Gå til innhold

Normalzoom til Pentax K10D


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har etter mye om og men funnet ut at jeg skal investere i en normalzoom. Det aller beste hadde jo selvsagt vært å kjøpe en Pentax DA* 16-50 f/2.8 nå, men denne får jeg ikke råd til før etter sommeren, og jeg skulle gjerne hatt noe å sette på kameraet i sommer. Da står valget egentlig mellom Sigma 18-50 f/2.8 og Tamron 17-50 f/2.8

 

Det jeg lurer på er om jeg bør kjøpe Sigma eller Tamron nå, eller om jeg bør klare meg uten normalzoom i sommer og så kjøpe Pentax sin zoom til høsten? Jeg klarer meg jo fint med en av de to første, men Pentax sin er drømmen, da værtettet objektiv og kamerahus passer meg perfekt i dette vannhullet jeg bor i.

 

Hadde vært fint med litt tanker og innspill rundt dette. Jeg klarer ikke bestemme meg for hva jeg skal gjøre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Finner ingen brukte normalzoomer. Dessuten liker jeg tanken på f/2.8

Men det er kanskje ikke så dumt likevel.

Har ligget på Foto.no nylig i hvert fall, men det kan selvfølgelig tenkes at den er solgt. Det er i hvert fall et alternativ som er verdt å tenke på - du trenger selvfølgelig ikke velge det ;-)
Lenke til kommentar

Pentax 16-45/4 er meget bra. Jeg tror dog den vil kunne falle noe i pris når Pentax 17-70/4 kommer.

 

Jeg har selv Sigma 18-50 macro/2.8, og har bare lovord å si om den. Vissheten om at det finnes noe bedre vil dog kunne plage enkelte i lang tid, inntil man faktisk kjøper toppmodellen. :) Hvis du vet med deg selv at du kommer til å lengte etter 16-50/2.8, er det kanskje en ide å vente med å kjøpe noe overhode til etter sommeren (du har jo to gode fastobjektiver i normal-området).

 

Sigma 18-50 har dog halv pris av Pentax 16-50. Du får dermed råd til både stativ og topp-blitsen Pentax AF 540FGZ, eller annet snacks, for det du må betale mer for 16-50. Det er dog bare 16-50 som er værtettet, så dersom det er helt essensielt er jo valget lett. Dine behov må styre valget.

Lenke til kommentar

Jeg trives veldig godt med de fastobjektivene jeg har, men det blir litt trangt til tider, derfor jeg tenkte på en normalzoom som gikk ned til 16-18mm. Hadde vært fint med noe videre enn 30mm på sommerens mange fjellturer.

 

Jeg har et budsjett på 4000 før sommeren, så det rekker akkurat til en ny Tamron eller Sigma. Eller jeg kan spare de 4000, men da har jeg ikke noe til i sommer. Dilemma.

 

Jeg klarer meg alltids uten værtetting også, men det er en ekstra sikkerhet som jeg tror gjør at jeg kommer til å ta med meg kameraet ut i regnet oftere enn det jeg gjør nå.

 

Er det noen optisk forskjell på Pentax 16-50 og Tamron/Sigma sine objektiv? Pentax sin er vel kanskje bedre, men er det en dramatisk/vesentlig forskjell?

Lenke til kommentar
Er det noen optisk forskjell på Pentax 16-50 og Tamron/Sigma sine objektiv? Pentax sin er vel kanskje bedre, men er det en dramatisk/vesentlig forskjell?
De 1/2mm ekstra i vidvinkelenden gjør mer enn du tror, for å si det sånn. Ellers er det ikke noen dramatisk forskjell, men Pentaxen er nok jevnt over _litt_ bedre, selv om det er veldig marginalt. Du får store problemer med å skille dem i annet enn syntetiske målinger. Pentaxen har nok litt kjappere AF, og ikke minst mer stillegående. Sigmaen har bare HSM i Nikon-utgaven, så både den og Tamron bruker motoren til huset.
Lenke til kommentar
Nå er ikke jeg så stødig i sånne forkortelser, men jeg tror ikke noen av objektivene mine har SDM bak seg, så jeg har ikke erfaring med det. Da plager det sikkert ikke meg at det bråker litt.
Det er den "lydløse" motoren til Pentax, tilsvarende Canons USM, Sigma sin HSM og Nikon sin SWM (AF-S).
Lenke til kommentar
Det er den "lydløse" motoren til Pentax, tilsvarende Canons USM, Sigma sin HSM og Nikon sin SWM (AF-S).

