Gå til innhold

forkurs for ingeniør utdanning vs vanelige veien?


RAD1V

Anbefalte innlegg

før jeg slutta på ss vg2 i høst fortalte rådgiveren meg om forkurs til ingeniør utdanning, har sett litt på den muligheten i ettertid, virker som en enklere vei til ingeniør studier og frister veldig. kravet er bare vg2 av hvilket som helst linje. skal begyne på nytt på ss vg2 til høsten men lurer på hvor jeg skal etter det. 10 timer norsk pr. uke osv. på almen påbygging frister lite, og har lyst til å bli ingeniør, maskin, bygning eller data, er ikke sikker.

 

lurte på hvordan man kommer ut etter et slikt ingeniør forkurs sammenlignet med almen? med almen er det vell vanlig å studere realfag litt ekstra før men begynner på ingeniør studier sannt?

et slikt forkurs kvalifiser vist til alle ingeniør studier, men er det noen her som har tatt ingeniør grunnkurs som kan fortelle om de kom inn på noen gode skoler eller om man må ha almen for å ha noen sjans for å komme inn der?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. Jeg går forkurs nå og synes det er ganske ålreit. Det er i utgangspunktet 34t/uke.

 

Har litt dårlig tid nå, så jeg tar med det viktigste.

 

Så sant du består alle fagene på forkurs er du praktisk talt garantert å komme inn på ønsket studievalg, så fremst det ikke er en veldig populær linje (feks Bygg ved HiO). Hvert år reserveres omtrent 20% av plassene ved alle linjene til forkursstudenter. Disse plassene fylles praktisk talt aldri opp og man er derfor kun avhengig av å stå i alle fag for å automatisk komme inn på ønsket studie.

 

Under kolonnen "FOR" på Samordna Opptaks poenggrenser for 2007 kan du se poenggrensa for studiet, samt. hvilke studier du kan søke deg til med forkurs.

Lenke til kommentar

ok, takker.

 

 

om det er noen andre her som går eller har gått på forkurs for ingeniør hadde jeg satt pris på om dere fortale litt om det, vanskelighetsgraden for eksempel, aldri hatt noen som helst problem med matte, norsk går greit, men var nær å stryke i engelsk på vg1. eller bare fortell om forkurset generelt var/er et greit år.

Lenke til kommentar

almennfaglig påbygg er chill i forhold til forkurs. eg hadde 10t i veka med matte, og 6 eller 8 med norsk. + fysikk og andre fag. og det krever at du jobber fleire timer i veka med lekse. gikk det da eg var 17, da VK2 linja mi vart lagt ned. eg slutta der, tok jobb år, vk2, militæret og går almenn påbygg no. no kan eg komme inn på ingeniør og alle andre skuler. det kan du ikkje med forkurs, da kjem du KUN inn på ingeniør.

velger du forkurs så bør du vere sikker på at du vil bli ingeniør, eller så har du eit år wasted.

Lenke til kommentar

ifølge hjemmesiden til uia er det 4 timer norsk og 4 timer engelsk, matte har alltid vert favorittfaget og har aldri hatt problemer med det, fysikk har jeg aldri hatt men hører veldig interessant ut.

 

og er jo masse muligheter med alle forskjellige ingeniør utdannelser, så er ikke redd for det heller igrunn.

 

men takk for tilbakemeldinga.

Lenke til kommentar

Jeg har tatt matte på skolen, og fysikk privatistmuntligeksamen (allmennfag).

 

Matten hadde jeg da jeg gikk vgs, fysikken tok jeg som privatist fordi jeg ikke klarte fysikken på forkurset... nuf said.

 

Forkurset er vanskeligere, fordi de går "lengre" i pensum. Dette er bra fordi man slipper å slite så mye med realfagene når man begynner 1.året på ingeniør, men det er også mer pes om man f.eks. jobber vedsidenav og målet bare er å stå.

 

Fysikken på realfagsforkurs/ høgskoleforkurs tilsvarer tredjeklassefysikk på vgs, og kravet for å komme inn på ingeniør er jo "bare" andreklassefysikk.

 

MEN kan man ta faget fulltid og er strukturert, og fremdeles husker cosinus og potensreglene fra matte på vgs, er det bare å kjøre på. Det er veldig greit å ha matte og fysikk sånn någenlunde på plass når man begynner på ingeniør, fordi man har jo andre fag man skal klare i tillegg. Jeg hadde datafag og kjemi og et linjefag første halvår i tillegg til matte og fysikk, og det var nok å gjøre, for å si det sånn. (Det gikk bra dog, nå har jeg en uke igjen før jeg er bachelor, eller høgskoleingeniør.)

 

Anne

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kan man søke forkurs uansett hva man har fullført av enten Vk1 eller vg2?

 

Jeg søkte nå med Fullført vk1 tømrer men hadde en stryk karakter i gym så det oppfylte ikke kravene deres.

Jeg går nå Vg2 IKT, der jeg får stå karakterer i alt. Tror dere jeg kan søke med de karaktererene jeg får til sommern nå da og komme inn?

 

Evnt. bare bruke den karakteren jeg får i gym i år?

Tror dere det er en mulighet i det hele tatt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...