Gå til innhold

Er du redd for døden?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Så sant det da ikke er Kjetil02 som har mistforstått og Bellicus som har forstått da.

 

Det kommer vel egentlig an på hva du og jeg legger i "eksistens": Jeg mente "eksistens slik vi kjenner den, noe som også inkluderer din versjon. :)

 

Det eneste jeg vet, er at "implikere" ikke er et ord. Jeg beklager at jeg brukte det. Det skulle selvfølgelig være "implisere".

Lenke til kommentar
Nå tuller du med sitater. Det er synd.

 

Jeg bare rettet en skrivefeil. :innocent:

 

 

Det kommer vel egentlig an på hva du og jeg legger i "eksistens": Jeg mente "eksistens slik vi kjenner den, noe som også inkluderer din versjon. :)

 

Vet vi nå egentlig alt som er å vite om vår eksistens da?

Endret av Bellicus
Lenke til kommentar
Grunn for å tro at det ikke er noe etter livet: Det er ikke noe før livet heller.

Liv etter døden insinuerer spiritualisme, spiritualisme forbindes med magi, og det er ingen grunn til å tro at verden er magisk, tvert i mot.

 

Din tur.

 

Vi vet ikke alt som er å vite, hverken om vår eksistens eller noe annet, hvis vi ser på vitenskapen sånn som den var for noen hundre år siden virker den ganske tåpelig, og det er svært mange ting som har fått et helt annerledes bilde når man i dag mener at man har en ny og bedre måte å se på ting på og på samme måte så kommer man nok til å se på dagens syn på ting som primitvt og tåpelig om tusen år. Det er ingen grunn til å tro at magi og spiritualisme er noe mer usannsynlig enn evolusjon og kvantefysikk, dersom vi tenker på det faktum av vi ikke vet alt. Dersom du innrømmer at vi ikke vet alt sier du egentlig samtidig at vi ikke vet noe som helst. Dersom jeg ser halen på en fisk så kan jeg jo ikke si at jeg forstår hva en fisk er. Og når det gjelder døden der det er umulig å foreta personlige undersøkelser før man selv dør (om det da er mulig å undersøke dette når man er død), så er det ingenting som er sant og absolutt.

 

...lite å finne på i dag, gutter? :)

 

Hvorfor være ute og nyte sommerværet når man kan sitte her og diskutere døden med vilt fremmede på internettet? :hmm:

Lenke til kommentar

Jeg får en litt tom følelse inni meg av å tenke på å aldri eksistere mer til evig tid, men ofte er det værre å grue seg til ting i livet. Når en blir så gammel at en starter å skrante tror jeg en er mer forberedt på å dø enn i ungdommen. Det skjer jo med alle, så en får litt trøst der.

 

Jeg er russ nå og skal på fest om ikke lenge og dette er nok ikke et tema jeg kommer til å ta opp der :D En får nyte de gode stundene.

Endret av kjaks
Lenke til kommentar
Vi vet ikke alt som er å vite, hverken om vår eksistens eller noe annet, hvis vi ser på vitenskapen sånn som den var for noen hundre år siden virker den ganske tåpelig, og det er svært mange ting som har fått et helt annerledes bilde når man i dag mener at man har en ny og bedre måte å se på ting på og på samme måte så kommer man nok til å se på dagens syn på ting som primitvt og tåpelig om tusen år. Det er ingen grunn til å tro at magi og spiritualisme er noe mer usannsynlig enn evolusjon og kvantefysikk, dersom vi tenker på det faktum av vi ikke vet alt. Dersom du innrømmer at vi ikke vet alt sier du egentlig samtidig at vi ikke vet noe som helst. Dersom jeg ser halen på en fisk så kan jeg jo ikke si at jeg forstår hva en fisk er. Og når det gjelder døden der det er umulig å foreta personlige undersøkelser før man selv dør (om det da er mulig å undersøke dette når man er død), så er det ingenting som er sant og absolutt.

Nei. Vi vet ikke alt ≠ vi vet ingenting. Vi vet en hel del, og magi får ikke plass i vår virkelighetsmodell. Det hadde det for en tid tilbake, men er ikke lenger «nødvendig», for vi har opparbeidet forståelsen som trengs for å forklare fenomener som tidligere ble forklart ved et eller annet magisk. Jeg velger å tro at denne trenden kommer til å fortsette, og så enkelt kan det egentlig forklares hvorfor jeg tror at dette livet er alt vi har, og det er intet «etterpå» for hver enkelt av oss. Ekstrapolering, rett og slett.

 

Så var det dette med absolutt sikkerhet da, som du bør legge fra seg en gang for alle, for det er umulig, og ubrukelig å forholde seg til. Om du velger å satse på Pascal's wager, så er selvfølgelig det opp til deg. Jeg lurer bare på hvorfor man tror det man tror, og der det finnes årsaker for å tro eller ikke tro enten det ene eller det andre, at man undersøker dette for å kvitte seg med så mange falske oppfatninger som mulig.

 

Hvorfor være ute og nyte sommerværet når man kan sitte her og diskutere døden med vilt fremmede på internettet? :hmm:

Nettopp. :D

Lenke til kommentar

I do not fear death. I had been dead for billions and billions of years before I was born, and had not suffered the slightest inconvenience from it.

– Mark Twain

 

Edit: En til alle kristne der ute:

 

Since the Bible and the church are obviously mistaken in telling us where we came from, how can we trust them to tell us where we are going?

– Anonymous

Endret av TrondH86
Lenke til kommentar
Vi kom fra ingenting og går til ingenting. Betyr dette at vi kan bli født på ny?

 

Strengt tatt kom vi ikke fra ingenting, og vi blir ikke til ingenting, men det betyr heller ikke at vi kan bli født på ny, annet enn at atomene vi er bygget opp av blir resirkulert til "evig" tid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...