Gå til innhold

Pcen klikker, tror det er PSU(løst)


Anbefalte innlegg

Har nettopp fått meg nye deler til pcen så nå står det i:

 

Et ASUS P5K Hovedkort

Gainward 9800GTX

CPU Intell Duo E8400

WD 80gb IDE

en 120gb SATA disk

DvD rom

 

Så er det PSU'en da det er en Thermaltake Purepower 460W Blue Light

Den har 2x 12V på 15Amp.

 

Til å begynne med funka pcen helt fint, men den begynnte etter 6-7timer å lagge når jeg tabba winduer i windows, lukka ned spill osv, så fikk jeg bluescreen og nå får jeg bluescreen etter 5min i windows, uansett.

 

Skrev om feilen i en anna sekjson av forumet, å fikk som svar at PSUen ikke leverte nok. Men jeg lurer litt på dette fordi ville den ikke da klikket med en gang? og ikke etter en halv dag med spilling? Trenger Hjelp! :p

Endret av Spinx
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

PSUen er muligens litt i grenseland, spesielt om du klokker ;)

 

Hvor mye RAM har du og hvor mange brikker?

 

Blåskjerm kan fort være RAM-problemer, og du feilsøker dette fort med å bytte litt på hvor mange brikker du har i maskina, og teste en og en. Samt at du må sjekke at RAM får nok Volt!

Lenke til kommentar

Har sjekka litt, fant ikke ut om det var noen av rammene, det funka ikke når jeg kjørte 1 og 1 ram eller bytta på timingen.

 

Men en ting jeg lurer på kan være om det er driver problemer, fordi når pcen kjører i Sikkerhets modus klikker den ikke, da kan den kjøre i mange timer uten at noe galt skjer.

 

Noen som har noen fornuftige svar på hvorfor det funker i sikkerhetsmodus?

Lenke til kommentar

kan være rammen. Gå inn på hjemmesiden til produsenten og se hvor høy spenning brikkene skal ha.

Og sjekk i BIOS hva de får.

 

Ytelsesmessig kan det være noe å hente ved å bytte ut det som mest sannsynlig er en veldig gammel 80gb IDE harddisk. De har ikke i nærheten av ytelsen dagens disker har.

 

Prøv å oppdatere drivere til J Micron IDE-kontrolleren din også. Du har mest sannsynlig en slik på hovedkortet ditt.

Lenke til kommentar

Skal teste å sette opp Volten på rammen, hvor stiller jeg MHz? har sett på komplett at folk sier de måtte stille in rammen i bios, kan jo eventuelt prøve med mine gamle 2gb ram, da kan jeg vel lett utelukke rammen.

 

Men at hardisken er treig vil vel ikke gjøre at hele systemet crasher? Skal prøve å oppgradere IDE kontrolleren når jeg kommer hjem.

 

1 ting til, hvilke komponenter i pcen brukes når jeg tabber programmer? f.eks fra Crysis til mozilla, fordi da lagget pcen helt ekstremt, og til slutt crashet.

Lenke til kommentar

Den kombinerte kapasiteten på 12V er nok mindre enn begge railene lagt sammen, det er som oftest slik det fungerer. Selv har jeg dårlig erfaring med Thermaltakes tidligere Purepower-serie, (men dagens RX-serie er en del bedre, siden den produseres av en annen produsent) så det er mulig at PSU ikke henger med i svingene. Men feilsøk først litt mer før du begynner å bytte ting.

Lenke til kommentar

Noen tips på hvordan jeg kan feilsøke?

Har skjekka rammen ikke noe der.

 

Men jeg fant ut at jeg kanskje har koblet strømmen til skjermkortet feil, siden jeg har en sånn adapter fra 2 sånne vanelige 4pins 12v til en 6pin PCI-E, så hadde jeg bare koblet den ene til strøm. Men skjedde ikke noe mer når jeg koblet til begge.

 

En annen ting jeg har merket er at jeg ikke kommer inn på noe hardware i windows(på manage på min Datamaskin f.eks) og kommer ikke på nett lenger.

 

Holder nå på å formatere å legge inn driverene på nytt. så får jeg se om det samme skjer igjen.

Lenke til kommentar
1 ting til, hvilke komponenter i pcen brukes når jeg tabber programmer? f.eks fra Crysis til mozilla, fordi da lagget pcen helt ekstremt, og til slutt crashet.

Da må jeg bare spørre verdens mest logiske spørsmål; hvorfor tabbe mellom Crysis og Mozilla?

Spiller man så spiller man, skal man leke med andre programmer, saver man og avslutter. Dagens krevende spill er ikke alltid designet for å gå ut og inn av fullscreen mode.

Hvis det forårsaker systemkræsj, vil jeg anbefale å slutte med det

Lenke til kommentar

Skjekket RAMen :p Stod på 1,8V satt den opp til 2,2volt etter formatering, har ikke fått noen feil nå, og tabbing mellom programer er helt laggfritt ;) så lang iallefall.

 

Hehe kanskje litt offtopic, men nå har jeg fått et nytt problem men Crysis, etter bare noen få minutter med spilling 10-15min quitter spillet rett til desktop uten noen error message eller noe, noen som vet noe om det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...