Gå til innhold

Nyttig: En bra Spill-PC - Age of Conan - til ca kr. 9.500,-


Anbefalte innlegg

Edit 13. mai:

 

Hei, tenkte at denne tråden kanskje var nyttig for andre som også er på jakt etter en PC som takler de nye spillene bra.

Dette er en PC som bør gi mye for pengene. Bestiller denne selv!

 

Handlevognen (OBS! Feil minne, da rett minne ikke ligger i Prisguiden)

Rett minne: Crucial DDR2 BallistiX PC6400 4096MB CL4 Kit w/two BallistiX 2048MB's, E.P.P

 

 

post-50616-1210666298_thumb.png post-50616-1210666303_thumb.png

 

 

 

- John Richard

 

Hei!

 

Håper noen har tid til å se over komponentene jeg har valgt her,

og svare på spørsmålene mine - det er lenge siden jeg sist skulle handle meg en PC.

 

Har i dag en P4 3Ghz, med 3GB minne (Win XP Pro SP2 32-bit), og Nvidia GF7950GT.

Denne riggen kjører blant annet ikke «Assasin's Creed» smertefritt (på laveste instillinger i 1280x1024).

 

Jeg ønsker derfor å vurdere en ny spill-PC, nå som Age of Conan er rett rundt hjørnet :)

For enkelhets skyld ønsker jeg ikke å oppgradere dagens PC, eller plukke deler fra denne.

 

Det jeg håper dere kan hjelpe meg med, er å påpeke evt. «gale» valg jeg har gjort. Setter også pris

på at dere begrunner svarene deres, gjerne med kilder om det finnes (eks. tester).

Om du ønsker å lage en ny, oppdatert handlevogn - gjør gjerne det!

 

 

Mine kriterier i prioritert rekkefølge

 

1. Pris og tilgjengelighet: Lagervare/7 dager og maks ca kr. 10,000,-

2. Må være Intel CPU og Chipset og Nvidia GPU.

3. Ønsket ytelse: f.eks. Age of Conan i 1680x1050 med meget bra detaljnivå (ikke SLI).

4. Støynivå: Så støysvak som mulig, men ikke vannkjøling.

5. Størrelse/Vekt: Så liten og lett som mulig.

6. Overklokking: Ikke ett krav.

 

 

Min handlevogn (versjon 2 - siste oppdatering)

Min handlevogn (utgangspunktet)

 

 

Kabinett og strømforsyning

Kabinett ble Lian Li (igjen). Lekre, lette, solide og enkle å bygge i. Når det gjelder strømforsyning har jeg

forelsket meg i MIST. Håper noen kan svare på om kabinettet er stort nok til denne PCen, tenker da spesielt i

forhold til skjermkortet.

Mitt forslag: Lian Li PC7ASCAND-V3 m/ MIST Modulær 500W

 

 

Prosessor og CPU-kjøler --> Se her!

Startet utgangspunktet mitt ved å først velge prosessor, jeg er en Intel-mann og kommer ikke til å handle AMD denne

gangen (ingen diskusjoner i denne tråden). Prioriterer høy frekvens i 2-kjerne, kontra laverer frekvens i 4-kjerne.

Ut i fra det jeg har lest tror jeg det er det som passer mitt bruk best (spill). Har også satt opp en kjøler,

men aner ikke om den passer eller yter godt nok, men takler ikke støyen fra BOXED lengre. Regner med det er flere

her med erfaringer ang. alternative CPU-kjølere.

Mitt forslag: Intel Core 2 Duo E8500

Mitt forslag v2: Intel Core 2 Duo E8400 (Mer for pengene), Noctua NH-U12P

 

 

 

Hovedkort

Videre ser det ut til at det er X38/X48 chipset som gjelder. Valgte Asus hovedkort, basert på meget gode erfaring

på mine to forrige PCer (Intel CPU, Asus hovedkort m/ Intel Chipset = Rock stable IMO). Ut i fra det jeg har lest ser det jo ut

som om jeg kunne klart meg fint med DDR2 (til en betydelig lavere pris enn DDR3) - men sliter litt med å finne

alternativer. Fant X48 DDR i Asus Rampage Formula. I handlevognen min ligger mitt opprinnelige valg. Men her trenger

jeg hjelp til å velge. Kommer ikke til å bruke Wi-FI, ser også at kortet får litt stryk for PCI-nettverk.

Mitt forslag(under tvil): Asus P5E3 Deluxe/WiFi-AP@n

Mitt forslag v2: Asus P5K WS (Byttet til P35 chipset)

Mitt forslag v2 (oppdatert): Asus P5K (Mer for pengene)

 

 

Minne (RAM)

Ang. minne så ønsker jeg i utgangspunktet DDR2 Dual Channel 2x2048MB - men dette vil jo avhenge av hovedkort og chipset.

