Gå til innhold

Film: Innføring i Linux


Anbefalte innlegg

Jeg ble litt nysgjerrig på en ting jeg mener du gjorde i Synaptic. Når du skulle finne bla Opera fikk du tilsynelatende opp en ny søkeboks rett over treffene, slik at du slapp å bla gjennom en masse. Hvordan gjør man det?

Klikk en gang i lista over programmpakker i Synaptic og bare begynn å skrive. ;)

Næmmen, det var jo alt for enkelt! :hrm:

Jeg har høyreklikket, og vært i alle menyer osv uten å skjønne hvordan han gjorde det...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fælt at absolutt alle skal pirke på det der, aksepter at det norske språk er oppdatert og move on. hehe, I wish...

Unnskyldninger! Det er nok dagens skoleungdom som er slabbedasker, og ikke orker å lære seg proper norsk grammatikk og artikulasjon :tease:

Slapp av Skinney, det er nok bare misunnelse fra oss gamlinger som ble jaget til logopeden helt det satt...

Bare vær oppmerksom på uttalen kan bli avgjørende når du skal kjøpe smøring til skjede og kjede. Den ene har svært gode vedheftningsegenskaper og tåler høytrykkspyling, og vil neppe bli satt pris på hos din kjære…(Fruen altså, ikke fuglen ;) )

 

Talemålet utvikler seg faktisk sånn. Språket blir ofte slik som nye generasjoner uttaler det. Det er derfor veldig sannsynlig at alle i framtiden kommer til å si "sjino" og ikke "kino". Det er jo den veien det går. Stadig flere sier "sjino". Det eneste som kan stoppe den utviklingen er vel hvis skriftspråket hindrer dette, men det pleier være talespråket som påvirker skriftspråket og ikke motsatt. Derfor tror jeg at jeg setter pengene mine på at "kino" blir til "sjino" for alle i fremtiden!

 

Jeg sier "kino" selv, bare så det er sagt. :p

Finnes det ikke logopeder lenger? Jeg selv måtte gå til logoped for ikke å lespe noe jeg er glad for den dag i dag. Det er jo med skjino som med lesping - du høres ganske barnslig og latterlig ut. Bare hør på han ene Fucom-fyren når han sssnakker litt sssånn med lesssping: "You sssswing your sssword and cut them down!". Hørte forøvrig på radioen for en stund siden at skjino/skjosk/skjøleskap/osv var i stor grad et by-fenomen. Men, det kan late til at du har rett mtp. fremtiden hvis logopedene forsvinner fra skolene. Jaja, det er jo ikke verdens undergang, men

Endret av tacomodo
Lenke til kommentar
Kjøre og ikke "shøre" :p
Nå vet jeg ikke hvor godt du (s)kjenner Robin, men i utgangspunktet er det litt "stygt" å si sånn, siden det finnes noen som rett og slett ikke klarer å å si kj-lydene.

Jau, ved ettertanke så var det kanskje ikke helt snilt uttalt og jeg ber om unnskyldning :)

Lenke til kommentar
samme løsninga som gnome bruker i sine fildialoger skulle jeg mene...

Tror de fleste har den løsningen, inkludert Explorer i Windows.

GNOME sin er mer raffinert, for det som er vanlig (også i Windows) er at man bare kan skrive en bokstav, så hopper den til første entry som begynner med denne bokstaven. Men i GNOME/GTK kan man altså skrive flere bokstaver ;)

Lenke til kommentar

Ja, ikke helt Langbein, man kan faktisk skrive flere bokstaver i Windows, men man må gjøre det i rask rekkefølge for å unngå at den begynner på nytt.

Men slik dette fungerer i Synaptic (og da tydeligvis i Gnome generelt) er jo også i mine øyne mye bedre ja, og det er fint å se hva man skriver.

Lenke til kommentar
Noe jeg savner er en lettfattelig guide til innstalering av Arch.

 

Yeah, sorry angående det der. Har begynt på en slik guide 2 ganger, og vær gang har jeg måtte gi opp eller begynne på nytt fordi det er så himla mye jeg kan skrive om det. Men målet er å få pressa ut en slik artikkel iløpet av året.