Aha. Da har jo sigmaen min HSM. Takk for forklaring.

 

Hva tror dere at en brukt Sigma 18-50 f/2.8 eller en Tamron 17-50 f/2.8 kan gå for på bruktmarkedet?

Endret av Kaamilla
Lenke til kommentar
Det er den "lydløse" motoren til Pentax, tilsvarende Canons USM, Sigma sin HSM og Nikon sin SWM (AF-S).

Aha. Da har jo sigmaen min HSM. Takk for forklaring.

 

Hva tror dere at en brukt Sigma 18-50 f/2.8 eller en Tamron 17-50 f/2.8 kan gå for på bruktmarkedet?

 

Tamron vil du nok ikke finne brukt. Jeg har ikke fått med meg at den en gang er lansert til Pentax riktig ennå, men skal dog komme snart. Sigma 18-50 finnes i to utgaver, med og uten macro i navnet. Den nyeste (macro) skal ha noe bedret nærgrense og skal også prestere endel bedre optisk. Sigma 18-50 macro selges for 3195,- nytt (på Scandinavianphoto.no). Jeg har ikke sett særlig mange brukte av dem i Norge, men har heller ikke trålet alle bruktmarkedene grundig. En forklaring kan jo være at det ikke finnes veldig mange solgte i Pentax-fatning i Norge slik at bruktmarkedet blir stort og/eller de som har kjøpt objektivet er så fornøyd at de sjelden selger det igjen. I god stand ville jeg personlig gladelig gitt 2500,- for objektivet.

 

Edit: Ser at det ligger en Sigma 18-50 (ikke macro) på foto.no til 1800,-.

Endret av Symbiose
Lenke til kommentar

Tenkte på om jeg velger å kjøpe Sigma/Tamron nå, og så selge det brukt igjen til høsten. Da har det jo bare vært brukt i et par måneder, om jeg skulle velge å kjøpe Pentax 16-50.

 

Fant Sigma 18-50 f/2.8 uten macro til 1800 kroner på foto.no

Endret av Kaamilla
Lenke til kommentar
Tenkte på om jeg velger å kjøpe Sigma/Tamron nå, og så selge det brukt igjen til høsten. Da har det jo bare vært brukt i et par måneder, om jeg skulle velge å kjøpe Pentax 16-50.

 

Fant Sigma 18-50 f/2.8 uten macro til 1800 kroner på foto.no

 

Den første, ikke-macro-versjonen var sikkert meget bra. Lyssterkt og betydelig bedre enn kit-objektiv. Macro-utgaven skal dog være bedre, så det blir en avveining du i såfall må ta. PopPhoto skrev i fjor om 18-50 macro. Konklusjonen var da:

 

Conclusion:

For tabletop shooters who like to reach out from the camera position to reposition or otherwise manipulate their subject, this 1:3 macro is probably the closestfocusing lens in its class. In all, it's a stellar performer, and significantly better by virtually all optical benchmarks than its predecessor, or, for that matter, competitors such as Nikon's comparable 17-55mm f/2.8 ($1,200, street).

 

Som du ser, mener de at den nyeste versjonen var signifikant bedre optisk enn forgjengeren. De sammenligner 18-50 macro her faktisk med Nikons 17-55/2.8, som jo ligger på 9000,- i Norge, og er kjent for å være særdeles godt. Godt mulig PopPhoto fikk et ekstremt bra eksemplar, men det er likevel et godt skussmål å få med seg for et objektiv til en tredjedel av prisen.

Lenke til kommentar

Da blir det sikkert til at jeg går for Sigma eller Tamron. Kan jo være at jeg liker den så godt at jeg dropper å kjøpe Pentax sin til høsten. Vingler fremdeles litt, så det blir sikkert noen uker til i tenkeboksen.

 

Men da blir det et nytt dilemma. Hvem skal jeg velge av Sigma og Tamron?

Lenke til kommentar

Så vidt jeg vet har ikke Tamron sin kommet i butikkene enda.

 

Tamron har sagt at de skal levere den i løpet av året, men jeg har ikke sett noe om noen dato, og heller ikke fått med meg at den har kommet.

 

Så jeg tror valget blir rimelig enkelt om du skal ha den før sommeren; da må det bli Sigma, i mangel på noe annet alternativ.

 

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...