Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen i SK-A VK2 2008 (Politikk)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Føler oss roter oss vekk fra tema! Nå kom en gjeng fra molde med gode innspill her!

 

Jeg har et spørsmål til dere:

 

Hva mener dere med utvidet sikkerhetsbegrep?

 

Beklager seint svar, men en frustrete fruer-pause måtte til

 

Dersom du har boka "Internasjonal politikk" står det på side 98.

 

Hovedsaklig går det ut på at under den kalde krigen var trusselbildet fast. Man visste hvem fienden var, og skillet gikk mellom vest og øst. Når den kalde krigen var over, var trusselbildet helt endret. Ting er ikke like konstante, og man vet ikke hvem som konkret hvem som er fienden, eller hvilke trusler man står ovenfor. ta for eksempel "krigen mot terror", det er jo i utgangspunktet en krig mot et begrep, heller enn mot en fiende (Ok, al-qaida osv).

 

MEN: Når trusselbildet ble så endret førte det til en sterk omstilling i sikkerhetspolitikken i organisasjoner og stater.

NATO: Før en forsvarsallianse, med tyngde på forsvar mot invasjoner. Nå trener de innsatsstyrker de kan sette inn kjapt. Vi forsvarer oss mot ting som kan ramme oss indirekte. Krig i midøsten kan f.eks ramme oss mtp oljepriser.

NORGE: Mer fokus på fjernområder, mindre på nærområder (selv om R>ussland fortsatt er veldig sentralt)

 

Den utvidetesikkerhetspolitikken kan deles i fire; politisk sikkerhet (verne en stats styresett), økonomisk sikkerhet(handelsorganisasjoner, sikre folks behov for materielle varer), kulturell sikkehet (ønske om å bevare nasjonal egenart og historisk fellesarv. herunder innvandringspolitikk) og til sist økologisk sikkerhet (klima, miljø osv)

Lenke til kommentar
Føler oss roter oss vekk fra tema! Nå kom en gjeng fra molde med gode innspill her!

 

Jeg har et spørsmål til dere:

 

Hva mener dere med utvidet sikkerhetsbegrep?

 

Beklager seint svar, men en frustrete fruer-pause måtte til

 

Dersom du har boka "Internasjonal politikk" står det på side 98.

 

Hovedsaklig går det ut på at under den kalde krigen var trusselbildet fast. Man visste hvem fienden var, og skillet gikk mellom vest og øst. Når den kalde krigen var over, var trusselbildet helt endret. Ting er ikke like konstante, og man vet ikke hvem som konkret hvem som er fienden, eller hvilke trusler man står ovenfor. ta for eksempel "krigen mot terror", det er jo i utgangspunktet en krig mot et begrep, heller enn mot en fiende (Ok, al-qaida osv).

 

MEN: Når trusselbildet ble så endret førte det til en sterk omstilling i sikkerhetspolitikken i organisasjoner og stater.

NATO: Før en forsvarsallianse, med tyngde på forsvar mot invasjoner. Nå trener de innsatsstyrker de kan sette inn kjapt. Vi forsvarer oss mot ting som kan ramme oss indirekte. Krig i midøsten kan f.eks ramme oss mtp oljepriser.

NORGE: Mer fokus på fjernområder, mindre på nærområder (selv om R>ussland fortsatt er veldig sentralt)

 

Den utvidetesikkerhetspolitikken kan deles i fire; politisk sikkerhet (verne en stats styresett), økonomisk sikkerhet(handelsorganisasjoner, sikre folks behov for materielle varer), kulturell sikkehet (ønske om å bevare nasjonal egenart og historisk fellesarv. herunder innvandringspolitikk) og til sist økologisk sikkerhet (klima, miljø osv)

 

 

ser nå at tandep sitt svar på side 7 i tråden var bedre, forresten:)

 

et hett tips kan være å skrive definisjoner på makt på forberedelsesarket, og makt i ulike former... kjekt til innledninga

Lenke til kommentar

hehe, bare hyggelig:)

 

Her er det jeg tenker å ha med på arket:

 

disposisjonen jeg skrev tidligere, utvidet sikkerhet, definisjon på makt, typer makt, litt om eu og fn, en god del om nato, eksempler fra konflikter (irak, afghanistan, balkan), land med atomvåpen...

 

æsj, jeg vet ikke enda.. men ca dette:)

Lenke til kommentar
Mye rart her. Mye som jeg synes ikke passer..

 

Jeg lurer da på om noen der ute har funnet helt konkrete tall på de militære styrkeforhold i verden i dag?

Hvem, hva og hvor mange/mye?

 

 

 

 

Gå inn på www.globalfirepower.com (der står alt!

 

 

 

Akkurat hvor står dette?

Lenke til kommentar
Hva sier sensor til fullestendige setninger på arket, tror dere btw? er usikker på om jeg skal forberede noen gode innledninger nå eller hva..

 

det står på arket at det ikke skal vurderes. men om sensor tror du har direkte avskrift fra en bok på besvarelsen, er ikke det særlig kult

Lenke til kommentar

makt er evnen til å nå sine mål. det kan skje på en brutal måte: press, løfte om belønning, vold eller trusler om vold. eller en snill måte: diskusjon og overtalelse.

måkt utøves i et forhold mellom to aktører der den ene aktøren tilsynelatende vinner frem med sine ønsker.

Lenke til kommentar

Lurer bare på en ting. Når de spørr om styrkeforholdene i verden, er ikke det ikke lurt å vite litt om opprustning i de forskjellige landene?

USA hodler jo på med rakettskjoldene i Europa, Russland oppruster jo sitt militære, og jeg mener det gjøres det samme i Asia. I europa derimot er det mer nedrustning, spesielt i Norge. Noen som vet mer om dette?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...