Gå til innhold

skal kjøpe macroobjektiv, men hvilket


Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
www.flickr.com/photos/thorhakonsen

 

Her er de sånn noenlunde sortert på de som er tatt med Sigma 105mm

 

http://www.flickr.com/photos/thorhakonsen/...x105mmf28macro/

http://www.flickr.com/photos/thorhakonsen/...a105mmf28macro/

 

Og her med Sigma 150mm

 

http://www.flickr.com/photos/thorhakonsen/...0mmf28hsmmacro/

Helt råe bilder, Thor!!

Sønnen min har fått helt dilla på ekstrem makro, men vi sliter med belysning, som jeg ser du behersker godt! Du bruker vel begge blitzene?

 

Vi bruker min gamle Nikkor 105mm 2.8 som fungerer bra, men uten lysmåler.

Og en gammel 24mm bak frem på mellomringene. Men da blir dybdeskarpheten så pervers kort at det er vanskelig å få noe brukbart.

Da er vi også avhengig av blitz, men jeg har bare den innebygde..

Bruker den med en refleksskjerm, men skulle gjerne hatt tilleggslys.

Lenke til kommentar

Min stemme går til Sigma 70mm Makro. Det er det skarpeste makroobjektivet per dags dato og du har en flott kombinasjon av arbeidsavstand og vekt/størrele.

 

Intern fokusering er kjedelige saker siden lysstyrken som oftest blir betraktelig dårligere jo nærmere du fokuserer. Canons finfine 100mm får beskjedne F/4.9 ved 1:1 forstørrelse.

Lenke til kommentar
Min stemme går til Sigma 70mm Makro. Det er det skarpeste makroobjektivet per dags dato og du har en flott kombinasjon av arbeidsavstand og vekt/størrele.

 

Intern fokusering er kjedelige saker siden lysstyrken som oftest blir betraktelig dårligere jo nærmere du fokuserer. Canons finfine 100mm får beskjedne F/4.9 ved 1:1 forstørrelse.

 

Den skjønte jeg ikke :hmm:

Lenke til kommentar

Jeg har selv Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM og er kjempefornøyd med den! Skikkelig kvalitetsfølelse, stille og kjapp, super å jobbe med samt at den har intern fokusering. Jeg vurderte selv Sigma 105mm, men jeg har hatt en relativt dårlig erfaring med to andre Sigma objektiver tidligere (50-150 f/2.8 EX II og 70-200 f/2.8 EX II) og gikk derfor for Canon denne gang (dessuten koster Canon EF 100mm $399 på B&H Photovideo..)

Lenke til kommentar
Ok. Kjenner ikke til 30D som kamera, men på mine Canon-hus står det oppført korrekt blenderåpning. 5D og 1D-serie. Ta en titt i manualen så ser du også beskrevet lysstyrketap ved forskjellig forstørrelse.

 

Jeg har bare brukt det på 30D og når jeg så hva du skrev måtte jeg bare sjekke og her er det iallefal ikke noe problem,satte det til manuel fokus valgte 1:1 og justerte med stativet til bildet var skarpt,tok så bildet med f/2,8 noe også exif filen viser. prøvde også med autofokus og samme der .

Lenke til kommentar

Kanskje du blir overbevist nå?

 

100mm brennvidde på objektivet ved forstørrelse 1:1 og lysstyrke F/2.8 tilsvarer egentlig 200mm og F/5.6 pga distansen fra motiv til bildebrikke blir lenge under forstørring. Moderne lysmåling kompenserer SOM REGEL (Canon sier du må overeksponere selv. Det står i manualen på objektivet ditt) med lukkertiden.

 

Fin formel:

Effective Aperture = Set Aperture times (Magnification + 1) <-- eller +2 for mer korrekt eksponering)

Endret av F1_4
Lenke til kommentar
Kanskje du blir overbevist nå?

 

100mm brennvidde på objektivet ved forstørrelse 1:1 og lysstyrke F/2.8 tilsvarer egentlig 200mm og F/5.6 pga distansen fra motiv til bildebrikke blir lenge under forstørring. Moderne lysmåling kompenserer SOM REGEL (Canon sier du må overeksponere selv. Det står i manualen på objektivet ditt) med lukkertiden.

