Gå til innhold

Gullprisen har bunnet ut


festen

Anbefalte innlegg

Du må nesten holde gull og sølvpenger i hendene dine for at du skal kunne skjønne at det har noen verdi. Da skjønner du at det er penger. Og at det du tror har verdi ikke er verdt noenting. Hvis du ikke skjønner det da vil du aldri skjønne det.

Hva har subjektive følelser å gjøre med verdien?

Kan du rangere hva liker du best å holde i hendene av stål, mangan, krom, tinn og aluminium?

 

En ting til, det er umulig for oljeprisen å fortsette å øke uten at gull øker i pris. Så tror du på olje tror du på gull.

Den påstanden må du begrunne nøye.

 

Det er ikke uten grunn at alle papir penger opp gjennom historien har blitt verdiløse, alle, det finnes ikke et eneste eksempel på en papirvaluta som har overlevd, mens gull har stått tidens test. Historien er dømt til å gjenta seg. Det kan jeg garantere.

Du sier at det ikke er uten grunn uten å fortelle grunnen. Fortell gjerne oss som ikke ser noen logikk i det du sier.

 

Hvis du er så brennsikker at du tør garantere at gull vil stige, tør du gå lengre med den garantien? Tør du å skrive en kontrakt der du forplikter deg til å dekke mitt tap dersom jeg investerer i f.eks 100 gram gull og du tar feil? Ikke at jeg vil inngå noen avtale selv, men hadde du turt det om jeg hadde villet?

 

Grunnlaget for at papirpenger har blitt og skal bli ødelagt gang på gang er mer i mennesket sin natur enn i noe rasjonelt, firkantet argument som jeg skjønner du gjerne vil ha. Gull har en form og funksjon som gjør at det fungerer som penger. Du sette deg i en tidsmaskin både inn i fremtid og fortid og ha med deg gull.

 

resten av spørsmålene dine er besvart i tråden tidligere. Jeg vil ikke garantere gullet sin pris. Hele det finansielle systemet er ustabilt for tiden, og hvordan det løses påvirker prisen på gull. Det er ikke så lett for sentralbankene å stramme til for å ta knekken på inflasjon når systemet er så ustabilt som nå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Papirpenger har en viss varighet både på grunn av slitasje og på grunn av at motivene "går ut på dato" i kulturen de brukes.

 

Papirpenger avløses av nye papirpenger. Man bytter bare inn de gamle sedlene i nye. Dermed opprettholdes verdien selv om man kasserer gamle sedler.

 

Den tidsmaskinen din fungerer bare i et vist tidsintervall. Stiller du tidsmaskinen på 10 000 år før nå så driter folk i hva du har hvis det ikke kan brukes til å skaffe mat. Reiser du 100 år frem i tid er det ikke usannsynlig at folk spør hva du skal med det grunnstoffet.

 

Det var forresten klokt av deg å trekke garantien om stigende gullpris.

 

Men du har ikke svart på spørsmålet om rangering av følelsen du har når du holder de ulike metallene.

Lenke til kommentar
Du må nesten holde gull og sølvpenger i hendene dine for at du skal kunne skjønne at det har noen verdi. Da skjønner du at det er penger. Og at det du tror har verdi ikke er verdt noenting. Hvis du ikke skjønner det da vil du aldri skjønne det.

Du ønsker en fullstendig omveltning av det økonomiske systemet for at du skal få en annen følelse når du holder pengene i hendene? Er ikke det litt drastisk?

 

En ting til, det er umulig for oljeprisen å fortsette å øke uten at gull øker i pris. Så tror du på olje tror du på gull.

Gull er verdifullt fordi folk liker den glinsende fargen, olje er verdifullt fordi man kan bruke det til å skape verdier. Dersom det kom en mer økonomisk energikilde i morgen ville olje bli verdiløst. Det vil ikke komme et nytt glinsende og like godt markedsført grunnstoff i morgen, og derfor vil ikke gull miste verdien like brått. Det er derfor liten sammenheng mellom verdien på gull og olje.

 

Det er ikke uten grunn at alle papir penger opp gjennom historien har blitt verdiløse, alle, det finnes ikke et eneste eksempel på en papirvaluta som har overlevd, mens gull har stått tidens test.

Det finnes mange papirpenger på markedet i dag, så det blir jo feil å si, og det er heller ikke spesielt relevant siden man fortsatt vil måtte bruke papirpenger utstedet på bakgrunn av en gullbeholdning. I tillegg er ikke penger sikret mot tap bare fordi man er blitt lovet at de kan veksles inn i gull. Blir f.eks. gullet stjålet mister de sin verdi. Bruker man selve gullet som penger blir det veldig lett å bli svindlet, enten fordi man har ferdige mynter som folk filer av litt på, eller fordi vekten man bruker er litt unøyaktig.

