Gå til innhold

Noen kjappe spm om Gothic...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hey,

Har hatt veldi lite å gjøre på for tiden etter at jeg ikke fikk TES Ooblivion til å virke.. Så nå er jeg på jakt etter ett nyttt RPG ala Oblivion.. Fant ut at Gothic 3 er veldi likt det..

Her kommer da spørsmålene: Går det å crafte i Gothic 3?

Er det vanskeli å venne seg til å spille i 3rd person?

Hva er forskjelline mellom TES Oblivion og G3?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Hey,

Har hatt veldi lite å gjøre på for tiden etter at jeg ikke fikk TES Ooblivion til å virke.. Så nå er jeg på jakt etter ett nyttt RPG ala Oblivion.. Fant ut at Gothic 3 er veldi likt det..

Her kommer da spørsmålene: Går det å crafte i Gothic 3?

Er det vanskeli å venne seg til å spille i 3rd person?

Hva er forskjelline mellom TES Oblivion og G3?

1. Ja, meiner å hugse at du kan lage ting i Gothic 3, i alle fall sverd og drikkar.

2. Nei, ikkje i det heile.

3. Gothic 3 er ein skikkeleg RPG, ikkje ein konsollifisert lettvektar. Nokre vesentlege skilnadar:

* Inga level-scaling eller anna tull. Når du går ein stad i skogen, finn du det som bur akkurat der. Du finn ikkje nokre autogenererte fiendar tilpassa ditt nivå.

* Meir "handlaga" preg, og meir variert landskap. Piranha Bytes er dei beste i verda til å lage spelverder. Etter mi meining er spelverda i Gothic 3 ca. 1000 gongar meir spennande enn i Oblivion. Eg synest òg ho er penare.

* Ting du gjer kan faktisk få konsekvensar for spelverda.

* Ikkje på langt nær so polert. Gothic 3 var, og er fortsatt, meir eller mindre uferdig. Det har ein del røffe kantar, der den folk ser ut til å slite mest med, er den elendige ytelsen. Du vil sannsynlegvis oppleve hakking.

Ellers er kamp- og karakterutviklingssystemet sjølvsagt annleis, og du har andre typar magi om du er trollmann. Når det gjeld karakterutviklingssystemet, meiner eg Gothic sitt er klart best. Kampsystemet hugsar eg ikkje heilt.

Alt i alt synest eg Gothic 3 er vesentleg betre enn Oblivion, trass ein del feil og manglar. Men om du toler utdatert grafikk og uvande kontrollar, vil eg eigentleg anbefale å kjøpe Gothic Universe-pakken, og starte med Gothic 1, so får du oppleve heile den fantastiske serien. :)

Kay

Endret av KayAU
Skrevet

Gothic 3 er et mye mer fargerikt spill enn Oblivion spør du meg. I Oblivion er mye likt og spillet foregår stort sett under bakken i repetive huler.

Gothic 3 har mye bedre spillverden, og jeg vil si at man får følelsen av at spillet er mer "levende" enn Oblivion :)

• 4 måneder senere...
Skrevet

Har hentet frem igjen Gothic 3 og testet med siste patch, og må si at spillet nå flyter temmelig bra og ingen systemcrash lenger. Dette spillet grisebanker Oblivion så til de grader at det er en fryd. Det har en fantastsk og variert spillverden, og artigere kommunisering med spillfigurene en møter. Noe av kvalitetene fra Gothic 2 er blitt svakere, mens verdenen er blitt mye større og selvføglelig bedre grafikk. Gothic-serien er det beste innen RPG som er laget noensinne. Dette sier jeg til tross for at jeg har hatt et "helvete" med Gothic 3 pga spillet var uferdig og crasjet mye med minnebugs før de siste patchene kom ut.

Skrevet

Gothic 3 er forsåvidt ett greit spill men om trådstarter kjeder seg og har lite å gjøre vil jeg heller anbefale Gothic 1 og Gothic II med NotR om du overlever en litt utdatert grafikk. Og da mener jeg LITT. Det er 3d og Gothic II ser faktisk ganske bra ut.

Skrevet

Jeg elsker Gothic 2. Tror jeg brukte litt vel mye tid hos Nadia :p.

Aldri blitt sugd inn i ett rollespill som jeg ble av gothic 2, det er vel verdt å prøve.

Skrevet

Likte Gothic 2 og 3, men ble rimelig lei av at alle NPC'ene skulle ha et eget liv. Det høres bra ut på papiret, men hatet å hele tiden måtte sitte i flere minutter i sanntid og vente på at butikken åpnet. :(

Skrevet
Likte Gothic 2 og 3, men ble rimelig lei av at alle NPC'ene skulle ha et eget liv. Det høres bra ut på papiret, men hatet å hele tiden måtte sitte i flere minutter i sanntid og vente på at butikken åpnet. :(

Eller bare gå å legge seg i en seng til det blir morgen? ;)

Brukte mye tid i seng på Gothic 2... sov meg nesten altid gjennom natten (bortsett fra ved mine besøk hos Nadia, wink wink).

