Gå til innhold

Obi-Wan Kenobi ble Ben Kenobi for seint?


Anbefalte innlegg

Jeg hadde et lite gjennsyn med "Star Wars: A New Hope" i dag og oppdaget noe rart. I begynnelsen av filmen når Ben (Obi-Wan) snakker med Luke sier han at han ikke har gått under navnet Obi-Wan siden før Luke ble født. Men når man ser "Revenge of the sith" blir jo dette helt feil, for der blir jo Obi-Wan kalt Obi-Wan etter at Luke er født, når det er snakk om at han skal våke over Luke når han flytter til sin tante og onkel. Noen andre som har tenkt over dette? Eller noen som er uenig i det jeg sier?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Obi-Wan har levd som en eremitt i et hardt og ugjestmildt ørkenlandskap i ~20 år. Det er ikke rart han blander tid og rom som resultat av en slik tilværelse, selv om han er en stor jedi. Han er ikke den samme jedien han var i sine yngre dager, det vitner jo duellen mellom han og Darth Vader om.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hva George tenkte på da han lagde den første Star Wars-filmen, men at det rett og slett er kontinuitetsfeil mellom de to trilogiene er veldig sannsynlig. Eksempelet ditt er nok bare en slik feil, men det går an å forklare det ved å legge godviljen til ;)

Lenke til kommentar

Personlig ble jeg svært skuffet over episode 1-3 da jeg ikke syntes de passet inn i serien i det hele tatt. I Episode 6 er jo Bobba Fett for eksempel mer eller mindre jevngammel med Luke (synes nå jeg da), men i episode 1-3 (hva han nå var med i) er han jo allerede mye eldre enn ham. Yoda på sin side var svært gammel allerede i episode 5, så hvorfor kunne han være i fin form i episode 2 og 3? Luke og Leia ble født på slutten av episode 2 om jeg ikke husker helt feil, og de er begge ca tyve i episode 4. Episode 5 foregår rett etter, så la oss si de har rukket å bli tjuefem da. Det betyr at Yoda må være minst 775 år i episode 2 da han sa han hadde blitt 800 år i episode 5 (6? er en evighet siden jeg så den). Muligens jeg tar feil her, men er det så stor forskjell på 775 år og 800 år? Jeg ville trodd Yoda ville vært mye eldre allerede i episode 1 for at det skulle passe inn i episode 4-6.

 

Slike detaljer er ikke viktige i seg selv, men sammenlagt ødelegger de mye av opplevelsen. Snakker vi i tillegg alle måtenene George Lucas bevisst har unngått Extended Universe blir det jo ikke akkurat bedre, så selv om jeg aldri trodde jeg skulle si det håper jeg vi ikke får episode 7-9 noensinne, og jeg gleder meg ikke akkurat til tv-serien. Likte ikke det idiotiske universet de lagde med klonekrigerne, republikken og alt det der. Det var mye kulere når det var et gigantisk imperie i kamp med noen få rebeller. Og selv om to folk med lyssverd er kult betyr det ikke at tyve folk med lyssverd er ti ganger kulere. ;)

Lenke til kommentar

Er vel i slutten av episode 3 (ikke 2) Luke og Leia blir født. Ikke det at det er viktig i den sammhengen her, men er det som er riktig. :) Blir jo gjort et stort poeng ut av at Anakin virkelig blir Vader (får på seg drakta) omtrent samtidig som barna blir født. Men er enig med deg, mange ting som fusker litt her og der, og det ødelegger litt av opplevelsen. Hva med en remake av Episode IV, V og VI? Blir det bare tull? :p

Lenke til kommentar

Den morsomste kontunietsfeilen er at når C3PO blir kjøpt av Lukes onkel i 'A New Hope', har Lukes onkel allerede eid han ~25 år tidligere.

 

På C3PO kan man argumentere med at hukommelsen hans har blitt slettet -- han gir jo tross alt aldri uttrykk av at han "kjenner" Anakin heller. Men Lukes onkel har tross alt vokst opp med C3PO.

Lenke til kommentar
Den morsomste kontunietsfeilen er at når C3PO blir kjøpt av Lukes onkel i 'A New Hope', har Lukes onkel allerede eid han ~25 år tidligere.

 

På C3PO kan man argumentere med at hukommelsen hans har blitt slettet -- han gir jo tross alt aldri uttrykk av at han "kjenner" Anakin heller. Men Lukes onkel har tross alt vokst opp med C3PO.

 

Kan du forklare denne litt nærmere? Skjønner ikke helt. :)

 

EDIT: Altså det med at Lukes onkel har eid C3PO tidligere.

