Gå til innhold

[info] Bildebehandling og Skjermoppløsning


Anbefalte innlegg

Ville bare nevne på to ting som har gjort min hverdag med ubuntu litt lettere.

 

1. Skjermoppløsning er maks 640x480 - $ gksu displayconfig-gtk - Her kan man spesifisere skjerm type, som burde resultere i at flere oppløsninger kommer til syne. dessverre krasjer dette programmet veldig ofte, men det kan ha noe med at 8.04 akkuratt er lansert.

 

2. Jeg savner PhotoShop! - Men GimpShop var faktisk ett meget bra alternativ. Du kan enklest laste det ned herifra: http://plasticbugs.com/?page_id=294 - Følg denne guiden for å installere riktig: http://gimpshop.webuyusedcars.com/forum/Ya...?num=1197574338

 

Nå savner jeg ingenting fra MS verden :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Merk at Gimpshop er basert på ein eldre versjon av Gimp, so det er nokre funksjonar i Gimp 2.4.x som du ikkje finn i Gimpshop. Ville tatt ein titt på Gimp ogso, om eg var deg.

Det er fult mulig det er en gammel version (vet ikke) men har slitt med Gimp i over ett år, og selv etter så lang tid ble jeg aldri fortrolig med GUIen. Derimot ble jeg fortrolig med GimpShop på noen få minutter :) Og et er mye enklere enn å fikle med å få PhotoShop til å virke bra. (Slet lenge med det, selv om det fungerte, gikk det meget tregt).

Lenke til kommentar

Gimpshop er basert på 2.2.11 av Gimp, Gimp sjølv er i versjon 2.4.5, og 2.6 kjem truleg i løpet av sommaren. (I 2.6 skal forøvrig menylinja over verktøyboksen bort, slik at ein berre har ein filmeny.)

 

For all del, bruk Gimpshop, men eg synst ærleg talt at det er rart at du ikkje har vorte vane med Gimp etter eit års bruk ... Min erfaring er at det ikkje er noko stort problem å venne seg til, sjølv om ting ligg litt annleis plassert og har litt andre namn enn i PS. (Eg ser at menyane er veldig like frå PS til Gimpshop, so eg kan forstå at det enklare.)

 

Eit par tips for Gimp (ikkje meint som eit forsøk på å overtale deg til å bruke det): Panela kan ein flytte rundt som ein vil, og hurtigtastar kan endrast under Fil --> Tastatursnarveier. Ein del andre små tips og triks finn ein her.

Lenke til kommentar
(ikkje meint som eit forsøk på å overtale deg til å bruke det)

Jeg tar gjerne imot konstruktiv kritikk. Og det å hente ut pakker som ikke oppdateres automatisk er noe jeg -ikke- liker. Det med menyen i 2.6 virker jo velig spennene (GimpShop har ikke fikset dette). Skal kikke gjennom linkene du postet i morgen :)

Lenke til kommentar

Når jeg gikk over til GIMP (1.2) fra PS tok det litt tid før jeg "mestret" UIen, men etter en stund gikk det bedre. Idag mener jeg GIMP har en mye bedre UI en PS, den er også uendelig mer konfigurerbar.

 

Dritt i Gimpshop og lær deg GIMP, er ikke noe vits å late som det er noe det ikke er.

 

GIMP mangler mye, men UIen er ikke en av dem.

Lenke til kommentar

Jeg leter etter et svar på mitt spørsmål, så i stede for å lage ny tråd...

 

Det er slik og forstå, at Photoshop ikke er mulig i Linux, ikke med Wine eller noe lignende heller.?

 

Siden jeg har brukt endel penger på Photoshop og Premier, så ser det ut til at jeg må kjøre dualboot i evig tid...

 

(Gimp er ikke et alternativ)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...