Gå til innhold

Telenor bruker barnearbeid


Anbefalte innlegg

Det vil neppe være mine aksjer som avgjør den saken, men jeg får en dårlig smak i munnen av de 3,40 jeg mottar per aksje i år, når jeg ser hvordan Telenor har fått penger til å betale utbytte.
Selv om du er en dråpe i havet, blir ledelsen påvirket av kritiske spørsmål. :)

 

Den Norske stat tjener penger på å produsere våpen som er ment til å ta livet av folk med, jeg ønsker pengene velkommen og bryr meg ikke om at disse er med på å betale min utdannelse.
Setter du like stor pris på at våre ISAF-soldater blir beskutt med NAMMO-kuler?

 

Faens dårlig gjennomtenkt kommentar, og uansett om det er norske 19-20 åringer eller folka du ikke bryr deg om som dør pga at norske myndigheter ikke ønsker kontroll på våpeneksporten bør du skamme deg. :mad:

Endret av Sigmund_Freud
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Setter du like stor pris på at våre ISAF-soldater blir beskutt med NAMMO-kuler?

 

Om de blir beskutt med Nammo kuler eller kuler produsert av andre er ravende likegyldig, beskutt blir de uansett. Dersom Norge slutter med våpenproduksjon av "etiske" grunner, må vi i så fall også slutte å bidra med væpnede styrker av de samme "etiske" grunnene.

 

Men et spørsmål til deg ?

 

Er livet til den norske soldaten som blir beskutt verd mer en livet til de han skyter mot ?

 

Jeg er ikke imot bedre merking av våpen/kuler og krutt og strengere eksportkrav, men jeg er innenforstått med at noen må produsere kulene dersom vi skal ha et aktivt forsvar. Da vil jeg heller at inntektene av en slik produksjon skal tilfalle Norge, enn andre.

 

Men dette blir off topic.

 

Bare for å klarifisere min kommentar til hva jeg mente... siden du sannsynligvis har overtolket litt for mye mr Freud:

 

-Jeg mente at: Jeg er klar over at den norske stat tjener penger på å lage et produkt laget for å ta mennekseliv (hvilket liv det tar er irrelevant, alle liv er verd like mye). Jeg er klar over at verden er slik at vi dessverre er nødt til å produsere slike ting. Derfor velger jeg IKKE å grine hver gang jeg ser en overskrift i en TABLOID avis, som presenterer:

NORSKE KULER DREPER.

 

-Jeg er imot: Folk som leser tabloidaviser, da spesielt VG og som med en gang faller for journalistens overskrifter. De går f.eks inn på et nettforum og skriver ned sine meninger om saken, UTEN å gjøre noe med det egentlige problemet.

 

-All ære har derimot dem som faktisk engasjerer seg utover de Tabloide overskriftene som endres fra dag til dag.

 

Faens dårlig gjennomtenkt kommentar, og uansett om det er norske 19-20 åringer eller folka du ikke bryr deg om som dør pga at norske myndigheter ikke ønsker kontroll på våpeneksporten bør du skamme deg. mad.gif

 

(utblåsningsmodus)

Kan du være så snill å fortelle meg:

-HVOR JEG HAR GITT UTRYKK FOR AT JEG ER IMOT KONTROLL AV VÅPENEKSPORT ?

Nå ble jeg nemlig så du selv sier det. Forbanna over den dårlige gjennomtenkte kommentaren du selv presterer å komme med.

(/utblåsningsmodus)

 

Dersom du ikke synes dette innlegget klarifiserer nok, får du ta resten av diskusjonen på PM med meg. Så får vi heller holde oss til saken her for dette går langt off topic.

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar

For så å gå tilbake til saken

 

Hvem har prøvd å gjøre noe med problemet?

 

Journalisten som her på Amobil.no presenterer saken i beste tabloid ånd med overskriften Telenor bruker barnearbeid?

 

Eller

 

Telenor som faktisk har prøvd å få underleverandøren til å slutte med å bruke barnearbeid, samt også kurset dem i HMS arbeid ?

 

Edit: Ønsket å klarifisere at jeg med Journalisten ikke mente dansken som har avdekket mange av forholdene, han har selvfølgelig gjort noe med problemet.

 

Edit2: Tabloid avisen VG har faktisk her en mye mer nøytral overskrift enn hva Amobil.no presterer, saken er faktisk verd en titt: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=532787

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar
Igjen leser du overskriften og blir blendet slik den TABLOIDE journalistikken ønsker

Først og fremst vil jeg gjerne fortelle at overskriften til amobil ikke var i nærheten av å gjøre inntrykk på meg. Faktisk synes jeg Telenor kom ganske godt ut av det, jeg fikk faktisk et mer positivt syn på dem etter å ha lest artikkelen. Det kan selvfølgelig tyde på at jeg er ganske avstumpet.