Endret av Leeroymonster
Lenke til kommentar

Remake av de tre filmene som skapte Star Wars i første omgang? Da vil jeg heller ha en remake av Episode 1-3 med en helt ny historie og bra skuespillere. ;) Bare fordi tre filmer stinker betyr det ikke at vi må lage en remake av de tre gode filmene. :p

 

Eller for å si det på denne måten. George Lucas har innrømmet at han tenker på Indy V, men med Shia LeBouf som hovedperson og Harrison Ford i en lignende rolle som Sean Connery hadde i Last Crusade. (det står i artikkelen "Et femte eventyr for Jones" øverst til høyre i skrivende stund). Det blir helt feil. Harrison Ford er Indy og Han Solo. Noen andre skuespillere blir ikke det samme. Og tenk på Darth Vader. Han er en svært sentral karakter i de episode 4-6, og ja, siden han er har masken nesten hele tiden kan nesten hvem som helst spille ham. Men kan du si helt ærlig at du ikke har noe imot at noen andre en James Earl Jones gjør stemmen hans? Shia LeBouf og Johnny Depp er jo populære nå om dagen... :lol:

 

Dessuten fikk vi jo The Scorpion King for noen år siden med The Rock. Den filmen var basert på karakteren The Rock spilte i The Mummy 2, men selve filmen minner mye mer om Conan. Problemet er at The Rock ikke er i nærheten av hva Arnold var da han spilte Conan, og det vises dessverre helt tydelig i Scorpion King. Filmen er grei nok underholdning i seg selv, men det ble altfor likt en Conan-film uten Conan. :) Det igjen er for øvrig sannsynligvis en av hovedgrunnene til hvorfor de slemme robotene i Terminator 2 og oppover er mer menneskelige enn Arnold i den første. Arnold er perfekt som livløs drapsmaskin, og har rett holdning, kroppsbygning og hele pakken. Det vil bli svært vanskelig å overgå ham, så kan de ikke gjøre det bedre kan de i det minste gjøre det annerledes i stedet for å lage en blek kopi. ;)

Endret av thecrow77
Lenke til kommentar
I Episode 6 er jo Bobba Fett for eksempel mer eller mindre jevngammel med Luke (synes nå jeg da), men i episode 1-3 (hva han nå var med i) er han jo allerede mye eldre enn ham.

Boba Fett ble jo spilt av Jeremy Bulloch som var i midten av 30-årene da innspillingene foregikk. Jeg syns aldri han virket som en 20-åring, akkurat.

 

Yoda på sin side var svært gammel allerede i episode 5, så hvorfor kunne han være i fin form i episode 2 og 3? Luke og Leia ble født på slutten av episode 2 om jeg ikke husker helt feil, og de er begge ca tyve i episode 4. Episode 5 foregår rett etter, så la oss si de har rukket å bli tjuefem da. Det betyr at Yoda må være minst 775 år i episode 2 da han sa han hadde blitt 800 år i episode 5 (6? er en evighet siden jeg så den). Muligens jeg tar feil her, men er det så stor forskjell på 775 år og 800 år? Jeg ville trodd Yoda ville vært mye eldre allerede i episode 1 for at det skulle passe inn i episode 4-6.

En 60-åring kan være frisk som en fisk og plutselig bli totalt redusert i 70-årsalderen. Yoda var en skrøpelig, gammel kar, men han kunne benytte seg av Kraften når han mente det var nødvendig, noe som fikk han til å virke en del 100 år yngre. Etter å ha opplevd en rekke stressende situasjoner og, som Obi-Wan, levd i en eremittilværelse i tøffe omgivelser i 20 år, kan det godt hende at han har blitt kraftig redusert som et resultat. Kanskje han også fikk kreft (hvis det eksisterte i en galakse langt borte, for lenge, lenge siden)?

 

Den morsomste kontunietsfeilen er at når C3PO blir kjøpt av Lukes onkel i 'A New Hope', har Lukes onkel allerede eid han ~25 år tidligere.

 

På C3PO kan man argumentere med at hukommelsen hans har blitt slettet -- han gir jo tross alt aldri uttrykk av at han "kjenner" Anakin heller. Men Lukes onkel har tross alt vokst opp med C3PO.

Det eksisterer millioner av slike protokolldroider. I tillegg fikk jo C3PO skallet byttet ut etter at han ble tatt med vekk fra Tatooine.

Lenke til kommentar

Jeg må også si at å lage en remake av 4-6 er fullstending unødvendig. De filmene er så gode som de er, både storymessig, lydmessig og visuelt at noen remakes ville bare være tull.

 

Og det var nok år mellom 3 og 4 til at Yoda ble syk. Det skal ikke mye mer til. Du ser jo at Yoda ikke er helt i form i 2 og 3 også, det er bare når han bruker kraften at han er sterk.

 

Akkurat dette med Obi-Wan er nok det som er litt "feil" men det er da ikke så farlig.