 

En annen ulempe kan sees i California i dag. Fordi gull har blitt så verdifullt sier folk opp de produktive jobbene sine, og begynner i stedet å grave opp gull.

 

Hvis oljeprisen er over 200 dollar 1 år frem i tid skal jeg garantere at gullprisen er over 1000 dollar. Jeg regner med at du ikke ønsker å satse penger på at gullprisen er under 1000 dollar dersom oljeprisen er over 200 dollar et år frem i tid. Så da tror jeg vi kan slå fast at det er en sammenheng.

Gull har endel egenskaper som gjør at det kan brukes som penger, dessuten ligger ikke verdien i gullet i noens andre sin evne til å betale deg noe tilbake, som myndighetene i USA. Dollaren kan i praksis bli null verdt i morgen, akkurat som rubler i 1998. Det skal mye til om gullet blir det.

Lenke til kommentar
Papirpenger har en viss varighet både på grunn av slitasje og på grunn av at motivene "går ut på dato" i kulturen de brukes.

 

Papirpenger avløses av nye papirpenger. Man bytter bare inn de gamle sedlene i nye. Dermed opprettholdes verdien selv om man kasserer gamle sedler.

 

Den tidsmaskinen din fungerer bare i et vist tidsintervall. Stiller du tidsmaskinen på 10 000 år før nå så driter folk i hva du har hvis det ikke kan brukes til å skaffe mat. Reiser du 100 år frem i tid er det ikke usannsynlig at folk spør hva du skal med det grunnstoffet.

 

Det var forresten klokt av deg å trekke garantien om stigende gullpris.

 

Men du har ikke svart på spørsmålet om rangering av følelsen du har når du holder de ulike metallene.

 

Jeg startet ikke denne tråden for å delta i en runde med kverulering. Kom med noe relevant heller.

Lenke til kommentar
Hvis oljeprisen er over 200 dollar 1 år frem i tid skal jeg garantere at gullprisen er over 1000 dollar. Jeg regner med at du ikke ønsker å satse penger på at gullprisen er under 1000 dollar dersom oljeprisen er over 200 dollar et år frem i tid. Så da tror jeg vi kan slå fast at det er en sammenheng.

Jeg skrev *liten* sammenheng. På kort sikt er *kan* det være en sammenheng ved at høy oljepris kan føre til en global økonomisk krise som gjør at folk sikrer seg ved å kjøpe gull, men på lang sikt er det ingen sammenheng. Om 100 år vil olje være verdiløst, mens gull vil ha en eller annen verdi som hovedsaklig er avhengig av hvor stas folk synes det er å ha det.

 

Gull har endel egenskaper som gjør at det kan brukes som penger, dessuten ligger ikke verdien i gullet i noens andre sin evne til å betale deg noe tilbake, som myndighetene i USA.

Verdien av pengene som blir utstedt på grunnlag av en gullbeholdning er avhengig av at de som har utstett pengene har gullet. Mister de det, f.eks. ved et kupp, politiske omveltninger, eller ran, mister pengene sin verdi.

 

Dollaren kan i praksis bli null verdt i morgen, akkurat som rubler i 1998.

Rublene ble ikke "null verd", de ble vekslet mot en ny pengeenhet som også heter rubler. Jeg skulle gjerne se deg komme opp med et realistisk scenario på hvordan dollar kan bli verdiløse over natten.

Lenke til kommentar

Warren Buffett har for øvrig oppsummert min oppfatning av gull ganske godt: "It gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

Lenke til kommentar
Warren Buffett har for øvrig oppsummert min oppfatning av gull ganske godt: "It gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

 

Hehe, jeg har lest det, han kjøpte den største sølv beholdningen i usa mellom 1997 og 1999 og solgte det igjen i 2006.

Nå er gull mer i den spekulative fasen og ikke lenger en typisk buffet investering.

 

Nøyaktig slik jeg føler det. Å verdsette et grunnstoff så høyt fordi det er fint og glinsende virker så... primitivt. Men men, folk tenker ikke alltid rasjonelt.

Det er akkurat det. Gull er ikke rasjonelt.

Lenke til kommentar
enim2: Har du selv investert i gull på noen måte?

 

Tjente litt over 20 % på å kjøpe det før rentenedsettelsene i fjor høst og selge det når det var på vei ned igjen fra 1000 dollar. GLD. Sparte dessuten masse på å ikke ha aksjer.

Endret av enim2
Lenke til kommentar
Papirpenger har en viss varighet både på grunn av slitasje og på grunn av at motivene "går ut på dato" i kulturen de brukes.

 

Papirpenger avløses av nye papirpenger. Man bytter bare inn de gamle sedlene i nye. Dermed opprettholdes verdien selv om man kasserer gamle sedler.

