Gå til innhold

17 mai bilde du neppe har sett, eller får se(gatefoto)


Anbefalte innlegg

Kjempe bra, aksje. Kontraster i samfunnet. Jeg haddde ikke klart å ta det bildet. Må venne meg til å ta bilder av ukjente folk:-)

 

Lagde en egen versjon veldig kjapt. Driver å prøver litt i PS elements. Er det lov å laste det opp?

 

JA!

 

Jeg er redd ingen av disse bildene lever opp til ambisjonene du gir uttrykk for.

 

I det første blir bakgrunnen for rotete. Tror det kunne fungert bedre med lenger brennvidde, og dermed et tettere perspektiv. Sånn wsom du presnterer det, blir bakgrunne mer en distraktor.

 

Det andre er bedre, komposisjonsmessig. Men du har nok valgt feil øyeblikk, mannen blir for anonym med huet i bosset. Så blikket går raskt til bunaddama, og så er han glemt.

 

Ideene dine er bra. Men du bør nok jobbe med å skape et mer fortetta uttrykk. Isolere de ulike elementene i kompen bedre. Rett og slett gjøre det hele mer tydelig for oss. Du må altså legge mer av deg selv i selve bildet, slik at bildet står på egne bein uten forklarende tekst. Altså, la personen Aksje tre til side. Først da svinger det, først da står bildene på egne bein.

 

Og du Aksje. Spar meg for at du utfordrer meg til å gjøre det bedre selv og den visa der. Ta til deg det du vil. Føler du at det jeg sier ikke tilfører deg noe, så bare forbigå det i stillhet.

 

Takk for innspill, men les ka eg skriver. Endel har fått det med seg. Som jeg skrev. Jeg kan ikkje legge mer av meg i dette bilde dessverre, p.g.a den korte tiden jeg fikk på meg. Kordan ville du gjort det? Puttet din egen flaske oppi bosspannet? Spøk til side, dine tanker er verdifulle, men som sagt, dette var SYKT VANSKELIG!!!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Budskapet ditt kom bedre frem i farger. Syntes egentlig den gråkledde mannen og de fargerike draktene ble en bra kontrast i seg selv og funket bra. Synes slike bilder skal være i s/h jeg også, men noen ganger funker det ikke og man må bare prøve videre :) Men som sagt, jeg syntes det var mye bedre i farger

Lenke til kommentar
Story of his life...
Jepp.

Og dessverre får ikke bildet meg til å stoppe opp ved ham. Han blir for anonym, i motsetning til den fyren Aksje portretterte. Han var tilstedeværende, han gjorde inntrykk på meg. Det var heller ikke stor kunst, men mye mye bedre.

Her er det teksten som påvirker oss, ikke bildene.

Lenke til kommentar

Det er ikke alltid jeg forstår kritikkene deres. Ett bilde er vell bedre enn ingen bilder? Spesielt siden man har noen sekunder og kanskje ikke kan få tatt bildet fra en annen vinkel. En fotojournalist vil får sikkert pes fra sjefen/redaktøren hvis bildet er dårlig, men det har sikkert blitt rabalder uten noen bilder.

Bildet har selvfølgelig blitt bedre om Aksje hadde stått til venstre foran mannen, tatt bildet langs gjerdet(og ikke fått det med) og fått med hele folkemengden. Men det er ikke alltid det går i den virkelige verden.

Begynner man å fantasere videre, hva om gjerdet var mellom folkemengden og mannen, da kan man snakke om kontraster mellom motivene.

 

Eller man kan gjøre noe "harry" i PS :huh:

 

 

 

Kjapt gjort, still learning ;)

Lenke til kommentar

Noen nevner budskap og tilstedeværelse. Kan man egentlig få større kontraster i samfunnet enn dette? Isåfall vil jeg høre om det. Her snakker vi om folk som går forbi i sine nye drakter til tusenvis av kroner, mens mannen står i sine slite klær, og plukker opp tomgodset til folk som har gått forbi.

 

Likte den siste versjonen veldig godt! nice work!

Lenke til kommentar
Alle er jo enige om at kontrastene er der, det er hvordan du har formidlet dem som folk diskuterer. Det må da være lov i en bildekritikk.

