Gå til innhold

Pris på Photoshop CS3?


Anbefalte innlegg

Stemmer det at prisen på fullversjonen av Adobe Photoshop CS3 her hjemme koster ca. 13.000kr mens jeg kan få samme programvare på Ebay for 300dollar (ca. 1500kr)? Eller blir jeg "lurt" da? Og er en "previous full retail version" som selges sammen med "update version" det samme som at jeg kjøper den nyeste fullversjonen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Stemmer det at prisen på fullversjonen av Adobe Photoshop CS3 her hjemme koster ca. 13.000kr mens jeg kan få samme programvare på Ebay for 300dollar (ca. 1500kr)? Eller blir jeg "lurt" da? Og er en "previous full retail version" som selges sammen med "update version" det samme som at jeg kjøper den nyeste fullversjonen?
Photoshop CS3 koster fra 7300 i fullversjon fra Adobe. Extended-varianten (som du nesten garantert ikke trenger) koster ca 11k.

 

Dersom det er til fotooppdraget ditt du skal ha programvare, kan du klare deg lenge med Photoshop Elements eller Lightroom, evt. begge deler. CS3 er en svært omfattende pakke, og inneholder enormt mye den vanlige mann i gaten aldri trenger. Elements koster litt under 900 kr, Lightroom koster ca 2700. Det finnes også gratisprogramvare som kan gjøre det meste. Kjører du Windows er Paint.net et utmerket alternativ, ikke like kraftig som PS, men fungerer finfint til enkel bildebehandling. Selve grunnpakken er litt tynn, men det finnes et utall av utvidelser og plugins som gir deg ekstra funksjonalitet. Smart Sharpen, Shadow/Highlights og Curves+ er utvidelser du bør ha i så fall. Paint.net får du gratis på http://getpaint.net .

Lenke til kommentar
Fra Adobe sin hjemmeside står det 649$, mulig det er lurest å kjøpe ifra dem. Men rart at prisen dobler seg frem til Norge isåfall.
Det er nå det som står på den norske varianten av Adobe sin nettbutikk (som forøvrig også er på engelsk). Ville ikke hatt betenkeligheter med å kjøpe i dollar fra Adobe, dersom du får lov. Det er ikke sikkert de tillater deg det, siden de har norsk "avdeling"... Kan sikkert kjøpe i dollar fra andre steder også.
Lenke til kommentar
Fra Adobe sin hjemmeside står det 649$, mulig det er lurest å kjøpe ifra dem. Men rart at prisen dobler seg frem til Norge isåfall.
Det er nå det som står på den norske varianten av Adobe sin nettbutikk (som forøvrig også er på engelsk). Ville ikke hatt betenkeligheter med å kjøpe i dollar fra Adobe, dersom du får lov. Det er ikke sikkert de tillater deg det, siden de har norsk "avdeling"... Kan sikkert kjøpe i dollar fra andre steder også.

 

 

Tror ikke man kan kjøpe i dollar og få sendt pakken hjem til seg på norsk adresse, men ser ut til at man kan kjøpe i dollar og laste ned programmet/lisensen.

 

Ved spørsmål til selger på ebay, fikk jeg forklaring at de er mange som kjøper store forsendelser direkte fra leverandør og dermed kan selge til lavere pris enn i butikk. Det høres jo fornuftig ut, men er likevel litt skeptisk....hva tror flertallet her inne da?

Lenke til kommentar
Om du er medlem i en fotoklubb som igjen er medlem av NSFF kan man få kjøpe CS3 Extended til kun ca kr 1500,- + mva. (betingelsen er at programvaren må brukes på et PS kurs organisert av din klubb, men det er jo temmelig vanlig etterhvert)

 

 

Hmm....dette skal jeg sjekke ut! :)

Lenke til kommentar
Om du er medlem i en fotoklubb som igjen er medlem av NSFF kan man få kjøpe CS3 Extended til kun ca kr 1500,- + mva. (betingelsen er at programvaren må brukes på et PS kurs organisert av din klubb, men det er jo temmelig vanlig etterhvert)
Samtidig er det som regel en betingelse at lisensen ikke brukes til kommersielle formål (man får kjøpt en utdanningslisens)...
Lenke til kommentar
Om du er medlem i en fotoklubb som igjen er medlem av NSFF kan man få kjøpe CS3 Extended til kun ca kr 1500,- + mva. (betingelsen er at programvaren må brukes på et PS kurs organisert av din klubb, men det er jo temmelig vanlig etterhvert)
Samtidig er det som regel en betingelse at lisensen ikke brukes til kommersielle formål (man får kjøpt en utdanningslisens)...

 

Det er nok sikkert også riktig, dog ikke så aktuell problemstilling for de fleste :)

 

Mer om dette

http://www.nsff.no/cms/index.php?page=folkekulturforbundet

Lenke til kommentar
Tror ikke man kan kjøpe i dollar og få sendt pakken hjem til seg på norsk adresse, men ser ut til at man kan kjøpe i dollar og laste ned programmet/lisensen.

 

Ved spørsmål til selger på ebay, fikk jeg forklaring at de er mange som kjøper store forsendelser direkte fra leverandør og dermed kan selge til lavere pris enn i butikk. Det høres jo fornuftig ut, men er likevel litt skeptisk....hva tror flertallet her inne da?

For å kunne betale i dollar må du registrere deg med en US postadresse og tlfnr, så kan du kjøpe online og laste ned! Så hvis du kjenner noen der borte, er det bare å bruke deres adrese. Gjorde det selv da jeg kjøpte Elements, og sparte ganske mye mot den norske prisen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...