Mitt forslag (pga overstående hovedkort): 2x OCZ DDR3 PC3-10666 Platinum Dual Channel 2 GB (2 x 1024 MB)

Mitt forslag v2: 2x Kingston HyperX DDR2-800 2GB (2x1024) Low Latency (Byttet til DDR2)

Mitt forslag v2 (oppdatert): 2x Kingston HyperX DDR2-800 4GB (Oppgradert til 8GB)

Mitt forslag v2 (alternativ 1): 2x OCZ DDR2 4096MB Gold GX XTC Dual Channel (8GB til halvpris, men CL5)

Mitt forslag v2 (alternativ 2): 2x Crucial DDR2 BallistiX PC6400 4096MB CL4 Kit w/two BallistiX 2048MB's, E.P.P (Meget bra forhold mellom ytelse og pris, CL4)

 

 

Skjermkort

Etter mye lesning er det visst Nvidia 8800GT (OC, TOP e.l.) som gir best ytelse (uten å velge 9800GTX til en betydelig

høyere pris). Igjen har jeg valgt Asus pga gode erfaringer med disse kortene tidligere (med unntak av viftestøy).

Mitt forslag: Asus EN8800GT TOP/G/HTDP/512M

Mitt forslag v2: MSI GeForce 8800 GT 512 MB Zilent (Samme GPU men bedre, og stillere kjøling)

 

 

Harddisk

Skal ikke lagre så mye på denne PC-en, så har plukket noen harddisker som jeg har god erfaring med (kjører 5 stk av

250GB-utgaven i dag. En disk døde (klikkedøden) etter 2 uker, men ble erstattet og fungert strålende siden.

Skal kjøre Raid1 (Mirror), så hovedkortet må støtte SATA Raid.

Mitt forslag: 2x Seagate Barracuda 7200.10 500 GB SATA

Mitt forslag v2: 2x Samsung SpinPoint T166 500 GB SATA (Stillere)

 

 

DVD-brenner

Plukket ut en S-ATA DVD-brenner 20X som så grei ut. Fant lite informasjon her på forumet, sikkert noen som har erfaringer

og evt. kan plukke ut en annen for meg. Er opptatt av så bra kvalitet på DVD+R som mulig, og den bør kunne sette

DVD-ROM Booktype (vet ikke om den jeg har valgt kan det).

Mitt forslag: Samsung SH-S203D

 

 

Dette ble nok noe langt, men håper det ble oversiktlig og lettlest, og gjør det enkelt å hjelpe meg.

Kjedelig å investere så mye penger i noen man ikke kan bruke eller ikke blir fornøyd med.

 

God pinse!

 

 

Edit: Oppdateres fortløpende basert på endringer jeg gjør.

Lagt til linker for å gjøre innlegget nyttigere for både meg selv og andre.

Endret av JohnRichard
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oversiktlig og fin tråd, ja.

 

Nå skal jeg ikke påberope meg noen enorme kunnskaper på dette feltet, men jeg ville nok kanskje gjort et par andre valg.

 

Ville sett på P35 chipset'et til Intel dersom du ikke skal kjøre Crossfire eller overklokke. Abit IP35 er et veldig fint kort. Det er også Gigabytes EP35 DS3 kort. Abit IP35 Pro og EP35 DS4 er mer beregnet på overklokking. Ser du har en forkjærlighet for Asus, men jeg ville nok ikke valgt et Asus HK i denne prisklassen.

 

Dette lar deg velge DDR2 og 4GB til en fin og rimelig penge. Siden du ikke skal overklokke så er nok PC6400 med stramme timings (4-4-4-12) et ganske bra valg. 2GB begynner egentlig å bli litt lite nå. Kanskje også på tide å vurdere Vista 64-bit.

 

Dette burde også fri opp nok kroner til å kjøpe et 9800GTX og en bedre kjøler. Har hørt mye bra om Thermalright Ultra120 Extreme, denne kjøler meget bra og du skal slippe unna med å sette en ganske fredelig vifte på den.

Endret av Blodhemn
Lenke til kommentar

Tidligere punkter viser at du ville ha en noenlunde stille pc? kan alltids gå for dette som vistnokk skal være stille.

liten tro på linken over faktisk funker så https://prisguiden.no/product.php?productId=89161

Kan alltids titte http://www.testseek.com/computers/graphic_...855A02A04E.html

 

Har samme skjermkort selv bare ikke silent Og synes det yter bra!

