Gå til innhold

Normalzoom til Pentax K10D


Anbefalte innlegg

Ok :-) Har bare registrert at det skulle komme en Tamron med pentaxfatning, ikke noe om når. Mener jeg har lest noe om 7. mars, men mulig jeg husker feil.

 

Uansett ser det ut som jeg går for en Sigma 18-50mm f/2.8

 

Tamronen er nok komen på markedet for snart 2 mnd sidan, men eg har ikkje sett den hos Norske forhandlare enno. Det er i alle fall ikkje problem å få tak i den om du absolutt vil ha den, men då må du over dammen..

 

Edit: Her fks.. http://www.bhphotovideo.com/c/product/5507...8_XR_Di_II.html

Endret av Kaffilars
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men nå fikk jeg tilbud om en demobrukt Pentax DA 16-45mm f/4 til 3000 kroner. Sigma 18-50mm koster jo ikke så mye mer, og har f/2.8

Er det stor forskjell optisk på de to?

Det spørs jo hva du legger i "optisk". 16-45 har nok litt mer CA, og mer fortegning på full vidvinkel, men er samtidig 2mm videre enn 18-50. Sistnevnte er en svært stor optisk forskjell, som lagt på vei forsvarer "prisforskjellen", eller forskjellen i blendertrinn om du vil. Hva som er mest nyttig for deg, kan ikke vi svare på. Noen vil ha mer glede av 16mm, da de uansett vil bruke blender f/8 eller f/11, men trenger du blendertrinnet mest, er det jo ikke tvil om at Sigmaen trekker det lengste strået. Under like forhold, vil du i de fleste tilfeller ikke klare å skille objektivene, altså i området 18-45mm med f/4 eller mindre, selv om 16-45 nok ikke er like skarp på f/4 som Sigmaen er på samme blender - som trossalt er blendet ned et helt trinn. Blender du ned begge til f/8 derimot, vil de være praktisk talt identiske i vanlig bruk...

 

En tur til USA er uaktuelt for min del, så det blir nok Sigma.
Det er jo mulig å bestille fra USA - selv om du ikke drar over dit. Mye å spare på det også - samt at du kan få et objektiv som ikke er å oppdrive i Norge. Det vil selvfølgelig presse prisen dersom du skal selge det til høsten også...
Lenke til kommentar

Dette blir kanskje litt OT, men satser på at det går bra. Er det ikke sånn at det ikke er så lurt å bestille tredjepartsobjektiv fra utlandet, eller er det bare noe gammelt som henger i fremdeles?

Og må jeg rekne 25% moms av $ 419.95? + noe annet?

Lenke til kommentar
Dette blir kanskje litt OT, men satser på at det går bra. Er det ikke sånn at det ikke er så lurt å bestille tredjepartsobjektiv fra utlandet, eller er det bare noe gammelt som henger i fremdeles?
Det avhenger av produsenten, evt. det spesielle objektivet og hvor mye feil som er typisk for den/det. Det er uansett ikke mindre lurt enn om du kjøper det der borte - selv om det er litt lettere å få byttet et dårlig eksemplar når du er der borte.

 

Og må jeg rekne 25% moms av $ 419.95? + noe annet?
Prisen du _betaler_ = $(419.95+frakt)*(banken din sin dollarkurs) + valutapåslag (typisk 1.75% av foregående) + $(419.95+frakt)*(tollvesenet sin dollarkurs ved innførsel)*0.25 + Postens fortollingsgebyr, 196kr.

 

Sjekk forøvrig priser hos Scandinavian Photo også, hvis du ikke har gjort det. De er gunstige på Pentax-tilbehør.

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar
Prisen du _betaler_ = $(419.95+frakt)*(banken din sin dollarkurs + valutapåslag (typisk 1.75%)) + $(419.95+frakt)*(tollvesenet sin dollarkurs ved innførsel)*0.25 + Postens fortollingsgebyr, 196kr.

Eh. Det var et heftig reknestykke, og jeg som er elendig i matte, men jeg får prøve:

(461.70 * 5,082 * 1.75 ) + (461.70 * 5,120 * 0.25) + 196 =

4106.13 + 590.98 + 196 = 4893.11 NOK

 

Har jeg reknet helt feil? Noen som kan dobbeltsjekke det for meg?

 

Hvis den prisen jeg har kommet frem til stemmer, blir det nok Sigma hos Scandinavian Photo. Koster bare 3195,- der.

Lenke til kommentar
Prisen du _betaler_ = $(419.95+frakt)*(banken din sin dollarkurs + valutapåslag (typisk 1.75%)) + $(419.95+frakt)*(tollvesenet sin dollarkurs ved innførsel)*0.25 + Postens fortollingsgebyr, 196kr.