Skrevet (endret)

Du meinar det hadde vore betre om dei ofra ein meiningsfull dag-natt-syklus, for at du skulle sleppe å gå 15 meter bort til vertshuset og finne ei seng? For meg høyrast det ut som om du berre ikkje fekk med deg at denne ganske grunnleggjande funksjonen var der, og no prøver å ro deg vekk. :p

Dag-natt-syklusar bidreg til å skape ei meir levande og truverdig spelverd, i tillegg til at det åpnar forskjellige moglegheiter for spelaren. Det å vite kor NPCar er til forskjellige tider kan utnyttast. At det fører til mykje venting, stemmer berre ikkje. Sjølv brukte eg ofte nettene til å gå på jakt og denslags, og om eg hadde eit spesielt behov for å få tida til å gå, fann eg meg berre ei seng.

Kay

Endret av KayAU
Skrevet

Gothic 3 er utrolig dårlig.

Gothic 2 er ganske bra men skuespillerstemmene ødelegger alt. "Yo take it easy, man!" (jeg overdriver knapt) med sterk amerikansk aksent passer ikke til middelaldersk RPG.

Skrevet

Gothic 2 er ganske bra men skuespillerstemmene ødelegger alt. "Yo take it easy, man!" (jeg overdriver knapt) med sterk amerikansk aksent passer ikke til middelaldersk RPG.

Ja, den engelske versjonen var ikke aa rope mye hurra for. Den tyske derimot :thumbup:

Skrevet

Ja, den engelske versjonen var ikke aa rope mye hurra for. Den tyske derimot :thumbup:

Selv om jeg har studert tysk i ca. 11 år foretrekker jeg å stikke kuken i vaffeljernet enn å måtte høre på det språket igjen.

Skrevet
Du meinar det hadde vore betre om dei ofra ein meiningsfull dag-natt-syklus, for at du skulle sleppe å gå 15 meter bort til vertshuset og finne ei seng? For meg høyrast det ut som om du berre ikkje fekk med deg at denne ganske grunnleggjande funksjonen var der, og no prøver å ro deg vekk. :p

Dag-natt-syklusar bidreg til å skape ei meir levande og truverdig spelverd, i tillegg til at det åpnar forskjellige moglegheiter for spelaren. Det å vite kor NPCar er til forskjellige tider kan utnyttast. At det fører til mykje venting, stemmer berre ikkje. Sjølv brukte eg ofte nettene til å gå på jakt og denslags, og om eg hadde eit spesielt behov for å få tida til å gå, fann eg meg berre ei seng.

Kay

Selvsagt mener jeg ikke at de skulle ta bort dag/natt syklusen. Jeg bare mener de burde hatt døgnåpne butikker. Det er noe helt annet og dreier seg om å gjøre spillet morsommere. Greit det bare er 15 meter til sengen, men hva når man har gått de meterene ti, tyve ganger? Da begynner det å bli merkbart.

Det dreier seg ganske enkelt om å lage et morsomt spill vs et realistisk spill. Ghost Recon er for eksempel veldig realistisk da et skudd kan drepe deg, men for min del ble det for realistisk og altfor vanskelig siden jeg stadig ble drept av en sniper jeg ikke hadde sjanse å se før det var for sent (og enkelte ganger selv ikke da).

Skrevet

For min del ville det ha øydelagt for innlevinga når eg kom inn i byen midt på natta og alle handelsfolka fortsatt stod på marknadsplassen og solgte varer. Når eg snakkar om ein "meiningsfylt dag-natt-syklus", meinar eg ikkje berre at det skal blir vekselvis lyst og mørkt. Akkurat som i den verkelege verda, gjer folk i Khorinis forskjellige ting på dagen og på natta.

Eg er forsovidt einig i at det av og til kan ofrast litt realisme til fordel for spelbarheit. Det har dei òg gjort, til dømes ved at dag-natt-syklusen tek mykje mindre enn 24 timar. Men eg er ikkje einig i at mangelen på døgnåpne butikkar var eit vesentleg problem. Eg har spelt igjennom Gothic 2 fire gongar, og opplevde det aldri som plagsomt. Som sagt, la eg stort sett opp til å gjere andre ting nattestid, eller sove om eg verkeleg hadde behov for å få tida til å gå.

Var du i det heile teke klar over at ein kunne rusle bort til vertshuset og sove til butikkane åpna? Viss ikkje, har du ikkje eigentleg prøvd korleis det fungerar.

Kay

Skrevet

Ja, jeg er selvsagt klar over at sengen er der, men nettopp at den er der viser at realistiske åpningstider kanskje ikke var en så bra idé. Hadde butikkene vært døgnåpne hadde vi ikke trengt sengen i første omgang. ;)

Skrevet

Selv om jeg har studert tysk i ca. 11 år foretrekker jeg å stikke kuken i vaffeljernet enn å måtte høre på det språket igjen.

11 aar?! :ph34r:

Jeg bor her nede, saa kombinasjon vaffeljern og mitt lem er nok temmelig uaktuelt i den sammenhengen :p

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...