Gå til innhold

WoW vs. AoC (diskuter om Age of Conan kommer til å hamle opp med WoW..)


Anbefalte innlegg

Mange sier at AoC kommer til å gi oss voksne spillere det vi trenger.

Men jeg er 29 år, å jeg klarer fint meg fint jeg. Har det kjempefint sammen med mine medmennesker i alle aldre på WoW.

Er det jeg som har misforstått kanskje?

Endret av Xanitra
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Syns combatsystemet i Age of Conan er rævva i forhold til WoW, mest på grunn av kollisjoner. Spill som inneholder kollisjoner er ofte veldig irriterende å spille i lengden. Tror aldri Age of Conan når så høyt.

 

Er forøvrig også skeptisk til at Age of Conan er så veldig ''voksent''. Sålangt har jeg sett flust med 12-15 åringer som kommer til å spille det (ikke for å hakke ned på de, noen er faktisk modnere enn voksne spillere.) så er skeptisk til om at det blir så voksent som folk skal ha det til.

Lenke til kommentar

AoC føles ganske stutt og hakkete (combat- systemet). Og det er akkurat like mye drittunger i AoC som i WoW (Akkurat som med hardcore fansen i LotrO vil hardcore AoC- fans benekte dette).

 

Jeg er skuffa over AoC så langt og ser har enda ikke sett noen grunn til å foretrekke AoC fremfor WotlK.

Er ikke ferdig å prøve enda, dog.

Lenke til kommentar

Age of Conan blir neppe så populært som WoW av tre grunner:

 

- Høye systemkrav

Spillet kjører ikke glatt på PCen du kjøpte i fjor. Dette er et DX10-spill. Et av de første. Og blir bare pent med god hardware som f.eks. GeForce 7900, 8800 eller 9800+, minst 2GB RAM (betaklienten bruker over 1,3GB alene hos meg) og rask dobbelkjerne prosessor. Med god viewdistance og 20-30 folk foran deg kan det bli et meget hakkete spill med mindre man har maskin til det. Hos oss "rike" nordmenn er det kanskje ikke noe problem, men det utelukker millioner av potensielle kjøpere. WoW har rundt 4-5 millioner spillere i Kina alene. Jeg tviler på at noen av de har maskin nok til å kjøre AoC. Er nok også derfor Eidos/Funcom kun lanserer spillet i Europa/Nord-Amerika. Men uansett, et bevis på konsekvensene så høye systemkrav fører med seg.

 

- Det er vanskeligere enn WoW

WoW etter TBC er hovedsaklig farming/grinding og repetisjon (repetisjon av det du gjorde for en time siden, det som skjedde i går og det du gjorde før forrige raid-reset). Alle kan klare det og man oppnår en følelse av mestring og progresjon med reputation-bars, Heroic Badges og slike ting. Crafting-systemet er heller ikke veldig komplisert, da det stort sett går ut på å lage de samme tingene flere ganger for å oppnå en skill. Man blir heller ikke tvunget ut i villmarken for å lete etter ingrediensene fordi de kan kjøpes på auksjonshuset, om man vil.

 

Bedre rustninger og våpen er den eneste utviklingen en karakter kan ta, og naturlig nok den eneste grunnen til at folk gjør battlegrounds eller instancer. Før TBC var det et honor- og dungeonsystem som kun lot de som brukte mest mulig tid per dag få de beste rustningene og våpnene. Nå kan man finne en gruppe i chatkanalene og få seg en runde i Karazhan, Zul'Aman, Tempest Keep og andre end-game instancer for å få lilla ting til karakteren sin. Eventuelt kan man ta en tur til en av de fire PvP-instancene for å få flere epics mens man gjør lekser, ser på TV, lager middag eller er på ferie i Syden. Disse honorepicsene er omtrent like gode som PvE-epics fra vanskeligere raidinstancer. Om man vil, er det også mulig å kjempe i et arenasystem om litt bedre epics, men det krever 1-4 venner med over 95 IQ og et optimalt klasseoppsett om man vil ha de beste tingene.

