Gå til innhold

Japan photo - gråparti?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har nettopp kjøpt meg Canon 40D fra japan photo nettbutikk. De skal ha for rask levering, og det er kjempebra!! Men, jeg ble litt i stuss over at esken kameraet kom i er uorginal (altså helt hvit) og med en avreven lappe fra orginal eske med serienummer på. Hva gjør dette? PGA dette med norsk versjon sjekket jeg ut endel forhandlere før jeg kjøpte kameraet, og leste på forum at Japan Photo selv avkreftet at canon 40d ikke var gråparti. Og, at de har som høy policy og evt informere kundene om dersom dette er fra et gråparti. På nettsiden deres er ikke produktet merket med hverken eu-flagg eller norsk flagg, altså ingen informasjon. Heller ingen informasjon fra selger. Manualene jeg mottok var på dansk, svensk og finsk. (Noen som vet hvor jeg kan få tak i norsk?.

 

Jeg vet ikke om det er så veldig stort problem at dette evt er ett gråparti? Noen med mening på bakdeler med dette?

 

Jeg gjorde forøvrig ett godt kjøp og i tillegg med cashback så jeg er egentlig veldig fornøyd. Og, svært fornøyd med nytt herlig kamera:)

 

mvh

cessyjan

Endret av cessyjan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Canon leverer ikke norske brukermanualer.

Ellers er nok ditt kamerea nordisk utgave, da du har fått de riktge brukermanualene. Og du kan sikkert velge norsk meny på klameraet.

 

Ellers trodde jeg Japan Photo var blitt seriøse nå, men når jeg ser på produktguiden til akam, så er flere av Olympus-kameraene merket med EU.

Jeg synes det er trist hvis dette medfører riktighet.

Lenke til kommentar
Ellers trodde jeg Japan Photo var blitt seriøse nå, men når jeg ser på produktguiden til akam, så er flere av Olympus-kameraene merket med EU.
Jeg ser bare at E-510 er merket med EU-modell - og jeg antar det skyldes problemer med levering av E-510 fra Olympus Norge...
Lenke til kommentar

I can confirm Tomsi42`s and k-ryeng`s guess:

 

* all 40 D that we sell are 100% "Norsk", which means baught from Canon Norge. The white box comes from splitting kits which we do from time to time. Customers who don`t like the white box, can of course return the camera, we will not argue about it.

 

* Olympus: Correct, we have imported Olympus E-510 due to non-availability of sell-out quantities. We also had a few pieces of E3 and 12-60 lenses from EU in between when Olympus could not deliver. All other Olympus SLR cameras are from Olympus Norge. On the compact camera side, we imported Mju 850sw, all other models are from Olympus Norge.

 

In case we import something, we state that in our marketing and also towards the customer.

 

In general, we buy appr. 95% from Norwegian suppliers, the rest is imported due to extreme price differences or limited availability...

 

Everything cleared up? :-)

 

Have a nice day

 

Stephan

 

 

 

*

Lenke til kommentar

Olympus SP-570 UZ står også oppført som EU modell på akam's produkguide.

Men siden Japan Photo opplyser dette på sine hjemmesider er det ok.

Men etter min oppfatning burde de kun selge nordiske utgaver.

Det er som oftest en stor fordel for kunden og kommen inn under norsk importørs garantiservice og support.

Lenke til kommentar
Men etter min oppfatning burde de kun selge nordiske utgaver.

Det er som oftest en stor fordel for kunden og kommen inn under norsk importørs garantiservice og support.

Selvfølgelig. Men alternativet vil være at kunden ikke får kameraet på en god stund. De utålmodige får da mulighet til å kjøpe EU-modeller, og ser ingenting galt i det.
Lenke til kommentar
I can confirm Tomsi42`s and k-ryeng`s guess:

 

* all 40 D that we sell are 100% "Norsk", which means baught from Canon Norge. The white box comes from splitting kits which we do from time to time. Customers who don`t like the white box, can of course return the camera, we will not argue about it.

 

Jeg har ingen problemer med den hvite esken. Selv om den orginale er kjekkere å ha:)

Lenke til kommentar
I can confirm Tomsi42`s and k-ryeng`s guess:

 

* all 40 D that we sell are 100% "Norsk", which means baught from Canon Norge. The white box comes from splitting kits which we do from time to time. Customers who don`t like the white box, can of course return the camera, we will not argue about it.

 

* Olympus: Correct, we have imported Olympus E-510 due to non-availability of sell-out quantities. We also had a few pieces of E3 and 12-60 lenses from EU in between when Olympus could not deliver. All other Olympus SLR cameras are from Olympus Norge. On the compact camera side, we imported Mju 850sw, all other models are from Olympus Norge.

 

In case we import something, we state that in our marketing and also towards the customer.

 

In general, we buy appr. 95% from Norwegian suppliers, the rest is imported due to extreme price differences or limited availability...