 

JA. Alt er lov her. Fyr løs!

 

Det er ikke alltid jeg forstår kritikkene deres. Ett bilde er vell bedre enn ingen bilder? Spesielt siden man har noen sekunder og kanskje ikke kan få tatt bildet fra en annen vinkel. En fotojournalist vil får sikkert pes fra sjefen/redaktøren hvis bildet er dårlig, men det har sikkert blitt rabalder uten noen bilder.

Bildet har selvfølgelig blitt bedre om Aksje hadde stått til venstre foran mannen, tatt bildet langs gjerdet(og ikke fått det med) og fått med hele folkemengden. Men det er ikke alltid det går i den virkelige verden.

Begynner man å fantasere videre, hva om gjerdet var mellom folkemengden og mannen, da kan man snakke om kontraster mellom motivene.

 

Eller man kan gjøre noe "harry" i PS :huh:

 

 

 

Kjapt gjort, still learning ;)

 

 

Hadde satt pris på om du skrev kordan du redigerte her. Da hadde nok både jeg og sikkert andre fått nye impulser!

Lenke til kommentar
Det er ikke alltid jeg forstår kritikkene deres. Ett bilde er vell bedre enn ingen bilder? ...
Klart det er vanskelig. Men det er mulig.

Kanskje det ikke var mulig av den mannen, akkurat der, men det finnes hundrevis av flaskemenner som ikke tar seg fri på 17. mai. Så det samme fotografiske problemet kunne garantert vært løst på helt andre bedre måter.

 

Jeg tror og at bedømmelsen min ble farget av tittelen Aksje valgte. Han lovde meg et bilde i IKON-klasse, og leverte noe helt annet. Og når han skaper slike forventninger, da må han regne med at bildet blir bedømt ut fra de. Mulig at det er urettferdig, men sånn er det bare.

Lenke til kommentar

Åpnet begge bildene i PS. Kopierte den ene og limte den inn/over det andre som ekstra layer. Brukte eraser tool for å fjerne det S/H på den ene siden.

 

Driver å tuller litt med det. Har gjort det samme med huset. Er ikke ferdig, skal lage en ekstra layer for å få fjernet blåfargen i den hvite muren. NB! Bildet blir fjernet etter kort tid.

n552291973_866707_3795.jpg

Endret av iMacKenna
Lenke til kommentar
Det er ikke alltid jeg forstår kritikkene deres. Ett bilde er vell bedre enn ingen bilder? ...
Klart det er vanskelig. Men det er mulig.

Kanskje det ikke var mulig av den mannen, akkurat der, men det finnes hundrevis av flaskemenner som ikke tar seg fri på 17. mai. Så det samme fotografiske problemet kunne garantert vært løst på helt andre bedre måter.

 

Jeg tror og at bedømmelsen min ble farget av tittelen Aksje valgte. Han lovde meg et bilde i IKON-klasse, og leverte noe helt annet. Og når han skaper slike forventninger, da må han regne med at bildet blir bedømt ut fra de. Mulig at det er urettferdig, men sånn er det bare.

 

Beklager så mye at jeg ikkje levedte opp til forrige bilde, men dette bilde er noe helt annet. Det skal fortelle en historie, mens det andre var et portrett som er mye enklere. Vel vel. Får gå videre til neste prosjekt, men får neppe folk i bunader ved siden av på en stund.

 

over og ut. God natt, og takk for feedback så langt. Jeg håper snart andre enn meg poster bilder som iallefall gjør ærlige forsøk på å gi noe mer enn kun noe som folk glemmer på 3sec. Det hadde vært artig å ikkje være aleine om dette. Hadde vært artig å se ka F.eks geir fløde hadde fått til med slike motiv, han har både erfaring, og sykt teft med å etterbehandle. vet ikkje om noen i Norge som når han til knærene engang i så måte.

 

 

 

Åpnet begge bildene i PS. Kopierte den ene og limte den inn/over det andre som ekstra layer. Brukte eraser tool for å fjerne det S/H på den ene siden.

