Gå til innhold

Ny melkeku for Microsoft?


Anbefalte innlegg

Denne historien viser bare hvor dustete patentsystemet på programvare er. Slike tilfeller som dette vil bare øke i fremtiden, inntil de tar tak i roten på ondet og endrer reglene for hva som kan patenteres.

 

Når det gjelder virusproblematikken som diskuteres i tråden, er det riktig som Simen sier, at det ikke finnes aktive virus til Linux rundt på nettet nå, og at det er mye vanskeligere å lage inntrengingsvirus for Linux-plattformen. D.v.s. ondsinnet kode som trenger seg forbi eksisterende innebygget forsvar i operativsystemet, eller utnyttelse av hull i OS-et. Det har stort sett bare blitt laget såkalte "Proof of concept"-virus i laboratorier, som viser teoretisk hvordan et virus kan lages for plattformen.

 

Men som databruker slipper man ikke utenom et ansvar for å tenke over hva man gjør. Din viktigste beskyttelse mot virus er før du trykker på "Ok". Intet OS kan beskytte seg mot en ubetenksom admin. For linux er den største trusselen potensielt useriøse pakkebrønner, mener jeg. Har man først installert et program og lagt inn pakkebrønnen hans som et sted hvor OS-et ditt leter etter programoppdateringer, så bør man stole på denne programleverandøren også. Denne tankeløs-problematikken er kjent fra e-post og ormer som installerer seg fordi man ukritisk åpner vedlegg. Det samme gjelder for useriøse program- og pakkeleverandører. Vær kritisk og still deg selv spørsmålet: "Stoler jeg på denne leverandøren?"

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kan dere ikke ta denne diskusjonen i en annen tråd?
Det er vel strengt tatt en naturlov at enhver artikkel om Microsoft forsøples av diskusjon og propaganda for alternative OS.

Tråden handler om Microsofts patent på en virusfjerneteknikk. Det har riktignok sklidd litt ut og blitt til mer generell prat om Microsofts sikkerhet, men jeg synes ikke diskusjonen har gått helt bort fra det opprinnelige temaet. Det er helt naturlig å diskutere emnet med flere innfallsvinkler, deriblant hvilke alternativer som finnes. Når noen kommer med klare feil så vil det selvsagt rettes på og diskusjonen får økt tyngde på akkurat den vinklingen etter hvert som kommentarene om den saken går frem og tilbake. Det er ikke dermed sagt at det har sklidd ut av kontroll.

Lenke til kommentar
Den første som Tørr å påstå at dette systemet er 100% sikert har domma seg ut for bare de rette folka går inn for det så kan dem skape dritt i det meste.

Ang patent så var det ikke så lenge sia det var et selskap som skaffa seg patent på å bruke navnet huldra -norsk selskap- å for de som er en del opp i åra så kan jo de huske at huldra har blit brukt i over 100 år. så ikke kjønner jeg at et selskap skal få patent på noe som har vert brukt å flere år en de har å hevde rett ja det er alvorlig det.

 

Da er det ikke snakk om en patent, men et varemerke.

det skal du ha klart for deg at når hurtigbåten paserer noen fosser på vestlandet så er det noen som spiller skuspill som huldra men dem har fåt disp av firma som har enerett på navnet huldra- derpå mumler folka på hurtigbåten huldra over høtaller annleget på båten på grunn av de synes de er en skamm at noen har fått enerett på å bruke navnet huldra i ofentlighet.

firma bruker huldra som en del av sitt varemerke ja

Lenke til kommentar

@GeirGrusom: At Wikipedia feilsiterer artikkelen er et problem, da det endrer klart den korrekte meningen i sitatet. At jeg faktisk siterer kilden rett forteller vel at jeg både har lest artikkelen på Wikipedia samt kildene.

 

Jeg er faktisk uenig i at NT er nativt laget som flerbrukersystem, det er gjort for mange blundere i systemdesign til det (virkelige blundere). Men det er ikke en diskusjon som trengs føres her.

 

Til hva tråden egentlig gjelder:

 

Det er vel svært få, annet enn en del av programvareselskapene selv, som ser programvarepatenter som av det gode.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Største problemet er vel ikke sikkerheten med OS'et, men det som sitter mellom tastaturet og stolryggen. Her ligger (eller bokstavelig talt sitter) den største forskjellen mellom linux og Windows..kanskje nettopp det er grunnen til usikkerheten ;-)

Lenke til kommentar
I mer normale serverparker er Linux-andelen rundt 60-80%. Hvor attraktivt hadde det ikke vært å lage virus/ormer som kunne infisert disse? Maskiner med svært mye interessant informasjon for konkurrenter og pengeutpressere.
Hvilke normale serverparker har du besøkt i det siste?

 

Har du noen kilder for dette? De fleste serverparker jeg har sett har det vært 10-20% som ikke er Windows, mao. nix/solaris/osx/bsd. Det er kanskje større serverparker med clustre som kjører Linux som gjør at min erfaring havner så på siden av statistikken din.

 

Merk at dette ikke er en kritikk, og ingen trenger å kaste seg i skyttergraven for dette innlegget. Jeg er bare nysgjerrig :-)

 

Største problemet er vel ikke sikkerheten med OS'et, men det som sitter mellom tastaturet og stolryggen. Her ligger (eller bokstavelig talt sitter) den største forskjellen mellom linux og Windows..kanskje nettopp det er grunnen til usikkerheten ;-)
Brukervennlighet og sikkerhet har alltid vært et kompromiss ;-) Endret av Squeegie
Lenke til kommentar
I mer normale serverparker er Linux-andelen rundt 60-80%. Hvor attraktivt hadde det ikke vært å lage virus/ormer som kunne infisert disse? Maskiner med svært mye interessant informasjon for konkurrenter og pengeutpressere.
Hvilke normale serverparker har du besøkt i det siste?

 

Har du noen kilder for dette? De fleste serverparker jeg har sett har det vært 10-20% som ikke er Windows, mao. nix/solaris/osx/bsd. Det er kanskje større serverparker med clustre som kjører Linux som gjør at min erfaring havner så på siden av statistikken din.

 

Merk at dette ikke er en kritikk, og ingen trenger å kaste seg i skyttergraven for dette innlegget. Jeg er bare nysgjerrig :-)

 

Dere har vel begge rett. 10 - 20 % er normalt i bedriftsinterne serverparker som betjener interne løsninger, 60 - 80 % (og høyere) er vanlig i serverparker hos mange store ISP som primært leverer nettløsninger. I dette tilfellet også de mest eksponerte.

 

Google, Yahoo, Wikipedia med flere drar jo prosentandelen Linux i serverparker relativt godt opp.

 

Norge har ellers en lavere andel Linux i serverparker enn mange andre land.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...