Gå til innhold

Gatefoto, nytt portrett


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Likte den siste versjonen her bedre. Etter jeg har "fordøyd" førsteinntrykket, begynner blikket å vandre. I så fall var det bedre at det var detaljer over hårfestet.

 

Biter meg også merke i kinnene, men vet ikke om det er på grunn av at det faktisk "plager" meg, eller fordi det har blitt påpekt opptill flere ganger i denne tråden. Jeg velger å tro det siste.

Lenke til kommentar

bah.. jeg sa i går at jeg ikke kom til å poste i dine tråder igjen.. Det var selvsakt ikke sant.

 

Redigeringen ble bedre på dette, men det avslørte også at fokusen ligger en smule langt frem.

 

EDIT: Det er vel en god idè å få frem skjegget. Det er vel en del av det som gjør bildet, men øynene er alltid viktigere. Kanskje brukt en mindre blenner? Jeg vet også at det er meget vanskelig å få fokusen akkurat inne på øyet, det ender ofte på øyenbryn eller øyenvipper. Det er slikt man må finne ut hvordan man kan takle, fra kamera til kamera.

 

Og vær så snill, ikke begynn å whine om at jeg ikke skriver avsnitt på avsnitt om bildet ditt, for det gidder jeg ikke. Du må forstå det at bildet ditt ikke er like viktig og uerstattelig for meg som det er for deg.

 

 

 

Jeg er klar over at jeg ble litt vel opphisset i går, men vi får håpe ikke gjentar seg.

Endret av Aak1
Lenke til kommentar
min versjon er mer dramtatisk, noe jeg også prøvde på. men som eg sa, cruel sin er mye bedre.

 

men utbrent er det vel ikkje cruel? ubrent er omtrent like stygt innen foto som ut av fokus, i alle fall i mine ører :-) Jeg sa omtrentT

 

Nei, den er ikke utbredt, jeg bruker to skjermer, og på den ene var den helt utblåst (latterlig dårlig kalibrering), men på den andre var det fint med detaljer. Jeg regner med dette problemet går igjen til en del, at skjermen ikke er godt kalibrert.

Lenke til kommentar

Det er et bra bilde aksjetrading!

 

Nå føles kontrasten helt riktig. Et godt bilde trenger ikke redigeres i hjel for å få smell, han har et godt uttrykk, og det er bare å la bildet få komme til sin rett.

 

Om vi skal flisespikke litt så er jeg også enig i at fokus burde vært 1cm lenger bak for å treffe rett på øynene. Det er merkbart når man ser det i full størrelse og studerer det litt, du ser bl.a. porene mellom øynene. Pass på at fokuspunktet er midt på øyet og ikke mellom øynene når du fokuserer. Det kan være lurt å zoome til naturlig størrelse på skjermen på kameraet etter at du har tatt bildet for å sjekke fokus når man tar slike bilder som er veldig følsomme for korrekt fokus. Med fokus på plass ville jeg ikke stusset et sekund om dette ble brukt som featurebilde i blad.

Lenke til kommentar

Jeg følte umiddelbart at versjonen til cruel er en del bedre, så det stemmer sikkert. Det er ingenting jeg ville gjort annerledes med dette bildet. I utgangspunktet ville jeg ha gjort en bedre jobb i etterbehandlingen, hvis jeg hadde evnet det. Det har altså cruel fikset for deg. Derfor har jeg ikke noe mer å si om bildet. Jeg synes i likhet med Bherserk at det er et brukbart feature/reportasjebilde, som lett hadde klart seg gjennom kvalitetskontrollen til de fleste aviser.

Lenke til kommentar
takk for en uforglemmelig dag. Dette bilde ble i første svar slaktet, mens samme person ga god kritikk til bilde av en hund.(et bilde som var mat, uten liv, lyst eller mening)

Er det rart jeg elsker fotografering?

 

bare en liten avstikker! :-)

 

.... Tåler du ikke kritikk så får du bare la det være.

 

Jeg synes også det ble litt for store kontraster.. Kinnene er for lyse.

 

takk for det. klarer meg uten en linja med visvas ja, om du lurte på det. men klarer meg ikkje uten den fine feedbacken og tipsene som andre har gitt.

 

At jeg er alene om å se humoren i det over, så får det så være.

Men dette er siste gang jeg poster i en av dine tråder...

Samme her tydeligvis.

Lenke til kommentar
takk for en uforglemmelig dag. Dette bilde ble i første svar slaktet, mens samme person ga god kritikk til bilde av en hund.(et bilde som var mat, uten liv, lyst eller mening)

Er det rart jeg elsker fotografering?

 

bare en liten avstikker! :-)

 

.... Tåler du ikke kritikk så får du bare la det være.

 

Jeg synes også det ble litt for store kontraster.. Kinnene er for lyse.

 

takk for det. klarer meg uten en linja med visvas ja, om du lurte på det. men klarer meg ikkje uten den fine feedbacken og tipsene som andre har gitt.

 

At jeg er alene om å se humoren i det over, så får det så være.

Men dette er siste gang jeg poster i en av dine tråder...

Samme her tydeligvis.

 

 

hva er vitsen med dette innlegget? eller det første du kom med? Spar meg er du snill.

Lenke til kommentar
hei cruel. dine øyner stoler jeg masse på, men jeg tror jeg har nevt det et par ganger angående gatefoto. BW er liksom det veldig mange presenterer disse bildene i. Men kan nok laste opp farge her også.

 

Takk for tipset!

 

Det er vel ingen regel vedrørende gatefoto som sider at det tar seg best ut i b/w. Det er vel sant i mange tilfeller, men slikt bør bedømmes fra bilde til bilde. :)

Jeg vil gjerne se det med farger :)

Lenke til kommentar

Cruel.

 

Det kan du nok være inne på, men jeg vil alikevel fortsette å kalle alt jeg tar på impuls på gaten for gate. For å være mer nøyaktig, kanskje gateportrett! og er den en ting jeg lærte under gullruten igår, min bilder kontra VG, er det at jeg går tettere på, mens de har mer miljø rundt. Jeg skal nok bli flinkere til dette med gatefoto, men siden dette er portrett, er det noe annet. Men må ha det i tankene, sånn at det blir fin variasjon.

 

 

farger kommer. skal bare få redigert dåp,konfirmasjon, en konsert, gullruten, monstertruck. Som dere skjønner. det er mye!!

Endret av aksjetrading
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...