 

Kjøre og ikke "shøre" :p
Nå vet jeg ikke hvor godt du (s)kjenner Robin, men i utgangspunktet er det litt "stygt" å si sånn, siden det finnes noen som rett og slett ikke klarer å å si kj-lydene.

Jau, ved ettertanke så var det kanskje ikke helt snilt uttalt og jeg ber om unnskyldning :)

 

Haha, no worries. Du skal høre de folka som virkelig vil mobbe meg for det :p

Lenke til kommentar

Du kan ikke lage en liten intro til hvordan man lager egne screenrecords, legger til lyd og redigerer lyd/bilde?

 

Hadde vært litt gøy å prøve seg på en liten review eller tutorial, og sikkert en del som får et større inntrykk i hvordan ting fungerer og synes det er bedre å se det visuelt enn lese.

Lenke til kommentar

Ser andre har gått "offtopic", så da slenger jeg meg på ;)

 

Jeg ser at spill som f.eks steam, går for og lage linux versjoner.

Er det spill som er portet for både Windows og Linux nå? Isåfall hvilke? Er det usaklig mange, så spør jeg om de "beste" og nyeste.

 

En annen sak: har fulgt med på www.ventrilo.com

Linux klient versjonen har stått under utviklink i ett par år nå(?), er det lenge før den kommer ut, og er det virkelig utvikling?

 

BTW:

Jeg var og så på hele fremvisningen på TG, sitter nå lykkelig på Ubuntu8.04 :)

Lenke til kommentar
Ser andre har gått "offtopic", så da slenger jeg meg på ;)

 

Jeg ser at spill som f.eks steam, går for og lage linux versjoner.

Er det spill som er portet for både Windows og Linux nå? Isåfall hvilke? Er det usaklig mange, så spør jeg om de "beste" og nyeste.

 

En annen sak: har fulgt med på www.ventrilo.com

Linux klient versjonen har stått under utviklink i ett par år nå(?), er det lenge før den kommer ut, og er det virkelig utvikling?

 

BTW:

Jeg var og så på hele fremvisningen på TG, sitter nå lykkelig på Ubuntu8.04 :)

 

Skal me sjå... Du har jo Unreal Tournament spillene (utenom 3'ern). Penumbra spillene (2 stk? :p), alle spillene fra ID Software fra Doom og Quake til enemy territory: quake wars. hmm... Eve Online, X2 og snart X3... Er et par ja :p

 

Når det gjelder Ventrilo så aner jeg faktisk ikke.

 

Godt å se at fremvisningen overbeviste noen ;)

Lenke til kommentar
Er det spill som er portet for både Windows og Linux nå? Isåfall hvilke? Er det usaklig mange, så spør jeg om de "beste" og nyeste.

X-Plane 9 har nettopp kommet ut, og er portet for linux. Har ikke fått prøvd på spillmaskinen min fordi jeg til nå ikke sett noen grunn til å ha Linux på den. Kan vel ikke si seminaret til Skinney ga noe større grunn til det heller akkurat. Men demoen av X-plane fungerer fint i Ubuntu i alle fall, og sett i forhold til hardware på den maskinen jeg har prøvd den på, tror jeg det fungerer minst like bra, eller bedre i Linux. I alle fall når det gjelder ren ytelse i fps, men vet ikke om det kanskje er andre plattformavhengige forskjeller.

Men skal kanskje sies at dette jo er en sjanger for de litt "spesielt interesserte". Man kan fly jagerfly og skyte, eller fly romskip på Mars, men det er først og fremst en seriøs simulator der simulering av aerodynamikk, navigasjonsystemer, osv er viktig. Så ser ikke bort fra at det store flertallet finner det dørgende kjedelig... ;)

Lenke til kommentar
utrolig interesant foredrag. Men Robin det er en ting som irriterer meg grønt. Når du ikke hører hva noen spør deg om har du en veldig frekk "hæææ". Du høres rett og slett sur og frekk ut.

 

Hææ? Hehe, men seriøst, det er ikke vondt ment. Er en vane som er vond å vende, og dette er vel første gang jeg har hørt at noen reagerer på det. Men så skal det nevnes at jeg kan være ganske sur og frekk til tider, så det er ikke sikkert det bare er deg ;)

 

Skal prøve å forbedre meg, i mellomtiden får du bare snakke høyt og tydelig til meg ;)

Endret av Skinney
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...