 

Driver å tuller litt med det. Har gjort det samme med huset. Er ikke ferdig, skal lage en ekstra layer for å få fjernet blåfargen i den hvite muren. NB! Bildet blir fjernet etter kort tid.

n552291973_866707_3795.jpg

 

bare la det stå. greit for å forklaringen sin skyld!

Lenke til kommentar

Meget pene bilder du tok. Jeg er ingen fotograf, men hva om du lar personene med bunad/finstas på bildet være i farger? (Altså da kun personene, ikke omgivelsene rundt). Ellers kan bildet være svart-hvitt.

 

Dette mener jeg kan være en fin kontrast. Både i selve bildet og til ettertanke. :)

Lenke til kommentar
Meget pene bilder du tok. Jeg er ingen fotograf, men hva om du lar personene med bunad/finstas på bildet være i farger? (Altså da kun personene, ikke omgivelsene rundt). Ellers kan bildet være svart-hvitt.

 

Dette mener jeg kan være en fin kontrast. Både i selve bildet og til ettertanke. :)

 

Hei du! sikkert en fin ide, men ser ikkje helt vitsen siden mannen har så nøytrale farger at han nesten fremstår i BW selv. men skal teste!

Lenke til kommentar
Meget pene bilder du tok. Jeg er ingen fotograf, men hva om du lar personene med bunad/finstas på bildet være i farger? (Altså da kun personene, ikke omgivelsene rundt). Ellers kan bildet være svart-hvitt.

 

Dette mener jeg kan være en fin kontrast. Både i selve bildet og til ettertanke. :)

 

Hei du! sikkert en fin ide, men ser ikkje helt vitsen siden mannen har så nøytrale farger at han nesten fremstår i BW selv. men skal teste!

 

da ser det slik ut. altfor raskt gjort. men vel vel.

post-148423-1211148447_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Åpnet begge bildene i PS. Kopierte den ene og limte den inn/over det andre som ekstra layer. Brukte eraser tool for å fjerne det S/H på den ene siden.

 

Driver å tuller litt med det. Har gjort det samme med huset. Er ikke ferdig, skal lage en ekstra layer for å få fjernet blåfargen i den hvite muren. NB! Bildet blir fjernet etter kort tid.

 

Ikke for å stjele tråden ellernoe i den duren, men jeg ville anbefalt deg på det sterkeste å vurdere masking i steden for eraser tool, det resulterer i ganske mye mer kontroll på hva som skal med og ikke ;)

Lenke til kommentar
Noen nevner budskap og tilstedeværelse. Kan man egentlig få større kontraster i samfunnet enn dette? Isåfall vil jeg høre om det. Her snakker vi om folk som går forbi i sine nye drakter til tusenvis av kroner, mens mannen står i sine slite klær, og plukker opp tomgodset til folk som har gått forbi.

Jeg har en generell betraktning: Dersom et bilde ikke klarer å stå på egne ben blir det ikke mer enn situasjonsdokumentasjon. For meg blir det omtrent like interessant som artsdokumentasjon av fugl eller feriebilder med solnedgang.

 

Fotografen opplever bildet sterkere fordi den minner om situasjonen, mens andre kun har bildet. At et bilde dokumenterer kontraster i samfunnet gjør ikke nødvendigvis at det gir betrakteren en opplevelse av kontraster i samfunnet.

 

Jeg tror forresten at etterhvert som du blir dyktigere vil du føle deg mer komfortabel med og klare å utnytte 20 sekunder bedre.

Lenke til kommentar
Åpnet begge bildene i PS. Kopierte den ene og limte den inn/over det andre som ekstra layer. Brukte eraser tool for å fjerne det S/H på den ene siden.

 

Driver å tuller litt med det. Har gjort det samme med huset. Er ikke ferdig, skal lage en ekstra layer for å få fjernet blåfargen i den hvite muren. NB! Bildet blir fjernet etter kort tid.

 

Ikke for å stjele tråden ellernoe i den duren, men jeg ville anbefalt deg på det sterkeste å vurdere masking i steden for eraser tool, det resulterer i ganske mye mer kontroll på hva som skal med og ikke ;)

 

Har ikke kommet så langt. Har så mange bøker å lese. Prøver å lære meg å ta bilder før jeg skal lære meg redigering. Finnes masking greia i PS Elements?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...