Gå til innhold

Macro til 400d.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

lurte på hva folk anbefaler av macro til 400d?

Jeg har 18-55 og 15-200 som fulgte med 400d. I tillegg får jeg snart 50mm 1.8.

hva annet trenger jeg?

tenker litt på en fisheye..

rimelige og anvendelige objektiv anbefalinger blir satt pris på :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Antar du mener 55-200????

Uansett, Tamron 90 mm er vel en relativt rimelig og veldig bra makro til kameraet ditt. Har ikke testet den selv, men har hørt veldig mye bra om den.

Før jeg kjøpte meg en fisheye ville jeg vurdert om det var fisheye eller vidvinkel jeg ønsket. Jeg ville definitivt valgt en vidvinkelzoom, noe du finner fra både Canon, Sigma, Tokina og Tamron. Fisheye er artig det, men etter min mening dyr og litt snever moro...

Skrevet (endret)

Jeg anbefaler Canon EF-S 60mm f/2.8 USM macro eller Canon EF 100mm f/2.8 USM macro. Begge har fått bøttevis med skryt.

Endret av gorpium
Skrevet

Hvilken macro du velger, vil komme halt an på hva du skal bruke den til.

Er det til ting som er i ro, og ikke krever arbeidsavstand (som f.eks blomster) så er en 70mm e.l passe - er det til insekter ol. så anbefaler jeg 100mm + (gjerne 150mm og 180mm også..)

Skrevet

Takk for tipsene!

Det var selvfølgelig 55- 200 jeg mente ja!

Macro objektivet bør være mest mulig anvendlig.. Vil ta bilder av det meste.. (Innsekter, blomster, dråper, portrett?? om det er mulig med makro..)

Er vel kanskje vidvnkelzoom jeg trenger ja.. noen som har eksempel bilder tatt med vidvinkel zoom? Gjerne eksempelbilder fra de andre objektivene også..

Skrevet

Du kan nok greit bruke mange makro-objetiver til porttrettfotografering, selv om det nok ikke er ideelt. Bruker du den primært til portretter ville jeg nok valgt ei portrettlinse isteden.

Det jeg tror du må finne ut er hvilken brennvidde du ønsker. Bruk 55-200 mm din og se hvilken brennvidde du syntes er mest anvendelig til å fotografere den flua eller den blomsten du vil ha bilde av. Deretter kan du begynne å kikke på konkrete objektiver. Tror nok de aller fleste makroene er ganske bra, men bruksområdet for en 50mm er helt forskjellig fra en 150mm.

Skrevet
hva med en sigma 70mm 2.8 macro ?

den har jo fått masse ros, og er ikke gal i pris

Den er flott - men i min mening for kort til insekter i naturen.

Skal den brukes til portrett, blomster og insekter så vil jeg vel anbefale en av følgende :

Tamron 90mm f/2.8 Macro

Sigma 105mm f/2.8 Macro

Canon 100mm f/2.8 Macro

Med den nederste som første valg, og den i midten som andre (fordi den er noe lenger en Tamronen)

Skrevet

Antar jeg ender opp med:

Sigma 105mm f/2.8 Macro eller Canon 100mm f/2.8 Macro..

er Canon vært de 100 dollarene ekstra?

Skal teste brennvidden litt med 55-200´n min.. :)

Skrevet
er Canon vært de 100 dollarene ekstra?
Spørs om du har lyst å bruke objektivet til andre ting enn makro. Da vil Canon ha fordel av raskere autofokus. I tillegg har Canon intern fokusering, så det blir ikke lenger når du fokuserer. Det er en stor fordel ved fotografering av insekter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...