 

Everything cleared up? :-)

Have a nice day

Stephan

*

Stephan, bryter dere ikke innkjøpsavtalen dere har med canon når dere splitter kits? De fleste produsenter nekter butikker å splitte ferdiglagde kits "not to be sold separately"?

 

Er jo serienumre på kamera og linse, og dette kan isåfall spores og skaffe trøbbel for kunde ved en evt reparasjon?

Lenke til kommentar
Olympus SP-570 UZ står også oppført som EU modell på akam's produkguide.

Men siden Japan Photo opplyser dette på sine hjemmesider er det ok.

Men etter min oppfatning burde de kun selge nordiske utgaver.

Det er som oftest en stor fordel for kunden og kommen inn under norsk importørs garantiservice og support.

Hei sarom,

beklager, da har du helt rett i! SP-550 og SP-560 er "Norsk", første partiet av den nye SP-570 er EU-Model, det har jeg glemt. Men nå kan Olympus Norge levere og da bestiller vi fra nå av i Norge...så EU flag skal bli bort i kort tid.

 

Vi kommer fortsatt til a importere hvis Norske importører er for langsamt eller for dyrt. Resultat fra salgsfronten viser helt klart som kunder ikke bare tolererer - men virkelig ønsker dette.

 

Har en fortsatt strålende 17de Mai :-)

 

Stephan

Lenke til kommentar
Stephan, bryter dere ikke innkjøpsavtalen dere har med canon når dere splitter kits? De fleste produsenter nekter butikker å splitte ferdiglagde kits "not to be sold separately"?

 

Er jo serienumre på kamera og linse, og dette kan isåfall spores og skaffe trøbbel for kunde ved en evt reparasjon?

Hei Alastor,

helt riktig, vi bryter inkjøpsavtalen (men ikke Norsk lov). Vi gjør hva er best for Japan Photo og for oss kundene, ikke for leverandører. For kundene gir det neppe trøbbel, serienummer er samme, i kit eller separat.

 

Nå drar jeg tilbake til 17de Mai fiering, har en fortsatt fint kvell!

 

Stephan fra sunny Trondheim

Lenke til kommentar
I can confirm Tomsi42`s and k-ryeng`s guess:

 

* all 40 D that we sell are 100% "Norsk", which means baught from Canon Norge. The white box comes from splitting kits which we do from time to time. Customers who don`t like the white box, can of course return the camera, we will not argue about it.

 

* Olympus: Correct, we have imported Olympus E-510 due to non-availability of sell-out quantities. We also had a few pieces of E3 and 12-60 lenses from EU in between when Olympus could not deliver. All other Olympus SLR cameras are from Olympus Norge. On the compact camera side, we imported Mju 850sw, all other models are from Olympus Norge.

 

In case we import something, we state that in our marketing and also towards the customer.

 

In general, we buy appr. 95% from Norwegian suppliers, the rest is imported due to extreme price differences or limited availability...

 

Everything cleared up? :-)

Have a nice day

Stephan

*

Stephan, bryter dere ikke innkjøpsavtalen dere har med canon når dere splitter kits? De fleste produsenter nekter butikker å splitte ferdiglagde kits "not to be sold separately"?

 

Er jo serienumre på kamera og linse, og dette kan isåfall spores og skaffe trøbbel for kunde ved en evt reparasjon?

 

Kan ikke fatte at du bryr deg om dette..? Har selv opplevd fordelen med at JP har denne praksisen. Da jeg skulle kjøpe en D40 til min kone så var JP gått tom for denne, men de var greie og brøt et 18-55/55-200-kit slik at jeg fikk kjøpt det jeg var ute etter.

Alle esker og manualer osv. var i skjønneste orden.

 

Kan betrygge alle som lurer på om dem skal handle på JP... det er ingen risiko overhodet.

Har selv kjøpt dslr der som er både EU-modeller og NO-modeller og har aldri hatt problemer.

 

Mvh

Ståle Tvete

Lenke til kommentar

Jeg er ikke bekymret for noe som helst ang dette, jeg tenkte jeg bare skulle spørre da det som sagt kunne vært et issue ved evt reparasjon av kitobjektiv?

 

JapanPhoto er en knallbutikkjede som jeg har stor respekt for. Så misforstå meg rett - ikke tro at jeg forsøker å sværte noen :). Jeg bare lurer på om de har tenkt på det at å splitte kit kan være brudd på avtalen de har med canon. Og det hadde de jo.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

Bare vær klar over at en hvit eske ikke gir grunnlag for Cashback-kampanjen som Canon kjører for tiden ettersom denne krever strekkode fra originalboksen (40D gir deg 1200 kroner tilbake hvis du registrerer deg hos Canon og sender de strekkoden fra esken).

 

Det kan hende JP sender med strekkoden fra selve kit-boksen, men hvis ikke bør du returnere den hvite boksen og kreve en original.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...