 

Legger til noen tester om jeg kan spille age of conan med min hardware, men klarte ikke på grunn av at cpuen min ikke va ny nokk + at programvaren min ikke er vista. Men vis du ser på minimum kravene på cpu speed så er det full score, så det er litt latterlig!

 

Så du burde kunne kjøre på høy oppløsning med din hardware, Ps: Noen av det mest ryddige og godt forklarte innlegg på lenge. Kjipt og etterpå måtte spørre hva du foretrekker av merker (cpu,gpu) osv :thumbup:

post-155102-1210497053_thumb.jpg

post-155102-1210497067_thumb.jpg

Endret av Masterfifty
Lenke til kommentar

AoC bruker den nyeste versjonen av directX(10). Denne finnes bare til Vista og ikke XP. Xp brukere må nøye seg med Dx 9 som ikke kan vise alle spesialeffektene.

 

Så det går an å spille AoC på Xp, men det er anbefalt med Vista.

 

[EDIT] Jeg er også interessert i å kjøpe en PC som kjører Conan som Reodor felgen kjører bil. Så til dere som kan dette, dere hjelper minst 2. :new_woot:

Endret av Digitalsitron
Lenke til kommentar

Oppsettet som er nu BURDE kunne kjøre Aoc bra, Ellers ser alt greit ut. Vet ikke mye om hvordan hovedkortet er men gpuen å cpuen er begge gode. Vis du er opptatt av kvalitet på dvd brenner/leser kan du kjøpe plextor som er litt dyrere en andre. Ville skiftet enten

 

kabinettet med psuen til noe annet eller skiftet harddisk for og få alt på en butikk :hmm:

 

https://prisguiden.no/product.php?productId=58904

 

 

Funnet et hovedkort som støtter ddr2 og heller kjøpt 4gb pc8000 til 1000 lapp eller 8 til 2k

 

Muligens 8gb pc6400 til 1k det å :w00t:

 

 

Lykke til :whistle:

Lenke til kommentar

Takk for gode tilbakemeldinger så langt.

 

Basert på tipsene overfor, har jeg byttet til ett Intel P35 hovedkort med DDR2 (men det blir nok Asus, gitt).

Basert på hovedkortet, så ser det ut til at det kun er 1024MB's brikker som ligger på QVL (testede brikker).

Og da PC6400 (800Mhz) - som støtter 2x Dual Channel.

Edit: Hjelp: Om noen kan bekrefte at 2048MB brikker fungerer kjører jeg gjerne de i 2x Dual Channel, da på Vista 64-bit.

 

Takk for info om MSI sitt Zilent 8800GT!

 

Til slutt har jeg byttet til Samsung-disker, siden disse skal være stillere,

og mange anbefaler dem.

 

Hovedkort: Asus P5K WS

Minne: Kingston HyperX DDR2-800 2GB (2x1024) Low Latency

Skjermkort: MSI GeForce 8800 GT 512 MB Zilent

Harddisk: Samsung SpinPoint T166 500 GB SATA

 

 

Oppdatert handlevogn

Endret av JohnRichard
Lenke til kommentar
Ville sett på P35 chipset'et til Intel dersom du ikke skal kjøre Crossfire eller overklokke. Abit IP35 er et veldig fint kort. Det er også Gigabytes EP35 DS3 kort. Abit IP35 Pro og EP35 DS4 er mer beregnet på overklokking. Ser du har en forkjærlighet for Asus, men jeg ville nok ikke valgt et Asus HK i denne prisklassen.

 

 

P35 er over klokkings kort da

Lenke til kommentar

Takk for at du påpeker dette, med det er jo ikke negativt, kortet sparer meg også nesten 700,-

 

Det jeg ville frem til var at overklokking er ikke ett krav fra meg!

 

Edit: Noen som kan svare på følgende:

 

1. Kan jeg bruke 2048MB minnebrikker i Dual Channel x 2 på den oppsatte hovedkortet?

2. Passer HW i kabinett, hva med Thermalright Ultra120 Extreme?

Endret av JohnRichard
Lenke til kommentar
Basert på hovedkortet, så ser det ut til at det kun er 1024MB's brikker som ligger på QVL (testede brikker).

Og da PC6400 (800Mhz) - som støtter 2x Dual Channel.

 

Hjelp: Om noen kan bekrefte at 2048MB brikker fungerer kjører jeg gjerne de i 2x Dual Channel, da på Vista 64-bit.

 

Det er alt for mange minnetyper til at hovedkortprodusenten kan teste alle, men hvis du finner 1GB versjonen av en minnetype der så støtter den som regel 2GB versjonen også. Det meste av minne passer nesten uansett. Og hvis det ikke gjør det så kan du levere tilbake på angrefristen.

