Gå til innhold

Hjelp til valg av grafikkort


Anbefalte innlegg

Gigabyte Radeon 9700 PRO (eller tilsvarende)

(f.eks. http://www.m-e.dk/shop/productinfo.asp?id=4503)

 

eller

 

MSI GeForce Ti-4800 (eller tilsvarende)

(f.eks. http://www.shg.dk/htmlfiles/infobox.asp?varenr=340397)

 

Hva mener dere? Hvordan er GeForce på 2D-kvalitet? Har nå et Matrox G400 og er meget fornøyd med 2D.

 

Ti-4200 er ikke særlig mye billigere, synes jeg - ikke MSI i hvert fall, så det gidder jeg ikke, men hva med et mindre Radeon (f.eks. 9500 eller 9100)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er 9700PRO så mye bedre enn Ti-4800 at det er verdt over 1000 kr?

Det er opp til deg selv å bestemme, hvis du synes det blir for dyrt, gå for 9700 non-pro. Har et selv og er veldig fornøyd. Det er nok like raskt eller litt raskere enn 4800, og når du slår på AA og AF er det helt overlegent. Noen nevnte 2D-kvalitet, ATI er best der også.

 

3dmark.png

(4800=4600 med 8X AGP)

Lenke til kommentar

Vel, nå kommer jo ATi sin nye product-range straks, så kanskje det lønner seg å vente litt? Uansett, hvis du skal kjøpe nå, og har penger til det, så kjøp 9700PRO fra Sapphire. Hvis du ikke vil bruke så mye penger, så kjøper du heller non-pro fra samme produsent. Dette kortet er også mye bedre enn 4800, som du ser på RikkyRally sin link. Og skrur du på AA og AF, så er kortet mer enn dobbelt så raskt!

 

EDIT: Oppdaget akkurat at den linken du har til 4800-kortet faktisk er et 4800SE (4400). Så det ville jeg ihvertfall _ikke_ kjøpt :wink:

Lenke til kommentar

2D:

Jeg fikk før mye vondt i hodet av å sitte foran PCen når jeg hadde GF3, trodde det var skjermen.

Men når jeg kjøpte meg 9700PRO så fikk jeg ikke vondt i hodet lengre.

 

Jeg har også hørt at en hel bedrift måtte bytte ut GF kortene sine pga folk fikk vondt i hodet!

 

Njaal

Lenke til kommentar

EDIT: Oppdaget akkurat at den linken du har til 4800-kortet faktisk er et 4800SE (4400). Så det ville jeg ihvertfall _ikke_ kjøpt :wink:

 

Vel, der kan man se - det hadde jo ikke jeg fått med meg... :oops:

 

Jeg tror nok jeg kommer til å gå for ATi, og dere snakker om kort fra Sapphire - hvordan er disse?

 

Jeg kan få

Sapphire 9500 for 1649,-

Sapphire 9500 PRO for 1699,-

Sapphire 9700 for 2375,- og

Sapphire 9700 PRO for 3275,-

 

Hvordan er disse kortene i forhold til hverandre?

Lenke til kommentar

 

Poenget med et ATI "all in wonder" kort om man skal overklokke er?!?

 

Håper det var dette du mente:

 

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...24&GrpID=1&s=pl

 

Allmenn kunnskap: skal man overklokke så skal kortet ha minst mulig extras (Tvtuner innebygget ol er ikke spes bra).

Lenke til kommentar

Poenget med et ATI "all in wonder" kort om man skal overklokke er?!?

 

Håper det var dette du mente:

 

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...24&GrpID=1&s=pl

 

Allmenn kunnskap: skal man overklokke så skal kortet ha minst mulig extras (Tvtuner innebygget ol er ikke spes bra).

Nå overklokker ikke den der så veldig heller. Ser ut som en kjempe med den kjøleren, men så bruker den ingen form for aktiv kjøling. Hvordan Aiw fungerer til overklokking vet jeg ikke, men vanlig 9700pro overklokker medre en Ultimate Ed versjonen. Men så er ultimate Ed helt lydløs, noe som heller ikke er å forakte.

Lenke til kommentar

Poenget med et ATI "all in wonder" kort om man skal overklokke er?!?

 

Håper det var dette du mente:

 

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...24&GrpID=1&s=pl

 

Allmenn kunnskap: skal man overklokke så skal kortet ha minst mulig extras (Tvtuner innebygget ol er ikke spes bra).

Nå overklokker ikke den der så veldig heller. Ser ut som en kjempe med den kjøleren, men så bruker den ingen form for aktiv kjøling. Hvordan Aiw fungerer til overklokking vet jeg ikke, men vanlig 9700pro overklokker medre en Ultimate Ed versjonen. Men så er ultimate Ed helt lydløs, noe som heller ikke er å forakte.

 

Mitt poeng er uansett at en AIW løsning har flere kompontenter som trekker strøm og vil dermed ikke være like OC vennlig.

 

Men av overklokkingsvennlige kort, har jeg lite oversikt over ATI sine modeller. Det som er klart er at der finnes noen som er bedre egnet enn andre. Om en tar en søkerunde på forskjellige HW sider vil en nok få en bedre oversikt over hvilke kort som er overklokkingsvennlig. Jeg har hittils ikke kommet over et kort som er mer overklokkingsvennlig enn Point Of View GF4 TI4XXX XP serien. Men det å kjøpe GF4 baserte kort nå vil jeg kalle bortkastede penger da det ikke er støtte for DirectX9 i HW. Mens hos ATI 9700/9500 er det støtte for dette.

 

Forhåpentlighvis begynner flere "typiske" overklokkings produsenter (GainWard, POV, mfl) å satse på ATI. Men det ser desverre ut til at ATI sine brikker ikke er like overklokkingsvennlig som NV TI4XXX :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...