Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Fregner- Hvordan fjerner jeg dem?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er et ganske langt svar hos Lommelegen

 

Fregner er vanlig hos personer med lyshud (og spesielt de med lyst eller rødt hår). Man finner fregner kun på soleksponert hud. Man har ikke frenger når man er født, men får det gjerne fra 3 års alder. Det ser også ut til å være en arvelig tendens, da dette gjerne går i familier.

 

Årsaken ser ut til å være en arvelig tendens i kombinasjon med soleksponering.

 

Behandling:

 

Den enkleste og kanskje mest effektive behandlingen er å bruke en sunblock, kombinert med tretinoin med 4%; hydrokinon. Det er helt essensiellt å bruke sunblock da dette er hovedårsaken til fregner. Personer med fregner har også mer lysømfintlig hud og er derfor mer utsatt for solskader. Fregner er ett tegn på at man også er mer utsatt for hudkreft og derfor bør være forsiktig med soling.

 

Tretinoin er en a-vitaminsyre som finnes i en krem som heter Aberela. Denne kremen fåes på apoteket med resept. Den brukes til behandling av kviser og solskadet hud, og har en blekende effekt på pigmentforandringer. Hvis man bruker 4%; hydrokinon i tillegg får man en ekstra blekende effekt da, da hydrokinon hemmer produksjonen av melanin. Denne behandlingen kan irritere huden endel så det kan nok være lurt å starte litt forsiktig, men litt rødhet, irritasjon og flassing må man nok regne med i starten. Fastlegen din eller en hudlege kan gi deg resept på Aberela også kan di få apoteket til å blande til 4%;hydrokinon. I tillegg kan du bruke feks en solkrem fra Vichy med solfaktor 60.

 

Jeg har sett på de produktene du nevner: Alitol www.alitol.com, dette er en krem som innholder vitamin-c, milk thistle, ginko biloba, ume, purslane, og horsetail. Av disse stoffene er det kun c-vitamin som har en kjent blekende effekt. Jeg tviler derfor på at du vil få ønsket effekt med dette produktet, da tretinoin og hydrokinon er det som er best dokumentert. Nå har jeg ikke sjekket prisene så nøye, men jeg vil tro at det er billigere Aberela m/hydrokinon. Når det gjelder Felitex, www.felitex.com, er dette ett kosttilskudd som innholder omega-3, sink, vitamin-E og "Ho Shou Wu Root - Chinese healing miracle herb". Dette har ihvertfall ingen dokumentert effekt og virker som helt bortkastet. Jeg er ikke negativ til kosttilskudd i utgangspunktet, men her har du ett produkt som lover mye mer en det det kan holde, ikke kast bort pengene dine på dette produktet. Det står ingenting om virkningsmekanisme eller klinisk dokumentasjon, kun ett uklart bilde og en uttalelse fra en fornøyd bruker.

 

Når det gjelder behandling med laser, finnes det mange muligheter, men du er ganske ung, så jeg tror jeg ville ha forsøkt behandling med kremer først.

Hvis man har rynker, solskadet hud vil man ha stor glede av CO2 laserpeeling, men dette blir nok for kraftig behandling for deg som er så ung. Behandling med IPL, Erbium-Yag eller Fraxel laser er snillere alternativer som også har en blekende effekt på fregner. Spesielt Fraxel laser virker spennende, du kan lese mer om denne laseren på www.fraxel.com, den kommer til Norge til høsten.

 

Her er en liste over steder som har lasere for kosmetisk bruk:

www.hudklinikken.no (Dr. Langeland, Oslo)

www.estetisklaserkirurgi.no (Dr. Fiskerstrand, Trondheim)

www.bunas.no (Dr. Bunæs, Sandvika)

 

En oppsummering av mine råd:

 

Forsøk Aberela krem tilsatt 4%; hydrokinon hver kveld i 3-6 mnd. Som vedlikeholdsbehandling kun Aberela uten hydrokinon 2-3 ganger pr uke.

Bruk sunblock i ansiktet og på solutsatte steder, feks en ansiktskrem med solfaktor 60 fra Vichy.

Vente med laserbehandling, her skjer det stadig ny utvikling.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
Gjest maria hansen

Oppsøk et senter som har hudlege tror jeg er beste løsningen.

 

www.hudklinikken.no (Dr. Langeland, Oslo)

www.estetisklaserkirurgi.no (Dr. Fiskerstrand, Trondheim)

www.bunas.no (Dr. Bunæs, Sandvika)

www.dermatologi.no (Rørdam & Guldbakke)

www.aleris.no

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...
Gjest Jente 17 år

Hei. Tok min første laser behandling nylig. Etter at jeg hørte om visse klinikker som kunne fjerne noe jeg har blitt plaget med i flere år, tok jeg sjansen.