 

Det som gjorde inntrykk på meg var NRK's klipp fra dokumentaren på Dagsrevyen. Jeg er fullt klar over at det er en enkel sak å spraye skum utover en risåker og betale en bonde for å grine, men noe sier meg at det faktisk har foregått utslipp av spillvann fra underleverandørene.

 

Etter den famøse artikkel-tabben til Telenor: http://e24.no/naeringsliv/article1573538.ece, etter mitt skjønn sannsynligvis skrevet av en av Telenors pr-rådgivere, har åpenbart Telenor klart å ta grep om informasjonsflyten og framstår langt mer sympatisk nå, selv om de underliggende avsløringene denne gangen er i en helt annen klasse når det gjelder alvorlighetsgrad. Jeg prøver så godt jeg kan ikke å la meg manipulere av det som blir skrevet i aviser eller vist på tv. De uomstridte fakta synes likevel klare: Det har foregått ting som Telenors kontroller burde ha avslørt på et mye tidligere tidspunkt.

 

-Tror du hver eneste skrue i PC-en du bruker ble laget på fabrikker med norske arbeidsforhold?

-Tror du alle plagg du har på deg ble laget på fabrikker med norske arbeidsforhold?

-Og leser du Aftenposten som fremdeles bruker underbetalte barn?

http://avisbud.aftenposten.no/ViewArticle.do?articleid=30

Jeg mener fortsatt en argumentasjon som bygger på at andre er like ille er fullstendig bortinatta! Det at andre ikke tar ansvar gir deg ingen rett til ikke å gjøre det.

 

Dersom du virkelig ønsker å gjøre noe med problemet så all ære til deg, men å sitte hjemme på berget å riste på hode når man leser TABLOID overskriften. Og etterpå ikke bry seg mer om saken blir dobbelmoralistisk i mine øyne.

Her treffer du blink, jeg vurderte seriøst å selge aksjene mine i Telenor da jeg så tv-bildene, men jeg hadde nok neppe vurdert det hadde det ikke vært mai og sjansene for en ny korreksjon overhengende. Jeg og de fleste andre har nok glemt denne saken om en måneds tid :(

 

Ja det er dobbeltmoralisme.

Lenke til kommentar
-Tror du hver eneste skrue i PC-en du bruker ble laget på fabrikker med norske arbeidsforhold?

-Tror du alle plagg du har på deg ble laget på fabrikker med norske arbeidsforhold?

-Og leser du Aftenposten som fremdeles bruker underbetalte barn?

http://avisbud.aftenposten.no/ViewArticle.do?articleid=30

Jeg mener fortsatt en argumentasjon som bygger på at andre er like ille er fullstendig bortinatta! Det at andre ikke tar ansvar gir deg ingen rett til ikke å gjøre det.

Da tar du ikke poenget mitt i det hele tatt. jeg sier slettes ikke at dette er OK, men at det er merkelig at man ikke reagerer også for andre tilfeller. Slik som for eksempel I Aftenposten som selv ansatter like gamle som de anklager andre for å ansette.

 

Det er altså snakk om en underleverandør til Grameenphone hvor Telenor er største aksjonær og staten er igjen største aksjonær i Telenor. Og gjett hvem i verdikjeden man velger å henge ut, den eneste som hele tiden har sendt ut krav om etikk og gode arbeidsforhold.

Endret av robertaas
Lenke til kommentar
Det som gjorde inntrykk på meg var NRK's klipp fra dokumentaren på Dagsrevyen. Jeg er fullt klar over at det er en enkel sak å spraye skum utover en risåker og betale en bonde for å grine, men noe sier meg at det faktisk har foregått utslipp av spillvann fra underleverandørene.

 

Selvfølgelig er det trist når slike ting skjer, og jeg tviler heller ikke på at rismarkene er forurenset.

Spørsmålet mitt er dermot om den beste måten å bekjempe slik miljøkriminalitet på er:

 

-Tilby fabrikken en god avtale om kjøp at varer dersom de skjerper sitt HMS arbeid.

-Eller ved å kutte alle forbindelser med fabrikken.

 

Med dagens marked for stål og aluminiumskonstruksjoner (blant annet sendemaster) tviler jeg sterkt på at fabrikken vil gjøre noe dersom GrameenPhone kutter kontakten, sannsynligvis står kunder fra andre steder i verden (deriblant Kina) i kø etter å få tak i billige stålkonstruksjoner.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...