Gå til innhold

Har vi råd til å bruke oljepengene ?


Anbefalte innlegg

Ved hvert eneste statsbudsjett er det et stadig mas om at vi må bruke mere av vår store pengebinge. Alltid er resultatet en meget begrenset bruk av disse pengene fordi faren for opphetet økonomi er tilstede og vil føre til rentestigning. Denne regla har vi hørt alle sammen. Spørsmålet er da : Har vi i det hele tatt råd til å ha disse pengene ? La oss si at oljepengene begynner vi å bruke i større grad om en femti års tid, har vi råd til det da ? Vil ikke renta stige da ?.......Etter min mening vil renta stige enda mere i fremtiden fordi oljepengene da vil utgjøre en større del av budsjettet ? Skal man unngå dette må vi vel starte med å investere i teknologi, fabrikker og utvikle nye produkter. Dette er også med på styrke valutaen. For å unngå høy rente i fremtiden må vi sannelig begynne å se etter noe som kan erstatte vår oljeinntekt, må vi ikke ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis vi bruker mer av oljpengene i fremtiden må vi jo forutsette at resten av økonomien er svakere. Da vil oljepengene erstatte det som har forsvunnet fra andre deler av økonomien og slik vil det heller hindre økonomisknedgang enn å og overopphete økonomien. Akkurat samme prinsippet bare at man bruker det når det egentlig er en nedgang.

 

Men jeg er egentlig helt enig med deg at vi må begynne å se etter alternativer allerede nå, rett og slett fordi det er for sent når det er tomt for olje eller verden går over til andre energikilder(ikke veldig sansynlig, dessverre).

Endret av southparkman
Lenke til kommentar

Nå er det ikke faren for at renten skal stige og økonomien skal gå adundas som er hovedgrunnen til at vi ikke bruker oljepengene. Grunnen er rett og slett at Stoltenberg har innført 'handlingsregelen' som sier at vi ikke skal bruke noe av oljepengene vi har tjent opp, vi skal spare det i ulike verdipapirer og kun bruke avkastningen av dette. Takket være denne regelen er vi et av de få landene i verden som har et statsbudsjett som går i pluss. Vi var heldig som fikk denne valutagaven i form av oljeinntektene og det ville vært lurt å ikke gå i samme fellen som Nederland og Australia.

Lenke til kommentar

Jeg synes vi burde ivestere pengene i veinett og skole/sykehus. Vi er ikke tjent med at skoleelever får ødelagt helse eller dør i trafikken. Det hjelper det ikke å ha en diger pengebinge.

 

Hvis vi hadde fått oppgradert slike trengende offentlige byggninger og veinett, ser jeg på det som en perfekt investering i fremtiden i vårt egen land, til alles nytte...

 

Ingen aksjer kan måle seg med slik investering. Slik utviklingen er nå blir alle som vokser opp "daunakker" fordi det ikke legges til rette for å trives. Mange skoleelever går ikke på do en hel skoledag fordi toalettene er så dårlig stand...

Lenke til kommentar

Kan noen forklare hva ordet "realavkastning" betyr. Hvis tidene forandrer seg, noe det holder på å gjøre etter min mening, er vedipapirene verdt noe da ? Sånn som verden er sydd sammen nå så virker en økonomi inn på den andre hvis noe skjer. Vil ikke mye av pengene søles bort ? Men vi har vel råd til det.....

En svensk penjonist jeg snakket med ble meget forbauset da jeg fortalte at maling og murpuss datt av veggene på norske skoler og ikke hadde de alle hele skolebøker heller..... De svenskene skjønner ikke at det går an. Se på hva de har gjort opp igjennom landet med jernbane og ny vei. Jeg lurer på hvilket prosjekt vi i Norge måtte ha gjort, tilsvarende det pengeutlegget de har hatt ?

Lenke til kommentar
Kan noen forklare hva ordet "realavkastning" betyr. Hvis tidene forandrer seg, noe det holder på å gjøre etter min mening, er vedipapirene verdt noe da ? Sånn som verden er sydd sammen nå så virker en økonomi inn på den andre hvis noe skjer. Vil ikke mye av pengene søles bort ? Men vi har vel råd til det.....

En svensk penjonist jeg snakket med ble meget forbauset da jeg fortalte at maling og murpuss datt av veggene på norske skoler og ikke hadde de alle hele skolebøker heller..... De svenskene skjønner ikke at det går an. Se på hva de har gjort opp igjennom landet med jernbane og ny vei. Jeg lurer på hvilket prosjekt vi i Norge måtte ha gjort, tilsvarende det pengeutlegget de har hatt ?

Realavkastning er nominell avkastning justert for inflasjon.

 

Skal sies at det er "litt" billigere å bygge veier og jernbane i Sverige.

Lenke til kommentar

Ja, det er billigere å gjøre et slikt prosjekt i Sverige, på grunn av lønnsnivå, geologi osv. Jeg mener at Norge da hadde måtte hatt et prosjekt kanskje fire ganger større etter hvor mye penger vi skryter av å ha... men glem det.

Spørsmålet er fortsatt : har vi råd til en høyere rente i fremtiden ? Dette pga. at da vil oljepengene utgjøre en større del av budsjettet. Hvor er oljepengene når jeg blir pensjonist om en tretti års tid ? Sikkert må det jobbes til kistelokket skrus på.

Enig, vi kan ikke i spytte in mere penger i fremtidens budsjett. Da må vi erstatte oljen med noe ? Andre virkemidler ?

 

Vi ser nå en rentestigning som ikke ligner på noe tidligere. På grunn av et frigitt boligmarked. Ingen regulering. Var ikke dette dumt ? Skjønte ikke norske økonomer hvordan dette ville gå. De samme økonomene sitter og forvalter vår oljeformue.....Jeg er meget skeptisk.

Lenke til kommentar
Ja, det er billigere å gjøre et slikt prosjekt i Sverige, på grunn av lønnsnivå, geologi osv. Jeg mener at Norge da hadde måtte hatt et prosjekt kanskje fire ganger større etter hvor mye penger vi skryter av å ha... men glem det.

Spørsmålet er fortsatt : har vi råd til en høyere rente i fremtiden ? Dette pga. at da vil oljepengene utgjøre en større del av budsjettet. Hvor er oljepengene når jeg blir pensjonist om en tretti års tid ? Sikkert må det jobbes til kistelokket skrus på.

Enig, vi kan ikke i spytte in mere penger i fremtidens budsjett. Da må vi erstatte oljen med noe ? Andre virkemidler ?

 

Vi ser nå en rentestigning som ikke ligner på noe tidligere. På grunn av et frigitt boligmarked. Ingen regulering. Var ikke dette dumt ? Skjønte ikke norske økonomer hvordan dette ville gå. De samme økonomene sitter og forvalter vår oljeformue.....Jeg er meget skeptisk.

 

Det er da ikke de samme som sitter å forvalter pensjonsfondet.. Det er 4-5 stykker (om jeg husker riktig) som har den jobben bare, og det er deres eneste oppgave.. De som setter renten er svein gjerdem og noges bank..

Det er ikke noen som klarer å holde inflasjon og rente på samme nivå, men for å styre inflasjonen justerer man den ved å sette opp/ned renten..

 

Jeg skjønner ikke greia di med om vi har råd til en høyere rente.. Oljepengene vil utgjøre en større del av budsjettet?

-Oljepengene som blir satt i budsjettet øker jo år for år uansett..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...