Gå til innhold

Kan hardware smelte?


Anbefalte innlegg

Pga en feil med kjøleanlegget på serverrommet, har vist alt av datautstyr gått tapt. Men, jeg har sittet å tenkt litt på det der; hvor varmt kan det bli? Hvor varmt må det være før hardware smelter, og går i stykker? Hvor lang tid kan slik ta?

Selvfølgelig er svaret svært relatert til hvilke hardware osv osv man snakker om. Men siden dette bare er en mellomstor bedrift, med ikke alt for stort system, så lurer jeg litt på hvordan det har gått seg til.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

F.eks inne i en CPU så er det mye effekt som er konsentrert på et svært lite område. Hvis ikke denne varmen ledes vekk så kan det fort bli opp mot tusen grader.

Tom's Hardware hadde for noen år siden en video av en CPU uten kjøleribbe, den gikk opp i røyk nesten umiddelbart etter påslag.

Lenke til kommentar

Jeg skulle tro at f.eks cpuville dø eller noe, og tvinge resten av maskina til å gå ned før alt annet gikk tapt. ALT er nok ikke ødelagt, men hvis cpu er svidd, kan det forårsake varme skader på hk som kan gå hen og dø lidt senere.

 

Hos en mindre bedrift jeg har gjort noe for tidligere, har de kun kjølesystem som preventiv løsning, for maskinene kjørte for fuldt en sommer mens anlegget måtte repareres 1 ukes tid (frøs til). Utstyret er entry level.

Lenke til kommentar
Ja, tempraturen kan nok bli mye i CPU, mange tusen grader går nok ikke uten att den smelter helt bort.

Problemet her er at en cpu trenger ikke å "smelte helt bort" - det er nok at en av ledningene inni brikken brenner av, så slutter cpu'en å fungere. Disse ledningene er ofte av gull, og har dermed relativ lav smeltetemperatur.

Men hva er smelte temp. på plastmaterialet som brukes på hovedkort?

Det er glassfiber eller tilsvarende som brukes som materiale i kretskort (Wikipedia: PCB), ikke plast.

Hvor varmt må det være før innhold på harddisker går tapt?

Vanskelig å si.

Vanligvis har man backup (taper, disker robot) i en annen datahall eller på en annen lokasjon for å unngå at alle data går tapt dersom datahallen blir utsatt for en katastrofe.

Lenke til kommentar

Hvor mange kW trekker serverparken i en middels stor bedrift nå om dagen? 7-8 kW? De serverrommene jeg har sett har ikke vært veldig store og såpass med effekt vil øke temperaturen raskt på et lite rom.

 

Hva er det vanlig å bruke av raid og hvor mange disker kan en miste før all data går tapt? Ser at de nyeste Seagatediskene ikke er sertifisert for mer enn 60 grader under bruk, men regner med det blir bruk andre disker i bedrifter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...