 

Det vil ta rundt 3-5 dager med semi-idling i Alterac Valley for å få sin karakter fullt utstyrt i lilla gear. Med dette gearet er man med en gang kvalifisert til å gjøre de bedre raidinstancene og være med på Arena-kamper. Selv de lange questene for å blir "attuned" er frivillig nå.

 

- Spillet er for voksne

Funcom sikter seg inn på tre typer spillere med Age of Conan. 1) De som er lei WoW 2) Menn mellom 20 og 50 år 3) PC-entusiaster som lever av å måle maskinene sine i 3Dmark.

 

Med enkelheten i TBC, sank Blizzard målgruppen sin til folk fra 12 år og opp - statistikken over antall spillere skjøt samtidig rett opp i været. Som en oldschool WoW-spiller som spilte første gang i 2004 er det ikke veldig vanskelig å merke forskjellene på hvor voksne folk oppførte seg da i forhold til nå.

 

Ser frem til WotLK og jeg gleder meg helt villt til Age of Conan og ser frem til mange bugs og morsomheter i sommer - noe av sjarmen med nye MMOs.

Endret av Meldarion
Lenke til kommentar

Jeg Synes wow er et fantastisk spill.

Før jeg faktisk prøvde det selv var jeg veldig skeptisk og syntes det var noe tull.

Det var en stor feil av meg. Jeg begynte ikke med wow før noen måneder før tbc og gikk dermed glipp av noe jeg tror var det beste med hele spillet.

Endgame pre tbc.

Jeg vil ikke gjøre samme feilen en gang til.

Derfor har jeg bestilt AoC, gleder meg voldsomt til det og det skal testes skikkelig ut.

Men.. Jeg beholder selvfølgelig wow accounten min.

Så vil tiden vise.

Lenke til kommentar
Jeg Synes wow er et fantastisk spill.

Før jeg faktisk prøvde det selv var jeg veldig skeptisk og syntes det var noe tull.

Det var en stor feil av meg. Jeg begynte ikke med wow før noen måneder før tbc og gikk dermed glipp av noe jeg tror var det beste med hele spillet.

Endgame pre tbc.

Jeg vil ikke gjøre samme feilen en gang til.

Derfor har jeg bestilt AoC, gleder meg voldsomt til det og det skal testes skikkelig ut.

Men.. Jeg beholder selvfølgelig wow accounten min.

Så vil tiden vise.

 

Hvordan kan du være så sikker på at endgame pre TBC var så mye bedre om du aldri har opplevd det?

Lenke til kommentar
Det vil ta rundt 3-5 dager med semi-idling i Alterac Valley for å få sin karakter fullt utstyrt i lilla gear. Med dette gearet er man med en gang kvalifisert til å gjøre de bedre raidinstancene

 

Morsomt - sikkert mange guild i BT/MH/SWP som rekrutterer folk med S1/honor gear...

Lenke til kommentar

For min del så tror jeg combat systemet i AoC blir for tungvint for meg. Jeg orker ikke bruke for mye tid på å lære meg hvordan man sloss optimalt. Dessuten tror jeg AoC-verden kanskje er litt vel deprimerende å spille i for min del, og jeg vet ikke...men jeg har egentlig ikke særlig ønske om å se armer og hoder bli hogget av. Jeg er gjerne blitt gammel, men gladvold alla wow passer meg utmerket:)...men vi får se...kommer ikke til å kjøpe AoC med det første...venter lenge for å se hva folk skriver osv...Men om det minner det spor om AO som er noe av det værste jeg har spilt, så er AoC uaktuell for min del.