Lenke til kommentar

Satt her og funderte litt for meg selv, og kom på noe annet som ikke stemmer helt overens... I episode 3 ser Obi-Wan ut til å være rundt 30 år gammel, det er også her Luke blir født. Men i episode 4 er han blitt en svært gammel mann, 70-80 år vil jeg nå si. Dvs. at det da er gått rundt 40-50 år siden Luke ble født, men her er han jo bare rundt 20.

Lenke til kommentar
Er rimelig sikker på at ingen av de protkolldroidene er en sutrete golden gaylord som det C3-PO er. Uansett om du bytter om skallet på ham er han rimelig...gjenkjennelig.

Det er ikke sikkert han oppførte seg slik når ikke R2D2 var tilstede. Vi ser flere eksempler av 3PO-serie-protokolldroider i løpet av filmene, og de er ofte klin like. Ikke alle har samme stemmen, men. I tillegg er ikke Owen Lars spesielt interessert i droider, noe hans noe arrogante holdning overfor dem vitner om.

 

Satt her og funderte litt for meg selv, og kom på noe annet som ikke stemmer helt overens... I episode 3 ser Obi-Wan ut til å være rundt 30 år gammel, det er også her Luke blir født. Men i episode 4 er han blitt en svært gammel mann, 70-80 år vil jeg nå si. Dvs. at det da er gått rundt 40-50 år siden Luke ble født, men her er han jo bare rundt 20.

Han var 57 år ved sin død. Furet hud og grått hår kommer antakelig av mange år under beinharde forhold i ørkenen og generelt stress.

Lenke til kommentar

Alec Guinness var 63 da han først spilte Obi-Wan, ikke 70-80. Hvis vi tar utgangspunkt i alderen til skuespilleren, så var Mark Hamill 26 da han først spilte Luke, som vil si at Obi-Wan spilt av Ewan McGregor i Episode 3 var 37 år gammel. Ewan var selv 34 år gammel da han spilte Obi-Wan for siste gang, som vil si at George Lucas har her tabbet seg ut med hele 3 år. Pinlig?

Lenke til kommentar
Satt her og funderte litt for meg selv, og kom på noe annet som ikke stemmer helt overens... I episode 3 ser Obi-Wan ut til å være rundt 30 år gammel, det er også her Luke blir født. Men i episode 4 er han blitt en svært gammel mann, 70-80 år vil jeg nå si. Dvs. at det da er gått rundt 40-50 år siden Luke ble født, men her er han jo bare rundt 20.

 

Hæ? Alec Guinness er 63år i Star Wars slett ikke 70-80!

 

Så om det har gått 20 år (om Luke er 20 vet jeg ikke) stemmer nok alderen i min mining. Men vi blir vel aldri virkelig fortalt hvor gammel folka er i filmene.

Lenke til kommentar
Personlig ble jeg svært skuffet over episode 1-3 da jeg ikke syntes de passet inn i serien i det hele tatt. I Episode 6 er jo Bobba Fett for eksempel mer eller mindre jevngammel med Luke (synes nå jeg da), men i episode 1-3 (hva han nå var med i) er han jo allerede mye eldre enn ham. Yoda på sin side var svært gammel allerede i episode 5, så hvorfor kunne han være i fin form i episode 2 og 3? Luke og Leia ble født på slutten av episode 2 om jeg ikke husker helt feil, og de er begge ca tyve i episode 4. Episode 5 foregår rett etter, så la oss si de har rukket å bli tjuefem da. Det betyr at Yoda må være minst 775 år i episode 2 da han sa han hadde blitt 800 år i episode 5 (6? er en evighet siden jeg så den). Muligens jeg tar feil her, men er det så stor forskjell på 775 år og 800 år? Jeg ville trodd Yoda ville vært mye eldre allerede i episode 1 for at det skulle passe inn i episode 4-6.

 

Boba Fett er godt og vel 10 år eldre enn Luke. Vi møter Boba første gang i episode 2, han er vel cirka 7-8 år der.

Så går det 3 år til episode 3, da Luke og Leia blir født.

Lenke til kommentar
Den morsomste kontunietsfeilen er at når C3PO blir kjøpt av Lukes onkel i 'A New Hope', har Lukes onkel allerede eid han ~25 år tidligere.

 

På C3PO kan man argumentere med at hukommelsen hans har blitt slettet -- han gir jo tross alt aldri uttrykk av at han "kjenner" Anakin heller. Men Lukes onkel har tross alt vokst opp med C3PO.

 

Kan du forklare denne litt nærmere? Skjønner ikke helt. :)

 

EDIT: Altså det med at Lukes onkel har eid C3PO tidligere.

 

Jeg forstå fortsatt ikke helt hva du mener her, siden det er en stund siden jeg har sett et par av filmene. Men Obi-Wan gir jo også uttrykk for at han ikke har noe kjennskap til R2-D2 første gang vi møter ham i "A new hope". Men R2-D2 og Obi-Wan har da opplevd nok sammen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...