Gå til innhold

Gode X48 hovedkort? (DDR2)


Anbefalte innlegg

Jeg lurte på Asus Rampage Formula, men dette er ikke det billigste kortet man får kjøpt. Jeg kommer til å klokke E8400 og deretter en Quad av noe slag samt en Noctua kjøler på begge.

 

Ellers viktig at kortet støtter DDR2 siden jeg skal ha inn 4*2GB PC8500 DDR2 og kjøre 64bit OS. Tips om gode hovedkort?

 

Jeg ønsker ellers X48 fordi jeg skal ha 2*HD4870 eller GT200 single i maskinen iløpet av sensommer/høsten, samt at AMD CPU ikke er aktuellt i denne maskinen.

 

Jeg skal også kjøre 2stk SSD i Raid0 så det er viktig at det ikke er noe krøll med SB el.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

 

En kammerat av meg har et "Gigabyte GA-X48-DQ6 DDR2". Det kortet er han veldig fornøyd med, ikke vært noe krøll sålangt (kjøpte det på TG08). Det er også en veldig god overklokker, og det har fått veldig gode reviews. Kansje verdt å se nærmere på det?

Lenke til kommentar

Jeg ble pissed på chipsett kjøleren på mitt nåværende DS4 kort, det sørget for at 2 meget gode CPU kjølere ikke fikk plass og endte på hylla ubrukelige. Har DQ6 den samme håpløse enorme chipsett skrotsaken som forhindrer de fleste muligheter til en skikkelig CPU kjøler?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Jeg ble pissed på chipsett kjøleren på mitt nåværende DS4 kort, det sørget for at 2 meget gode CPU kjølere ikke fikk plass og endte på hylla ubrukelige. Har DQ6 den samme håpløse enorme chipsett skrotsaken som forhindrer de fleste muligheter til en skikkelig CPU kjøler?

 

Det går men;

The installation of the backplate requires the removal of the heatsink on the rear side of the mainboard as described in chapter 1-3-3 of the mainboard's manual.
Skulle ikke by på problemer

http://www.noctua.at/main.php?show=compati...u12p&lng=en

 

Forøvrig er jeg også på utkikk etter nytt HK, har så og si samme systemkrav som deg Theo343.

Skal kjøre HD3870x2 i crossfire og 2*2GB PC8500 DDR2.

Lenke til kommentar

Den kjøleribben på baksiden er ganske tynn, så burde ikke by på noen problemer. Vi innstallerte en vannkjlingsblokk som krever en bakplate for montering, og det gikk helt fint å legge denne platen på utsiden av kjøleribben.

 

Nøyaktig hvor store chipsetkjølerne er vet jeg ikke, da jeg ikke har prøvd kortet med en stor luftkjøler. Jeg har heller ikke kortet her, så får ikke sjekket. Men du får ta en titt på nettet, så finner du sikkert noe;-)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Problemet er ikke baksiden men at kjølefinnene på Noctua kræsjer med NB kjøleren til DS4. NB kjøleren er unødvendig høy.

 

Den kræsjer med en del kjølere dessverre fordi kjølerne ikke er så høye før finnene starter.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg har Noctua og x48-dq6. Den passer fint den. Den kræsjet originalt med corsair-minnet mitt, som har de høye dominator-style finnene på, men jeg flyttet brikkene til slot 2 og 4 og fikk da plass til alt.

 

La meg knipse noen bilder av oppsettet, så skal du få se!

 

Re: Nizzen og 4gangerx48: Msi sin x48 platinum er bygget for quad-crossfire, og finnes både i ddr2 og ddr3 versjon. hw.no testet den ut ganske nylig.

https://prisguiden.no/product.php?productId=89099

 

Likevel ikke helt optimalt.

Lenke til kommentar

Jeg har da en rigg som vist i signaturen. Hele herligheten er klokket til 3.6 GhZ stabilt og 450 FSB, totalt ser det slik ut, og idler på ca. 36C nå, load like under 60:

post-157848-1212312591_thumb.jpg

 

Da ser hele riggen ut som nedenfor. Merk at det er 6 vifter i kabinettet, hvorav 5 stykker er koblet til viftekontakter på hovedkortet.

post-157848-1212312907_thumb.jpg

 

NB-heatisnken er rimelig stor, men ikke i veien for noe. Noctua'en er rimelig høy i forhold, og går pent klar av den. Som nevnt er RAM-brikkene mine litt høye, og de kræsjet med noctua'en i de første slot'ene. Litt kjipt, men ikke uoverkommelig. Har ikke tenkt å skaffe 4 slike brikker med det første heller.

post-157848-1212312725_thumb.jpg

 

Bare si fra om du er nysjerrig på flere bilder!

Lenke til kommentar

Jeg fikk for kort tid siden: Gigabyte GA-X48-DQ6, og må si det funker godt. Har ikke testet overklokkings mulighetene. Men vil tro original kjølingen vil gjøre en god jobb. Alle heatsinks på denne har også en under kortet.: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=343979

 

Som kjøler brukte jeg denne: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=330008 som er meget stor.

 

Den kommer ikke i konflikt med de andre kjølerene på HK. Men kjølere av denne typen og størrelse har noen problemer. Mine "problemer" var slik:

 

-Først så var det ett helvete å komme til den ene pinnen som skulle feste kjøleren, pga at det var trangt mellom kabinett vegg, PSU og kjøler.

-Det andre er at viften, 120mm, kommer litt over minne plassene. Dette gikk akuratt når jeg bruker minne uten heatsinks, men med kraftige heatsinks så vil dette bli ett problem.

-Det tredje er at når viften er montert sideveis, så blåser den ikke noe luft ned på kjølerene rundt CPU sokkelen, og dermed vil de gi dårligere kjøling. Heldigvis så hadde jeg moddet inn en plexi rute som sendte luft fra baksiden av kabinettet og opp til min tidligere kjøler, Thermaltake Big Typhoone. Så jeg snudde denne, og den kjøler da HK kjølerene.

 

Jeg ville ha brukt Big Typhoon videre, men fant ikke festene for denne, men vil virkelig anbefale å bruke den kjøleren, da den kjøler meget meget bra, og sender luft nedover til HK.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...