 

Jeg tror faktisk heller at Warhammer online kommer til å trekke meg bort fra wow:) Warhammer minner mye om wow, bare med mer pvp....og heftig mye gladvold:)

Lenke til kommentar

Har ikke testet AoC men jeg kan se to grunner til at jeg personlig er småskeptisk:

 

1. Hvis systemkravet er så høyt som beskrevet tidligere er det et minus. Tror ikke PC-en min klarer det. Å oppgradere en PC bare på grunn av et spill jeg kanskje ikke engang liker blir litt for dumt.

 

2. Jeg har forstått det slik at combatsystemet i AoC er veldig realistisk. Vi diskuterte dette litt i gchat (i WoW) og ble vel enige om at dersom vi ønsker realisme går vi ut en tur eller setter på nyhetene. Tror dette kan bli frustrerende for mange og jeg er spent på hvordan dårlig nettforbindelse påvirker dette.

 

Så AoC vil ikke kunne "hamle opp" med WoW rett og slett fordi jeg anser WoW some mer tilgjengelig.

Lenke til kommentar

Jeg tror aoc kommer til å hamle opp med wow, bigtime.

Det bli spennende å se om aoc har stayer evne, eller om det blir så mye bitching at folk ikke gidder mer. Wow var jo ikke akkurat stabilt i starten. Funcom har hatt flere utsettelser, og noe sier meg at det mest sannysnlig ikke er ferdig ennå. Aksjonærer tvinger nok gjennom en release, og vil ha børs kursen på funcom opp for å få valuta for ivesteringen sin.

 

Selv om beta er aldri så stabil, så blir det noe helt annet med en full scale release.

 

Jeg har som mange andre bestilt collectors edition av aoc, og lagt wow på hylla.

Men etter 2-3 uker uten noe spilling, så er jeg fristet til å legge opp som min mmorpg "karriere" Det er virkelig befriende å ikke være hektet på noe.

 

Meeeeeeeen ettersom jeg oppgraderte pcen min netopp for aoc, så må jeg om ikke annet få tilfredstillelsen ved at aoc kjører smooth på riggen min. Deretter logge av, og fortsette med å bygge ny terrasse

 

;)

Lenke til kommentar
Nettforbidelsen har forsåvidt ingenting med grafikken å gjøre, Leviath.

 

Ordla meg litt uklart tror jeg. Jeg mente å stille spørsmål ved hvordan en dårlig nettforbindelse vil påvirke slåsskamper i AoC når det tilsynelatende er mer komplisert enn i WoWs autoattack-verden. Har forstått det slik at man må sikte seg inn med attacks og defenses for eksempel. Hva skjer da hvis nettet er litt kranglete og man lagger?

Lenke til kommentar

Tror det er lite realistisk å tro at AoC (eller Warhammer for den saks skyld) er noen WoW killer. Men det har de jo selv uttalt at ikke er målsetningen. Hadde man ønsket det hadde man jo laget ett spill som var så lett som WoW, og drevet markedsføringen mer mot barn/ungdom enn "voksne".

 

Men men, det er jo bare å vente å se. Tror jeg at WoW mister endel spillere til AoC og Warhammer; Ja.

 

Tror jeg at de kommer til å lide noen nød pga det; Neppe ;)

Lenke til kommentar

Jeg har forhåndsbestillt Age of Conan og kommer til å spille det en stund, og hvis jeg liker det kommer jeg ikke tilbake til WOW.

Da LOTRO kom prøvde jeg det og la WOW på is imens, spillte vel LOTRO i ca. 4 måneder og fikk en karakter til maks lvl(50). Men etter en stund syntes jeg at det ble kjedelig og kom tilbake til WOW. En ting er ihverfall sikkert og det er at generellt så oppførte folk seg mye mer voksent i LOTRO enn i WOW og det var jo et pluss, men man må jo like spillet godt for å orke å holde på og det var det som gjorde at jeg sluttet.

 

Men blir ihvertfall å fryse wowaccounten mens jeg spiller AOC.

 

Når det gjelder systemkrav til AOC så leste jeg at den ferdige versjonen kom til å kreve 40% mindre ressurser å kjøre enn beta som en del folk har testet/tester nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...