Eh. Det var et heftig reknestykke, og jeg som er elendig i matte, men jeg får prøve:

(461.70 * 5,082 * 1.75 ) + (461.70 * 5,120 * 0.25) + 196 =

4106.13 + 590.98 + 196 = 4893.11 NOK

 

Har jeg reknet helt feil? Noen som kan dobbeltsjekke det for meg?

Jepp, det er helt feil ;-)

 

461.70*5.072*1.0175 i første ledd gir 2382.72 kr, ikke 4106.13. Det betyr at du ender opp på ca 3200 kr i stedet for.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt den gamle utgaven av Sigma 18-50/2,8 altså den uten makro. Mulig jeg var uheldig med mitt eksemplar, men jeg var overhodet ikke frnøyd med min før to-tre trinns nedblending. Så jeg fraråder sterk å kjøpe den gamle versjonen. Da vil du trolig være mye bedre tjent med Pentax DA 16-45/4.

 

Jeg har forresten en DA 18-55/3,5-5,6 kitzoom liggende. Praktisk talt ubrukt ;) ...

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Det er jo ikke lov å selge noe her i forumet vet du. Så nei nei ;)

 

Men hvis du trenger å tenke deg litt om før du bestemmer deg for hva du virkelig vil ha, så kunne du låne den, mot et depositum. Så slipper du å kjøpe noe du seinere kanskje finner ut er for dårlig. Bare en ide, men seriøst ment. (Siden du tydeligvis har mest lyst på DA* 16-50/2,8 men ikke har råd nå)

 

EDIT: Et argument for orginal Pentax DA optikk som jeg tror ikke er nevnt tidligere i tråden. Quick Shift. Takket være det kan du gå direkte over til manuell fokus ved å bare vri på fokusringen, i de situasjoene hvor det er best. Utrolg praktsik. All DA optikk unntatt DA 18-250 har denne finessen.

Endret av fototim
Lenke til kommentar
Prisen du _betaler_ = $(419.95+frakt)*(banken din sin dollarkurs) + valutapåslag (typisk 1.75% av foregående) + $(419.95+frakt)*(tollvesenet sin dollarkurs ved innførsel)*0.25 + Postens fortollingsgebyr, 196kr.

 

 

Valutapåslag? Har aldri opplevd dette. Kun når jeg har tatt ut penger i minibank i utlandet. Aldri når jeg har handlet over nettet.

Bruk Pay Pal hvis du kan, da kommer summen i norske kroner på kortet/kontoen din og ikke en annen valuta.

 

Slik kan det regnes ut:

16-45mm inkl. frakt * dagens kurs = kjøps sum NOK

343 CAD * 5,04 = 1728 NOK

 

 

16-45mm inkl. frakt * Ukas kurs(tollvesenet) = momsgrunnlaget

343 CAD * 5,06 = 1735,58 NOK

 

Momsgr. * 25% mva = Norsk PRIS

1735,58 * 1,25 = 2169,48 NOK

Moms + fortollingsgebyr = Tot. avgifter

434 + 120kr.?(UPS tar 120 evt. 170kr.) = 554kr.

 

Det første jeg uthevet er den prisen du betaler for kamera'et, momsen etc. betaler du noen uker etter du har fått varen.

NB! Momsgrunnlaget kan bli høyere eller lavere enn kjøpe summen. Dette p.g.a. tollvesenet regner ikke med valutaen da du kjøpte gjenstanden, men når den kom inn til landet. Og det skjer 1-2 uker etter kjøp.

 

Toltalt blir det 2282kr.

 

Edit: Jeg betalte mindre p.g.a. at verdien på pakka var mindre enn kjøps sum. Noen butikker gjør det uten at du spørr.

Endret av iMacKenna
Lenke til kommentar
Det er jo ikke lov å selge noe her i forumet vet du. Så nei nei ;)

 

Men hvis du trenger å tenke deg litt om før du bestemmer deg for hva du virkelig vil ha, så kunne du låne den, mot et depositum. Så slipper du å kjøpe noe du seinere kanskje finner ut er for dårlig. Bare en ide, men seriøst ment.

 

EDIT: Et argument for orginal Pentax DA optikk som jeg tror ikke er nevnt tidligere i tråden. Quick Shift. Takket være det kan du gå direkte over til manuell fokus ved å bare vri på fokusringen, i de situasjoene hvor det er best. Utrolg praktsik. All DA optikk unntatt DA 18-250 har denne finessen.

 

Kitzoomen er ikke så veldig aktuell, akkurat, men takk for tilbudet om låning :) Det eneste kravet jeg har til normalzoomen min er f/2.8

Hvordan liker du din 16-50, forresten? Har du brukt den ute i regnet?

 

Slipper jeg å stille kameraet inn på manuell fokus med quick shift? Høres jo praktisk ut, selv om jeg egentlig ikke bruker manuell fokus så mye. Skjer vel bare når jeg bruker makroen og 50mm.

Endret av Kaamilla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...