Effekten har enda ikke kommet, men jeg venter i spenning. Men jeg spør meg selv: Var det verdt å fjerne noe man har blitt født med,, for så mye smerte?

Kanskje jeg tenker litt for mye, men de lys-glimtene som kom og brant i hele ansiktet mitt gjorde utrolig vondt, både psykisk og fysisk. Psykisk fordi: Det trekker ned litt selvtillit ved å komme til klinikken og faktisk ville endre på noe man er født med. Fysisk fordi: Det var ingen behagelig behandling, bare å prøve men spørs hvor mye nytte du får av det? Og hvor lavt kan man egentlig synke når man fjerner noe man er ment å ha?

syns man burde tenke seg om før man gjør noe slikt, hvis utseende er så viktig at du må fjerne fregnene dine.

Det er som en himmel uten stjerner ! og vi alle er vår egen liten stjerne :)

Dette gikk jo SELVFØLGELIG ikke opp for mg før behandlingen var i gang, og litt før..

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Oh well, fått noe resultater enda? Jeg har og lyst til å fjerne de fregnene :p

 

Syntes ikke de er noe fine, mange uten fregner sier det er søtt osvosv men de skulle bare visst,, hadde de hatt det selv hadde de svart noe HELT annet!

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...
Gjest Ikke fjern dem

IKKE FJERN FREGNENE!

Jeg har vært i kontakt med klinikker og leger og spurt om dette med fjerning av fregnene. Jeg blir anbefalt å IKKE fjerne de. Grunnen: operasjonen (laser) er meget ubehagelig. Man kan risikere at det går galt, så har du ødelagt huden din. Jeg har også blitt fortalt at når jeg fjerner fregnene med laser, vil fregnen bli hvite, og hva er ikke verre enn en kropp med masse hvite prikker? Jeg bestemte meg umiddelbart om å IKKE fjerne dem, og heller beholde dem. Vent heller i noe år i tilfelle det skulle komme opp en ny og sikker løsning, men per dags dato bør man ikke fjerne dem. Det er bedre å leve med dem. Det er heller ikke unaturlig å ha fregner på kroppen, for det er det mange som har! Man synes det er stygt fordi man ser på dem hver eneste dag, og føler at det ikke ser bra ut, men andre personer tenker sannsynlighvis ikke over det, fordi de ser på det som en naturlig del ved personen. Husk nå på at fregner kun er brunfarge som klumper seg litt opp og er en del av huden. Huden føles helt lik, bare den ser litt annerledes ut.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Sitroooonsaft! Ta å kjær over en sitron og bruk halve med litt sukker på og gni det over der du har fregner ;) eller bruk sitronsaft (på flaske liksom) og ta på en pad med sukker...!

 

Dette vil etterhvert lysne fregnene dine, vet ikke heelt om de blir fullstending borte men de vil bli veeeeldig lyse! :D Jeg har prøvd dette i 2 mnd nå, og fregnene mine er blitt mye lysere ;)

 

Hilsen Al0ha :)

Lenke til kommentar
  • 9 år senere...
Sangesland skrev (På 11.5.2008 den 17.01):

de forsvinner naturlig jo eldre du blir, hvertfall slik for meg og min mor.

 

edit: brunfarge på kroppen har også hjulpet meg å bli kvitt dem.

Det er et utrolig dårlig råd. For det første blir fregnene verre jo mer sol man får i ansiktet. De blir som regel heller ikke borte med alderen. 
For det andre, å anbefale andre å sole seg i ansiktet for å kvitte seg med fregner er rett og slett dumt. Ikke nok med at man får mange flere rynker i ansiktet, men man risikerer også å få melanom. 

Endret av Anonym2022
Lenke til kommentar

Det er utrolig hva man kan endre med seg selv. Men å komme til aksept er oftest beste alternativ. 
 

Fregner er en sjeldenhet, og en rekke mennesker er tiltrukket til slikt. Noe som virker i mot er derimot vansker med selvtillit, og slikt sliter man jo gjerne mer med om man ikke har aksept for seg selv. 

Terapi kan være hjelpsomt. Men det er mange om beinet, og oftest er det kun de med mest behov for hjelp som får det. Privat virksomhet kan derimot være aktuelt; de er ikke bedre, men de har mindre belastning. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Gaea låste denne emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...