Gå til innhold

Core Temp vs bios


Anbefalte innlegg

Jeg har lest mange innlegg ang temperatur på cpu'en, men har liksom ikke hatt noe problem med det selv. For noen dager siden så bygde jeg en ny maskin hvor jeg plutselig ble litt usikker selv. Jeg har ikke fått testet maskinen så grundig enda, men jeg så at Core Temp viser en helt annen temp enn bios'en.

 

 

Idle temperaturen er:

Core Temp: 33 - 39 grader

Bios: 58 grader

 

 

Maskinen består av:

  • - ASUS P5E WS PRO (nyeste firmware)
    - Quad Q6700 2.67GHz (ikke overklokket)
    - Zalman CNPS9700LED

 

 

Jeg har ikke fått prøvd SpeedFan enda, men Probe som følger med hovedkortet viste en mellomting av Core Temp og bios'en. Når jeg kjenner på Zalman'en så er metallet rett over cpu'en litt kaldere enn min finger. Jeg har godt med kjølepasta og vet at kontakten er god. Maskinen ser ut til å gå helt stabilt.

 

Jeg kan enda benytte meg av angrefristen hvis jeg ønsker en annen cpu eller hovedkort. Ville dere gjort det eller skal jeg bare satse på at noen av sensorene viser helt feil temp?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen formeninger?

 

Det som også kan nevnes er at hvis jeg går rett inn i bios'en etter maskinen har vært av i mange timer, sier bios'en at cpu temp'en er litt over 40 grader. Lar jeg den bare stå noen minutter i bios'en stiger den opp til mellom 50 og 60 grader. Jeg har god gjennomstrømning av luft i kabinettet så det er ikke høy temp inni selve kabinettet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...