Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Mamma har blitt gal!


Anbefalte innlegg

[/b]Hva med ny viten som er basert på erfaringer? Ja, jeg ser at dette ikke nødvendigvis betyr at den stemmer, men hvordan blir ny viten til? Bare ved nitide kontrollerbare forsøk, eller kanskje tilfeldigheter basert på at noen tenker utenfor "boksen"? Og at disse proklamerer den, med de konsekvensene det har.

 

Leste forøvrig nettopp at de fleste viktige oppfinnelser og oppdagelser var basert på nettopp tilfeldigheter ... !? Altså ikke etablert kunnskap.

Mye mulig. Men det har alltid vært mulig å måle effekten, eller hva man nå enn skal kalle det, av nyvinningen i etterkant.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
forøvrig var det vel skrevet at det var min mening, så da er det jo neppe en utbredt konspirasjon

Jeg skjønner at det er din mening. Problemet er at den er så utrolig trangsynt, og at den vitner om total mangel på kunnskap. Skolemedisinen er ikke redd for "konkurranse", tvert imot! Det ville ført til både ære og berømmelse hvis man klarte å påvise noe nytt. Derfor er skolemedisinen nettopp IKKE redd for konkurranse! De "konkurrerer" allerede om å finne nye måter å kurere folk på.

 

Gjennom denne debatten har til nå ikke en eneste av motstanderene lagt frem dokumentasjon på påstanden som rammer en hel yrkesgruppe.

Det er DU som skal dokumentere at det du promoterer har noe for seg.

 

Som dere ser så er det visst mange varianter. Er alle disse bare humbug?

Frem til man kan påvise at det fungerer, ja. Kan du påvise at alle disse variantene faktisk fungerer?

 

Litt snodig at den som påstår noe er humbug kan forlange av den anklagede å bevise at det ikke er humbug ...!?

Det er fordi det er enkelt å komme med ville påstander, for eksempel at "hvis du stikker en kniv i hjertet blir du udødelig" eller "homeopati fungerer", så derfor må den som fremsetter slike påstander vise at de stemmer. Hvis ikke må jo du tro meg hvis jeg sier at man blir udødelig hvis man stikker en kniv i hjertet.

 

Leste forøvrig nettopp at de fleste viktige oppfinnelser og oppdagelser var basert på nettopp tilfeldigheter ... !? Altså ikke etablert kunnskap.

Ja, VITEN. Altså har man snublet over noe og undersøkt det nærmere med VITENSKAPELIGE METODER. Man har ikke bare gått ut ifra at ting er som de ser ut til. Man har gjort det tunge arbeidet med å forske på det.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
forøvrig var det vel skrevet at det var min mening, så da er det jo neppe en utbredt konspirasjon

Jeg skjønner at det er din mening. Problemet er at den er så utrolig trangsynt, og at den vitner om total mangel på kunnskap. Skolemedisinen er ikke redd for "konkurranse", tvert imot! Det ville ført til både ære og berømmelse hvis man klarte å påvise noe nytt. Derfor er skolemedisinen nettopp IKKE redd for konkurranse! De "konkurrerer" allerede om å finne nye måter å kurere folk på.

 

 

At du karakterisere meg som ignorant basert på eget mangelkfullt kjennskap til hva jeg har av kunnskap blir ganske fornøyelig. Hvordan i alle dager kan du vite så meget om lille meg?

 

Jeg ANTAR, basert på endel kunnskap og relativt lang erfaring at etablerte fagmiljøer innehar en viss porsjon skepsis til andre innfallsvinkler og synspunkter på det som er grunnlaget for eget levebrød.

 

Senest opplever jeg dette i den bedriften jeg jobber i for tiden. Her vernes for all pris den metodikken som de har tilegnet seg via formell utdannelse. Når så jeg snakker om det samme målet, men med andre ord og begreper så tas dette som tilnærmet kjetteri, men det jeg forfekter er ikke annnet enn det som jeg har opplevd har virket best i den "virkelige" verden, dvs. privat næringsliv.

 

Det er DU som skal dokumentere at det du promoterer har noe for seg.

 

Det har jeg gjort, men diskusjonen handler ikke om meg.

 

Det er fordi det er enkelt å komme med ville påstander, for eksempel at "hvis du stikker en kniv i hjertet blir du udødelig" eller "homeopati fungerer", så derfor må den som fremsetter slike påstander vise at de stemmer. Hvis ikke må jo du tro meg hvis jeg sier at man blir udødelig hvis man stikker en kniv i hjertet.

