Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC med Vista - klarer ikke å boote fra CD


Gjest Slettet-qtXdRFbtay

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-qtXdRFbtay

Hei

 

Jeg skal formatere en PC for en kamerat. Han har en PC med Vista som er ca 1 år gammel, og som har stoppet å boote. Kommer ingen konkret feilmelding, men står bare at man skal sette inn Vista-CDen og kjøre en systemreperasjon.

 

Han vil at jeg skal formatere PCen, og legge inn XP.

 

Selve problemet er at etter jeg har endret boot device prioriteringene i bios så får jeg aldri noe spørsmål om å trykke på en knapp for å starte opp fra CD. Det funket hverken med XP eller Vista-CDen...

 

Har noen vært borte i et lignende problem?

 

Jeg lurer litt på om det kanskje kan være en hw-feil, siden i noen av stegene i oppstarten så er det skrivefeil i noen ord (controller blir conproller, feks). Det er også noen fargerike "prikker" (ikke døde piksler, men kan ligne, bare større) i noen av stegene i oppstarten.

 

Håper at noen har en aning om hva som kan være galt :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjekk at cd-rom står riktig koblet i, om dere har mulighet; koble til en annen cd-rom og koble fra den andre.

 

Edit: Hvis det er en S-ATA cd-rom så kanskje dere trenger en nyere bios for at hk skal registrere den uten driverhjelp av Windows.

Endret av roy_nor
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Gjest Slettet-qtXdRFbtay

Jeg hører at CD-romen spinner opp, men kan jo kanskje prøve med en annen... takk for tipset. Har som sagt endret oppstartdisken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...