Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Matte Eksamen 2008 - Dagliglivets matematikk


Gjest Slettet+981287349

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+981287349

NYTTIG INFO OM MATTE EKSAMEN

 

Nettsteder der du kan få mattehjelp

 

 

 

Eksamensinformasjon

--------------------------

Eksamenstid: 5 klokketimer

 

------------------------

 

Struktur: Eksamen er delt inn i tre delprøver. Eksamen har en forberedelsesdel (et nettsted) som du skal bruke dagen før eksamen.

 

 

----------------------------

 

Forberedelsesdel:

 

Forberedelsesdelen skal du bruke til å forberede deg til eksamen. Nettstedet oppgir et matematikktema som du får på delprøve 2 av eksamen.

 

 

Du kan samarbeide med andre, snakke med læreren din, bruke lærebøker og andre kilder du finner nyttig.

 

Notater som du har gjort på forberedelsesdelen kan du ta med deg til eksamen.

 

Alle kilder som blir brukt til eksamen, direkte eller indirekte, skal oppgis på en slik måte at leseren kan finne fram til kilden. Dersom du bruker utskrift eller sitat fra nettsider skal du oppgi adresse og nedlastingsdato.

 

-------------------------

 

Eksamen:

 

Delprøve 1 inneholder kortsvarsoppgaver og flervalgsoppgaver.

 

Delprøve 2 inneholder oppgaver som er knyttet til forberedelsesdelen (nettstedet) som du studerer på forberedelsesdagen. (Se temaer)

 

Delprøve 3 inneholder andre oppgaver fra forskjellige hovedområder i læreplanen.

 

Du skal besvare alle tre delprøvene.

 

I delprøve 1 skal alle oppgaver løses i heftet. Du skal bruke penn når du svarer på oppgavene. I konstruksjoner skal blyant brukes. Hvis du bruker geometriprogram på datamaskin, skal du oppgi programvare og legge ved egen utskrift.

 

Delprøve 2 og delprøve 3 skal løses hver for seg på egne ark.

Her skal du føre oversiktlig slik at det går tydelig frem hvordan du har løst oppgaven. Du skal bruke penn når du svarer på oppgavene. I noen oppgaver som er merket med skilt, kan du velge mellom flere alternativer.

 

Noen oppgaver skal løses ved hjelp av regneark. Du får ingen ekstra tid fordi du løser oppgaver på datamaskin.

 

Temaer :

 

 

Handel og vandel

Regning med bankkort

Budsjett

Faktura o.l

 

Ut på tur

Til innland og utland - Med ulike transportmidler - Til ulik tid

 

Valuta

Omregning fra norsk valuta til * valuta

Fart, Strekning, Tid

o.l

 

På lykke og fromme

 

Sannsynlighet

o.l

 

Da Lykkeliten kom til verden

Vekt

Kilo

Omregning fra meter til desimeter i andre o.l

 

 

Ofte temaer i tentamener

 

Algebra (likninger, faktorisering)

 

Funksjonsdrøfting

 

Generelt om matematikk

 

Geometri ( passer og linjal , areal, omkrets)

 

Matematikk i dagliglivet

 

Regning (tall, prosent, brøk, gange, dele)

 

Statistikk og sannsynlighet

 

Tenkeoppgaver

 

La hjelpen begynne

Endret av Slettet+981287349
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Noen som har tatt denne eksamen og kan fortelle litt om hva som var vansklig, og hva noen av oppgavene var?

 

Har ikke alle den samtidig da, for å hindre sånn som dette?

 

Sitter på forbreding på skolen nå, finner ikke mye hjelp på den siden synest jeg :/

Lenke til kommentar

Alle skal ha den på Onsdag. Den nettsiden er ikke til noen hjelp bortsett fra en pekepinn om hva som kommer. Antar det blir mye reise (vei/fart/tid), valuta, statistikk, omgjøring, handel (budsjett, % vekstfaktor osv.), sannsynlighet og selvfølgelig ligninger og algebra (Strengt tatt hele pensum :p).

 

Har fått anbefalt www.matte.no av noen lærere.

Lenke til kommentar

Da var forberedelsesdagen over for min del, gikk så tidlig som mulig (halv to). Har egentlig bare lekt med fjesbok og internettspill idag. Lærte meg enkel bruk av sinus og cosinus, da dette er kjekke verktøy for enkelte oppgaver dersom du står fast. *vise kompetanse utover pensum*

 

Ellers er jeg enig i at forberedelsessia var helt elendig sammenliknet med den for engelskeksamen, tydelig hvor ressursene har havnet! BTW, ressursene var nok ikke helt på plass der heller, serveren til Utdanningsdirektoratet brøt jo sammen i helga :p .

 

Uansett, lykke til i morgen da alle medelever!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981287349
Kom opp i matte jeg også. Det er ikke så aller værst tenker jeg. Det er så stressende å skrive stiler.

 

Men hva er det med at vi ikke får lov til å ha med kalkulatorer som kan kommunisere? Hvordan er det de fungerer?

 

De sier jo alle hjelpemidler er godtatt, utenatt internett og kommunikasjon. Visst du har kalkukator som kan kommunisere med andre kalkulatorer over skrift så tviler jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...