 

Med slike ord og eksempler dratt rett ut fra enhver hekseprosess er man etter min mening med på å forsinke utviklingen. Man er uskyldig til det motsatte er bevist. Når det da gjelder endel av disse alternative behandlingsformene som dreier seg om empowerment så vil i hvert fall jeg være helt åpen med en SUNN skepsis i bunnen, fremfor en slik agressiv avvisende holdning som du etter min mening utbasunerer.

 

Antar vi i hvert fall kan være enige om at psykisk helsevern er et heller forsømt område hvor all nytenkning og FORSKNING er velkommen. Da ANTAR jeg at den mest effektive måten å forske på er ved å samarbeide med de som har såkalt kompetanse fremfor å kalle disse for sjarlataner!?

 

Ja, VITEN. Altså har man snublet over noe og undersøkt det nærmere med VITENSKAPELIGE METODER. Man har ikke bare gått ut ifra at ting er som de ser ut til. Man har gjort det tunge arbeidet med å forske på det.

 

Vi er slett ikke uenig. Jeg forstår det slik at disse nye oppdagelsene har kommet ved at noen har vært villig til å se på tingene fra et helt annet perspektiv, eller hørt noe fra andre, som så har trigget lysten til å utforske. Det tyder da på genuin interesse og ydmykhet, noe som jeg TROR kan mangle i etablerte forskningsmiljøer.

 

:)

Lenke til kommentar
At du karakterisere meg som ignorant basert på eget mangelkfullt kjennskap til hva jeg har av kunnskap blir ganske fornøyelig. Hvordan i alle dager kan du vite så meget om lille meg?

Jeg ser hva du skriver her, og konklusjonen er klar.

 

Jeg ANTAR, basert på endel kunnskap og relativt lang erfaring at etablerte fagmiljøer innehar en viss porsjon skepsis til andre innfallsvinkler og synspunkter på det som er grunnlaget for eget levebrød.

Igjen så er problemet at hvis de hadde klart å vise at en eller annen form for alternativ behandling faktisk fungerte så hadde de blitt styrtrike og berømte.

 

Når det er sagt MÅ man være skeptisk til ubegrunnede påstander.

 

Senest opplever jeg dette i den bedriften jeg jobber i for tiden. Her vernes for all pris den metodikken som de har tilegnet seg via formell utdannelse. Når så jeg snakker om det samme målet, men med andre ord og begreper så tas dette som tilnærmet kjetteri, men det jeg forfekter er ikke annnet enn det som jeg har opplevd har virket best i den "virkelige" verden, dvs. privat næringsliv.

Da får du gjøre den tunge jobben med å vise at det du foreslår faktisk fungerer. Det nytter ikke å dumpe innom og si "hei, dette fungerer fint. Bare tro på meg selv om jeg ikke kan bevise det".

 

Det er DU som skal dokumentere at det du promoterer har noe for seg.

Det har jeg gjort

Det har du ikke. Du har kommet med tomme påstander.

 

Med slike ord og eksempler dratt rett ut fra enhver hekseprosess er man etter min mening med på å forsinke utviklingen. Man er uskyldig til det motsatte er bevist.

Du argumenterer for at man er SKYLDIG til det motsatte er bevist.

 

Antar vi i hvert fall kan være enige om at psykisk helsevern er et heller forsømt område hvor all nytenkning og FORSKNING er velkommen. Da ANTAR jeg at den mest effektive måten å forske på er ved å samarbeide med de som har såkalt kompetanse fremfor å kalle disse for sjarlataner!?

Hva prøver du å si? At man bør samarbeide med folk som kun har tomme påstander uten noe belegg bak seg?

 

Jeg forstår det slik at disse nye oppdagelsene har kommet ved at noen har vært villig til å se på tingene fra et helt annet perspektiv, eller hørt noe fra andre, som så har trigget lysten til å utforske.

Men så sett i gang med å utforske da, istedenfor å spy ut ubegrunnede påstander om mirakelkurer.

 

Det tyder da på genuin interesse og ydmykhet, noe som jeg TROR kan mangle i etablerte forskningsmiljøer.

Nei. Det som mangler i etablerte forskningsmiljøer er aksept av tomme påstander.

Lenke til kommentar
Jeg ANTAR, basert på endel kunnskap og relativt lang erfaring at etablerte fagmiljøer innehar en viss porsjon skepsis til andre innfallsvinkler og synspunkter på det som er grunnlaget for eget levebrød.

Jepps, det er jo helt tydelig at du innehar.

Siden du da tydeligvis jobber innenfor fagområdet alternativ behandling,

så er vel dette hele problmet? Du og dine er veldig skeptisk til deres

motstandere som driver med skolemedisin. Skolemedisinen baserer sine

kunnskaper på blinde dobble kontroller, dere baserer deres "vitenskap"

på "jeg føler på meg at dette er bra"-strategien.

