Gå til innhold

Den Store Asus P5E64 WS Evolution Tråden


Nizzen

Anbefalte innlegg

Nå som Asus P5E64 WS Evolution snart kommer på lager, så var det på tide å opprette en tråd for dette workstation hovedkortet.

 

Har selv hatt 3 WS kort fra Asus, og har vært svært fornøyd med alle.

 

Første review jeg har sett av P5E WS Evolution er selvfølgelig på Xtremesystems.com

 

Ser lovende ut i alle fall!

 

http://www.xtremesystems.org/forums/showth...t=p5e+evolution

 

Når jeg får dette kortet så forventer jeg faktisk at alle SAS kontrollerene mine fungerer like bra som på Abit ix38 kortet mitt! :D

 

post-42975-1210624416_thumb.jpg

 

Bios oppdateringer til Evo.

 

http://www.ocxtreme.org/forumenus/archive/...php?t-2996.html

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Kan bekrefte at Asus Evolution fungerer med SAS kontroller i pci-e 2.0 porten :D

 

Hvis det er noen som trenger et kort for masse kontrollere, så er dette tydeligvis hovedkortet! 4 pci-e x16 + 1 x pci-e x4. 2 stk av de pci-e x 16 portene er x4 eletrisk. Dette gjør lite, da kontrollere har nok båndbredde på x4 uansett.

 

Willy 77: Du kan trykt oppgradere til Evolution :thumbs:

Lenke til kommentar
Kan bekrefte at Asus Evolution fungerer med SAS kontroller i pci-e 2.0 porten :D

 

Hvis det er noen som trenger et kort for masse kontrollere, så er dette tydeligvis hovedkortet! 4 pci-e x16 + 1 x pci-e x4. 2 stk av de pci-e x 16 portene er x4 eletrisk. Dette gjør lite, da kontrollere har nok båndbredde på x4 uansett.

 

Willy 77: Du kan trykt oppgradere til Evolution :thumbs:

 

Glimrende !

Si meg - har du prøvd noen av kontrollerene dine i de portene som ikke er 2.0 også ?? Og hva med x4 porten ?

Blir nok et av disse valgene som er mest aktuelt for meg, da jeg har svæææært lyst til å teste CrossfireX så fort 4870x2 kommer.....

 

Gratulerer med topp kort og topp resultat, nizzen !!

Lenke til kommentar
Kan bekrefte at Asus Evolution fungerer med SAS kontroller i pci-e 2.0 porten :D

 

Hvis det er noen som trenger et kort for masse kontrollere, så er dette tydeligvis hovedkortet! 4 pci-e x16 + 1 x pci-e x4. 2 stk av de pci-e x 16 portene er x4 eletrisk. Dette gjør lite, da kontrollere har nok båndbredde på x4 uansett.

 

Willy 77: Du kan trykt oppgradere til Evolution :thumbs:

 

Glimrende !

Si meg - har du prøvd noen av kontrollerene dine i de portene som ikke er 2.0 også ?? Og hva med x4 porten ?

Blir nok et av disse valgene som er mest aktuelt for meg, da jeg har svæææært lyst til å teste CrossfireX så fort 4870x2 kommer.....

 

Gratulerer med topp kort og topp resultat, nizzen !!

 

Den ene pci-e x 4 LSI sas kontrolleren min fungerer glimrende i pci-e x 4 porten! Dermed ser det ut som at alle pci-e portene fungerer til kontrollere. Noe som skulle bare mangle på et WS kort :yes:

 

Nå har Adaptec og LSI oppdaterte drivere for server 2008 også! Dette gav faktisk en boost med LSI kontrolleren. Eksempel: 2 stk WD 750 gb i raid-0. Før driveroppdatering: 130 MB/s lesehastighet. Etter driveroppdatering: 155 MB/s.

 

Endelig har jeg funnet det perfekte workstation kortet :love:

Lenke til kommentar
Hvorfor heter det egentlig "Workstation"?

 

Fordi det er egentlig beregnet på folk som trenger cpu ytelse og harddisk ytelse. Dette er altså et typisk hovedkort til de som jobber profesjonelt med f. eks videoredigering og slikt som man trenger høy stabilitet, høy diskytelse og generell god ytelse.

 

Alle pci-e spora støtter harddikkontrollere, noe som proffe bedrifter/jobbefolk trenger for best sikkerhet og ytelse.

 

Jeg kjøpte dette WS kortet grunnet at jeg kan kjøre xfire og samtidig ha SASkontrollere tilkoblet ;)

Lenke til kommentar

Hei.

 

jeg har problemer med å starte maskinen min, kan dere hjelpe meg?

 

Problemet er at når jeg trykker på startknappen vil den ikke kjøre POST.

Monitoren får heller ingen signal.

 

Jeg har satt inn 1 Crutial ddr3 1600 i DIMM socket 1.

Skjermkortet har jeg satt i PCIe 2.0 *16_3 slot (blue, @ *16)

Lenke til kommentar
Dette ser bra ut.

 

Hva slags minne bruker du?

 

Hvorfor oppgradere Abit X38?

 

 

 

Espen

 

 

Bruker 4 gb g.skill 1600mhz 7.7.7.18. Oppgraderte til Evolution fordi dette kortet har 4 pci-e x 16 spor som alle støtter kontrollere. Evolution er også et av de beste hovedkorta når det gjelder overklokking.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Jeg har litt delte efraringer så langt.

Problemene er kun under oppstart, kortet har en tendens til å miste Adaptec 5805 kontrolleren.

En runde i bios, så virker ting igjen.

 

Det var ikke noe problem før jeg startet å fylle ICH9 controlleren med disker, førstens da startet boot problemene.

 

Det kan være ting blir bedre etter bios oppdatering, og batteri pakke til Adaptecen.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Er det noen drivere til Evolution som har støtte for Server 2008? Har prøvd med Vista drivere, men de støtter visstnok ikke kjernen :hmm:

 

Som det er nå har jeg ikke tilgang til de 2 diskene jeg har koblet på onboard RAID kontrolleren, noe jeg helst skulle hatt.

 

Er det drivere til ICH9 raid kontrolleren eller er det Marvel drivere du trenger?

 

Jeg har kjørt Server 2008 lenge med vista 64 drivere, og ikkje funnet noe som ikkje funker enda. Til de 4 saskontrollerene mine er det kommet Server 2008 drivere. Har dog ikkje merket noe forskjell fra Vista 64 driverene da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...