Gå til innhold

Nytt, rimelig kamera til mamma


Anbefalte innlegg

Min mor har litt lyst på speilrefleks, men er usikker på hvilket kamera som er det rette. Jeg kjøpte nylig D40, og er veldig fornøyd med det. Jeg holder derfor en knapp på dette kameraet. Ellers finnes det et alternativ fra Canon i samme prisklasse. Det er også noen kameraer som er dyrere, blant annet D50 som i følge henne vant en test (TV2?).

 

Noen anbefalinger her? Hva er f. eks. forskjellen mellom D40 og D50, og hva vil hun miste ved å gå for rimelige D40?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I og med at du selv har D40, så er det et argument for å foreslå at hun gjør det samme. Da kan dere byttelåne objektiver hvis dere kjøper litt forskjellig. Det er da også lettere å utveklse erfaring.

 

Det går ikke å bytte mellom Canon og Nikon uten videre.

 

edit: D50 er ikke i salg lenger. D40 er erstatteren. D50 har fokusmotor i huset, slik at du får autofokus med flere objektiver. Men om det er et reelt problem for dere ; det tror jeg ikke det er. D40 har litt kulere menysystem.

 

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
Noen anbefalinger her? Hva er f. eks. forskjellen mellom D40 og D50, og hva vil hun miste ved å gå for rimelige D40?
D50 er en eldre modell, som ikke er i salg lenger. Den er såvidt mer avansert enn D40, men D40 vil for mange være enklere å bruke. D40 er fremdeles et meget godt kamera, hun kan evt. vurdere D60 som ikke koster mye mer, men som selges i kit med 18-55VR som både gir bildestabilisator i objektivet og litt bedre optiske egenskaper generelt. Selve kameraet er nærmest identisk med D40, bare at du har 10MP og litt kjappere seriehastighet. Ikke noe å tenke over, men objektivet er ikke et dumt argument for D60.
Lenke til kommentar

Det med byttelån av utstyr er et argument jeg har brukt ja :) Å kunne utveksle erfaring var også et veldig godt argument, og det er jo litt kjekkere å kunne lære av hverandre.

 

Ellers er det viktig for henne at kameraet er brukervennlig, men jeg tror kanskje hun vil sette pris på funksjonaliteten etter hvert som hun blir vant med kameraet. Synes også dette er en fin ting med D40 - man kan ta fine bilder på full auto med en gang man har pakket opp kameraet, og kan så stille inn mer og mer etter behov senere.

 

Gjør det med manglende AF-motor at objektivutvalget blir mye dårligere, evt. dyrere?

 

Er det noen andre kameraer vi bør vurdere?

 

Selve kameraet er nærmest identisk med D40, bare at du har 10MP og litt kjappere seriehastighet. Ikke noe å tenke over, men objektivet er ikke et dumt argument for D60.

 

OK :) Hvordan er størrelsen i forhold? Jeg synes D40 er godt å holde, og hun har nok mindre hender enn meg. Hun er også redd for at hvis kameraet er for stort, blir det liggende hjemme.

Endret av cecolon
Lenke til kommentar
Gjør det med manglende AF-motor at objektivutvalget blir mye dårligere, evt. dyrere?
Du mister et rimelig sortiment av fastoptikk, men det vil neppe være viktig for dere den første tiden. Hun kan forøvrig vurdere D80 dersom dette muligens vil være et problem, da unngår hun det fordi den har innebygget motor.

 

OK :) Hvordan er størrelsen i forhold? Jeg synes D40 er godt å holde, og hun har nok mindre hender enn meg. Hun er også redd for at hvis kameraet er for stort, blir det liggende hjemme.
D40 og D60 er praktisk talt identiske, selve kamerahuset.
Lenke til kommentar
OK :) Hvordan er størrelsen i forhold? Jeg synes D40 er godt å holde, og hun har nok mindre hender enn meg. Hun er også redd for at hvis kameraet er for stort, blir det liggende hjemme.
D40 og D60 er praktisk talt identiske, selve kamerahuset.

Trådstarter spurte vel egentlig om D50; den er vel litt større (noe midt i mellom D40 og D80 ?)

 

Tom

Lenke til kommentar
Hva er deres syn på dette?
Ikke udelt enig, men samtidig har han et poeng. D40x/D60 _har_ bedre dynamisk omfang, og tilbyr ISO100. D60 tilbyr dessuten ISO3200, ikke at den er veldig brukbar, men bedre enn intet bilde. Oppløsningen er ikke verdt noe som helst, men de andre egenskapene kan være verdt litt. I tillegg må jeg nok en gang påpeke at 18-55VR er et bedre objektiv enn 18-55 uten VR, selv om VR er avskrudd...
Lenke til kommentar
Har lest litt hos Ken Rockwell (som virker kunnskapsrik, men litt fanatisk). Han mener at D40 overgår omtrent alt i sammenlignbar prisklasse, også D40x. Ekstra megapixler er visst et herk.

 

Hva er deres syn på dette?

 

Ken har noen mildt sagt uortodokse synspunkter på en hel del ting, så ta alt han skriver med en klype salt (sier ikke at alt han skriver er vås da...men ha det i bakhodet når du besøker siden hans)

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Meningen hans er vel at støynivået på D40 er mindre enn på D40x. Han er, så vidt jeg kan huske, ikke alene om å mene det.

Forskjellen er nok såpass liten at man fint kan kompensere for det ved selv å vite hva som bidrar til å skape synlig støy i bilder (nemlig undereksponering).

 

D40 ligger for tiden på ca. 3000kr. D40x går for noe over en tusenlapp mer.

De bittesmå forskjellene som er, er neppe verdt 33% ekstra. Bruk det heller på optikk (en tele kan ofte være morsom å leke med).

Endret av Dradd
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...