Gå til innhold

Sykehussystemt i usa


Anbefalte innlegg

Jeg satt og funderte litt i badekarret i dag (siden jeg ikke hadde noe annet fornuftig å gjøre såeh...:p) og så kom jeg på sykehusordningen i USA.

Der er det slik at staten dekker ikke sykehusopphold, der borte så må alle ha forsikkring som betaler skadene ved en eventuell skade.

Så kom jeg til å tenke på de som ikke har penger..hva fan gjør de da?

Hvis en fattig tigger får et akutt tilfelle av et eller annet slag, hvordan skal han som i utgangspunkete er lutfattig og som MEGET stor sannsynlighet, ikke har forsikkring, hvordan skal han ha råd til sykehusopphold da?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det du sier her stemmer desverre helt. Det er også derfor noen i USA sliter grenseløst.  

 

Det er dog noen unntak med sykehus som gjør ting gratis (får penger fra såkalte veldedige organisasjoner), men disse er som regel "overbefolket" og dårlig utstyrt.

Var det jeg fryktet for...Tror ikke jeg skal til USA i nærmeste frammtid nei.

 

slutt å tenke du

:lol:

Har prøvd ;)

Lenke til kommentar

På sykhus siden så er vi nordmenn mye lenger fremme en USA, det er masse som er sykt der borti statene, det er ikke rartig "enkelte" hat er usa og bush, selv er jeg mot USA, og har aldri misunna de en dritt (ok da, de gamle bilene demmes...)[/b]

Lenke til kommentar

Tull å tøys alt sammen. Ting har blitt mye bedre der borte. Clinton fikk blandt annet igjennom en deal som sikrer alle en begrenset legeforsikring. Dessuten har de statlige sykehus som ikke forskjells behandler. Men de holder ikke like høy standard som i Norge selvsagt.

 

Hele systemet der borte bygger på at man har en mye større kontroll over sin egen økonomi. Skattene er vesentlig lavere, men man må passe på å spare endel til ting som sykeforsikring og skole. De aller fattigste lider under dette, men antall fattige der borte er ikke så høyt som man kan få inntrykk av.

 

Et eksempel er pensjoner. I usa har man en egen konto til pensjon. Denne står i ditt navn, og du kan bestemme hvordan pengene skal plasseres (bank, aksjer, ol) I steden for tvungen trekk til pensjonskassa som i Norge, er du selv nødt til å sette inn penger her. De fleste har også avtaler med arbeidsgiver om at de setter inn penger der også.

 

Det stilige er at man kan låne av disse pengene om man skulle trenge det. Da betaler man faste avdrag tilbake med renter, altså man betaler renter til seg selv. :) Penger satt inn her gir rett til skattefradrag.

 

Fleksibel, og mye mere effektivt enn i Norge. Her er vi i framtiden avhenging av oljefondet for å betale pensjoner.

Lenke til kommentar
Sykt Land....

Folk som interresserer seg for USA burde forresten se "Bowling for Columbine".

 

Kongefilm :woot:

 

Den eneste filmen jeg har opplevd at publikum gapskrattet i det ene øyeblikket for så å sitte alvorlig og ikke lage en eneste lyd i det neste. Morsom og alvorlig. Meget bra dokumentar.

Lenke til kommentar

I USA er man sin egen lykkes smed. Det er det som er genialt på godt å vondt. Og til de som sier systemet der borte er så sykt, de kan jo spørre seg hvorfor folk velger og bo der.

Eneste grunnen til at Norge har det helsevesenet vi har, er jo fordi alle betaler for det - om vi vil eller ikke!

Personlig klarer jeg ikke bestemme meg hvilket av disse to systemene som er best for meg. Har jo bare prøvd det norske. Jaja, noe må man jo fundere på :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...