg har mer eller mindre sosial omgang med noen av mobberne hver dag på skolen, og jeg kjenner hatet vokse i meg hver gang jeg ser dem.

 

Skolen eller andre institusjoner kan ikke stoppe mobbingen, det må man selv gjøre. Man må bare være hard tilbake.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-oVjeg2q2Tk

Enig, ble selv "mobbet" (les, ikke påtrengende mobbing, men en ligth form, engetlig ikke mobbing/wahtever) litt første året på undomskolen, bare vis dem at du ikke tar dritt fra noen, så gir de seg faktisk. Nå er vi venner :)

 

 

Det skal sies at jeg er en ganske aggresiv person når det gjelder folk som krenker meg eller mine da, uansett størrelse kan du gi faen i å disse liksom :)

 

Tror faktisk det er en god egenskap, ikke gjem deg unna eller løp avgårde som ei lita jente, stå opp og sloss tilbake!

Lenke til kommentar
Ser i grunnen ikke hva som er så galt. Mobbing er en helt naturlig måte å heve seg på, og som J@cob sier, kan det nok aldri stoppes, klarer ikke å gå mot våres egne instinkter.

 

Du klarer ikke å se hva som er galt med det? Jøss. Du kommer til å bli en perfekt lærer i takt med den norske lærerånden. Du vil gli rett inn i systemet, rett inn i rekkene sammen med resten av de ignorante som smiler pent og klapper eleven på hodet mens du gir han en kjærlighet på pinne som takk for at han fortalte deg om "Ole Jonny", som brukte han som en privat punchinball i hele matfrimintuttet forrige onsdag. Og onsdagen før det. Og onsdagen før det. Og onsdagen før det.

 

For hva annet kan du gjøre mot mobbing. Du kan jo ikke gå imot "instinktene", kan du? Hva kan lille du gjøre?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...