 

Selv om mange av de alternative behandlingsformene er hundre, ja kanskje

tusenvis av år gamle, betyr det dessverre ikke at de har medisinske målbare

effekter, utenom placebo-effekt selvfølgelig.

 

Jeg er sikker på at du kjenner til elgamle behandlingsformer som man før

trodde hjalp mot alt mulig, som selv ikke nådagens "alternativere" har

noe tro på lenger.

Lenke til kommentar
Jeg er sikker på at du kjenner til elgamle behandlingsformer som man før

trodde hjalp mot alt mulig, som selv ikke nådagens "alternativere" har

noe tro på lenger.

Årelating er da affektivt mot det meste av sykdommer. Jeg har selv snakket med en dame som sa hun ble bedre av dette så det burde ikke være noen tvil om at det fungerer.
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Jeg ANTAR, basert på endel kunnskap og relativt lang erfaring at etablerte fagmiljøer innehar en viss porsjon skepsis til andre innfallsvinkler og synspunkter på det som er grunnlaget for eget levebrød.

Jepps, det er jo helt tydelig at du innehar.

Siden du da tydeligvis jobber innenfor fagområdet alternativ behandling,

så er vel dette hele problmet? Du og dine er veldig skeptisk til deres

motstandere som driver med skolemedisin. Skolemedisinen baserer sine

kunnskaper på blinde dobble kontroller, dere baserer deres "vitenskap"

på "jeg føler på meg at dette er bra"-strategien.

 

Selv om mange av de alternative behandlingsformene er hundre, ja kanskje

tusenvis av år gamle, betyr det dessverre ikke at de har medisinske målbare

effekter, utenom placebo-effekt selvfølgelig.

 

Jeg er sikker på at du kjenner til elgamle behandlingsformer som man før

trodde hjalp mot alt mulig, som selv ikke nådagens "alternativere" har

noe tro på lenger.

 

 

 

 

Jeg glemte å nevne tidligere at jeg ikke satte pris på at min profesjon er av noen definert som AM. Når det er sagt så driver jeg med et arbeid som klar seg både måle og veie. Altså intet hokus pokus, så jeg føler meg på ingen måte truffet.

 

Personlig bryr det meg mindre om hva som virker, bare det virker. Så om noen lar seg "lure" av placebo så er vel ikke det så gærnt vel? Hensikten er vel å få til en bedring, og hvis man klarer å trigge sinnet hos noen slik at de får energi til å "reparere" seg selv så har det verdi etter min mening.

 

:)

Lenke til kommentar
Personlig bryr det meg mindre om hva som virker, bare det virker. Så om noen lar seg "lure" av placebo så er vel ikke det så gærnt vel? Hensikten er vel å få til en bedring, og hvis man klarer å trigge sinnet hos noen slik at de får energi til å "reparere" seg selv så har det verdi etter min mening.
Synes du det er etisk riktig å selge en behandling som ikke har noen virkning i seg selv? Når du vet at virkningen kun kommer av at kunden tror på dette.. og så smører behandleren bare på med fantastiske historier og dyre uvirksomme produkter.

 

Det er også en illusjon at den alternative behandlingen er ufarlig. Mange blir lurt til å kutte ut helbredelse med dokumentert virkning med behandling hvor de kun får placeboeffekten. I tillegg kan de risikere at "naturmedisin" inneholder stoffer eller mengder av enkelte stoffer som kan være skadelig.

Endret av robertaas
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Personlig bryr det meg mindre om hva som virker, bare det virker. Så om noen lar seg "lure" av placebo så er vel ikke det så gærnt vel? Hensikten er vel å få til en bedring, og hvis man klarer å trigge sinnet hos noen slik at de får energi til å "reparere" seg selv så har det verdi etter min mening.
Synes du det er etisk riktig å selge en behandling som ikke har noen virkning i seg selv? Når du vet at virkningen kun kommer av at kunden tror på dette.. og så smører behandleren bare på med fantastiske historier og dyre uvirksomme produkter.

 

 

Så klart mener jeg ikke det. Men når det gjelder å jobbe med sinnet til individer så er det ikke så lett å på forhånd si hva som kommer til å virke.

Lenke til kommentar
Personlig bryr det meg mindre om hva som virker, bare det virker. Så om noen lar seg "lure" av placebo så er vel ikke det så gærnt vel? Hensikten er vel å få til en bedring, og hvis man klarer å trigge sinnet hos noen slik at de får energi til å "reparere" seg selv så har det verdi etter min mening.

Spør du meg, synes jeg energien da heller burde brukes på å finne ut hvordan kroppen "lurer" seg selv til å heale, i steden for å bruke denne placebo-effekten som lukrative foretningsområder.