 

Fin formel:

Effective Aperture = Set Aperture times (Magnification + 1) <-- eller +2 for mer korrekt eksponering)

 

Jeg ser det står der , men om jeg følger det og overereksponerer blir jo bildet dårligere enn uten dette , jeg klarer heller ikke se forskjell i bildekvalitet på bilder tatt med dette og bilder tatt med Sigma 105mm F2.8 EX DG Macro

Lenke til kommentar

Nettopp fordi jeg sier "SOM REGEL" justerer moderne kamera dette for deg. Nettopp det GJØR din 30D. Prøv et gammelt EOS D60 (3 mpix) og du får et helt annet resultat. Dette pga lysmålingen i Digic II og oppover støtter avstandsinformasjon fra objektiv og mange andre parametre DIGIC(I) ikke støtter.

 

EDIT for n'te gang i dag: Ser ingen grunn til det skulle være forskjell på bildene som objektivene gir når automatikken i kameraene veier opp for de forskjellige konstruksjonene.

Endret av F1_4
Lenke til kommentar
Nettopp fordi jeg sier "SOM REGEL" justerer moderne kamera dette for deg. Nettopp det GJØR din 30D. Prøv et gammelt EOS D60 (3 mpix) og du får et helt annet resultat. Dette pga lysmålingen i Digic II og oppover støtter avstandsinformasjon fra objektiv og mange andre parametre DIGIC(I) ikke støtter.

 

EDIT for n'te gang i dag: Ser ingen grunn til det skulle være forskjell på bildene som objektivene gir når automatikken i kameraene veier opp for de forskjellige konstruksjonene.

 

OK da er vi enige,jeg forstod deg dithen at du mente at dagens kamera  som feks 5d ikke fikset dette .

Men da er det neppe noe problem for nye brukere som ber om annbefaling av macro til eos 400D,450D osv osv , jeg valgte dette objektivet og jeg angrer ikke et sek på det og jeg har som sagt kunnet sammenligne det med sigmaen, hva så 150 mm angår skal ikke jeg si noe om,den gir neppe skarpere bilder,men har muligens en fordel ved fotografering av innsekter da en får litt større avstand under fotografering.

 

 

 

Intern fokusering er kjedelige saker siden lysstyrken som oftest blir betraktelig dårligere jo nærmere du fokuserer. Canons finfine 100mm får beskjedne F/4.9 ved 1:1 forstørrelse.

 

Som du ser så blir det du skrev her forvirrende,da det gir inntrykk av at dette gjelder uansett,da du ikke sier ett ord om at det gjelder gamle kamera.

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Flott.

 

Forskjellen på mitt 5D og ditt 40D er at 5D viser den effektive blenderåpningen. Vet ikke hvorfor ikke 30D viser det, men i lysmåling taes det høyde for dette.

 

150mm gir som sagt lengre arbeidsavstand - kort fortalt. Skarpere er den neppe, ikke noe du vil sitte å sammenligne mot. ENDA mindre dybdekarphet er oppnåelig pga brennvidden er lengre (komprimering av perspektivet).

 

Sigma 70/2.8 Makro er det objektivet som kommer best ut av diverse nylige tester om man absolutt skal prate "skarphet". Jeg anbefaler objektivet pga størrelse/vekt/arbeidsavstand for folk flest.

 

Ha en flott helg til dere alle. :)

Lenke til kommentar
Jeg har bare brukt det på 30D og når jeg så hva du skrev måtte jeg bare sjekke og her er det iallefal ikke noe problem,satte det til manuel fokus valgte 1:1 og justerte med stativet til bildet var skarpt,tok så bildet med f/2,8 noe også exif filen viser. prøvde også med autofokus og samme der.
Sett kameraet på f/2,8 og still manuell fokus mot en jevnt belyst flate. Mitt Sigma 150 mm går fra 1/40 s på uendelig til 1/7 s på nærgrensen, det vil si at det går fra f/2,8 til ca f/5. Det er en betydelig forskjell.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...