 

Den tidsmaskinen din fungerer bare i et vist tidsintervall. Stiller du tidsmaskinen på 10 000 år før nå så driter folk i hva du har hvis det ikke kan brukes til å skaffe mat. Reiser du 100 år frem i tid er det ikke usannsynlig at folk spør hva du skal med det grunnstoffet.

 

Det var forresten klokt av deg å trekke garantien om stigende gullpris.

 

Men du har ikke svart på spørsmålet om rangering av følelsen du har når du holder de ulike metallene.

Jeg startet ikke denne tråden for å delta i en runde med kverulering. Kom med noe relevant heller.

Beklager om du oppfatter det som kverulering. Jeg er bare oppriktig interessert i å høre hvordan du mener gullprisen og oljeprisen har noen kobling. Derfor stiller jeg en del spørsmål.

Lenke til kommentar
Papirpenger har en viss varighet både på grunn av slitasje og på grunn av at motivene "går ut på dato" i kulturen de brukes.

 

Papirpenger avløses av nye papirpenger. Man bytter bare inn de gamle sedlene i nye. Dermed opprettholdes verdien selv om man kasserer gamle sedler.

 

Den tidsmaskinen din fungerer bare i et vist tidsintervall. Stiller du tidsmaskinen på 10 000 år før nå så driter folk i hva du har hvis det ikke kan brukes til å skaffe mat. Reiser du 100 år frem i tid er det ikke usannsynlig at folk spør hva du skal med det grunnstoffet.

 

Det var forresten klokt av deg å trekke garantien om stigende gullpris.

 

Men du har ikke svart på spørsmålet om rangering av følelsen du har når du holder de ulike metallene.

Jeg startet ikke denne tråden for å delta i en runde med kverulering. Kom med noe relevant heller.

Beklager om du oppfatter det som kverulering. Jeg er bare oppriktig interessert i å høre hvordan du mener gullprisen og oljeprisen har noen kobling. Derfor stiller jeg en del spørsmål.

 

Oljeprisen var vel 75 dollar før Ben Bernanke begynte å senke rentene i fjor høst. Gull var kanskje 650 dollar. Mengden gull i verden 150000 tonn teoretisk sett. Eier du en kg har du sikret deg ganske godt. Når pengemengden øker når dollar trykkes opp for å få ned rentene, øker også prisen på slike varer som er noe begrenset i antall, selv om mye av økningen bare er en spekulasjon på en svakere dollar. Etter 1980 har ikke gullprisen noengang vært lavere enn 2250 kroner tror jeg. Så det er ikke ekstremt dyrt i dag.

 

Det er bare å forstå at høy oljepris over tid skaper økt prisvekst og det skaper en persepsjon om at papirpenger ikke gir noen beskyttelse. Det skaper da en etterspørsel etter gull som gjør at gull stiger ikke bare som en funksjon av at pengemengden øker, men også av at mange ønsker å ha fysisk gull.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Nå har gullet økt nesten 20 % fra jeg startet tråden, mens sukker har økt nesten 30 %. Det ser ut som dollaren ikke reagerer så bra på hvordan de skal låne ut penger til alle og enhver som kommer i trøbbel. Det er heller ikke bra med en rente på 2 % når inflasjonen er tett på 4 %. Den offisielle. Gull må bare gå høyere hvis oljeprisen holder seg over 100 dollar. Trenden der forholdet mellom en DOW JONES enhet og prisen på gull går også nærmere mot 1. Se grafen på side 1 i tråden. Det har gått ned fra 12 noe, til 11 noe. Jeg tror det vil møtes på halvveien ved at Dow går ned samtidig som gullet går opp.

Endret av enim2
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gull må bare gå høyere hvis oljeprisen holder seg over 100 dollar.

$797 i skrivende stund. Olje på $107.

 

Riktignok har dollaren styrket seg noe, men en klar nedgang også i andre valuta. Ser ut til å være en klar sammenheng med oljeprisen. Begge handelsvarene har falt 20-30% fra toppen.

Endret av kilik
Lenke til kommentar
- Olje er en råvare som verden har gjort seg avhengig av til transport, matproduksjon, industriproduksjon, oppvarming etc. Gull har få praktiske anvendelser og har stort sett bare symbolverdi.

 

Få praktiske anvendelser??

 

Du er åpenbar ikke klar over hvor mye gull betyr innen en rekke plasser i industrien.

Og den utstrakte bruken av gull i industrien har vert med og vil forsette og gjøre gull mer verdigfullt.

 

Gullet sine unike egenskaper lager helle tiden nye bruksområder for det, og selv om meste parten av gullet i dag går til smykker er det ventet at mer og mer vil bli brukt i industrien.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...