 

 

P35 er over klokkings kort da

 

Veldig riktig, det jeg ville fram til var at hvis man ikke overklokker så er det lettere å spare noen kroner på å velge et p35 kort. Et P35 kort som er bygget for heftig overklokking begynner nærme seg de billigste X38-kortene i pris. Mens et P35 kort som ikke er bygget for heftig overklokking kan være ganske så rimelig.

Lenke til kommentar

Takk igjen :thumbup:

 

Da gjenstår det bare å finne ut om hardwaren passer i det oppsatte Lian Li-kabinettet..?

Noen som vet eller er flink til å beregne ut i fra målene på skjermkort, cpucooler, kabinett, osv?

 

Edit:

Endret fra Asus P5K WS, til Asus P5K, da jeg ikke så noen reelle forskjeller, men skiller ca 350 i pris.

Setter pris på om evt. forskjeller påpekes ;)

 

Så at en annen kar i forumet her hadde valgt det hovedkortet,

og da sammen med 2x OCZ DDR2 4096MB Gold GX XTC Dual Channel.

Disse er ikke testet av Asus, men fungerer vel kanskje.

De brikkene jeg har valgt koster det dobbelte, men har en lavere CL. (4 vs 5),

tror ikke det forsvarer prisen da. Noen som har erfaringer/meninger?

 

Huff, jo mer man leser, jo mer i tvil blir man, hehe.

Endret av JohnRichard
Lenke til kommentar

Crucial BallistiX

 

Ganske grei pris på DDR2 6400 med CL4. Tilgjengelig datoen er kanskje litt for drøy for deg, men komplett fører en del forskjellige BallistiX som er litt dyrere, men likevel billigere enn de du har valgt ut.

 

Edit: I praksis så tror jeg ikke du vil merke de helt store forskjellene på CL4 og CL5 minne. Så hvis du synes prisen er vanskelig å forsvare så går nok CL5 fint.

Endret av Blodhemn
Lenke til kommentar

Takk for tipset Blodhemn.

BallistiX ser ut til være ett meget bra valg ut i fra specs og pris!

 

 

Edit: Oppdatert førsteinnlegget med all informasjon som har kommet frem her.

Håper det kan være til nytte for andre som trenger ny PC til Age of Conan :thumbup:

 

 

Edit 2: Sitter og kikker på alternative CPU-kjølere,

da den jeg valgte ut ikke ser ut til å yte bra nok og samtidig være stille.

 

Har da plukket frem to alternativer, men lurer på om de passer i kabinettet med Asus P5K og MSI 8800GT;

 

1. Thermalright ULTRA120 Extreme m/ Nexus 120mm Real Silent

2. Noctua NH-U12P

 

 

Edit 3: Vil det være noe poeng i å velge DDR2 minne som er raskere enn 800Mhz (men 5-5-5-18)?

 

1. 2x OCZ DDR2-1150 Flex II 4096 MB (2 x 2048)

2. 2x OCZ DDR2-1000 ReaperX 4096 MB (2 x 2048)

Endret av JohnRichard
Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg har linket til nettbutikkene er jo at brikkene ikke finnes i prisguiden,

ellers ville jeg selvsagt benyttet den som jeg ellers har gjort.

 

Flott om du kan svare på spørsmålet, og ikke bare linke til 1024MB-utgavene av de jeg hadde linket til (som var 2048MB brikkene).

Lenke til kommentar

Veldig bra pc det her, ville ikke byttet ut noe akkurat nå nei, den blir stille, harddisk plassen er stor, sjangsen for at en ny 0.5kgb harddisk ryker er liten, så RAID 0 er også er forslag, men er det viktig for deg tar du jo heller raid1 :)

 

Noen som veit om det finnes silent versjoner av 9k serien ?

Endret av Roleren
Lenke til kommentar

Heisann!

 

Kanskje mitt oppsett kan være en tankevekker. Har samme tanke bak PC-en: prøve å holde den så stille som mulig. Skjermkortet skal byttes til høsten/vinteren igjen, så går foreløpig for en 8800GT siden det er en god «bang for the buck.» Planen er å bytte til den nyere 9900-serien til Nvidia som er på veg.

 

Lykke til.

Endret av Onyx
Lenke til kommentar

Takk Onyx.

Dette fikk meg til å føle meg på «trygg grunn» :)

 

Har gått« ned en del stier» på vei mot å finne det oppsettet jeg har havnet på nå.

Både vært via X38 og X48, vurdert DDR2 vs DDR3, m.m.

Ønsker egentlig ikke Quad til spilling, siden jeg ikke skal overklokke.

Så alt i alt føler jeg at jeg har kommet frem til en god ytelse/pris løsning som passer meg.

 

Lykke til med din nye PC! :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...