 

DET ville i det minste gagne menneskene på lang sikt.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Personlig bryr det meg mindre om hva som virker, bare det virker. Så om noen lar seg "lure" av placebo så er vel ikke det så gærnt vel? Hensikten er vel å få til en bedring, og hvis man klarer å trigge sinnet hos noen slik at de får energi til å "reparere" seg selv så har det verdi etter min mening.

Spør du meg, synes jeg energien da heller burde brukes på å finne ut hvordan kroppen "lurer" seg selv til å heale, i steden for å bruke denne placebo-effekten som lukrative foretningsområder.

 

DET ville i det minste gagne menneskene på lang sikt.

 

 

 

Sinnet er kanskje like dårlig kartlagt som havbunnen er!?

 

Så ja, det bør settes inn mye mere ressurser på den type forskning.

Lenke til kommentar
Så ja, det bør settes inn mye mere ressurser på den type forskning.
Men det er jo de som driver på med alternativ medisin mot da de er redde for at man vil se at behandlingen deres ikke har noen effekt i seg selv. De har jo som oftest heller ingen kompetanse innen vitenskap eller hvordan man gjør en skikkelig test.
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Medisinen til legene har virket i flere århundre.

Legene er her for å hjelpe mennesker.

Denne andre fyren det var snakk om lurer folk rundt med svada fordi han ikke har noen annen måte å tjene penger på.

Han lurer folk til å tro de føler seg bedre. Svindel og bedrag.

Bare for å få seg litt penger?

 

Dessuten så handlet den tråden her om at gutten skulle få moren sin til å skjønne at dette var lureri.

Ingen har kommet med noe ordentlig svar på dette?

 

Om det er svindel eller ikke(Selv mener jeg det er svindel) så vet vi alle at det fortsatt er lureri uansett om det er bedrageri eller ikke.

 

Gutten trengte hjelp med å overtale moren sin, og han har ikke fått èt svar på det ennå.

Endret av Yurhoo
Lenke til kommentar

Har en aldri så liten oppdatering her:

 

Var ned på kjøkkenet for noen dager siden og fikk øye på denne dingsen her. Jeg spurte mamma hva i all verden det var for noe, da sa hun at det var noe denne mannen jeg mistenker for å være en svindler hadde laget. Hva den gjør eller skal gjøre har jeg ikke peiling på, det får jeg spør mamma om senere, og jeg har også mine mistanker om at hun har betalt for dette her.

 

Er det noen som har peiling på hva i all verden denne... tingen her skal gjøre? Kan den gjøre noe som helst annet enn å stå på kjøkkengolvet og se merkelig ut?

 

 

 

224386.jpeg

Her har man da hele dingsen i all sin prakt. Den er laget av en planke, noe som ser ut til å være taket på et skur eller noe slikt, en lang ledning lagt i en spiral, en pinne som holder enden av ledningen oppe og til slutt noen magneter (tror jeg) teipet fast til ledningen.

 

224387.jpeg

Magnetene

 

224392.jpeg

Ledningen

 

224394.jpeg

"Skurtaket"

Endret av Flaringo
Lenke til kommentar
Er det noen som har peiling på hva i all verden denne... tingen her skal gjøre? Kan den gjøre noe som helst annet enn å stå på kjøkkengolvet og se merkelig ut?

 

Ja, her ligger det nok millioner av seriøse forskningskroner bak altså.

Dette er en såkalt enkel fustasj-opphengsforkobling. Den dobble har

to blikk-tak og flere magneter.

 

Kan du finne ut hva denne healeren heter?

Lenke til kommentar
Her har man da hele dingsen i all sin prakt. Den er laget av en planke, noe som ser ut til å være taket på et skur eller noe slikt, en lang ledning lagt i en spiral, en pinne som holder enden av ledningen oppe og til slutt noen magneter (tror jeg) teipet fast til ledningen.

Hahaha. Dette er selvfølgelig bare tull og tøys fra ende til annen.

 

Jeg anbefaler deg å kaste rukkelet til helvete for deretter å ta en skikkelig alvorsprat med moren din.

Lenke til kommentar
Her har man da hele dingsen i all sin prakt. Den er laget av en planke, noe som ser ut til å være taket på et skur eller noe slikt, en lang ledning lagt i en spiral, en pinne som holder enden av ledningen oppe og til slutt noen magneter (tror jeg) teipet fast til ledningen.

Hahaha. Dette er selvfølgelig bare tull og tøys fra ende til annen.

 

Jeg anbefaler deg å kaste rukkelet til helvete for deretter å ta en skikkelig alvorsprat med moren din.

 

 

Enig der!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...